Ο λόγος για τον Αλέξανδρο Κίκιζα, διευθύνοντα σύμβουλο του ομώνυμου ομίλου, που είναι ευρύτερα γνωστός στους καταναλωτές από το σήμα ναυαρχίδα τα ζυμαρικά Μέλισσα. Σε αποκλειστική συνέντευξη που μας παρέθεσε και χωρίς να κρύβεται πίσω από το δάκτυλό του μας ξεκαθάρισε ότι και φετινή χρονιά θα είναι μία δύσκολη χρονιά για όλη τη χώρα, και ίσως δυσκολότερη από πέρυσι, λόγω της γεωμετρικής ανόδου των ανέργων.
Ωστόσο όπως μας ανέφερε το να μοιρολατρούμε δεν βγάζει πουθενά, πρέπει όλοι να ανασκουμπωθούμε στην επίτευξη ενός κοινού στόχου να εξέλθει η Ελλάδα από το τέλμα στο οποίο έχει περιέλθει και να αποκτήσει την αξιοπιστία που της πρέπει στα παγκόσμια δρώμενα.
Αναφερόμενος στη φετινή πορεία του ομίλου τόνισε ότι πρώτη προτεραιότητα είναι να διατηρήσει και να αυξήσει έστω και οριακά τα αποτελέσματά του. Προς αυτή την κατεύθυνση έχουν ενταθεί οι προσπάθειες ενδυνάμωσης της παρουσίας του στο εξωτερικό και σήμερα οι εξαγωγές αντιπροσωπεύουν το 25% των πωλήσεων, ενώ αυξάνονται με διψήφιο ποσοστό.
Μολονότι η Βουλγαρία, η Κύπρος και η Πολωνία -εκεί διατηρεί και θυγατρική- αποτελούν τους βασικούς εξαγωγικούς προσανατολισμούς του ομίλου, όπως μας επεσήμανε ο Αλέξανδρος Κίκιζας αναμένει αυξημένα αποτελέσματα το προσεχές διάστημα και από άλλες πολλά υποσχόμενες αγορές όπως είναι η Αγγλία αλλά και η Κίνα. Στην τελευταία μάλιστα τα ζυμαρικά Μέλισσα έκλεισαν ήδη τον δεύτερο χρόνο παρουσίας τους.
Όσον αφορά τις αυξημένες ανάγκες σε προϊόντα, που δημιουργούνται λόγω της παγκόσμιας ανάπτυξης του ομίλου, ο ίδιος μας λέει ότι η παραγωγική μονάδα στη Λάρισα με τους 53.000 τόνους παραγωγή ετησίως επί του παρόντος φθάνει για να καλύψει την ζήτηση. Όπως μας είπε εξαιτίας των πολλών επενδύσεων που έγιναν τα προηγούμενα χρόνια και οι οποίες έφθασαν τα 20 εκατ. ευρώ, η παραγωγική δυναμικότητα της συγκεκριμένης μονάδας φθάνει τους 90.000 τόνους.
Μία άλλη παράμετρος που ο Αλέξανδρος Κίκιζας εκτιμά ότι θα συνεισφέρει στην άνοδο των αποτελεσμάτων του ομίλου είναι η αποκλειστική αντιπροσώπευση του παγκόσμιου σήματος Ηeinz που πήρε πέρυσι. Η υψηλή αναγνωρισιμότητα του σήματος αναμένεται να συνεισφέρει ένα επιπλέον 7% στο σύνολο των πραγματοποιηθέντων πωλήσεων. Σημειώνεται ότι οι περυσινές πωλήσεις διαμορφώθηκαν στα 67,4 εκατ. ευρώ και τα προ φόρων καθαρά κέρδη στα 2,3 εκατ. ευρώ.
O Zαμπέτας τραγούδησε Κίκιζα
Η οικογένεια Κίκιζα, ξεκίνησε την εμπορική της ιστορία από το Ελαιοχώριο Αρκαδίας, όπου ο Αλέξανδρος Κίκιζας, ένα από τα 12 παιδιά του Γιώργου και της Κανέλλας γεννιέται το 1913. Το 1920 οι δύο μεγαλύτεροι αδελφοί του ανοίγουν ένα κατάστημα με «εδώδιμα – αποικιακά» δίπλα στον σιδηροδρομικό σταθμό του χωριού τους.
Το 1925 ο μεγαλύτερος από τα αδέλφια Αθανάσιος φεύγει για την Αθήνα και ανοίγει κατάστημα τροφίμων στην οδό Λένορμαν και Παλαμηδίου στο Μεταξουργείο.
Οι Αθηναίοι ξέρουν ότι «στου Κίκιζα» μπορείς να βρεις ό,τι επιθυμήσεις. Η φήμη του είναι τόσο μεγάλη που δίνει το όνομά του στη γειτονιά. «Η γειτονιά του Κίκιζα» έγινε στη δεκαετία του 60 και τραγούδι από τον Γιώργο Ζαμπέτα. Μεταξύ άλλων δημιουργούν ποτοποιία και κυλινδρόμυλο.
Τότε ξεκίνησε και η πρώτη τους σχέση με την μακαρονοποιϊα. Αναθέτουν στο μακαρονοποιείο «Δήμητρα» να φτιάξει ζυμαρικά με την φίρμα τους. Το 1938 συνεταιρίζονται με τη «Δήμητρα» και ο νεαρός Αλέξανδρος αναλαμβάνει την διεύθυνση του μακαρονοποιείου. Στη διάρκεια της Κατοχής το κατάστημα υπολειτουργεί. Μετά τον πόλεμο τα αδέλφια αποφασίζουν να χωρίσουν τις δραστηριότητές τους.
Το 1947 ο Αλέξανδρος με τον αδελφό του Γρηγόρη ιδρύουν μια μονάδα παραγωγής μακαρονιών στην Λεωφ. Κηφισού στην Αθήνα με την επωνυμία «ΒΕΖΑΚ» (Βιομηχανία Εκλεκτών Ζυμαρικών Αδελφών Κίκιζα). Τότε λειτουργούσαν στην Ελλάδα 120 εργοστάσια Ζυμαρικών τοπικής εμβέλειας. Απ΄ αυτά το 1/3 περίπου βρισκόταν στην Αττική. Η ετήσια παραγωγή ολοκλήρου του κλάδου των ζυμαρικών κυμαίνεται γύρω στους 35.000 τόνους .
Το 1954 ο Γρηγόρης Κίκιζας αποχωρεί και η εταιρεία περνάει ολοκληρωτικά στα χέρια του Αλέξανδρου, που της δίνει την επωνυμία «Μέλισσα», το σύμβολο της εργατικότητας.
Το 1956 αρχίζει ο εκσυγχρονισμός της εταιρείας αγοράζεται η πρώτη αυτόματη πρέσα και το 1959 η νέα υπερσύγχρονη αυτόματη γραμμή παραγωγής και ξήρανσης ζυμαρικών. Εργοστάσια Ζυμαρικών έχουν μείνει πλέον τριάντα. Η ανοδική πορεία της εταιρείας ενθαρρύνει τον Αλέξανδρο Κίκιζα να εγκαταστήσει και νέες γραμμές παραγωγής.
Ήδη η ετήσια παραγωγή έχει φθάσει στους 6.000 τόνους και η Μέλισσα κατατάσσεται ανάμεσα στις πρώτες φίρμες ζυμαρικών. Το 1965 ο Αλέξανδρος Κίκιζας πεθαίνει και την Γεν. Διεύθυνση αναλαμβάνει η σύζυγός του Κωνσταντίνα Κίκιζα.
Το 1972 εξάγει τους πρώτους 32 τόνους στην Αμερική. Το 1973 ιδρύεται νέος Κυλινδρόμυλος άλεσης σκληρού σίτου στη Λάρισα που παράγει σιμιγδάλι ειδικά για το εργοστάσιο ζυμαρικών. Το 1975 αναλαμβάνει την επιχείρηση ο Γεώργιος Κίκιζας, γιός του Αλεξάνδρου και της Κωνσταντίνας. Το 1977 η Μέλισσα εξαγοράζει την Θεσσαλική μακαρονοποιϊα Ντεβέτα και η ετήσια παραγωγή της ξεπερνά τους 8.000 τόνους.
Το 1980 δημιουργείται ένα νέο καθετοποιημένο συγκρότημα παραγωγής στην Λάρισα, δυναμικότητας 20.000 τόνων ετησίως. Την δεκαετία του ’80 ο Γεώργιος Κίκιζας συνεταιρίζεται με την μεγάλη εταιρία τροφίμων Star Prodotti Alimentari και μαζί της εξαγοράζει το εργοστάσιο Πελαργός στην Ηλεία. Έτσι δημιουργείται η μεγάλη επιτυχία των τοματικών προϊόντων Pummaro που κατακτούν την πρώτη θέση στην αγορά. Παράλληλα η εταιρία συνεργάζεται για μια δεκαετία με την Ιταλική εταιρία Barilla διανέμοντας προϊόντα της στην Ελληνική αγορά.
Η δεκαετία του 90 ήταν μία δεκαετία μεγάλης ανάπτυξης. Η Μέλισσα -Κίκιζας επεκτείνεται στο εξωτερικό αυξάνοντας τις εξαγωγές της σε πολλές χώρες.
Στην Πολωνία ιδρύει την επιτυχημένη θυγατρική Atlanta. Στην Ελλάδα είναι η πρώτη πλέον σε παραγωγή Βιομηχανία Ζυμαρικών φθάνοντας τους 40.000 τόνους ετησίως.
Το 1999 μετά από πρόταση της Unilever, το σήμα Pummaro πωλείται σε αυτήν και η εταιρία λανσάρει νέα τοματικά προϊόντα με την φίρμα Primo Gusto. Παράλληλα προωθεί νέα σειρά ζυμαρικών με την φίρμα «Primo Gusto – Melissa» η οποία περιλαμβάνει και, έτοιμα γεύματα και σάλτσες.
Την δεκαετία του 2000 η αναπτυξιακή πορεία της Μέλισσα – Κίκιζας συνεχίζεται με τις εξαγορές των εταιριών «Ζυμαρικά Στέλλα Α.Ε.», «Παραδοσιακά Ζυμαρικά Βλάχα Α.Ε.», «Γλυκά Καζίνο Α.Ε.», «Ζυμαρικά ΑΒΕΖ Α.Ε.», ενώ παράλληλα διακινεί μέσω του Δικτύου της και τις γνωστές κομπόστες φρούτων «Del Monte».
Δέσποινα Καραγιαννοπούλου
Διαβάστε επίσης:
- Στον "αέρα" το Ελληνικό Μνημόνιο
- Η ΕτΕ απορρόφησε την "καλή" FBB
- Διάκριση εξ Αμερικής για το ελαιόλαδο της «Κρίτσα - Γαία»
- Σταϊκούρας: "Στόχος να βγούμε στις αγορές την άνοιξη του 2014"
- Λάδι, οπωροκηπευτικά, πετρελαιοειδή, η "μερίδα του λέοντος" των εξαγωγών
- Καζίνο Πάρνηθας: «Βουτιά» άνω του 61% στα κέρδη μετά φόρων το 2012
- Citigroup: Έρχεται «κούρεμα» καταθέσεων και στην Ελλάδα
- «Θύμα» της κρίσης και το οπωροπωλείο του πρίγκηπα Καρόλου...
- Μεταπτυχιακά φασόν από 250 έως 1.000 ευρώ
- Το μοντέλο Cosco πάει Κρήτη;
- Με νέο σταθμό κρουαζιέρας υποδέχεται το καλοκαίρι ο ΟΛΠ
- ΕΣΠΑ: Καταργούνται σειρά από προαπαιτούμενες εγγυήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr