Ακολουθήστε το reporter.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr
Αναλυτικά η συνέντευξη του Νότη Μηταράκη στο «R»:
Κύριε Μηταράκη, πόσο πιθανό είναι κατά την άποψή σας το κούρεμα να είναι τελικά μεγαλύτερο του 50%, δεδομένου ότι ακούγονται διάφορες φωνές από την τρόικα και το ΔΝΤ για haircut της τάξης του 75%, προκειμένου να καταστεί το χρέος βιώσιμο;
Η συζήτηση για μεγαλύτερο κούρεμα έχει ως βάση την εκτροπή των δημοσιονομικών μεγεθών της χώρας. Πρόκειται δηλαδή για μια προσπάθεια να εξισορροπηθούν οι απώλειες από την εφαρμογή μιας λανθασμένης πολίτικης. Θυμίζω ότι στόχος του PSI και των δημοσιονομικών προσπαθειών στην περίοδο μέχρι το 2020 θα είναι να επανέλθει τότε το δημόσιο χρέος στα επίπεδα του 2009. Η βιωσιμότητα του χρέους εμφανώς είναι συνάρτηση της κατάστασης της πραγματικής οικονομίας. Όπως είχα πει και στο παρελθόν, με πέντε χρόνια βαθιά ύφεση και με αβέβαιη συνέχεια, κανένα επίπεδο χρέους δεν είναι βιώσιμο. Επίσης, όταν σχεδιάζουμε το PSI, πρέπει να λάβουμε υπόψη τις επιπτώσεις της αναδιάρθρωσης στο τραπεζικό σύστημα, στην ρευστότητα στην αγορά και στο ασφαλιστικό σύστημα (δημόσιο και ιδιωτικό). Οι επιπτώσεις της αναδιάρθρωσης ορίζουν και τα όρια τους. Σε Ευρωπαϊκό επίπεδο, βλέπουμε ότι οι προσπάθειες αναδιάρθρωσης του Ελληνικού Χρέους, δεν έχουν συμβάλει στην ανάκτηση της εμπιστοσύνης για την Ευρωζώνη. Δικαιώνεται η επιφυλακτική μας στάση τον Ιούλιο, δυστυχώς όμως πλέον η αναδιάρθρωση είναι αναπόφευκτη.
Μπορεί να καταστεί το χρέος βιώσιμο και σε ποια περίπτωση;
Πιστεύω πως ναι. Απαιτείται όμως ανάπτυξη της οικονομίας και αξιοποίηση της δημόσιας περιουσίας. Πρέπει να απελευθερώσουμε την δημιουργικότητα του Έλληνα, ενώ παράλληλα να περιορίσουμε τις δημόσιες δαπάνες. Αν θέλετε, ο λόγος που επέστρεψα στην Ελλάδα είναι γιατί πίστευα και πιστεύω στις δυνατότητες της χώρας μας. Από την εμπειρία μου στον ιδιωτικό τομέα, ήταν απορίας άξιο από όλους τους επενδυτές πως μια χώρα με τόσα πλεονεκτήματα και δυνατότητες δεν μπορεί να τις αξιοποιήσει αποτελεσματικά. Για την άμεση αντιμετώπιση του χρέους προκειμένου η χώρα να πάρει τις πολύτιμες ανάσες μέχρις ότου να επιτευχθεί ανάταξη της οικονομίας, προτείναμε την αξιοποίηση της Δημοσίας Περιουσίας. Δεν μιλήσαμε για ξεπούλημα αλλά για στοχευμένη αξιοποίηση της περιουσίας, με στόχο όχι απλώς να επιφέρει άμεσα πόρους στο δημόσιο, αλλά με αναπτυξιακή διάσταση.
Ποια είναι η κόκκινη γραμμή της Ν.Δ., στα προτεινόμενα από την τρόικα μέτρα; Δηλαδή, αν τεθεί ζήτημα απόλυσης 200 χιλιάδων δημοσίων υπαλλήλων, η Ν.Δ. πώς θα το αντιμετωπίσει;
Πρώτο κριτήριο για την αποδοχή νέων μέτρων είναι η αποτελεσματικότητα. Η πολιτική που στηρίχθηκε στην φορολογία και τις οριζόντιες περικοπές δεν απέδωσε. Ήδη διανύουμε την πέμπτη χρονιά ύφεσης, φαινόμενο πρωτοφανές. Η μείωση των δαπανών πρέπει να γίνει πλέον με σχέδιο, με στόχο τον περιορισμό της δημόσιας σπατάλης. Παράλληλα, με αλλαγές στο φορολογικό και ρυθμιστικό καθεστώς, καθώς και με βελτίωση της ρευστότητας της αγοράς πρέπει να δαμάσουμε την ανεργία. Με χαμηλά ποσοστά συμμετοχής στην εργασία, δεν επιτυγχάνεται δημοσιονομική πειθαρχεία!
Εμείς, για τον περιορισμό τον θέσεων εργασίας στο δημόσιο, χωρίς περαιτέρω διεύρυνση της ύφεσης, προτείναμε την εργασιακή εφεδρεία. Να ξεκαθαρίσουμε ότι το ΠΑΣΟΚ δεν υιοθέτησε την πρόταση της Ν.Δ. Τον «τίτλο» δανείστηκε μόνο και παρουσίασε μια πρόταση συγκαλυμμένων απολύσεων. Χωρίς κανέναν σχεδιασμό για την αντιμετώπιση της χαμηλής αποτελεσματικότητας του δημόσιου, την μείωση της σπατάλης, την βελτίωση του συστήματος προμηθειών, τον επανασχεδιασμό διαδικασιών και υπηρεσιών κα. Με την ανεργία να καλπάζει στο 18%, πρέπει να γίνει αντιληπτό, ότι η χώρα δεν αντέχει άλλους ανέργους ούτε στον ιδιωτικό αλλά ούτε στο δημόσιο τομέα. Η αντιμετώπιση της ανεργίας είναι το μεγαλύτερο πρόβλημα το 2012.
Θα επιμείνει ο Αντώνης Σαμαράς στη θέση του πως δεν πρέπει να υπάρξουν νέες περικοπές για την ολοκλήρωση της νέας δανειακής σύμβασης;
Ναι, έχουμε ξεκαθαρίσει ότι δεν πρόκειται να δεχτούμε συνέχιση της αναποτελεσματικής πολιτικής που εφαρμόστηκε μέχρι σήμερα. Δεν μπορούμε να ζούμε πλέον με την λογική της επομένης δόσης. Όχι γιατί μας φθείρει ψυχολογικά άλλα γιατί οδηγεί σε αδιέξοδο τη χώρα. Δεν μπορούμε κάθε τρεις μήνες να δεχόμαστε οτιδήποτε, για να πάρουμε την δόση όταν ξέρουμε ότι αν δεχτούμε λάθος μέτρα στο επόμενο τρίμηνο θα είμαστε σε δυσχερέστερη κατάσταση από ότι ήμασταν πριν. Εμείς λέμε ναι στη δημοσιονομική εξυγίανση αλλά με οικονομική αποτελεσματικότητα και ανάπτυξη.
Θα τεθεί ζήτημα παραμονής της Ελλάδας ή κάποιας άλλης χώρας στο ευρώ;
Για την ΝΔ, το κατ' εξοχήν ευρωπαϊκό κόμμα στην Ελλάδα θέμα «επιστροφής στη δραχμή» δεν νοείται. Το ευρώ είναι μία αμετάκλητη οικονομική και πολιτική απόφαση των κρατών-μελών που συμμετέχου και δεν είναι μια προσωρινή σχέση. Δεν μπορεί δηλαδή να χρησιμοποιήσουμε το ευρώ για 5 ή 10 χρόνια και μετά βλέπουμε. Αν υιοθετήσουμε, την λογική που κάποιοι προτείνουν να υπάρχει δυνατότητα εθελουσίας ή μη εξόδου από το Ευρώ τότε το Ενιαίο νόμισμα δεν θα μπορέσει να εκπληρώσει την αποστολή για την οποία δημιουργήθηκε. Την ολική απομάκρυνση του συναλλαγματικού κινδύνου εντός της Ευρωζώνης.
Σίγουρα πρέπει να ληφθούν σήμερα μέτρα, σε Ευρωπαϊκό επίπεδο, για την ισχυροποίηση του Ευρώ. Χρειάζεται η ΕΚΤ να αποκτήσει τα ίδια εργαλεία νομισματικής πολιτικής που έχουν οι άλλες μεγάλες οικονομίες. Η Ευρώπη είναι η μεγαλύτερη οικονομία στον κόσμο, πρέπει να εκμεταλλευτεί πιο αποτελεσματικά αυτό το γεγονός.
Για τη συμφωνία της 26ης Οκτωβρίου, οι ηγέτες του Ευρωπαϊκού Λαϊκού Κόμματος είχαν παροτρύνει τον κ. Σαμαρά να δώσει τη συγκατάθεση του στα μέτρα που απέρρεαν για την έκτη δόση. Θα υπάρξει κάτι ανάλογο στο ενδεχόμενο που ο πρόεδρος της Ν.Δ θα επιμείνει πως δεν πρέπει να υπάρξουν νέες περικοπές στις επικουρικές συντάξεις;
Δεν μπορώ να απαντήσω σε αυτό το υποθετικό σενάριο. Κοιτάξτε όμως τι συμβαίνει στον περίγυρο μας: Η Ιρλανδία, η Πορτογαλία και εσχάτως η Ισπανία δεν έκαναν μειώσεις στις συντάξεις και έριξα όλο το βάρος στην περιστολή των δαπανών. Η Ελληνική κυβέρνηση δεν διαπραγματεύτηκε με αποτέλεσμα να φτάσουμε σήμερα στο σημείο να βαφτίζονται οι περικοπές ως... «εξορθολογισμός».
Η άρνηση μας στις οριζόντιες περικοπές και η προστασία των πιο αδύναμων κοινωνικών στρωμάτων δεν αποτελεί μια ανεύθυνη στάση και κατ' επέκταση λαϊκισμό. Εμείς στη Ν.Δ. έχουμε δεσμευτεί για τα ελάχιστα γιατί η οικονομία μας δεν αντέχει παραπάνω. Είπαμε λοιπόν, ότι θα διορθώσουμε τις αδικίες για τους χαμηλοσυνταξιούχους και θα επαναφέρουμε τα επιδόματα που δικαιούνται οι πολύτεκνοι. Διότι, η υπογεννητικότητα συνιστά μείζον Εθνικό θέμα. Έχουμε δεσμευθεί επίσης, ότι θα καταργήσουμε το «χαράτσι» της ΔΕΗ, εξαντλώντας την φορολόγηση των ακινήτων στο ΕΤΑΚ.
Πότε θεωρείτε ότι θα «κλειδώσει» η ολοκλήρωση του PSI;
Είναι κρίσιμο η αναδιάρθρωση να τελειώσει γρήγορα διότι το ευρωπαϊκό περιβάλλον είναι πολύ ρευστό και πιστεύω ότι η Κυβέρνηση κάνει
ότι καλύτερο μπορεί να προχωρήσουμε στην ολοκλήρωση του PSI ώστε να φύγει και αυτή η πίεση από το Μάρτιο. Μπορεί η οικονομική κρίση να «πονάει» σήμερα αλλά αν δεν πάρουμε γρήγορα τις ορθές αποφάσεις, μια άλλη, «εξωτερική» κρίση θα δημιουργηθεί την επομένη μέρα και τότε θα μιλάμε για δεύτερο και τρίτο PSI.
Τα φυσικά πρόσωπα που κατέχουν ομόλογα του ελληνικού δημοσίου, θα πρέπει να υποστούν κι αυτά «κούρεμα»;
Δεν θα έπρεπε να υποστούν απομείωση τα ομόλογα που κρατούν φυσικά πρόσωπα. Δεν θεωρώ ότι η συμμετοχή των φυσικών προσώπων θα συμβάλλει στην σταθερότητα του συστήματος και στην αξιοπιστία των κρατικών ομολόγων στο μέλλον.
Ποιο θα ήταν το πρώτο βήμα που θα κάνατε ως υπουργός Οικονομικών, με την προϋπόθεση ότι η Ν.Δ. θα κερδίσει τις επόμενες εκλογές;
Η απάντηση στην κρίση απαιτεί ένα ολοκληρωμένο σχέδιο. Η Ελληνική οικονομία βρίσκεται στην πιο κρίσιμη κατάσταση, μετά τον Β Παγκόσμιο πόλεμο. Διαγράφεται σοβαρά η πιθανότητα η δικιά μου γενιά να είναι η πρώτη μετά τον πόλεμο, που ίσως να μην μπορέσει να κληροδοτήσει στα παιδιά της μια πατρίδα καλύτερη απ' ότι ανέλαβε. Επομένως καταλαβαίνουμε όλοι μας, ότι η επόμενη Κυβέρνηση, θα έχει ένα πολύ δύσκολο έργο μπροστά της. Κανένας δεν είπε ότι τα πράγματα είναι εύκολα. Όμως προκειμένου να βγούμε από το αδιέξοδο πιστεύω ότι το πρόγραμμα χρειάζεται αλλαγές στα εξής σημεία: Πρώτον, στο φορολογικό σύστημα, το οποίο πρέπει να γίνει πιο ανταγωνιστικό, πιο σταθερό και πιο αντικειμενικό. Με χαμηλότερους φορολογικούς συντελεστές. Δεύτερον, στην αύξηση της ρευστότητας. Σήμερα υπάρχει πλήρης ασφυξία στην αγορά, η οποία μάλιστα επηρεάζει αρνητικά, ακόμα και το πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων. Το σύστημα αυτόματου συμψηφισμού όλων των οφειλών προς και από το Δημόσιο τομέα πρέπει άμεσα να υλοποιηθεί. Τρίτον, στην σταθερότητα. Το πρόγραμμα πρέπει να αυξάνει την ελκυστικότητα της Ελλάδος, ως επενδυτικός προορισμός, αντί να την μειώνει. Με τις τριμηνιαίες επιθεωρήσεις και τις συνέχεις εξαγγελίες νέων μέτρων, δημιουργείται στην αγορά ένα διαρκές κλίμα αβεβαιότητας, το οποίο απωθεί πιθανές επενδύσεις. Τέταρτον, απαιτούνται κοινωνικές ανάσες. Να δημιουργήσουμε άμεσα ένα δίχτυ ασφαλείας.
Παράλληλα έμφαση πρέπει να δοθεί στον άμεσο περιορισμό της κρατικής σπατάλης, με βαθιές αλλά στοχευόμενες δράσεις. Τέλος το πρόγραμμα αξιοποίησης της δημόσιας περιουσίας πρέπει να επιταχυνθεί.
Στ. Κ. Χαρίτος
Αλ. Βέλμαχος