Κρατώντας πανό που έγραφε «Κλεμμένα είναι», οι εργαζόμενοι σε αρχαιολογικούς χώρους και στο Υπουργείο Πολιτισμού κατήγγειλαν την κυβέρνηση και την πολιτική ηγεσία του υπουργείου ,που όπως αναφέρουν «επιμένουν στον δρόμο της νομιμοποίησης της αρχαιοκαπηλίας, αναγορεύοντας αποδέκτες προϊόντων παράνομης διακίνησης αρχαιοτήτων σε «δωρητές» και «ευεργέτες».
Απαίτησαν την κατάσχεσή τους από το ελληνικό Δημόσιο και την άμεση επιστροφή τους στη χώρα. Ακόμα καταγγέλουν, ότι τα εγκαίνια έγιναν σχεδόν «εν κρυπτώ» και με ενημέρωση της τελευταίας στιγμής, μετά την ένοχη σιωπή του υπουργείου Πολιτισμού απέναντι σε καίρια ερωτήματα σχετικά με το ότι τα συγκεκριμένα αντικείμενα δεν έχουν ελεγχθεί με τη νόμιμη διαδικασία, για το αν είναι αυθεντικά ή κίβδηλα, ούτε για το πώς βρέθηκαν από τις Κυκλάδες στη «Συλλογή Στερν».
Τι καταγγέλλει ο Σύλλογος Ελλήνων Αρχαιολόγων
«Οι 15 αρχαιότητες της 3ης χιλιετίας, κλεμμένες από τις Κυκλάδες, παρουσιάζονται στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης, σαν να είναι διακοσμητικά αντικείμενα, χωρίς αρχαιολογικά συμφραζόμενα. Την ίδια στιγμή 145 κυκλαδικές αρχαιότητες βρίσκονται στο Μητροπολιτικό Μουσείο της Ν. Υόρκης και 1 ειδώλιο βρίσκεται ακόμη στην οικία του Λ. Στερν!
Σε έναν χρόνο από τώρα τα 15 αντικείμενα θα γυρίσουν στη Ν. Υόρκη για να εκτεθούν εκεί για 25+25 χρόνια, αποδεικνύοντας πόσο στρεβλή είναι η χρήση του όρου "επαναπατρισμός" από την ελληνική κυβέρνηση».
Τι αναφέρει ο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ
Δια μέσου του Τομεάρχη Πολιτισμού του Πάνου Σκουρολιάκου, το κόμμα αναφέρει:
«Έξω από το Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης (Μουσείο Γουλανδρή) βρεθήκαμε για να διαμαρτυρηθούμε μαζί με επιστημονικούς φορείς και πολίτες για τους χειρισμούς της κυβέρνησης στο ζήτημα των 161 κυκλαδικών αρχαιοτήτων της "Συλλογής Στερν".
Μέσα στο Μουσείο, ο Κυριάκος Μητσοτάκης και η Λίνα Μενδώνη εγκαινίαζαν, εν κρυπτώ, την έκθεση 15 ειδωλίων της συλλογής τα οποία ΔΕΝ δωρήθηκαν στο ελληνικό κράτος, όπως ισχυρίζεται η κ. Μενδώνη, αλλά στο ιδιωτικό Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης (Ίδρυμα Γουλανδρή). Τα ΜΑΤ, για να μη χαλάσει η φιέστα και αμαυρωθεί η εικόνα του κ. Μητσοτάκη, απώθησαν τους διαμαρτυρόμενους, μεταξύ των οποίων βρέθηκα και εγώ ως αναπληρωτής τομεάρχης Πολιτισμού της ΚΟ ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ.
Οι διαμαρτυρόμενοι βρέθηκαν εκεί για να φωνάξουν: "Κλεμμένα είναι" και "Όχι στη νομιμοποίηση της αρχαιοκαπηλίας".Είναι τέτοια η ασυδοσία τους πλέον που δεν θεωρούν πρόβλημα την απώθηση με τις ασπίδες τους μέλους της Βουλής των Ελλήνων.
Η υποχώρηση της δημοκρατίας και των θεσμών στη χώρα μας με ευθύνη του κ. Μητσοτάκη και της κυβέρνησής του είναι ραγδαία. Οι προοδευτικές δυνάμεις του τόπου - πολιτικά κόμματα και πολίτες - θα σταθούμε εμπόδιο στο ζόφο που έσπειρε στην πολιτική ζωή του τόπου ο κ. Μητσοτάκης και θα αποκαταστήσουμε τη Δημοκρατία».
{https://twitter.com/PanosSkourolia1/status/1587869748800507904}
Επιφυλακτικό το ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ
Επιφύλαξη, για την τελική στάση του κόμματος στην Ολομέλεια, δήλωσε ο ειδικός αγορητής του ΠΑΣΟΚ - ΚΙΝΑΛ Δημήτρης Κωνσταντόπουλος, κατά τη σχετική συζήτηση στην Βουλή.
Ο κ. Κωνσταντόπουλος είπε ότι εισάγεται για συζήτηση και ψήφιση μια «καινοφανής, για τα κοινοβουλευτικά χρονικά σύμβαση», που σκοπός της είναι «η νομιμοποίηση ενός ιδιότυπου συμβατικού δικαιϊκού χώρου, εντός του οποίου θα μπορούν να αναπτύσσονται ρυθμίσεις που εκφεύγουν του διεθνούς, αλλά και του εσωτερικού δικαίου. Ενός δικαιϊκού χώρου, που υποτάσσεται πλήρως και ανέλεγκτα στην αυτονομία της ιδιωτικής βούλησης και που τελικά αποκτά δεσμευτικότητα, με όχημα την κυρωτική διαδικασία της Βουλής».
Το ζήτημα, επισήμανε ο ειδικός αγορητής του ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛΛ, αγγίζει τον πυρήνα της χώρας, που είναι η πολιτιστική της κληρονομιά. Ο κ. Κωνσταντόπουλος είπε ότι το νομοσχέδιο θα έπρεπε να εισαχθεί μόνο, κατόπιν ειδικής ρύθμισης της εσωτερικής νομοθεσίας, η οποία να στηρίζεται στις βασικές αρχές της διεθνούς νομικής τάξης, για την πολιτιστική κληρονομιά.
«Σήμερα, αντιθέτως, βλέπουμε ότι το υπουργείο Πολιτισμού προχώρησε στη σύναψη της συμφωνίας αυτής, προκειμένου να εκπληρώσει τους όρους και απαιτήσεις ενός ιδιώτη», είπε ο Δημήτρης Κωνσταντόπουλος, που πρόσθεσε ότι στη σύμβαση εισφοράς των 161 αρχαιοτήτων, μεταξύ του συλλέκτη κ. Στέρν με το Ινστιτούτο Αρχαίας Ελληνικής Κληρονομιάς στο Ντελαγουέρ, δεν εφαρμόστηκε η ελληνική νομοθεσία, αλλά οι νόμοι της πολιτείας της Νέας Υόρκης.
«Ουσιαστικά ο κ. Στερν επιλέγει τον τρόπο διαχείρισης της πολιτιστικής μας κληρονομιάς για τα επόμενα 50 έτη και ενώ εμείς δεν γνωρίζουμε τίποτα για τον τρόπο με τον οποίο βρέθηκαν στην κατοχή του κ. Στερν, αυτές οι αρχαιότητες», είπε ο ειδικός αγορητής του ΠΑΣΟΚ και επισήμανε ότι μέσα σε αυτά, προγραμματίστηκε και δεξίωση στο Μουσείο της Νέας Υόρκης, για να τιμηθεί η γενναιοδωρία του. «Διερωτάται κανείς γιατί παρεμβάλλεται αλλοδαπό νομικό πρόσωπο στη διαχείριση των αρχαιοτήτων μας. Διερωτάται επίσης κανείς, ποιες ενέργειες έκανε το ελληνικό υπουργείο Πολιτισμού, όταν ανακαλύφθηκε ότι βρίσκονται στα χέρια ενός ιδιώτη στις ΗΠΑ, 161 αρχαιότητες; Πως εφήρμοσε όσα προβλέπει ο νόμος, για την προστασία αρχαιοτήτων; Γιατί επελέγη η παρούσα σύμβαση, ως νομικά βέλτιστος τρόπος, για τον επαναπατρισμό των αρχαιοτήτων. Προβλέφθηκαν όσα το Σύνταγμα και οι νόμοι της πατρίδας μας επιτάσσουν;», είπε ο κ. Κωνσταντόπουλος.
