Χρονικό ενός προαναγγελθέντου θανάτου, θεωρείται η απόφαση που έλαβε η κυβέρνηση της Σόφιας να εγκαταλείψει το σχέδιο κατασκευής του αγωγού Μπουργκάς-Αλεξανδρούπολης, όπως μετέδωσε χθες το πρακτορείο «Reuters», γεγονός που επιβεβαιώνεται και από τα βουλγαρικά μέσα ενημέρωσης.
Σύμφωνα με το «Reuters», η κυβέρνηση της Βουλγαρίας πρότεινε σε Ρωσία και Ελλάδα τη διάλυση της τριμερούς διακρατικής συμφωνίας που σύναψαν το 2007 για την δημιουργία του αγωγού μήκους 300 χλμ, ο οποίος επρόκειτο να κατασκευαστεί για να μεταφέρει στη Δύση, 50 εκατομμύρια τόνους αργού ρωσικού πετρελαίου, παρακάμπτοντας τα κορεσμένα Στενά του Βοσπόρου. «Η Βουλγαρία θα αποχωρήσει από το έργο, αν μετά από 12 μήνες, Αθήνα και Μόσχα, αρνηθούν να ακυρώσουν οικειοθελώς τη συμφωνία», δήλωσε σύμφωνα με το «Reuters» ο υπ. Οικονομίας της χώρας Σιμεόν Ντιάνκοφ, έπειτα από συνεδρίαση του υπουργικού συμβουλίου της χώρας.
«Δεν έχουμε ακόμη επίσημη ενημέρωση για απόφαση του Βουλγαρικού υπ. συμβουλίου για απόσυρση της χώρας από την κατασκευή του αγωγού», ανέφερε από τη πλευρά του ο υφ. Ενέργειας Ι. Μανιάτης.
Τι λένε επισήμως…
Επισήμως, η κυβέρνηση της Βουλγαρίας, υποστηρίζει ότι έλαβε τη συγκεκριμένη απόφαση μετά τα συμπεράσματα στα οποία κατέληξε έρευνα που έκανε η γαλλική τράπεζα Societe Generale που είναι σύμβουλος της κοινοπραξίας που έχει αναλάβει την κατασκευή του έργου, (κόστους άνω του 1 δισ. ευρώ) σύμφωνα με την οποία το σχέδιο δεν είναι πλέον οικονομικά βιώσιμο. Παράλληλα, συνεχίζει να επικαλείται τους κινδύνους που απορρέουν για την τουριστική περιοχή του Μπουργκάς και τις αντιδράσεις των τοπικών κοινωνιών για τη διαδρομή του έργου.
Προσχήματα σε ένα 20ετές σίριαλ…
Ωστόσο, όσοι παρακολουθούν το 20ετές αυτό σίριαλ του αγωγού, μιλούν για προσχήματα. Από το 2009 και μετά, όταν και ανέλαβε Πρωθυπουργός ο Μ. Μπορίσοφ, κατέστησε εξαρχής σαφές ότι ο αγωγός δεν τον ενδιαφέρει. Και ενέπλεξε τον αγωγό στο γενικότερο παιχνίδι απαγκίστρωσης της Βουλγαρίας από τη ρωσική επιρροή, και πρόσδεσής της στα δυτικά ενεργειακά συμφέροντα. Χαρακτηριστικό της στάσης αυτής, είναι και η πρόσφατη ανακοίνωση από υπ. Περιβάλλοντος της Βουλγαρίας ότι «εκτιμά θετικά» το πόρισμα μελέτης που υπέβαλε η εταιρεία αξιολόγησης των περιβαλλοντικών επιπτώσεων του έργου. Με δεδομένο ότι η Σόφια προέβαλε μονίμως τους περιβαλλοντικούς κινδύνους για την τουριστική περιοχή του Μπουργκάς για να αμφισβητήσει την αναγκαιότητα του έργου, θα περίμενε κανείς ότι άνοιξε επιτέλους ο δρόμος, για την έναρξη κατασκευής του. Δεν έγινε βεβαίως κάτι τέτοιο, καθώς όπως έσπευσε προ ημερών να ξεκαθαρίσει η υπουργός Περιβάλλοντος Νόνα Καρατζόβα η έγκριση της μελέτης δεν σημαίνει και υλοποίηση του έργου :
Τα μπρος- πίσω…
«Η έκθεση θα τεθεί σε διαβούλευση με τις τοπικές κοινωνίες της διαδρομής του αγωγού, και μετά το πέρας των συζητήσεων αυτών, το συμβούλιο εμπειρογνωμόνων θα προτείνει την υλοποίηση του ή όχι». «Απλώς ο Μπορίσοφ, ανάμεσα στην επιλογή διαμετακομιστικό κέντρο πετρελαίου ή τουριστικό θέρετρο, επέλεξε το δεύτερο», εξηγεί ο διεθνολόγος και επικεφαλής του κέντρου Ρωσίας-Ευρασίας Κ. Φίλης, που θεωρεί πως όλα τα άλλα είναι προσχήματα. Όσο για το αν πίσω από το ναυάγιο του αγωγού, βρίσκονται οι ΗΠΑ, εκτιμά πως όχι. «Διότι ο αγωγός θα εξασθένιζε το ρόλο της Τουρκίας ως ενεργειακού κόμβου της περιοχής, κάτι που οι Αμερικανοί θέλουν. Η ακύρωση του έργου, ενδυναμώνει κι άλλο το ρόλο της γείτονος, κάτι που δεν συμφέρει την Ουάσινγκτον».
Γιώργος Φιντικάκης
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr