Στην υπόθεση, σύμφωνα με την δικογραφία που σχημάτισε η Ασφάλεια Δυτικής Αττικής, εμπλέκονται συνολικά 24 άτομα, από τα οποία 15 συνελήφθησαν και εννέα αναζητούνται. Ως αρχηγός της εγκληματικής οργάνωσης φέρεται από την Αστυνομία, ο πρόεδρος της εταιρείας πετρελαιοειδών ΕΤΕΚΑ και πρόεδρος της ποδοσφαιρικής ομάδας του Ατρομήτου, Γιώργος Σπανός, μαζί με έναν υπάλληλο και ένα συνεργάτη της εταιρείας, οι οποίοι συνελήφθησαν.
Ο κ. Σπανός, σε ανακοίνωσή του, σημειώνει ότι ο ίδιος, "με την με την ιδιότητά του τόσο ως προέδρου της ανώνυμης εταιρείας με την επωνυμία «ΕΤΕΚΑ ΑΕ», εταιρεία πανελλήνιας εμβέλειας, η οποία συνεισφέρει τα μέγιστα στην Εθνική μας Οικονομία καταβάλλοντας για φόρους, τέλη και εισφορές κάθε χρόνο ποσά άνω των 300.000.000 ευρώ, απασχολεί δε προσωπικό άνω των 150 ατόμων, αλλά και με την ιδιότητά του ως προέδρου της «ΠΑΕ ΑΠΣ Ατρόμητος Αθηνών 1923» δηλώνει με όλη τη δύναμη της ψυχής του και με κάθε ειλικρίνεια -προσόν το οποίο τον διακρίνει σε όλη τη ζωή του- ότι οι εναντίον του αποδιδόμενες κατηγορίες τυγχάνουν έωλες και αστήρικτες, ούτε καν τον αγγίζουν, ούτε βέβαια και την εταιρεία της οποίας προΐσταται, για αυτό το λόγο εμφανίστηκε αμέσως και αυτοβούλως στην αρμόδια Υπηρεσία Ασφαλείας. Άλλωστε σε αυτό το συμπέρασμα θα καταλήξει αβίαστα ο οποιοδήποτε μέσος συνετός άνθρωπος λάβει γνώση της όλης υπόθεσης".
Τονίζει δε ότι έχει απόλυτη εμπιστοσύνη στην κρίση της Ελληνικής Δικαιοσύνης που θα έχει σαν συνέπεια να λάμψει η όλη αλήθεια με αποτέλεσμα "να αποδοθεί στην κοινωνία λευκός, όπως είναι μέχρι σήμερα, πράγμα που θα του επιτρέψει να συνεχίσει μαζί με τους εκατοντάδες εργαζόμενους του την επιχειρηματική του δραστηριότητα στην Ελλάδα".
Επίσης, μεταξύ των συλληφθέντων είναι ένας ανώτερος υπάλληλος του υπουργείου Περιβάλλοντος και συγκεκριμένα ο προϊστάμενος του Γ΄ Τμήματος Εποπτείας Διαχείρισης Πετρελαιοειδών και ένας υπάλληλος του Α΄ Τελωνείου Πειραιά. Οι δύο κρατικοί υπάλληλοι, σύμφωνα με την Αστυνομία, έναντι αμοιβής, ενημέρωναν αντίστοιχα, για ελέγχους στα πλοία που διέθετε η ΕΤΕΚΑ για την διακίνηση του ναυτιλιακού καυσίμου, για προγραμματισμένους ελέγχους του ΥΠΕΚΑ ή άλλων συναρμόδιων υπηρεσιών. Οι υπόλοιποι από τους συλληφθέντες είναι οδηγοί βυτιοφόρων, ένας χειριστής γεφυροπλάστιγγας στο κεντρικό λιμάνι του Πειραιά, ο μηχανικός πλοίου και ένας πρατηριούχος, ενώ οι εννέα που αναζητούνται είναι κυρίως πρατηριούχοι και οδηγοί βυτιοφόρων.
Σύμφωνα με τα όσα προέκυψαν από την προανάκριση και γνωστοποιήθηκαν από την Αστυνομία, τα μέλη του κυκλώματος, μέσω της εταιρείας που εμπλέκεται στο λαθρεμπόριο, έκλεβαν το ναυτιλιακό πετρέλαιο, που προοριζόταν για ανεφοδιασμό πλοίων, με την συνεργασία των οδηγών βυτιοφόρων. Οι οδηγοί έκλεβαν για τον εαυτό τους, ενώ εμπλέκεται στο κύκλωμα και μηχανικός πλοίου, που έστηνε δικό του «κόλπο», με μεγάλη ποσότητα πετρελαίου, που είχε παρακρατήσει και προσπαθούσε να το προωθήσει στην αγορά, μέσω των οδηγών, προσφέροντας ως αντάλλαγμα την αποκλειστική προμήθεια πετρελαίου για το πλοίο στο οποίο υπηρετούσε.
Στη συνέχεια, προωθούσαν το λαθραίο πετρέλαιο στην αγορά, μέσω πρατηρίων καυσίμων (μέχρι στιγμής έχει εξακριβωθεί η «συνεργασία» 12 πρατηρίων) ενώ οι μοναδικοί χαμένοι ήταν οι ναυτιλιακές εταιρείες και το ελληνικό δημόσιο. Σύμφωνα με τα μέχρι στιγμής στοιχεία, το κύκλωμα είχε διαθέσει παράνομα στην αγορά την τελευταία διετία, περίπου 4,5 εκατομμύρια λίτρα λαθραίου πετρελαίου και οι διαφυγόντες δασμοί και φόροι ξεπερνούν τα 3,5 εκατομμύρια ευρώ.
Πως δρούσαν
Τα μέλη του κυκλώματος παρακρατούσαν το ναυτιλιακό πετρέλαιο μετά από ανεφοδιασμό πλοίων ναυτιλιακών εταιρειών και στη συνέχεια το διοχέτευαν στα συνεργαζόμενα πρατήρια υγρών καυσίμων, όπου, μετά από πρόσμιξη με πετρέλαιο κίνησης το διέθεταν και πάλι στην αγορά. Η μεθοδολογία που ακολουθούσε το κύκλωμα ήταν σε διάφορα επίπεδα δράσης, σε όλη τη διαδικασία μεταφοράς, διακίνησης, παράδοσης και παραλαβής ναυτιλιακού καυσίμου.
Πιο αναλυτικά, όπως προέκυψε από την έρευνα, αρχικά οι οδηγοί βυτιοφόρων της εταιρείας, κατά την μετάβασή τους στα σημεία ελλιμενισμού διαφόρων πλοίων, σε όλη την επικράτεια, (πλοία ακτοπλοϊκών γραμμών, επαγγελματικά και ποντοπόρα) δεν παρέδιδαν ολόκληρη την ποσότητα του πετρελαίου, η οποία αναγράφονταν στα παραστατικά. Το υπόλοιπο του πετρελαίου το επέστρεφαν στην εταιρεία και στη συνέχεια οι αρχηγοί της οργάνωσης το διέθεταν εκ νέου στο εμπόριο, μέσω των πρατηρίων υγρών καυσίμων. Σε πολλές περιπτώσεις, όμως, το ξαναπωλούσαν στους πλοιοκτήτες από τους οποίους το είχαν παρακρατήσει. Επιπλέον, οδηγοί των βυτιοφόρων, κατά την επιστροφή του παράνομα παρακρατηθέντος ναυτιλιακού καυσίμου, κρατούσαν και αρκετά μεγάλες ποσότητες για τον εαυτό τους, τις οποίες διέθεταν με χαμηλότερη τιμή σε συγκεκριμένους πρατηριούχους, αποκομίζοντας έτσι μεγάλα κέρδη.
Ο μηχανικός πλοίου, ο οποίος συνελήφθη, είχε παρακρατήσει για δικό του όφελος 11 τόνους ναυτιλιακό καύσιμο και προσπαθούσε να βρει τρόπο να το διαθέσει στους οδηγούς των βυτιοφόρων. Για να κλείσει την συμφωνία, δεσμευόταν ότι θα φρόντιζε για τον συνεχή ανεφοδιασμό του συγκεκριμένου πλοίου και ότι θα παρακρατούσαν 3 έως 4 τόνους καυσίμων την εβδομάδα.
Τα τεχνάσματα που χρησιμοποιούσαν
Τα μέλη του κυκλώματος, για να ξεπερνούν τις διαδικασίες ελέγχου κατά την παράδοση στα ελλιμενισμένα πλοία των ποσοτήτων πετρελαίου που είχαν παραγγελθεί και να παραπλανούν τους αρμόδιους τελωνειακούς υπαλλήλους ή τους υπεύθυνους των πληρωμάτων για την παραλαβή του καυσίμου, χρησιμοποιούσαν διάφορα τεχνάσματα. Ένα από αυτά ήταν ότι σε προσυνεννόηση με συγκεκριμένο χειριστή γεφυροπλάστιγγας για βαριά οχήματα στο κεντρικό λιμάνι του Πειραιά, εμφάνιζαν πλασματικές μετρήσεις κατά την ζύγιση του βυτιοφόρου.
Οι πλασματικές μετρήσεις πραγματοποιούνταν με παρέμβαση από πριν στο λογισμικό των ηλεκτρονικών συστημάτων της γεφυροπλάστιγγας, έτσι ώστε να εμφανίζεται πάντα η ποσότητα της παραγγελίας. Για τη συνεργασία του ο χειριστής της γεφυροπλάστιγγας, ελάμβανε ως αμοιβή για κάθε μετρικό τόνο 150 ευρώ (ένας μετρικός τόνος πετρελαίου ισούται με 1.200 λίτρα).
Στη περίπτωση, όμως, που ο αρμόδιος για την παραλαβή του καυσίμου συνεργούσε στην απάτη, στο να παραλάβει, δηλαδή, λιγότερη από την ποσότητα που αναγράφονταν στα παραστατικά, δεν γινόταν η ζύγιση ή κατέστρεφαν τα ζυγολόγια. Σε άλλες περιπτώσεις γέμιζαν με νερό κάποιο από τα διαμερίσματα της δεξαμενής του βυτιοφόρου, αυξάνοντας έτσι το μικτό βάρος του οχήματος, το οποίο μετά την αφαίρεση του απόβαρου, προσμετρούνταν ως μεταφερόμενο καύσιμο.
Σε έρευνες που έγιναν στις εγκαταστάσεις της εταιρείας και σε «συνεργαζόμενο» πρατήριο βρέθηκαν και κατασχέθηκαν:
- 8.000 λίτρα παρανόμως παρακρατηθέντος diesel κίνησης ναυτιλίας (marine diesel),
- 5 βυτιοφόρα μεταφοράς καυσίμων.
- 18.400 ευρώ σε μετρητά.
Εκτιμάται ότι το μέγεθος της εγκληματικής δραστηριότητας του κυκλώματος είναι πολύ μεγαλύτερο από αυτό που έχει προκύψει μέχρι στιγμής, γι' αυτό συνεχίζονται οι έρευνες προκειμένου να διερευνηθεί όλο το εύρος της λαθρεμπορίας καυσίμων και της απάτης σε βάρος ναυτιλιακών εταιρειών.
Οι συλληφθέντες με την δικογραφία που σχηματίσθηκε σε βάρος τους οδηγήθηκαν στον Εισαγγελέα Πρωτοδικών Πειραιά.
Η δικογραφία που σχηματίστηκε σε βάρος τους αφορά στη σύσταση και συμμετοχή σε εγκληματική οργάνωση, λαθρεμπορία υγρών καυσίμων σε βαθμό κακουργήματος, απάτη κατ΄ επάγγελμα και κατ΄ εξακολούθηση σε βαθμό κακουργήματος, «ξέπλυμα βρώμικου χρήματος», ενεργητική και παθητική δωροδοκία κατ΄ εξακολούθηση και κατάχρηση εξουσίας.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr