Ακολουθήστε το reporter.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr
Ο πρωθυπουργός, Αντώνης Σαμαράς, συναντήθηκε στο Μέγαρο Μαξίμου με εκπροσώπους των οικογενειών των πεσόντων αξιωματικών.
Ο χαμός των τριών αξιωματικών του Ναυτικού, του υποπλοιάρχου Χριστόδουλου Καραθανάση, του υποπλοίαρχου Παναγιώτη Βλαχάκου και του αρχικελευστή Έκτορα Γιαλοψού, ήταν η τραγική κορύφωση της πολύ σοβαρής κρίσης μεταξύ Ελλάδας και Τουρκίας, που άφησε - από τουρκικής πλευράς - «κληρονομιά» το ζήτημα των «γκρίζων» ζωνών.
Όσον αφορά τον χαμό των τριών αξιωματικών, η επίσημη θέση εκ μέρους της Ελλάδας ήταν ότι το ελικόπτερο έπεσε λόγω κακοκαιρίας και απώλειας προσανατολισμού του πιλότου, ωστόσο έχουν διατυπωθεί θεωρίες πως καταρρίφθηκε από τις τουρκικές δυνάμεις.
Ελλάδα και Τουρκία έφτασαν κοντά στον πόλεμο, με τις δύο χώρες να μεταφέρουν δυνάμεις γύρω από την βραχονησίδα και η ένταση τελικά αποκλιμακώθηκε μετά από παρέμβαση του ΝΑΤΟ και των ΗΠΑ.
Μάλιστα η φράση του τότε πρωθυπουργού Κώστα Σημίτη στη Βουλή, ο οποίος είχε ευχαριστήσει την κυβέρνηση των ΗΠΑ, είχε προκαλέσει σάλο μεταξύ των βουλευτών και μνημονεύεται ακόμη.
Η κρίση ξεκίνησε στις 25 Δεκεμβρίου του 1996 όταν το τουρκικό φορτηγό πλοίο Φιγκέν Ακάτ προσάραξε κοντά στις βραχονησίδες και εξέπεμψε σήμα κινδύνου. Το λιμεναρχείο Καλύμνου διέθεσε ρυμουλκό για να το αποκολλήσει, αλλά ο πλοίαρχος αρνήθηκε, υποστηρίζοντας ότι βρισκόταν σε τουρκική περιοχή.
Στις 26 Δεκεμβρίου το λιμεναρχείο ενημέρωσε την αρμόδια διεύθυνση του υπουργείου Εξωτερικών, το οποίο μέσω της ελληνικής πρεσβείας στην Άγκυρα, ειδοποίησε το τουρκικό υπουργείο Εξωτερικών ότι αν δεν παρέμβαινε ρυμουλκό, το τουρκικό πλοίο θα κινδύνευε. Στις 27 Δεκεμβρίου το τουρκικό υπουργείο Εξωτερικών ενημερώνει την ελληνική πρεσβεία ότι, ανεξαρτήτως του ποιος θα ανελάμβανε τη διάσωση του πλοίου, υπήρχε γενικότερα θέμα με τα Ίμια.
Στις 28 Δεκεμβρίου δύο ελληνικά ρυμουλκά αποκόλλησαν το τουρκικό φορτηγό και το οδήγησαν στο λιμάνι Κιουλούκ της Τουρκίας. Αξίζει να σημειωθεί ότι το ίδιο πρωινό ένα πλήρως εξοπλισμένο τουρκικό μαχητικό αεροσκάφος κατέπεσε στα ελληνικά χωρικά ύδατα, στην περιοχή της Λέσβου, ύστερα από εμπλοκή με ελληνικά μαχητικά.
Ο τούρκος πιλότος διασώθηκε με ελληνική βοήθεια.
Στις 29 Δεκεμβρίου το τουρκικό υπουργείο Εξωτερικών επιδίδει διακοίνωση στο αντίστοιχο ελληνικό, όπου αναφέρεται ότι οι βραχονησίδες Ίμια είναι καταχωρισμένες στο κτηματολόγιο Μουγκλά του νομού Μπόντρουμ (Αλικαρνασσού) και ανήκουν στην Τουρκία. Το γεγονός στάθηκε αφορμή να τεθεί από την Τουρκία θέμα ιδιοκτησίας των νησιών.
Ο τότε δήμαρχος της Καλύμνου Δημήτρης Διακομιχάλης, θορυβημένος από το γεγονός ότι η Τουρκία εγείρει εδαφικές αξιώσεις στα Ίμια, ύψωσε την ελληνική σημαία σε ένα από αυτά τα δύο νησιά στις 25 Ιανουαρίου 1996, συνοδευόμενος από τον αστυνομικό διευθυντή Καλύμνου Γ. Ριόλα, έναν ιερέα και δύο κατοίκους του νησιού.
Ο χαμός των τριών αξιωματικών του Ναυτικού, του υποπλοιάρχου Χριστόδουλου Καραθανάση, του υποπλοίαρχου Παναγιώτη Βλαχάκου και του αρχικελευστή Έκτορα Γιαλοψού, ήταν η τραγική κορύφωση της πολύ σοβαρής κρίσης μεταξύ Ελλάδας και Τουρκίας, που άφησε - από τουρκικής πλευράς - «κληρονομιά» το ζήτημα των «γκρίζων» ζωνών.
Όσον αφορά τον χαμό των τριών αξιωματικών, η επίσημη θέση εκ μέρους της Ελλάδας ήταν ότι το ελικόπτερο έπεσε λόγω κακοκαιρίας και απώλειας προσανατολισμού του πιλότου, ωστόσο έχουν διατυπωθεί θεωρίες πως καταρρίφθηκε από τις τουρκικές δυνάμεις.
Ελλάδα και Τουρκία έφτασαν κοντά στον πόλεμο, με τις δύο χώρες να μεταφέρουν δυνάμεις γύρω από την βραχονησίδα και η ένταση τελικά αποκλιμακώθηκε μετά από παρέμβαση του ΝΑΤΟ και των ΗΠΑ.
Μάλιστα η φράση του τότε πρωθυπουργού Κώστα Σημίτη στη Βουλή, ο οποίος είχε ευχαριστήσει την κυβέρνηση των ΗΠΑ, είχε προκαλέσει σάλο μεταξύ των βουλευτών και μνημονεύεται ακόμη.
Η κρίση ξεκίνησε στις 25 Δεκεμβρίου του 1996 όταν το τουρκικό φορτηγό πλοίο Φιγκέν Ακάτ προσάραξε κοντά στις βραχονησίδες και εξέπεμψε σήμα κινδύνου. Το λιμεναρχείο Καλύμνου διέθεσε ρυμουλκό για να το αποκολλήσει, αλλά ο πλοίαρχος αρνήθηκε, υποστηρίζοντας ότι βρισκόταν σε τουρκική περιοχή.
Στις 26 Δεκεμβρίου το λιμεναρχείο ενημέρωσε την αρμόδια διεύθυνση του υπουργείου Εξωτερικών, το οποίο μέσω της ελληνικής πρεσβείας στην Άγκυρα, ειδοποίησε το τουρκικό υπουργείο Εξωτερικών ότι αν δεν παρέμβαινε ρυμουλκό, το τουρκικό πλοίο θα κινδύνευε. Στις 27 Δεκεμβρίου το τουρκικό υπουργείο Εξωτερικών ενημερώνει την ελληνική πρεσβεία ότι, ανεξαρτήτως του ποιος θα ανελάμβανε τη διάσωση του πλοίου, υπήρχε γενικότερα θέμα με τα Ίμια.
Στις 28 Δεκεμβρίου δύο ελληνικά ρυμουλκά αποκόλλησαν το τουρκικό φορτηγό και το οδήγησαν στο λιμάνι Κιουλούκ της Τουρκίας. Αξίζει να σημειωθεί ότι το ίδιο πρωινό ένα πλήρως εξοπλισμένο τουρκικό μαχητικό αεροσκάφος κατέπεσε στα ελληνικά χωρικά ύδατα, στην περιοχή της Λέσβου, ύστερα από εμπλοκή με ελληνικά μαχητικά.
Ο τούρκος πιλότος διασώθηκε με ελληνική βοήθεια.
Στις 29 Δεκεμβρίου το τουρκικό υπουργείο Εξωτερικών επιδίδει διακοίνωση στο αντίστοιχο ελληνικό, όπου αναφέρεται ότι οι βραχονησίδες Ίμια είναι καταχωρισμένες στο κτηματολόγιο Μουγκλά του νομού Μπόντρουμ (Αλικαρνασσού) και ανήκουν στην Τουρκία. Το γεγονός στάθηκε αφορμή να τεθεί από την Τουρκία θέμα ιδιοκτησίας των νησιών.
Ο τότε δήμαρχος της Καλύμνου Δημήτρης Διακομιχάλης, θορυβημένος από το γεγονός ότι η Τουρκία εγείρει εδαφικές αξιώσεις στα Ίμια, ύψωσε την ελληνική σημαία σε ένα από αυτά τα δύο νησιά στις 25 Ιανουαρίου 1996, συνοδευόμενος από τον αστυνομικό διευθυντή Καλύμνου Γ. Ριόλα, έναν ιερέα και δύο κατοίκους του νησιού.