Διότι, εκείνο που συν τοις άλλοις που μέτρησε στην απόφαση του ομίλου BP, επικεφαλής της κοινοπραξίας Σαχ Ντενιζ που εκμεταλλεύεται το ομώνυμο κοίτασμα του Αζερμπαιτζάν, ήταν η εκτόξευση του «country risk» της Ελλάδας, που συμπαρασύρει κόστος κεφαλαίου και λειτουργεί αποτρεπτικά για τις τράπεζες να χρηματοδοτήσουν ένα έργο.
Εννοείται ότι η έλλειψη εμπιστοσύνης απέναντι στην Ελλάδα συμπεριλαμβάνει και την πιστοληπτική αξία της ΔΕΠΑ - του έλληνα μετόχου της κοινοπραξίας του ITGI- πιθανώς σε συνδυασμό και με την κρίση που μαστίζει την Ιταλία (και άρα τις επιπτώσεις της στον έτερο μέτοχο του έργου, την Edison, κι ας έχει εξαγοραστεί από τη γαλλική EdF).
Το ρόλο τους βέβαια στην απόρριψη του ITGI έπαιξαν κι άλλοι παράγοντες, όπως :
-
Η πιστοληπτική αξιολόγηση κατηγορίας «Α» που έχουν οι τρείς εταιρείες-μέτοχοι του TAP (η νορβηγική Statoil με 42,5%, η ελβετική EGL και η γερμανική Rurhgas με 15%) με συνολική χρηματιστηριακή αξία άνω των 100 δισ. ευρώ.
-
Οι Ιταλοί της Edison, που σύμφωνα με πληροφορίες προσέφεραν υψηλότερες τιμές για την αγορά του διερχόμενου αζέρικου αερίου έναντι της αντίστοιχης προσφοράς του TAP.
-
Ο τελευταίος έχει υποθαλάσσιο τμήμα (από την Αλβανία στην Ιταλία) μόλις 100 χλμ έναντι 207 χλμ του ITGI, καθώς επίσης διέρχεται από μικρότερα βάθη.
-
Επίσης είναι πιο εύκολα επεκτάσιμος από τον ITGI, θα απαιτηθεί δηλαδή σχετικά χαμηλότερο κόστος για τον διπλασιασμό της δυναμικότητάς του, από τα 10 στα 20 δισ. κυβικά μέτρα το χρόνο.
-
Τέλος, εδώ και καιρό οι εταιρείες- μέτοχοι του TAP είχαν ανακοινώσει ότι το χερσαίο τμήμα του αγωγού στην Ελλάδα, θα κατασκευαστεί με χρηματοδότηση από τις ίδιες, ξεπερνώντας τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι επενδύσεις στην χώρας μας και χωρίς να αναμένουν κοινοτικές επιδοτήσεις
Όλα τα παραπάνω φαίνεται ότι βάρυναν περισσότερο από άλλους παράγοντες, όπως για παράδειγμα το γεγονός ότι δεν υπάρχει διακρατική συμφωνία ανάμεσα στις τρεις χώρες από τις οποίες θα διέλθει ο TAP, Ελλάδα- Αλβανία- Ιταλία, κάτι που αντίθετα ισχύει για τον ITGI, όπως επισημαίνει με νόημα στη χθεσινή της ανακοίνωση η ιταλική Edison. ‘Η ότι ο TAP δεν διαθέτει όλες τις απαιτούμενες άδειες αντίθετα με τον ITGI, όπως αναφέρει σε επιστολή του προς τον Αζέρο υπουργό Ενέργειας Νατίκ Αλίγιεφ ο Ιταλός υπ. Οικονομικής Ανάπτυξης Κοράντο Πάσερα.
Έτσι, τα όποια πλεονεκτήματα του ITGI και παρά την επίσκεψη στα τέλη Ιανουαρίου στο Μπακού ιταλικής αντιπροσωπείας με στόχο να προωθήσει το ελληνο-ιταλικό έργο, δεν έφεραν τα αναμενόμενα αποτελέσματα και δεν μέτρησαν στην απόφαση της BP που ηγείται της κοινοπραξίας του Σαχ Ντενίζ ΙΙ.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr