Σθεναρή αντίσταση απέναντι στην οικονομική κρίση προβάλλει ο αγροτικός τομέας στην Ελλάδα, που παραμένει στην κορυφή των εξαγωγικών τομέων. Ταυτόχρονα, σύμφωνα με τον Πανελλήνιο Σύνδεσμο Εξαγωγέων, η χώρα μας βρίσκεται στην 5αδα των εξαγωγέων αγροτικών προϊόντων παγκοσμίως, όπου παρά τον μεγάλο ανταγωνισμό η Ελλάδα παρουσιάζει ανοδική πορεία.
Σύμφωνα με έρευνα που πραγματοποίησε ο καθηγητής του Οικονομικού Πανεπιστημίου, Αθηνών Ιωάννης Χαλικιάς για λογαριασμό του Πανελληνίου Συνδέσμου Εξαγωγέων (ΠΣΕ) η Ελλάδα περιλαμβάνεται στους πέντε πρώτους προμηθευτές αγροτικών προϊόντων σε 26 χώρες, με τα ποσοστά συμμετοχής στις εισαγωγές τους να υπερβαίνουν το 70%.
Αύξηση στις εξαγωγές και τις τιμές των αγροτικών προϊόντων
Μάλιστα, τα στοιχεία της Hellastat δείχνουν ότι οι συνολικές εξαγωγές αγροτικών προϊόντων παρουσίασαν αύξηση 8,4% το 2012 σε σχέση με το 2011.
Μάλιστα, η άνοδος των τιμών στα αγροτικά προϊόντα και ειδικά στα σιτηρά το 2011 ωφέλησε όσους προσανατολίζονται στις εξαγωγές.
Ενδεικτικά, η τιμή του σκληρού σίτου έφτασε τα 27 λεπτά το κιλό, του καλαμποκιού τα 24 λεπτά το κιλό, ενώ το βαμβάκι κυμάνθηκε σε ιστορικά υψηλά (52-53 λεπτά) λόγω της ελλειμματικής παγκόσμιας παραγωγής. Ωστόσο, το 2012 οι τιμές κυμαίνονται σε χαμηλότερα επίπεδα με την εφετινή παραγωγή στα σιτηρά να είναι μειωμένη λόγω των δυσμενών καιρικών συνθηκών, αλλά και του υψηλού κόστους των εισροών που επιβαρύνουν το γεωργικό εισόδημα.
Η παραγωγή σκληρού σίτου (ιδανικό για ζυμαρικά) που είναι πλεονασματική κατευθύνεται κυρίως προς την Ιταλία. Επιπλέον, καθώς τα σιτηρά είναι βασικό είδος διατροφής σημαίνει σημαντικά κέρδη για τους παραγωγούς, ακόμη και παρά τις μεγάλες εισαγωγές σε μαλακό σιτάρι, αραβόσιτο και κριθάρι, όπου η ελληνική παραγωγή είναι ελλειμματική.
Ωστόσο, η μεγαλύτερη ζήτηση για ελληνικά αγροτικά προϊόντα στο εξωτερικό αφορά φρέσκα φρούτα, λαχανικά και βαμβάκι. Ιδιαίτερα για τις δύο πρώτες κατηγορίες η ζήτηση αυξάνεται κάθε χρόνο, λόγω της υψηλής ποιότητάς τους. Είναι ενδεικτικό το ενδιαφέρον τριών μεγάλων αραβικών αλυσίδων σούπερ μάρκετ για τα κρητικά αγροτοδιατροφικά προϊόντα.
Αύξηση του τζίρου των εταιρειών κατά 30%
Σύμφωνα με την Hellastat, η ζήτηση των αγροτικών προϊόντων επηρεάζεται από ένα πλήθος παραμέτρων όπως οι γεωμορφολογικές και κλιματικές συνθήκες της χώρας, το οικονομικό περιβάλλον, η διεθνής προσφορά και ζήτηση, οι τιμές παραγωγού που προσφέρονται τους καλλιεργητές, το κόστος παραγωγής κ.α Οι εταιρείες καλλιέργειας, επεξεργασίας και χονδρικής εμπορίας αγροτικών προϊόντων το 2011 σημείωσαν άνοδο του κύκλου εργασιών του κατά 30%. Η μέση μεταβολή διαμορφώθηκε σε 10% (έναντι +6,8% για την τελευταία τριετία).
Σε αντιδιαστολή, τα συνολικά κέρδη προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων μειώθηκαν κατά 7%, στα 47,57 εκατ. ευρώ ενώ σημαντική θεωρείται η κάμψη στα κέρδη προ φόρων (-80%, στα 4,21 εκατ. ευρώ). Κερδοφόρες ήταν 6 στις 10 επιχειρήσεις όμως τα (κόστη προ φόρων) ΚΠΦ του 54% αυτών εμφάνισαν κάμψη. Το λειτουργικό περιθώριο υποχώρησε σε 6,6%, ενώ ο αντίστοιχος δείκτης των ΚΠΦ σχηματίστηκε σε μόλις 0,4%.
Νίκος Ιτσινές
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr