Εξάλλου, αναφέρθηκε στο Μεγάλο Φώτιο, προστάτη της Ιεράς Συνόδου της Εκκλησίας της Ελλάδος, τον «σοφό Πατριάρχη», που «ανήκει στις πατερικές προσωπικότητες οι οποίες προσδιόρισαν το περιεχόμενο της ιστορίας κατά τρόπο μοναδικό».
Επ' αυτού, όπως μεταδίδει το Αθηναϊκό Πρακτορείο Ειδήσσεων, τόνισε: «Πολύ λίγοι είχαν την ευκαιρία και τη χάρη να προσφέρουν μια τόσο ακμαία ακτινοβολία του χριστιανικού μηνύματος. Η πατριαρχία του εγκαινίασε παραλλήλως νέα δημιουργική περίοδο στις τέχνες και τα γράμματα, γνωστή ως Μακεδονική Αναγέννηση. Στοιχεία του κλασικού πνεύματος, τα φώτα και τα αγαθά της ελληνικής αρχαιότητας, αναβιώνονται ιδωμένα με την πνευματικότητα της Ορθοδοξίας και οδηγούν σε μια χρυσή τομή η οποία καταργεί τη ρήξη της εικονομαχικής κρίσης».
Σε άλλο σημείο του λόγου του, ο Προκαθήμενος της Ελλαδικής Εκκλησίας αναρωτήθηκε «κατά πόσο η μνήμη και τα διδάγματα του τιμωμένου αγίου πατρός δύνανται να εμπνεύσουν και να καθοδηγήσουν τα έργα μας;» και σημείωσε: «Συλλογίζομαι ότι το ζητούμενο είναι ο λόγος και η στάση μας ως ποιμένων και καθηγητών να μην περιορισθεί σε διαπιστώσεις, αλλά να αναδυθεί ο τρόπος για δημιουργία, ανάκαμψη, διόρθωση, θεμελίωση στις σύγχρονες κατευθύνσεις της παιδείας και της ποιμαντικής μας».
Επιπρόσθετα, τόνισε ότι «στις μέρες μας, που διαθέτουμε τα πληρέστερα μέσα για να γίνει η παιδεία καλύτερη, επικρατεί παραδόξως απερίγραπτη πνευματική ένδεια, η οποία διευρύνει τα υπαρξιακά αδιέξοδα. Η όλη προβληματική γύρω από το μάθημα των Θρησκευτικών και τα νέα προγράμματα αποτυπώνει αυτήν ακριβώς την πραγματικότητα. Ενδιαφέρει περισσότερο η παράθεση ετερόκλητων πληροφοριών εν είδει δαιδαλώδους ιστού αιωρούμενου σε τόπο χωρίς έδαφος, παρά η σημασία τους, η οποία εκ φύσεως έγκειται στο βάθος των πραγμάτων».
Μετέπειτα, ο Αρχιεπίσκοπος μίλησε για τις επιδράσεις στον χώρο της Παιδείας και του μαθήματος των Θρησκευτικών, με την επισήμανση πως «ο Καποδίστριας είχε δηλώσει ότι η εκπαίδευση δεν μπορεί να χωρίσει από τα εκκλησιαστικά θέματα. Οι δύο αυτοί τομείς τροφοδοτούνται από την ίδια πηγή, των φώτων. Αργότερα, διακρίναμε την Εκκλησία του χωριού στο κέντρο, πλάι το σχολείο και λίγο πιο πέρα η Κοινότητα. Κάτι που συναντάμε συχνά στο εξωτερικό. Σήμερα, όμως, και για λόγους δομικούς, αλλά και για λόγους ιδεολογίας, βλέπουμε το σχολείο μακριά από την Εκκλησία. Και αυτό είναι ένα θέμα που μας απασχολεί», πρόσθεσε.
Ακόμη, έκανε λόγο για την περίοδο της Βαυαροκρατίας, όταν οι ιεροκήρυκες δεν διορίζονταν από τη Σύνοδο και την Εκκλησία, αλλά από τα Ανάκτορα και δεν τους επιτρεπόταν να λειτουργούν, παρά μόνο να κηρύττουν. «Το πρόβλημα που αντιμετωπίζουμε σήμερα δεν είναι καινούργιο, είναι η εξέλιξη των πραγμάτων», σημείωσε και συμπλήρωσε ότι «υπάρχουν άνθρωποι που δεν θέλουν να ακούσουν για τον Μεγάλο Φώτιο και δεν τους ενδιαφέρει αυτή η εκπαίδευση. Πώς θα πιέσω εγώ αυτά τα παιδιά να ακούσουν τα διδάγματα του Αγίου Φωτίου; Πρέπει να γίνει προσπάθεια, αλλά σε βάσεις καλές και όχι με τη βία. Διότι ο Χριστιανισμός ποτέ δεν επεβλήθη διά της βίας και όταν επεβλήθη το πλήρωσε πολύ ακριβά».
Ακολούθησε συζήτηση μεταξύ των παρισταμένων, κατά την οποία τοποθετήθηκαν Ιεράρχες και καθηγητές.
Όπως κάθε χρόνο, τιμήθηκε σήμερα στην Ιερά Μονή Κοιμήσεως της Θεοτόκου Πεντέλης η μνήμη του εν Αγίοις Πατρός ημών Φωτίου Πατριάρχου Κωνσταντινουπόλεως του Μεγάλου. Ο εορτασμός άρχισε με τη Θεία Λειτουργία. Το Μυστήριο της Θείας Ευχαριστίας τέλεσε ο Αρχιεπίσκοπος Ιερώνυμος και συλλειτούργησαν οι μητροπολίτες Σύρου, Τήνου, 'Ανδρου, Κέας και Μήλου Δωρόθεος και Σισανίου και Σιατίστης Παύλος, παρουσία Συνοδικών Ιεραρχών και άλλων Αρχιερέων, αλλά και καθηγητών των Θεολογικών Σχολών Αθήνας και Θεσσαλονίκης.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr