Ακολουθήστε το reporter.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr
Όπως τόνισε χαρακτηριστικά ο υπουργός, «Μέχρι σήμερα, δυστυχώς, η Ελλάδα, ενώ αποτελεί τον πιο δημοφιλή προορισμό για όλους τους τουρίστες του κόσμου με τα κρουαζιερόπλοια, δυστυχώς δεν έχουμε καθόλου σχεδόν αφίξεις στο έδαφος. Το αποτέλεσμα είναι να χάνουμε χρήματα, να χάνουμε συνάλλαγμα, να διώχνουμε τουρίστες, εξαιτίας διατάξεων οι οποίες εμποδίζουν ουσιαστικά την απελευθέρωση της κρουαζιέρας».
Σύμφωνα με τον κ. Μιχάλη Χρυσοχοϊδη, με τις διατάξεις για την πλήρη άρση του καμποτάζ για την κρουαζιέρα που συμπεριλαμβάνονται στο ανανεωμένο, αναμορφωμένου και ενιαίο πολυνομοσχέδιο για την ανάπτυξη του θαλάσσιου και αλιευτικού τουρισμού «θα δημιουργηθούν στη χώρα μας υποδομές στα λιμάνια και στην ξηρά, στην ηπειρωτική Ελλάδα και στα νησιά, προκειμένου να εισπράξουμε το επόμενο χρονικό διάστημα αυτό που θέλουμε. Δηλαδή, ανάπτυξη του τουρισμού, περισσότερους επιβάτες, περισσότερους τουρίστες, περισσότερες δουλειές για τους εστιάτορες, τους ξενοδόχους, τους εμπόρους της χώρας που υποφέρουν αυτή τη στιγμ. Γενικότερα, ανοίγει μια νέα περίοδος για τον τουρισμό στη χώρα μας».
Όπως επισήμανε και ο υφυπουργός Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας, κ. Α. Γεωργιάδης, η ρύθμιση για την πλήρη άρση του καμποτάζ στην κρουαζιέρα «έχει τη σύμφωνη γνώμη και του κόμματος της αξιωματικής αντιπολίτευσης, της ΝΔ, σύμφωνα με τις δηλώσεις του κ. Σαμαρά, άρα λοιπόν είναι ένα θέμα το οποίο ενώνει το πολιτικό μας σύστημα στην προσπάθεια να επιτύχουμε αύξηση του αριθμού του home porting, αύξηση του αριθμού των ανθρώπων που επιλέγουν όσον αφορά την κρουαζιέρα την Ελλάδα ως χώρα αφετηρίας».
Επίσης, όπως επισήμανε ο κ. Μιχάλης Χρυσοχοϊδης, «το νομοσχέδιο αυτό περιλαμβάνει διατάξεις για τον θαλάσσιο τουρισμό και τον αλιευτικό τουρισμό, ζητήματα τα οποία έχουν να κάνουν με τη σύγχρονη τουριστική πολιτική της χώρας, αλλά ταυτόχρονα και με τη σύγχρονη πολιτική για την ανάπτυξη της χώρας».
Απαντώντας σε ερώτηση δημοσιογράφου για τα μέτρα που λαμβάνονται για την ενίσχυση της Ελληνικής σημαίας, ο κ. Μιχάλης Χρυσοχοϊδης τόνισε: «Εργαζόμαστε συστηματικά σε συνεργασία με την Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών, με όλους τους συναρμόδιους φορείς προκειμένου να δημιουργήσουμε ένα πλαίσιο κινήτρων έτσι ώστε όχι απλά να ενισχύσουμε τη σημαία στον Ελληνικό και στον παγκόσμιο στόλο, μιας και είμαστε πολύ μεγάλη δύναμη – είναι κρίμα να μη φέρουν την Ελληνική σημαία ελληνόκτητα πλοία- αλλά ταυτόχρονα εργαζόμαστε για να δημιουργήσουμε προστιθέμενη αξία της Ελληνικής ναυτιλίας στην ελληνική οικονομία.
Η προστιθέμενη αξία σήμερα είναι πολύ χαμηλή. Υπάρχουν μεγάλα περιθώρια. Είναι ευθύνη της πολιτικής να δημιουργήσει ένα πλαίσιο κινήτρων προκειμένου να αυξηθούν τα έσοδα συνολικά της ελληνικής ναυτιλίας στην πατρίδα μας και στην ελληνική οικονομία».
Στο πολυνομοσχέδιο του ΥΠΑΝ, εκτός της άρσης των περιορισμών στην κρουαζιέρα, περιλαμβάνονται τα εξής:
- Η ενίσχυση και ανάπτυξη του θαλάσσιου Τουρισμού και όσων ασχολούνται με την δραστηριότητα αυτή επαγγελματικά και ως βασική τους απασχόληση. Συγκεκριμένα, προβλέπονται διατάξεις με τις οποίες γίνεται (με τη συμβολή των σχετικών επαγγελματικών ενώσεων) η εκκαθάριση του μητρώου από εικονικούς "επαγγελματίες" τουριστικών πλοίων αναψυχής, για να επωφεληθούν παράνομα από τα ισχύοντα για τον κλάδο οικονομικά κίνητρα και ιδιαίτερα την μη πληρωμή Φ.Π.Α. και την απαλλαγή φόρου εισοδήματος.
- Η θεσμοθέτηση, για πρώτη φορά, του αλιευτικού τουρισμού, ώστε να παρέχεται η δυνατότητα στους απασχολούμενους του τομέα να αναπτύσσουν παράλληλα με την αλιευτική ή υδατοκαλλιεργητική τους δραστηριότητα και δραστηριότητες καθαρά αλιευτικού τουρισμού που θα συνεισφέρει στο εισόδημά τους.
- Ο εμπλουτισμός, προκειμένου να καταστεί σαφέστερο και να άρει αδιέξοδες καταστάσεις, του υφιστάμενου θεσμικού πλαισίου για τις «Συμβάσεις ανάθεσης δημόσιας υπηρεσίας», που προβλέπει τη δυνατότητα σύναψης συμβάσεων ανάθεσης δημόσιας υπηρεσίας στις θαλάσσιες ενδομεταφορές, σε περίπτωση μη εκδήλωσης ενδιαφέροντος για ελεύθερη δρομολόγηση πλοίου.
- Η κατάργηση της «ΠΟΣΕΙΔΩΝ ΙΝΣΤΙΤΟΥΤΟ ΝΑΥΤΙΚΗΣ ΚΑΤΑΡΤΙΣΗΣ Α.Ε.», που αποτελεί συνέχεια της διαδικασίας κατάργησης και συγχώνευσης φορέων, οργανισμών και υπηρεσιών του δημοσίου τομέα, με στόχο την περιστολή της δημόσιας δαπάνης.
- Η σύσταση Συμβουλίου Ναυτιλιακής Πολιτικής ως Γνωμοδοτικού Οργάνου για τη χάραξη ναυτιλιακής πολιτικής, την προστασία και την ανάπτυξη της Εμπορικής Ναυτιλίας και τη συνολική διαχείριση κάθε σχετικού θέματος που εισάγεται στο Συμβούλιο, με πρωτοβουλία του Υπουργού Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας.
- Η σύσταση Συμβουλίου Νησιωτικής Πολιτικής (ΣΥ.ΝΗ.ΠΟ.), ως όργανο διαβούλευσης για το σχεδιασμό της νησιωτικής πολιτικής.
- Η σύσταση Κεντρικού Συντονιστικού Οργάνου Πρόληψης και Χειρισμού Κρίσεων Ναυτιλίας, προκειμένου να είναι δυνατός ο κεντρικός συντονισμός για την αντιμετώπιση οποιασδήποτε έκτακτης κρίσης. Η άσκηση των αρμοδιοτήτων του Οργάνου αυτού δε θίγει αρμοδιότητες και λειτουργίες άλλων φορέων, οργάνων, Υπηρεσιών ή Σωμάτων, με αρμοδιότητα την αντιμετώπιση Κρίσεων. Με προβλεπόμενη Κοινή Απόφαση των Υπουργών Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας, Εσωτερικών, Εξωτερικών, Εθνικής Άμυνας και Προστασίας του Πολίτη ορίζονται τα μέλη του και ρυθμίζεται οποιαδήποτε άλλη σχετική λεπτομέρεια.
- Με στόχο την υπαγωγή όλων των φορέων κοινωνικής ασφάλισης σε κεντρική εποπτεία, μεταφέρεται, από 1.1.2012, στο Υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης, η αρμοδιότητα της άσκησης εποπτείας του Ναυτικού Απομαχικού Ταμείου (ΝΑΤ,) του Κλάδου Επικουρικής Ασφάλισης Ναυτικών (Κ.Ε.Α.Ν.), του Κεφαλαίου Ανεργίας – Ασθενείας Ναυτικών (Κ.Α.Α.Ν), του Ταμείου Προνοίας Αξιωματικών Εμπορικού Ναυτικού (Τ.Π.Α.Ε.Ν.), του Ταμείου Προνοίας Κατωτέρων Πληρωμάτων Εμπορικού Ναυτικού (Τ.Π.Κ.Π.Ε.Ν.), της Εστίας Ναυτικών (Ε.Ν.), του Ειδικού Λογαριασμού Οικογενειακών Επιδομάτων (Ε.Λ.Ο.Ε.Ν.) και του Κεφαλαίου Δυτών (Κ.Δ.). Προβλέπεται επίσης η διατήρηση της εποπτείας καθώς και η υπαγωγή, από 1.1.2012, της αρμοδιότητας διαχείρισης των ειδικών λογαριασμών του Κεφαλαίου Ναυτικής Εκπαίδευσης (Κ.Ν.Ε.) και του Κεφάλαιου Πλοηγικής Υπηρεσίας (Κ.Π.Υ.) στις αρμόδιες Υπηρεσίες Διεύθυνση Εκπαίδευσης Ναυτικών (ΔΕΚΝ) της Γενικής Γραμματείας Ναυτιλίας, καθώς και του Κεφαλαίου Πλοηγικής Υπηρεσίας της Γενικής Γραμματείας Λιμένων και Λιμενικής Πολιτικής αντίστοιχα, του Υπουργείου Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας. Η ανάληψη της διαχείρισης αυτών των ειδικών λογαριασμών, των οποίων δικαιούχος σήμερα είναι το Ναυτικό Απομαχικό Ταμείο (ΝΑΤ), από τις αρμόδιες Υπηρεσίες των ανωτέρω Γενικών Γραμματειών του ΥΠΑΑΝ είναι αναγκαία αφού από τα κεφάλαια αυτά καλύπτονται ανάγκες της Ναυτικής Εκπαίδευσης καθώς και της Πλοηγικής Υπηρεσίας και των Πλοηγικών Σταθμών.
- Επειδή το υφιστάμενο καθεστώς αδειοδότησης έργων εντός ζώνης λιμένος που ανήκει στη διαχείριση Οργανισμού Λιμένος Ανώνυμης Εταιρείας, είναι πολύπλοκο, αντιφατικό, με επικαλυπτόμενες αρμοδιότητες Φορέων και Αρχών, υπάρχει νέα ρύθμιση για την απλοποίηση της εκτέλεση επισκευών – συντηρήσεων εντός ζώνης λιμένα οι οποίες δεν τροποποιούν τα γεωμετρικά χαρακτηριστικά και τη μορφολογία των υφιστάμενων κατασκευών. Απαραίτητη προϋπόθεση αδειοδότησης με τις παρούσες ταχύρρυθμες διαδικασίες είναι η ένταξη του έργου στο Γενικό Προγραμματικό Σχέδιο Λιμένος (Master Plan), προκειμένου να εξασφαλίζεται ο συνολικός σχεδιασμός του Λιμένος και η αναπτυξιακή του προοπτική σε βάθος χρόνου.
- Για την άρση άμεσου και επικείμενου κινδύνου για τους πολίτες και την ασφάλεια των θαλάσσιων μεταφορών, προβλέπονται απλοποιημένες διαδικασίες για τις επισκευές και συντηρήσεις λιμενικών έργων των οποίων έχει ολοκληρωθεί η φάση κατασκευής, καθώς και για επισκευές – επεμβάσεις τοπικού χαρακτήρα φθορών και βλαβών που προκαλούνται από τη συνήθη χρήση αλλά και έκτακτες καταστάσεις όπως π.χ. φθορές λόγω χρόνου, υποσκαφές (σπηλαιώσεις), βλάβες από πρόσκρουση πλοίων στις εγκαταστάσεις, θεομηνίες κ.λ.π., ενώ υλοποιούνται κατά νόμο για λόγους δημοσίου συμφέροντος και ασφαλείας και ανάγονται στις αυτονόητες υποχρεώσεις του κατά περίπτωση Φορέα Διοίκησης και Εκμετάλλευσης των λιμενικών εγκαταστάσεων.
- Για τη κατοχύρωση των υφιστάμενων αποφάσεων και την περαιτέρω αναβάθμιση του θεσμικού ρόλου της Επιτροπής Σχεδιασμού και Ανάπτυξης Λιμένων (ΕΣΑΛ) κυρώνονται αποφάσεις με κανονιστικό περιεχόμενο που έχει λάβει η εν λόγω επιτροπή και αφορούν λιμενικές ζώνες της χώρας. Με την πρωτοβουλία αυτή κατοχυρώνεται η πολιτική ανάπτυξης του εθνικού λιμενικού συστήματος και δημιουργούνται οι προϋποθέσεις για την συνταγματική κατοχύρωση των μελλοντικών αποφάσεων με αντικείμενο την ανάπτυξη των ελληνικών λιμένων.
- Ρυθμίζονται ιδιαίτερα σημαντικά θέματα της αλιείας που προκύπτουν κυρίως από τις υποχρεώσεις της χώρας στο πλαίσιο της Κοινής Αλιευτικής Πολιτικής της Ευρωπαϊκής Ένωσης, όπως είναι η συλλογή έγκυρων επιστημονικών δεδομένων για την αλιεία σε ετήσια βάση από αναγνωρισμένα Ερευνητικά Ιδρύματα υπό την εποπτεία του Κράτους, τα οποία θα είναι ελεύθερα διαθέσιμα στην ερευνητική κοινότητα, ο έλεγχος της παράνομης αλιείας και της εισαγωγής τους από τρίτες χώρες (θέμα αιχμής για την ΕΕ την παρούσα περίοδο), η επιβολή τελών για την διενέργεια ελέγχων και επιθεωρήσεων στις δραστηριότητες του τομέα αλιείας και στην εμπορία των προϊόντων του τομέα αλιείας, η σύσταση Υπηρεσιών Αλιείας στα σημεία εισόδου φορτίων αλιευτικών προϊόντων από τρίτες χώρες κλπ