Με δεδομένο ότι η Βρετανία είναι από τι κύριες αγορές του ελληνικού τουρισμού, οπόταν γίνει η επανεκκίνηση, τα ψώνια αναμένεται να είναι ένα από τα σημεία αιχμής για πιθανή προσέλκυση τουριστών. Το 2019 ο Ηνωμένο Βασίλειο βρέθηκε στη 2η θέση αεροπορικών αφίξεων με 4 εκατομμύρια επιβάτες, κατέχοντας το 11% του μεριδίου αγοράς στον εισερχόμενο τουρισμό. Η μέση κατά κεφαλήν δαπάνη των Βρετανών (ΜΚΔ) τουριστών το 2019 ανήλθε σε περίπου 733 ευρώ, υψηλότερη κατά 30% από τη μέση δαπάνη που καταγράφεται στο σύνολο της χώρας (564 ευρώ).
Βέβαια όπως ανέφερε τον περασμένο Φεβρουάριο ο γενικός διευθυντής του ΙΝΣΕΤΕ, Ηλίας Κικίλιας, στο Συνέδριο της ΕΣΕΕ για το εμπόριο, οι τουρίστες πέρυσι έδωσαν 2,7 δισ. ευρώ για ψώνια, καθώς δίνουν το 14% περίπου της μέσης τους δαπάνης στα μαγαζιά. «Αν δαπανούσαν ό,τι δαπανούν σε ανταγωνίστριες χώρες θα έπρεπε να έχουμε τριπλάσια έσοδα στο εμπόριο» ανέφερε. Οι διαφορές με τους ανταγωνιστές, σύμφωνα με έρευνα του ΙΝΣΕΤΕ, που επικαλέστηκε ο κ. Κικίλιας, εστιάζονται στην περιορισμένη ποικιλία επιλογών και στη σχέση ποιότητα τιμής οι οποίες στην Ελλάδα κινούνται χαμηλότερα από την Ισπανία την Τουρκία, τη Μάλτα, Κροατία και την Πορτογαλία.
«Η υψηλή συνολική δαπάνη (ανεξαρτήτως του πώς κατανέμεται εντός ή εκτός της χώρας) βασίζεται σε αντίστοιχες προσδοκίες για το επίπεδο ικανοποίησης του επισκέπτη από τις διακοπές του. Συνεπώς, η στόχευση σε υψηλότερη Μέσης κατά Κεφαλή Δαπάνης, είτε μέσω της αύξησης της Μέσης Ημερήσιας Δαπάνης είτε της Μέσης Διάρκειας Παραμονής , προϋποθέτει τη δημιουργία ενός πιο σύνθετου προϊόντος (πχ που θα συνδυάζει Ήλιο και Θάλασσα με Γαστρονομία και Πολιτιστικές εμπειρίες) με υψηλότερα ποιοτικά χαρακτηριστικά. Τότε μόνο οι τουρίστες θα έχουν κίνητρο να παρατείνουν τις διακοπές τους και να καταναλώσουν περισσότερες υπηρεσίες. Η αντίστοιχη στόχευση της Ισπανίας φαίνεται ότι έχει αποδώσει» αναφέρει σε τελευταία του μελέτη το ΙΝΣΕΤΕ για την ΜΚΔ Ισπανίας και Ελλάδας.
Πάντως το 2019 η δαπάνη για αγορές στην Ελλάδα αυξήθηκε κατά 23%. Έτσι οι τουρίστες διέθεσαν το 52% του καταναλωτικού τους προϋπολογισμού σε ρούχα και προϊόντα μόδας, το 20% των τουριστικών δαπανών κατευθύνθηκε για αγορά κοσμημάτων και ρολογιών με τους Κινέζους να είναι οι καλύτεροι πελάτες και στη συνέχεια οι Αμερικανοί και οι Ισραηλινοί. Να σημειωθεί ότι το εκπτωτικό χωριό McArthurGlen στα Σπάτα, βασίζει το 20% του τζίρου του από τουρίστες (Έλληνες και ξένους), ενώ τα Αττικά Πολυκαταστήματα το 11% των ετήσιων πωλήσεων τους αφορούν σε tax free πωλήσεις (ΦΠΑ), χωρίς να υπολογίζονται οι πωλήσεις προς Ευρωπαίους πολίτες.
Προφανώς η μείωση τις τιμής λόγω tax free για τους Βρετανούς μπορεί να αποτελέσει ένα εφαλτήριο ανάπτυξης. Μάλιστα όπως αναφέρει ανάλυση της Global Blue, οίκου με ειδίκευση στο Tax Free Shopping, το Brexit καθιστά τις τιμές στην Ελλάδα πιο ελκυστικές από ό,τι είναι ήδη για τους Βρετανούς. Τώρα είναι οι τιμές στην Ελλάδα κατά μέσο όρο 5% - 10% πιο χαμηλά από ότι στο Ηνωμένο Βασίλειο. Επιπλέον με την επιπλέον εξοικονόμηση που προσφέρουν οι tax free αγορές, η αγοραστική δύναμη των επισκεπτών από το Ηνωμένο Βασίλειο στην Ελλάδα αναμένεται να αυξηθεί κατά 20% - 25%, δημιουργώντας μια ισχυρή ευκαιρία αύξησης κερδών για το ελληνικό λιανεμπόριο.
Σημειώνεται ότι από την 1η Ιανουαρίου 2021, όλοι οι κάτοικοι του Ηνωμένου Βασιλείου από την Αγγλία, τη Σκωτία και την Ουαλία θα μπορούν να ζητήσουν την επιστροφή ΦΠΑ για λιανικές αγορές που πραγματοποιούν στην Ελλάδα. Η δυνατότητα αυτή αφορά βεβαίως και ελληνικής καταγωγής μόνιμους κατοίκους στη Βρετανία, ενώ για τους Βρετανούς που μένουν στην Ελλάδα και είναι πολλοί θα πρέπει να μην έχουν φορολογική έδρα εδώ για να «καρπωθούν» τα οφέλη.
Γιώργος Αλεξάκης
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr