Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr
![Reporter.gr on Google News](/images/google%20news/reporter%20news%20300x100.png)
Ένα από τα βασικά ζητήματα είναι το εάν η καταναλωτική πιστωτική επέκταση είναι η αιτία ή το αποτέλεσμα της ταχύτερης κατανάλωσης.
Το αξιοσημείωτο χαρακτηριστικό των στοιχείων του τραπεζικού δανεισμού του Φεβρουαρίου για την ευρωζώνη ήταν η συνεχιζόμενη ισχυρή επιτάχυνση στην καταναλωτική-πιστωτική επέκταση. O από έτος σε έτος ρυθμός αύξησης εκτινάχθηκε στο 5,2%, ο ταχύτερος ρυθμός επέκτασης από τον Απρίλιο του 2008. Η αύξηση των δανείων προς τους καταναλωτές έχει ξεπεράσει το δανεισμού σε άλλους βασικούς τομείς από το φθινόπωρο του 2015. Η αύξηση στην καταναλωτική-πιστωτική επέκταση είναι συνεπής με τη βελτίωση των οικονομικών συνθηκών και με τη μεγαλύτερη εμπιστοσύνη των νοικοκυριών.
Η έρευνα τραπεζικών χορηγήσεων της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας παρέχει περαιτέρω στοιχεία για την αύξηση της εμπιστοσύνης των καταναλωτών. Η ζήτηση για καταναλωτικά δάνεια έχει αυξηθεί από το 2013 και ανέρχεται πλέον σε επίπεδα που εμφανίστηκαν τελευταία πριν από την παγκόσμια οικονομική κρίση. Η έρευνα εντοπίζει την εμπιστοσύνη των καταναλωτών και τις δαπάνες για διαρκή αγαθά ως βασικούς συντελεστές στην τάση. (Η επόμενη έρευνα θα δημοσιευθεί στις 19 Απριλίου). Υπάρχει σημαντική διακύμανση των δεδομένων από χώρα σε χώρα, με το διπλό μονοψήφιο ρυθμό αύξησης της καταναλωτικής πίστης στην Ιταλία ιδιαίτερα εντυπωσιακό.
Ένα από τα βασικά ζητήματα είναι το εάν η καταναλωτική πιστωτική επέκταση είναι η αιτία ή το αποτέλεσμα της ταχύτερης κατανάλωσης. Όσο για τον επιχειρηματικό τομέα, η εμπειρία έχει δείξει ότι οι εταιρείες δανείζονται αργότερα στον επιχειρηματικό κύκλο. Αυτό συμβαίνει επειδή οι εταιρείες τείνουν να βασίζονται σε εσωτερική χρηματοδότηση στις αρχές μιας ανάκαμψης. Έχουν επίσης εναλλακτικές πηγές χρηματοδότησης διαθέσιμες.
Σε αντίθεση με τις επιχειρήσεις, τα νοικοκυριά τείνουν να είναι περισσότερο εξαρτημένα από τις τράπεζες για τη χρηματοδότηση των μεγάλων αγορών τους. Οι συσχετίσεις μεταξύ των διαρκών αγαθών, της αύξησης της κατανάλωσης και της αύξησης των καταναλωτικών δανείων δείχνουν ότι ο δανεισμός των καταναλωτών τείνει να υστερεί σε σχέση με την αύξηση της κατανάλωσης. Όμως, οι αλλαγές στα δανειακά αποθέματα αντανακλούν αλλαγές τόσο σε νέα δάνεια όσο και σε ρευστοποιήσεις, κι επομένως τα δεδομένα νέου δανεισμού αποτελούν ενδεχομένως το καλύτερο δείκτη αλλαγών στη στάση των καταναλωτών.
Υπάρχουν δύο σημεία στα δεδομένα για το «νεό» δανεισμό. Κατ 'αρχάς, η αύξηση των νέων δανείων έχει σημειώσει άνοδο σε όλες τις χώρες, και ανέρχεται σε 13% (ετήσια βάση) στη Γερμανία, σε 30% στη Γαλλία,σε 22% στην Ισπανία και σε 33% στην Ιταλία, από το 4ο τρίμηνο του 2015. Έτσι, ενώ οι εξοφλήσεις συνεχίζονται, οι καταναλωτές είναι σαφώς πιο πρόθυμοι να αναλάβουν νέο χρέος, ενισχύοντας την άποψη ότι τα νοικοκυριά είναι πιο αισιόδοξα. Δεύτερον, οι συσχετίσεις δείχνουν ότι η χορήγηση νέων δανείων συμπίπτει με την αύξηση της κατανάλωσης και δεν υστερεί χρονικά. Ωστόσο, τα μηνιαία στοιχεία δανεισμού θα πρέπει να παρέχουν κάποια σημαντική πληροφόρηση σχετικά με την αύξηση της κατανάλωσης λόγω της μικρότερης υστέρησης στη δημοσίευση σε σχέση με τους εθνικούς λογαριασμούς.