Τη Δευτέρα το βράδυ ανακοινώθηκε πως βρέθηκαν οι κλεμμένοι από την Εθνική Πινακοθήκη πίνακες του Πικάσο και Μοντριάν.
Πίσω από την υπόθεση δεν κρύβεται κάποιο μεγάλο διεθνές κύκλωμα, αλλά ένας άνδρας 49 ετών.
Ο Μιχάλης Χρυσοχοΐδης και η υπουργός Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη παραχώρησαν στο υπουργείο Προστασίας του Πολίτη συνέντευξη τύπου για το θέμα.
Η υπουργός Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη, ευχαρίστησε την ηγεσία του υπουργείου Προστασίας του Πολίτη για την αποτελεσματικότητα των ενεργειών τους. «Η πινακοθήκη, επουλώνει το τραύμα της από το 2012», ανέφερε.
Ο κ. Χρυσοχοΐδης είπε ότι ένας Έλληνας στέρησε τον πίνακα αλλά Έλληνες τον έφεραν πίσω. Εύχομαι όλα τα έργα τέχνης της πατρίδας μας να βρουν την φυσική τους θέση και να επιστρέψουν εκεί που ανήκουν.
«Ανεμόμυλος Στάμμερ» (1905) του Ολλανδού Πιετ Μοντριάν
O πίνακας «Γυναικείο κεφάλι» του Πικάσο
Ο δράστης
Ο δράστης σύμφωνα με πληροφορίες είναι ένας 49χρονος λάτρης της τέχνης, που είχε δουλέψει ως ελαιοχρωματιστής και είχε γνώση από γυψοσανίδες και χώρους για να ξέρει πώς θα κάνει την παραβίαση. Σύμφωνα με την ΕΛΑΣ έκανε την κλοπή από την Εθνική Πινακοθήκη «μόνος του. Δεν είχε σκοπό να πάρει κάτι συγκεκριμένο, έκλεψε ό,τι βρήκε μπροστα του. Τον μικρό πίνακα όπως τον πήρε τον τσαλάκωσε και τον πέταξε στην τουαλέτα την ίδια μέρα».
Ο δράστης μοιράζει τη ζωή του σε Πόρτο Ράφτη και εξωτερικό, ομολόγησε πως κρύβεται πίσω από τη μεγάλη αρπαγή του Πικάσο και Μοντριάν, από την Εθνική Πινακοθήκη.
Ο άνδρας, αρχικά έκρυβε τους πίνακες σε μια αποθήκη στην Κερατέα και στην συνέχεια σε μια ρεματιά για να μην τους βρουν στην κατοχή του. Οι πρώτες πληροφορίες λένε ότι δεν κατάφερε ποτέ να τους βγάλει στο εξωτερικό για να τους σπρώξει στη μαύρη αγορά. Ο κλεμμένος από την Εθνική Πινακοθήκη πίνακας του Πικάσο με θέμα το «Γυναικείο κεφάλι» ήταν ένα αντίδωρο του μεγάλου ζωγράφου στον ελληνικό λαό για την αντίστασή του κατά των δυνάμεων του φασισμού. Πρόκειται, λοιπόν, για ένα έργο με ανυπολόγιστη συμβολική αξία για την Ελλάδα.
Πώς έγινε η ληστεία
Σύμφωνα με πληροφορίες της ΕΛΑΣ ο δράστης παρακολουθούσε για έξι μήνες το κτίριο της Εθνικής Πινακοθήκης. Είχε παρατηρήσει τις συνήθειες των φυλάκων και τα ξημερώματα της 9ης Ιανουαρίου 2012 παραπλάνησε έναν εξ αυτών προκαλώντας ψεύτικους συναγερμούς. Έτσι, κατάφερε να μπει στο εσωτερικό παραβιάζοντας τζάμι στο ισόγειο του κτιρίου, χωρίς να γίνει αντιληπτός. Έφυγε με λεία τρεις πίνακες, το «Γυναικείο Κεφάλι» του Πάμπλο Πικάσο, τον «Ανεμόμυλο Στάμμερ» του Ολλανδού ζωγράφου Πιετ Μοντριάν και ένα έργο σε χαρτί του Ιταλού Γκουλιέλμο Κάτσια (Μονκάλβο).
Στην κατοχή του δεν βρέθηκε το τρίτο έργο που είχε αποσπάσει, του Ιταλού Γκλουλιέλμο Κάτσια. Ο δράστης φέρεται να ισχυρίστηκε ότι κατά την κλοπή το τσαλάκωσε, θεώρησε έπειτα ότι είχε καταστραφεί και το πέταξε στη λεκάνη μιας τουαλέτας για να το εξαφανίσει.
Κεχαγιόγλου: O εντολέας μου έδειξε έμπρακτη μεταμέλεια
«Αποτελεί αδιαμφισβήτητη επιτυχία της Ελληνικής Αστυνομίας και του Τμήματος Διαρρηκτών η εξιχνίαση της πολύκροτης αυτής υπόθεσης και ως πολίτης εκφράζω την ικανοποίηση μου για την ανάκτηση από την Εθνική Πινακοθήκη και το Ελληνικό Κράτος δύο ανεκτίμητων έργων τέχνης.
Αποτελεί αδιαμφισβήτητο επίσης γεγονός ότι στην ανεύρεση και ανάκτηση αυτή, καθοριστικό ρόλο έπαιξε ο εντολέας μου, με την εξ αρχής πλήρη συνεργασία του με τις διωκτικές αρχές και την έμπρακτη μεταμέλεια που επέδειξε», ανέφερε σε δήλωσή του ο δικηγόρος του δράστη, κ. Σάκης Κεχαγιόγλου.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr