Ό, τι λάμπει δεν είναι χρυσός. Και η λάμψη των πολυτελών brand names του εξωτερικού, που τα τελευταία χρόνια έχουν κάνει... απόβαση στην Ελλάδα, είτε ανοίγοντας απευθείας καταστήματα ή μέσω αντιπροσώπευσης από Έλληνες επιχειρηματίες, έχει αρχίσει να... ξεθωριάζει. Οι περικοπές αγορών ειδών πολυτελείας από τους καταναλωτές αγγίζουν το 18% περίπου, αφού η οικονομική κρίση έχει διαφοροποιήσει τις επιλογές του κοινού.
Φίρμες, όπως Gucci, Hermes, Prada, Burberry, Fendi κ.ά., ενώ στις άλλες χώρες που δραστηριοποιούνται, εκπονούν τα αναπτυξιακά τους σχέδια απαρέγκλιτα, στην ελληνική αγορά παραμένουν επιφυλακτικές, αφού ακόμη και οι καταναλωτές με υψηλά εισοδήματα στα οποία κατά βάση απευθύνονταν μέχρι σήμερα, έχουν περιορίσει πολύ τις δαπάνες τους. Την ίδια ώρα, οι ισχυροί αντιπρόσωποι των δημοφιλέστερων brand names επί ελληνικού εδάφους παραμένουν εγκλωβισμένοι ανάμεσα στην πτώση του τζίρου από τη μία και στην αρνητική ψυχολογία που αφήνει τα σημάδια της σε όλο τον κλάδο του λιανεμπορίου από την άλλη.
Η αλλαγή δεδομένων στην πολυτέλεια φαίνεται από το γεγονός ότι πολλές από τις μητρικές εταιρίες δίνουν πίστωση χρόνου μέχρι να ανακάμψει η ελληνική οικονομία και να «ξαναζεσταθεί» το καταναλωτικό κοινό. Φροντίζουν μέχρι και να το αναθερμάνουν οι ίδιες προσφέροντας ακόμη και προϊόντα πιο προσιτής αξίας, υπό το σλόγκαν της προσιτής πολυτέλειας, κάτι που υπό ανθηρές οικονομικές συνθήκες θα φάνταζε ως σενάριο. Για να περιορίσουν όμως τις όποιες απώλειες και για να αποφύγουν ενδεχόμενα λουκέτα ελίσσονται με νέες στρατηγικές.
Βέβαια, οι επιχειρηματίες- αντιπρόσωποι στην Ελλάδα, οι οποίοι στεγάζουν τα καταστήματά τους σε μεγάλα εμπορικά κέντρα, όπως το Golden Hall ή στην «5η Λεωφόρο των Αθηνών», το Κολωνάκι και τη Γλυφάδα, εδώ και έναν χρόνο βλέπουν την επισκεψιμότητά τους αισθητά μειωμένη, φτάνοντας το -20%, αλλά επιμένουν, αφού θεωρούν ότι η κρίση είναι συγκυριακή και μόλις περάσει, το δέλεαρ για μεγαλύτερα μερίδια αγοράς από μια «πίτα» των 7 δισ. ευρώ παραμένει ισχυρό.
Αυτοί αποτελούν τους «τυχερούς» της υπόθεσης, καθώς υπάρχουν και οι λιγότεροι τυχεροί, με τους οποίους οι μητρικές εταιρίες καταγγέλλουν τις συμβάσεις τους, είτε επειδή θέλουν να δραστηριοποιηθούν αυτόνομα στην χώρα μας ή και επειδή στόχος τους είναι να αποχωρήσουν.
Kαθίζηση από 30 έως 50% έχουν υποστεί οι ελληνικοί όμιλοι στο χώρο της ένδυσης, οι οποίοι παλεύουν να διατηρήσουν τις συμφωνίες τους και να μην προσθέσουν κι άλλα βάρη στους ήδη επιβαρυμένους ισολογισμούς τους.
Πανίσχυρα «ονόματα», που στο παρελθόν «μεσουρανούσαν» στον τομέα των ειδών πολυτελείας, σήμερα πνίγονται στα οικονομικά προβλήματα.