«Είναι προφανές τι εξασφαλίζει, με την εν λόγω σύμβαση, ο κ. Στέρν», παρατήρησε ο βουλευτής του ΠΑΣΟΚ, για να επισημάνει: «εξασφαλίζει ότι το ελληνικό κράτος, αναγνωρίζει, με νόμο, την κατοχή αρχαιοτήτων και εγκρίνει τον όρο του, για έκθεση της συλλογής, για 50 χρόνια στο ΜΕΤ».
Ο βουλευτής είπε πως η κυβέρνηση πρέπει να απαντήσει γιατί δεν μπορούσαν να επαναπατρισθούν οι 161 αρχαιότητες, με την ενεργοποίηση των διαδικασιών που ορίζει η νομοθεσία και κάλεσε την υπουργό Πολιτισμού να εξηγήσει σε ποιες διατάξεις στηρίζεται η νομιμότητα της συμφωνίας, δεδομένου ότι η Ελληνική Βουλή έχει ψηφίσει, τα τελευταία χρόνια, πλήθος συμφωνιών, για την επιστροφή πολιτιστικών αγαθών που έχουν εξαχθεί παρανόμως από τη χώρα.
«Ανάμεσα στις συμφωνίες αυτές είναι και συμφωνίες με τις ΗΠΑ. Γιατί λοιπόν, οι Κυκλαδικές αρχαιότητες δεν θεωρήθηκε ότι έχουν εξαχθεί παρανόμως; Ποια κομβικά έγγραφα είχε άραγε ο κ. Στερν, για τη συλλογή του;», είπε ο ειδικός αγορητής του ΠΑΣΟΚ που επέμεινε ότι η Ελληνική Βουλή πρέπει να λειτουργεί σύμφωνα με το Σύνταγμα και τους νόμους και όχι με τη βούληση ενός ιδιώτη.
«Η παρούσα σύμβαση παραπέμπει σε μεθόδευση παρεκκλίσεων από την ισχύουσα νομοθεσία, για την προστασία των αρχαιοτήτων και εν γένει της πολιτιστικής μας κληρονομιάς. Στην ουσία οι αρχαιότητες, που κατά τον τίτλο του νομοσχεδίου επαναπατρίζονται, κατ' ουσίαν δεσμεύονται, δανείζονται και εν τέλει, παραμένουν στο εξωτερικό, για δεκαετίες. Ο δε μέχρι σήμερα κάτοχος τους, απαλλάσσεται από κάθε ευθύνη αναφορικά με τον τρόπο που απέκτησε αυτές τις αρχαιότητες και μάλιστα έρχεται να θέσει και όρους, για την μελλοντική τους έκθεση. Η επιλογή αυτή του υπουργείου Πολιτισμού, σήμερα που το αίτημα, για την επιστροφή των γλυπτών του Παρθενώνα παραμένει ενεργό, δημιουργεί ερωτηματικά και σκιές», είπε ο κ. Κωνσταντόπουλος.
Τι είχε αναφέρει το ΚΚΕ στη Βουλή
Σε τοποθέτησή του ο βουλευτής του ΚΚΕ Γιάννης Δελής, είχε αναφέρει επί του θέματος:
«Είχε ή όχι η χώρα μας κάθε νόμιμο και κάθε ηθικό λόγο, να διεκδικήσει την άμεση κυριότητα και κατοχή τους; Είναι ή όχι γεγονός ότι μεσολαβούν η Ελληνική Κυβέρνηση και η Ελληνική Βουλή, προκειμένου να εκτεθούν αρχαιότητες, παρανόμως εξαχθείσες, σε ένα ιδιωτικό μουσείο και στη Νέα Υόρκη, όπως είναι το ΜΕΤ, αλλά και στην Ελλάδα, όπως είναι το Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης, αντί πραγματικά αυτά να επαναπατριστούν με την πραγματική έννοια του όρου;»
Aυτά είπε ο βουλευτής του ΚΚΕ που κάλεσε την υπουργό Πολιτισμού να απαντήσει γιατί εκτός από την κυριότητα, δεν περιέχεται στη Συμφωνία και η κατοχή των αρχαιοτήτων στο Ελληνικό Δημόσιο που «είναι η ουσία της ιδιοκτησίας» και «γιατί αυτή η κατοχή μεταβιβάζεται σε ένα ίδρυμα άγνωστης σύνθεσης με έδρα τις Ηνωμένες Πολιτείες, που ιδρύεται μάλιστα ειδικά για αυτό το σκοπό».
Οπως σημείωσε, η συμφωνία – παρά του περί του αντιθέτου κυβερνητικούς ισχυρισμούς – δεν διασφαλίζει τον επαναπατρισμό των πολιτιστικών αγαθών που βρέθηκαν παρανόμως εκτός Ελλάδας και αποτελούν ουσιαστικά προϊόντα λαθρανασκαφών και ιδιοκτησία ενός μεγιστάνα συλλέκτη που τα παραχωρεί στο «Ινστιτούτο Αρχαίου Ελληνικού Πολιτισμού του Ντελαγουέρ», ένα ίδρυμα άγνωστης ταυτότητας και χωρίς καταστατικό, αφού δεν κατατέθηκε ποτέ στη Βουλή, παρά το αντίστοιχο αίτημα του ΚΚΕ.
Με βάση τη συμφωνία, αυτό το ίδρυμα σε συνεργασία με το Υπουργείο Πολιτισμού, το Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης της Αθήνας και το Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης της Νέας Υόρκης θα εκθέτουν τη συλλογή των 161 αρχαιοτήτων στις ΗΠΑ, όπου το εμπόριο αρχαιοτήτων είναι ιδιαίτερα αναπτυγμένο κι έχει οικονομικό ενδιαφέρον για τα ιδιωτικά μουσεία.
Ως κερασάκι στην τούρτα και για να χρυσωθεί το χάπι της παραχώρησης των δικαιωμάτων του ελληνικού λαού επί της πολιτιστικής του κληρονομιάς, στη συμφωνία προβλέπεται ότι στην Ελλάδα θα αποστέλλονται 15 εκθέματα, κάθε φορά, για τα επόμενα 50 χρόνια, τα οποία μάλιστα, η χώρα μας θα είναι υποχρεωμένη να αντισταθμίζει, αποστέλλοντας ισάριθμα εκθέματα από άλλα Μουσεία στη Ν. Υόρκη.
Αυτή η συμφωνία δεν είναι ούτε επαναπατρισμός, ούτε προστασία πολιτιστικής κληρονομιάς, σημείωσε ο Γ. Δελής προσθέτοντας χαρακτηριστικά ότι «αυτή η ηθική του επαναπατρισμού, έτσι ακριβώς αναφέρεται, στην Αιτιολογική Έκθεση, όπως αυτάρεσκα ισχυρίζεται αυτή, δεν ενισχύεται με τέτοιες πρακτικές απαράδεκτων συμβιβασμών και υποχωρήσεων και με αμφίβολο μάλιστα αποτέλεσμα. Θεωρούμε ότι αυτή η ηθική του επαναπατρισμού ενισχύεται και υλοποιείται με την ανυποχώρητη διεκδίκηση, με κάθε τρόπο, της πολιτιστικής κληρονομιάς του λαού της χώρας μας».
Η ανακοίνωση του ΜΕΡΑ 25
Σε ανακοίνωση του το κόμμα αναφέρει:
«Ακούτε κα Μενδώνη; Μοναδικός ιδιοκτήτης όλων των κυκλαδικών αρχαιοτήτων είναι ο ελληνικός λαός.
Γνωστό πλέον στο πανελλήνιο ότι η Λίνα Μενδώνη αγνόησε τον αρχαιολογικό νόμο, τους Έλληνες αρχαιολόγους και τον έλεγχο των βουλευτών του Κοινοβουλίου και ετοιμάζεται σε λίγες ώρες να εγκαινιάσει με επίσημους -και απ’ ό,τι λέγεται με τον ίδιο τον Πρωθυπουργό- τα άγνωστης προέλευσης και αξίας αρχαία αντικείμενα της συλλογής Στερν στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης.
Μέχρι στιγμής το ΜέΡΑ25 έχει απευθύνει τρεις ερωτήσεις σχετικά με τον επαναπατρισμό των κυκλαδικών αρχαιοτήτων της εν λόγω συλλογής και τους μυστικούς χειρισμούς του γραφείου της Λίνας Μενδώνη σχετικά με τη συνεργασία του ΥΠΠΟΑ με το Μητροπολιτικό Μουσείο Νέας Υόρκης, το Ινστιτούτο Αρχαίου Ελληνικού Πολιτισμού των οικογενειών Γουλανδρή και Στερν και τον δωρητή συλλέκτη Λέοναρντ Στερν.
Σε συνεργασία με τα σωματεία των αρχαιολόγων και των εργαζόμενων στον Πολιτισμό και χάρις στην αποκάλυψη του αρχαιολόγου Δρ Χρήστου Τσιρογιάννη, αναπληρωτή καθηγητή στο Μουσείο Αρχαιολογίας και Αρχαίων Πολιτισμών του Πανεπιστημίου του Aarhus, ότι το ειδώλιο με αριθμό 29 της συλλογής περιλαμβάνεται στο αρχείο φωτογραφιών του καταδικασμένου για αρχαιοκαπηλία αρχαιοπώλη και παράνομου διακινητή έργων τέχνης Τζιανφράνκο Μπεκίνα, το ΜέΡΑ25 απηύθυνε συγκεκριμένες, στοχευμένες ερωτήσεις στην Υπουργό.
Στις θολές απαντήσεις της η Λίνα Μενδώνη αμφισβητεί τα πορίσματα του αρχαιολόγου, αφήνοντας μάλιστα υπονοούμενα ότι η φωτογραφία αυτή, την οποία ο ίδιος δημοσιοποίησε, δεν θα έπρεπε να βρίσκεται στα χέρια του καθηγητή. Εξάλλου ποιος μπορεί να βεβαιώσει ότι τα αρχαιολογικά αντικείμενα της συλλογής Στερν έχουν παράνομα εξαχθεί -αναρωτιέται η Υπουργός- και μάλιστα από την Ελλάδα; Αυτολεξεί η απάντηση αναφέρει πως «[ ] έως και σήμερα, οι υπηρεσίες του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού δεν διαθέτουν κανένα έγγραφο ή άλλο στοιχείο σχετικά με το ότι οι αρχαιότητες έχουν εξαχθεί από την Ελλάδα, ούτε σχετικά με το εάν διακινήθηκαν μέσω άλλων χωρών έως να φτάσουν στη Νέα Υόρκη. Αυτό που, ωστόσο, επιβεβαιώθηκε από τον έλεγχο είναι ότι καμία από τις 161 αρχαιότητες της συλλογής δεν αποτελεί κλεμμένο μνημείο από αρχαιολογικό χώρο, μουσείο, έκθεση ή αποθήκη στην Ελλάδα [ ]». Μήπως -αναρωτιόμαστε- δεν πρόκειται για κυκλαδικές αρχαιότητες, που δεν μπορούν παρά να προέρχονται από την Ελλάδα και οι οποίες δεν θα μπορούσαν να έχουν φύγει εκτός Ελλάδας χωρίς τη συμβολή αρχαιοκάπηλων και παράνομων διακινητών; Το γεγονός ότι δεν φαίνεται να έχουν κλαπεί από κάποιο μουσείο ή νόμιμη συλλογή από μόνο του δεν μαρτυρά ότι πρόκειται για προϊόντα μη νόμιμης και μη επίσημης ανασκαφής;
Με τη συμφωνία του ΥΠΠΟΑ η πρώτη παγκόσμια προβολή της συλλογής λαμβάνει χώρα στην Ελλάδα, ως πατρίδα και ιδιοκτήτρια των αρχαιοτήτων και αυτό εν κρυπτώ και «μεταξύ τους» χωρίς να κληθούν οι άνθρωποι του Πολιτισμού και χωρίς να έχει υπάρξει επίσημη ανακοίνωση. L’état c’est moi, ένα πράγμα από τους νόμιμους δικαιούχους της εξουσίας, που προτίμησαν μεταξύ άλλων και για λόγους συμβολισμού να ξεκινήσουν την έκθεση των άγνωστων αρχαιοτήτων από ένα ιδιωτικό μουσείο του εφοπλιστικού κατεστημένου.
Παρά τις στρεψοδικίες, τα τεχνάσματα και τους ακροβατικούς συλλογισμούς που μας επιφυλάσσει η Λίνα Μενδώνη στις απαντήσεις της στη Βουλή, στο ΜέΡΑ25 δεν θα πάψουμε να απαιτούμε την επιστροφή των αρχαιοτήτων Στερν στο μοναδικό ιδιοκτήτη τους που είναι ο ελληνικός λαός.
Ερώτηση προς την Υπουργό στις 9/9 από το βουλευτή του ΜέΡΑ25, Γιώργο Λογιάδη
Ερώτηση της Κοινοβουλευτικής Ομάδας του ΜέΡΑ25 στις 15/9
Ερώτηση της Κοινοβουλευτικής Ομάδας του ΜέΡΑ25 στις 6/10».
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr