1) Kάποιοι ισχυρίζονται ότι η Ελλάδα έχει χάσει το τρένο των εξαγωγών, ενώ κάποιοι άλλοι λένε ότι τώρα είναι η τελευταία ευκαιρία να αξιοποιήσουμε την δύναμη των προϊόντων μας στο εξωτερικό προκειμένου αυτά να πάρουν την θέση που τους αξίζει. Ποια είναι η άποψή σας επί του θέματος και ποια είναι η θέση της Μινέρβα στο εξωτερικό;
Η Ελλάδα δεν έχει χάσει το τρένο των εξαγωγών και ούτε πρόκειται να το χάσει, όσο το σύνολο των φορέων αντιλαμβάνεται τί χρειάζεται για να επιτύχει σε αυτόν τον ομολογουμένως δύσκολο και ιδιαίτερα ανταγωνιστικό τομέα. Θα έλεγα με σιγουριά ότι δεν έχει χαθεί η ευκαιρία, αφού διαπιστώνει κανείς ότι το θέμα είναι πλέον ψηλότερα από όλα στην agenda τόσο του πολιτικού όσο και του επιχειρηματικού κόσμου.
Η ανάπτυξη των διεθνών δραστηριοτήτων αποτελεί βασικό κομμάτι της στρατηγικής της Μινέρβα και εργαζόμαστε μεθοδικά ώστε να αξιοποιήσουμε την μεγάλη ευκαιρία που μας δίνει η διεθνής αγορά. Σκοπός μας είναι να συμβάλλουμε τόσο στην ενίσχυση της εικόνας των ελληνικών προϊόντων στο εξωτερικό όσο και στην ενίσχυση της ελληνικής επιχειρηματικής αξιοπιστίας. Σήμερα, η Μινέρβα διαθέτει μια ευρεία γκάμα ελληνικών προϊόντων σε 42 χώρες και στις 5 ηπείρους μέσω του οργανωμένου λιανεμπορίου (Super Markets). Η παρουσία μας διευρύνεται συνεχώς τα τελευταία χρόνια, ανοίγοντας νέες αγορές και πελάτες, αλλά και προσθέτοντας νέα προϊόντα που σκοπό έχουν να προωθήσουν την ελληνική γαστρονομία στους διεθνείς καταναλωτές.
Στόχος μας είναι οι εξαγωγές της Μινέρβα να ανέλθουν σταδιακά στα επόμενα χρόνια στο 15% των συνολικών μας πωλήσεων, αλλά σημαντικότερο όλων είναι να κερδίσουμε ηγετικά μερίδια στις αγορές προτεραιότητας, καθιστώντας το ελληνικό Brand Μινέρβα ως συνώνυμο της ελληνικής – μεσογειακής διατροφής. Στο πλαίσιο αυτό, υλοποιούμε σταδιακά σε διάφορες χώρες ολοκληρωμένα επιχειρηματικά σχέδια.
2) Τι συμβουλή θα δίνατε στις εταιρείες που είτε θέλουν να δοκιμάσουν τις δυνάμεις τους στο εξωτερικό, είτε ήδη δραστηριοποιούνται σε άλλες αγορές (και ως γνωστόν ο ανταγωνισμός είναι στο ζενίθ);
Εμείς στη Μινέρβα πιστεύουμε ότι στις διεθνείς δραστηριότητες δεν αρκεί να κάνεις μόνο τα σωστά πράγματα, αλλά είναι σημαντικό να τα κάνεις με τη σωστή σειρά. Κρίσιμο είναι να υπάρχει μακροπρόθεσμη στρατηγική, βασισμένη σε ένα ενιαίο πλαίσιο αξιών που δίνει στις δράσεις την αντοχή στο χρόνο, και παράλληλα δημουργεί προστιθέμενη αξία τόσο για την εταιρία όσο για για τη χώρα.
Με την εμπειρία της Μινέρβα, θεωρώ ότι όλες οι εταιρίες οφείλουν να ξεκινήσουν με διάθεση να δημιουργήσουν κάτι από την αρχή και σωστά και να μην προσεγγίσουν το θέμα ευκαιριακά, διότι δεν θα υπάρξει μέλλον. Θα έλεγα ότι η επιτυχημένη εξαγωγική δραστηριότητα δεν προκύπτει ούτε εύκολα ούτε γρήγορα, αλλά τελικά είναι ένα στρατηγικό και μακροπρόθεσμο εγχείρημα.
Η ανάπτυξη στρατηγικής είναι η κύρια προϋπόθεση, με βασικούς άξονες την ανάπτυξη μαρκών και προϊόντων για τον «απαιτητικό» διεθνή καταναλωτή, την δημιουργία επιχειρηματικού λειτουργικού μοντέλου υποστήριξης διεθνών δραστηριοτήτων και τέλος την πλαισίωση από ικανό ανθρώπινο δυναμικό.