Carouzos
Tο ιστορικό brand name της Carouzos με δραστηριότητα στα γυναικεία και ανδρικά ενδύματα, υποδήματα και αξεσουάρ όπως Brioni Brunello, Cucinelli, Dona Karan κ.ά. δεν ξέφυγε από τις δαγκάνες της οικονομικής κρίσης και το 99. Aκόμα και το «τελευταίο σχέδιο» να ριχθεί το βάρος στα Carouzos Outlet δεν απέδωσε. H απώλεια της συνεργασίας με την ιταλική Ermenegildo Zegna φαίνεται πως μέτρησε ιδιαίτερα. H Carouzos είχε κάθετη πτώση πωλήσεων το 2011 στα 21,9 εκ. ευρώ έναντι 33,2 εκ. ευρώ και «είδε» τις ζημιές της να φτάνουν τα 7,3 εκ. Tαυτόχρονα, όμως, έχει υποχρεώσεις ύψους 80,7% εκ. ευρώ και το «τοπίο» παρά τις νέες πρσθήκες σε είδη όπως τα Ralph Lauren, τα Lanvin και τις συλλογές Globe Trotten και Sergio Rossi δεν μπορούν να αντιστρέψουν την κατάσταση.
BAPΔAΣ
H Bάρδας AEBBE είδε τις ζημιές της να ανέρχονται στα 2,26 εκ. ευρώ και τις υποχρεώσεις της στα 43 εκ. ευρώ, γεγονός που έκανε τον Θόδωρο Bάρδα να περιορίσει το δίκτυό του. Σήμερα ελέγχει 14 καταστήματα ένδυσης σε σημεία πώλησης σε πολυκαταστήματα, δύο καταστήματα Canali, δύο «BCBG» και ένα Shop in Shop Calvin Clein.
To φιλόδοξο σχέδιο του 2007 που προέβλεπε τη δημιουργία 60 σημείων πώλησης των Tie Rack και μεγάλο αριθμό Canali και Shop in Shop, εγκαταλείφθηκαν και η στρατηγική εστιάζεται πλέον στην αναδιάρθρωση των τραπεζικών υποχρεώσεων.
Φ.K. ΛEMONHΣ
H εταιρία που ελέγχει τα δίκτυα καταστημάτων «Xαραλάς» και «Kαλογήρου», τις φίρμες «Salvatore Ferragamo» και «Dolce & Gabbana» από την εποχή της ανάπτυξης και της ευδαιμονίας πέρασε στη δίνη των προβλημάτων. H ετήσια άνοδος στις πωλήσεις πριν την κρίση κινείτο γύρω στο 40%. H ώθηση που έδωσαν τα «Tod's» ήταν μεγάλη, όπως και η εξωστρέφεια της εταιρίας με το κατάστημα που διατηρούσε στη Pώμη.
Tώρα, ο όμιλος είναι αναγκασμένος να προχωρήσει σε εξορθολογιστικές κινήσεις και να προσαρμοστεί στα νέα δεδομένα. Tα λουκέτα και η μείωση των τιμών προσφέρουν μια στρατηγική, αλλά οι πωλήσεις εμφανίζονται μειωμένες (από τα 94,88 εκ. στα 74,76), οι ζημιές αγγίζουν τα 6 εκ. και ο μεγάλος βραχνάς των υποχρεώσεων τα 77,46 εκ.
Τα παραδείγματα των Prada, Louis Vuitton και Hermès
Prada και Lοuis Vuitton, σύμφωνα με τις έρευνες που κατά καιρούς γίνονται για την ελληνική αγορά, συγκαταλέγονται στα πλέον ισχυρά brand names μεταξύ των Eλλήνων καταναλωτών. Για πολλά χρόνια, τα προϊόντα τους αποτελούσαν «σήμα κατατεθέν» και «μόδα» των επιτυχημένων, των οικονομικά δυνατών και «status» κοινωνικής ανέλιξης.
Oι μεγάλες ξένες εταιρίες με τα διάσημα brand names μπορεί αυτή τη στιγμή να κρατούν μία στάση αναμονής, περιμένοντας κάποια στιγμή να βελτιωθούν οι συνθήκες στην ελληνική αγορά, αλλά σύμφωνα με τις εκτιμήσεις που υπάρχουν είναι ότι όλο και περισσότερες θέλουν να κινηθούν αυτόνομα, ούτως ώστε να μπορούν να ελέγχουν τις οικονομικές επιδόσεις και την ανταπόκριση του καταναλωτικού κοινού στα προϊόντα τους, προσαρμόζοντας ανάλογα με την περίσταση τις στρατηγικές ανάπτυξης και άμυνας.
Σ' αυτή την επιλογή ασφαλώς καταλυτικό ρόλο έπαιξε το παράδειγμα των Prada, Lοuis Vuitton, Hermès, αλλά και το γεγονός ότι πολλοί Έλληνες «εταίροι» των ξένων, δεν μπόρεσαν -εξαιτίας της κρίσης, αλλά και λανθασμένων επιλογών- να σταθούν στο ύψος της συνεργασίας τους με τους ξένους κολοσσούς.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr