Ακολουθήστε το reporter.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr
Είναι χαρακτηριστικό ότι ο συνολικός δείκτης ικανοποίησης είναι 40 με ανώτατο όριο του 100 βαθμούς.
Αξίζει βεβαίως να σημειωθεί ότι η πραγματική εικόνα είναι κατά τι καλύτερη καθώς βάσει του ερωτηματολογίου που ετέθη στις επιχειρήσεις οι σχετικές προσδοκίες τους δεν συγκέντρωναν πάνω από 80 βαθμούς ικανοποίησης.
Συνεπώς, μπορεί κάποιος να υποστηρίξει ότι η Δημόσια Διοίκηση ανταποκρίνεται κατά το ήμιση στις προσδοκίες των επιχειρήσεων.
Μεγαλύτερες δυσκολίες για τους μικρούς
Τα αποτελέσματα ανά μέγεθος επιχείρησης δείχνουν ότι οι πολύ μικρές επιχειρήσεις βιώνουν μεγαλύτερες δυσκολίες στις συναλλαγές τους με το Δημόσιο, κάτι που επιβεβαιώνεται κι από τις πολύ χαμηλές βαθμολογίες σε όλες τις διαστάσεις ποιότητας.
Σχετικά λιγότερο δυσαρεστημένες από τη Δημόσια Διοίκηση είναι οι επιχειρήσεις μεσαίου μεγέθους, οι οποίες έχουν υψηλότερες βαθμολογίες και στις 5 διαστάσεις ποιότητας. Υπό αυτό το πρίσμα συμπεραίνεται πως είτε η Δημόσια Διοίκηση είναι προσαρμοσμένη στις ανάγκες των επιχειρήσεων μεσαίου μεγέθους, είτε οι επιχειρήσεις αυτές προσαρμόστηκαν στον τρόπο λειτουργίας
Χαμηλοτερη βαθμολογία στην Περιφέρεια
Τα αποτελέσματα ανά γεωγραφική περιοχή δραστηριοποίησης δείχνουν ότι οι επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στην Περιφέρεια παρουσιάζουν τη χαμηλότερη βαθμολογία. Η χαμηλή βαθμολογία σε όλους τους δείκτες ποιότητας είναι ενδεικτική της χαμηλής ποιότητας υπηρεσιών των περιφερειακών δομών της δημόσιας διοίκησης
Ωστόσο οι επιχειρήσεις πανελλαδικής εμβέλειας επηρεάζονται λιγότερο από το έλλειμμα ποιότητας της Δημόσιας Διοίκησης, έχοντας υψηλότερη βαθμολογία από το μέσο όρο στην πλειονότητα των διαστάσεων (εκτός υποδομών).
Σύμφωνα με αυτή την κατηγοριοποίηση, παρατηρείται βάσει των βαθμολογιών ότι:
Oι κλάδοι της Μεταποίησης (41), των Υπηρεσιών (40), του Εμπορίου (41), των Ορυχείων (46) της Υγείας (45) και του Τουρισμού (40), που αποτελούν τον «κινητήριο μοχλό» της οικονομίας, προσεγγίζουν τη βαθμολογία του συνολικού δείκτη ικανοποίησης. Σε αντίστοιχα επίπεδα βρίσκονται και οι κλάδοι της εκπαίδευσης, της υγείας και των ορυχείων.
Στο «κόκκινο» βρίσκεται ο κλάδος των Κατασκευών (32), ο οποίος έχει βαθμολογήσει πολύ χαμηλά την ποιότητα των δημοσίων υπηρεσιών.
Σχετικά ικανοποιημένες παρουσιάζονται οι εταιρείες του κλάδου των Καυσίμων και Ενέργειας (57). Η συγκριτικά υψηλή βαθμολογία τους, σε σχέση με τους υπόλοιπους κλάδους, πιθανόν επηρεάζεται από το μοντέλο της ρυθμιζόμενης αγοράς στο οποίο δραστηριοποιούνται. Σημαντικά θετική απόκλιση (8 μονάδων) παρατηρείται και στον κλάδο των ιχθυοκαλλιεργειών (48).
Σημαντικό πρόβλημα η αδιαφάνεια
Οι περισσότερες επιχειρήσεις δήλωσαν δυσαρεστημένες από τη διαφάνεια στις δημόσιες υπηρεσίες (33 βαθμοί), με τις μικρές επιχειρήσεις να αντιμετωπίζουν τα σημαντικότερα προβλήματα.
Σημειωτέον, ο όρος «διαφάνεια» δεν ταυτίζεται απολύτως με τη «διαφθορά», δεδομένου ότι οι αδιαφανείς διαδικασίες δεν συνεπάγονται κατ’ ανάγκην αλλά ευνοούν την εμφάνισή της.
Σύμφωνα με τα αποτελέσματα του Βαρομέτρου του Παρατηρητηρίου του ΣΕΒ:
Αγκάθια η γραφειοκρατία και οι συχνές αλλαγές στη νομοθεσία
Η έρευνα επιβεβαιώνει ότι η γραφειοκρατία είναι το μείζον πρόβλημα που βιώνει ο επιχειρηματικός κόσμος της χώρας. Οι συμμετέχοντες την αξιολόγησαν ως το πιο σημαντικό πρόβλημα για την επιχειρηματικότητα και την ιεράρχησαν ως πρώτη στη σχετική ερώτηση (17.38%).
Ακολουθούν οι συχνές αλλαγές στη νομοθεσία (13,60%) και η ελλιπής συνεργασία / διαλειτουργικότητα μεταξύ φορέων (12,88%), η διαφοροποίηση στον τρόπο ερμηνείας της νομοθεσίας (11,51%), η αδιαφάνεια στις συναλλαγές (10,65%), η ανεπαρκής κατάρτιση υπαλλήλων (10,60%) και οι συχνές αλλαγές σε οργάνωση και αρμοδιότητες δημόσιων υπηρεσιών (10,04%).
Αξίζει βεβαίως να σημειωθεί ότι η πραγματική εικόνα είναι κατά τι καλύτερη καθώς βάσει του ερωτηματολογίου που ετέθη στις επιχειρήσεις οι σχετικές προσδοκίες τους δεν συγκέντρωναν πάνω από 80 βαθμούς ικανοποίησης.
Συνεπώς, μπορεί κάποιος να υποστηρίξει ότι η Δημόσια Διοίκηση ανταποκρίνεται κατά το ήμιση στις προσδοκίες των επιχειρήσεων.
Μεγαλύτερες δυσκολίες για τους μικρούς
Τα αποτελέσματα ανά μέγεθος επιχείρησης δείχνουν ότι οι πολύ μικρές επιχειρήσεις βιώνουν μεγαλύτερες δυσκολίες στις συναλλαγές τους με το Δημόσιο, κάτι που επιβεβαιώνεται κι από τις πολύ χαμηλές βαθμολογίες σε όλες τις διαστάσεις ποιότητας.
Σχετικά λιγότερο δυσαρεστημένες από τη Δημόσια Διοίκηση είναι οι επιχειρήσεις μεσαίου μεγέθους, οι οποίες έχουν υψηλότερες βαθμολογίες και στις 5 διαστάσεις ποιότητας. Υπό αυτό το πρίσμα συμπεραίνεται πως είτε η Δημόσια Διοίκηση είναι προσαρμοσμένη στις ανάγκες των επιχειρήσεων μεσαίου μεγέθους, είτε οι επιχειρήσεις αυτές προσαρμόστηκαν στον τρόπο λειτουργίας
Χαμηλοτερη βαθμολογία στην Περιφέρεια
Τα αποτελέσματα ανά γεωγραφική περιοχή δραστηριοποίησης δείχνουν ότι οι επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στην Περιφέρεια παρουσιάζουν τη χαμηλότερη βαθμολογία. Η χαμηλή βαθμολογία σε όλους τους δείκτες ποιότητας είναι ενδεικτική της χαμηλής ποιότητας υπηρεσιών των περιφερειακών δομών της δημόσιας διοίκησης
Ωστόσο οι επιχειρήσεις πανελλαδικής εμβέλειας επηρεάζονται λιγότερο από το έλλειμμα ποιότητας της Δημόσιας Διοίκησης, έχοντας υψηλότερη βαθμολογία από το μέσο όρο στην πλειονότητα των διαστάσεων (εκτός υποδομών).
Σύμφωνα με αυτή την κατηγοριοποίηση, παρατηρείται βάσει των βαθμολογιών ότι:
Oι κλάδοι της Μεταποίησης (41), των Υπηρεσιών (40), του Εμπορίου (41), των Ορυχείων (46) της Υγείας (45) και του Τουρισμού (40), που αποτελούν τον «κινητήριο μοχλό» της οικονομίας, προσεγγίζουν τη βαθμολογία του συνολικού δείκτη ικανοποίησης. Σε αντίστοιχα επίπεδα βρίσκονται και οι κλάδοι της εκπαίδευσης, της υγείας και των ορυχείων.
Στο «κόκκινο» βρίσκεται ο κλάδος των Κατασκευών (32), ο οποίος έχει βαθμολογήσει πολύ χαμηλά την ποιότητα των δημοσίων υπηρεσιών.
Σχετικά ικανοποιημένες παρουσιάζονται οι εταιρείες του κλάδου των Καυσίμων και Ενέργειας (57). Η συγκριτικά υψηλή βαθμολογία τους, σε σχέση με τους υπόλοιπους κλάδους, πιθανόν επηρεάζεται από το μοντέλο της ρυθμιζόμενης αγοράς στο οποίο δραστηριοποιούνται. Σημαντικά θετική απόκλιση (8 μονάδων) παρατηρείται και στον κλάδο των ιχθυοκαλλιεργειών (48).
Σημαντικό πρόβλημα η αδιαφάνεια
Οι περισσότερες επιχειρήσεις δήλωσαν δυσαρεστημένες από τη διαφάνεια στις δημόσιες υπηρεσίες (33 βαθμοί), με τις μικρές επιχειρήσεις να αντιμετωπίζουν τα σημαντικότερα προβλήματα.
Σημειωτέον, ο όρος «διαφάνεια» δεν ταυτίζεται απολύτως με τη «διαφθορά», δεδομένου ότι οι αδιαφανείς διαδικασίες δεν συνεπάγονται κατ’ ανάγκην αλλά ευνοούν την εμφάνισή της.
Σύμφωνα με τα αποτελέσματα του Βαρομέτρου του Παρατηρητηρίου του ΣΕΒ:
- Σημαντικά προβλήματα αδιαφάνειας αντιμετωπίζει η πλειονότητα των επιχειρήσεων, ανεξαρτήτως μεγέθους ή γεωγραφικής περιοχής δραστηριοποίησης. Ωστόσο, εμφανώς σημαντικότερα προβλήματα διαφάνειας καταγράφονται στις πολύ μικρές επιχειρήσεις.
- Πιο αρνητική άποψη σχετικά με τη διαφάνεια καταγράφεται στις εταιρείες του κλάδου των Κατασκευών. Η άποψη αυτή είναι πολύ πιθανό να οφείλεται στην εμπλοκή των εταιρειών του κλάδου σε διαδικασίες δημόσιων προμηθειών.
- Σε αντίθεση, οι εταιρείες του κλάδου των Καυσίμων και της Ενέργειας και των Ιχθυοκαλλιεργειών τοποθετούνται σχετικά υψηλά τόσο στην ικανοποίηση από την ποιότητα των δημοσίων υπηρεσιών, όσο και στο δείκτη διαφάνειας.
Αγκάθια η γραφειοκρατία και οι συχνές αλλαγές στη νομοθεσία
Η έρευνα επιβεβαιώνει ότι η γραφειοκρατία είναι το μείζον πρόβλημα που βιώνει ο επιχειρηματικός κόσμος της χώρας. Οι συμμετέχοντες την αξιολόγησαν ως το πιο σημαντικό πρόβλημα για την επιχειρηματικότητα και την ιεράρχησαν ως πρώτη στη σχετική ερώτηση (17.38%).
Ακολουθούν οι συχνές αλλαγές στη νομοθεσία (13,60%) και η ελλιπής συνεργασία / διαλειτουργικότητα μεταξύ φορέων (12,88%), η διαφοροποίηση στον τρόπο ερμηνείας της νομοθεσίας (11,51%), η αδιαφάνεια στις συναλλαγές (10,65%), η ανεπαρκής κατάρτιση υπαλλήλων (10,60%) και οι συχνές αλλαγές σε οργάνωση και αρμοδιότητες δημόσιων υπηρεσιών (10,04%).
Ως λιγότερο σημαντικά προβλήματα για την επιχειρηματικότητα αξιολογήθηκε η ανεπάρκεια υποδομών των δημόσιων φορέων (7,88%) και οι ελλείψεις σε προσωπικό (6,40%).