3) Σε όλο αυτό τον αγώνα, ποια θα έπρεπε να είναι η θέση της Πολιτείας; Ποιο θεωρείτε ως το μεγαλύτερο αγκάθι που αναστέλλει την ραγδαία αύξηση των εξαγωγών;
Οι ενέργειες της Πολιτείας πρέπει να εντάσσονται στο γενικότερο πλαίσιο διευκόλυνσης της συνολικής προσπάθειας που καταβάλλουν οι επιχειρήσεις να αναπτυχθούν στη διεθνή αγορά. Κατά την άποψη μου, στόχος της Πολιτείας είναι πρωταρχικά να διασφαλίσει ότι όχι μόνο δεν εμποδίζει την διεθνή δραστηριότητα αλλά αντίθετα την επιταχύνει, και στη συνέχεια να αναζητήσει τις προϋποθέσεις υπό τις οποίες μπορεί να προσθέσει αξία. Κρίσιμο όλων είναι να επικρατήσει η έννοια του εποικοδομητικού διαλόγου μεταξύ κράτους και επιτυχημένων ελληνικών επιχειρήσεων στη διεθνή αγορά.
Η ανάκτηση υψηλότερων επιπέδων ανταγωνιστικότητας μοιάζει να είναι το μεγαλύτερο αγκάθι στην ραγδαία αύξηση των εξαγωγών. Και αν η πρώτη προσέγγιση είναι οικονομική και βασίζεται στο υψηλότερο κόστος παραγωγής στην Ελλάδα, θα πρόσθετα ότι το έλλειμμα ανταγωνιστικότητας έγκειται και σε άλλους παράγοντες που αφορούν την ποιότητα, την παραγωγική δυναμική, την προωθητική στρατηγική αλλά και την γενικότερη έννοια της αξιοπιστίας. Η Ελλάδα πρέπει να εστιάσει στους τομείς που μπορεί να τα καταφέρει πραγματικά καλά, αξιοποιώντας τόσο τους ανθρώπους της όσο και το σύνολο των συγκριτικών της πλεονεκτημάτων. Σε αυτό το επίπεδο μπορούμε να γίνουμε πολλαπλώς ανταγωνιστικοί και να προχωρήσουμε με σωστά βήματα προς τη διατηρήσιμη ανάκαμψη.
4) Οσον αφορά τη Μινέρβα, ποιους στόχους έχετε θέσει για το 2014, σε όλες τις κατηγορίες των προϊόντων που διαχειρίζεστε;
Στα 110 και πλέον χρόνια που η Μινέρβα δραστηριοποιείται στην ελληνική αγορά, ο στόχος μας είναι ένας, να καλύπτουμε τις διαρκώς αυξανόμενες διατροφικές ανάγκες των καταναλωτών στην Ελλάδα και το εξωτερικό, με προϊόντα που πρωτοπορούν και συνδυάζουν την καινοτομία με την ποιότητα. Ειδικά σήμερα, στην πρωτόγνωρη κατάσταση που βιώνει η χώρα μας, είμαστε μια εταιρία που με τόλμη και καινοτόμες ιδέες, αξίες και όραμα, χτίζουμε ένα μοντέλο παραγωγικής εταιρίας τροφίμων, βάζοντας τις βάσεις για ένα μέλλον με σταθερή ανάπτυξη και ασφάλεια.
Πιστεύουμε πάντα ότι μια κρίση είναι και μια ευκαιρία για περαιτέρω ανάπτυξη, και εμείς στη Μινέρβα τολμούμε και αναπροσαρμόζουμε τις στρατηγικές μας διαρκώς προς την κατεύθυνση που μας δείχνει ο καταναλωτής και οι νέες διατροφικές τάσεις.
Έτσι, συνεχίζουμε να επενδύουμε στην κατηγορία των τυροκομικών προϊόντων, στην οποία το τελευταίο διάστημα έχουμε εδραιώσει την θέση μας, και στοχεύουμε στην συνεχή διεύρυνση της γκάμας μας με προϊόντα που προάγουν την ελληνική διατροφή και τις αξίες της.
Επιπλέον, βασιζόμαστε στην έρευνα και προσφέρουμε καινοτομία και προστιθέμενη αξία. Το Benecol Λευκό, το μοναδικό τυροκομικό προϊόν που βοηθάει την μείωση της χοληστερίνης και η σειρά των βιολογικών προϊόντων Χωριό είναι χαρακτηριστικά παραδείγματα.
Παράλληλα, είμαστε μια εταιρία με γερές βάσεις στην ελληνική αγροτική παραγωγή και φροντίζουμε οι στρατηγικές μας να στηρίζουν και να δίνουν προοπτική στην ελληνική γεωργία. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι το Χωριό Αειφόρο, ένα εξαιρετικό παρθένο ελαιόλαδο που, πέραν όλων των άλλων, επενδύει στην ελληνική γεωργία, και προέρχεται από παραγωγούς που ακολουθούν πιστοποιημένα τις Ορθές Αγροτικές Πρακτικές, υποστηρίζοντας παράλληλα και τις τοπικές αγροτικές κοινωνίες.
Και φυσικά, πρωταρχικός μας στόχος είναι να παραμένει η ενίσχυση της εικόνας της Ελληνικής διατροφής στις διεθνείς αγορές μέσω του brandMinerva, που για πάνω από έναν αιώνα συνοδεύει με σεβασμό το τραπέζι του έλληνα καταναλωτή.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr