Στον αέρα βρίσκονται τουλάχιστον 60 πλοία, στα οποία το γραφείο του Ρωσικού Νηογνώμονα στην Αθήνα, είχε εκδώσει σύμφωνα με τους ίδιους τους Ρώσους, «πλαστά» πιστοποιητικά αξιοπλοίας, υπόθεση που δημιουργεί πολλά ερωτηματικά καθώς ερευνάται και η εμπλοκή υπαλλήλων του Λιμενικού.
Πρόκειται για μικρά κυρίως επιβατηγά οχηματαγωγά και τουριστικά πλοία που διενεργούν ημερήσιες κρουαζιέρες, για τα οποία έχει δοθεί από τη Δευτέρα εντολή να απαγορευτεί ο απόπλους, με τα κατά τόπους λιμεναρχεία να έχουν ήδη ακινητοποιήσει τα 22 - που έκαναν αυτή τη στιγμή δρομολόγια στην Ελλάδα- με τα υπόλοιπα να είναι είτε ανενεργά, είτε να έχουν μισθωθεί σε ακτοπλοϊκές γραμμές, εκτός Ελλάδος.
Δεν συμφωνούν ούτε στα στοιχεία…
Στη λίστα πάντως του Λιμενικού εμφανίζονται 57 πλοία ότι έχουν πάρει πιστοποιητικά από τον Ρωσικό Νηογνώμονα, ωστόσο από τις έρευνες που διεξάγει τις τελευταίες ημέρες η επιθεώρηση πλοίων, που υπάγεται στο υπ. Ανάπτυξης δείχνουν ότι τα πλοία με «ρωσικά» πιστοποιητικά είναι πολύ περισσότερα, και φτάνουν τα 70-80 !
Μάλιστα ο Ρωσικός Νηογνώμονας, από τα 70-80 συνολικά πιστοποιητικά που «εμφανίζονται» να έχουν δοθεί σε ελληνικά πλοία, αναγνωρίζει σύμφωνα με το υπουργείο Ανάπτυξης ως έγκυρα μόνο τα 14 (για άλλα 3 η εξέταση βρίσκεται σε εξέλιξη). Και όπως αναφέρει, κάθε άλλος αριθμός πιστοποιητικών που «παρουσιάζεται» πως έχει εκδοθεί από τον ίδιο, είναι ψευδής.
Χθες το υπ. Ανάπτυξης απέστειλε επιστολή στο Ρωσικό Νηογνώμονα ότι διακόπτει τη μεταξύ τους σύμβαση (σε πρώτη φάση για ένα μήνα, προκειμένου να αναλάβει τις υποχρεώσεις του), ενώ σε εξέλιξη βρίσκεται έρευνα της υπηρεσίας Εσωτερικών Υποθέσεων του Λιμενικού που διερευνά προς κάθε κατεύθυνση και εμπλεκόμενη υπηρεσία την τυχόν τέλεση αδικημάτων κακουργηματικής φύσης (πλαστογραφία, παράβαση καθήκοντος, παθητική- ενεργητική δωροδοκία, κλπ). Για να καταλάβει κανείς πόσο κοστίζει η έκδοση ενός πιστοποιητικού κλάσης, τα ποσά κυμαίνονται από 20.000-40.000 ευρώ όταν πρόκειται για μικρά πλοία, και φτάνουν στα 180.000- 200.000 ευρώ για τα μεγαλύτερα.
Ψάχνουν για κύκλωμα…
Με άλλα λόγια, ερευνάται κατά πόσο είχε στηθεί κάποιο «κύκλωμα» με τη συμμετοχή και λιμενικών, που έκαναν τα «στραβά μάτια» στα πιστοποιητικά- μαϊμού που εξέδιδε το γραφείο των Αθηνών, βεβαιώνοντας την εγκυρότητάς τους, και εκδίδοντας στη συνέχεια τα πιστοποιητικά αξιοπλοΐας. Διότι έργο κάθε νηογνώμονα (πρόκειται για ανώνυμη εταιρεία) είναι να χορηγεί τα λεγόμενα πιστοποιητικά κλάσης, τα οποία εν συνεχεία ελέγχονται από την επιθεώρηση πλοίων του αρμόδιου υπουργείου, προκειμένου να τους χορηγήσει πιστοποιητικά αξιοπλοΐας.
Σύμφωνα με τα αρμόδια υπουργεία η υπόθεση διερευνάται από το Μάιο του 2011, έπειτα από ανώνυμες καταγγελίες ότι ο αντιπρόσωπος του Ρωσικού Νηογνώομα στον Πειραιά, δεν χορηγεί σωστά πιστοποιητικά κλάσης. Τη Παρασκευή 2 Σεπτεμβρίου, ο Ρωσικός Νηογνώνονας ενημέρωσε επίσημα το υπουργείο ότι παύει τον αντιπρόσωπό του στην Ελλάδα, (παρ’ ότι είχε ανανεώσει τη σύμβαση μαζί του μόλις στις 25 Αυγούστου, γεγονός που εγείρει εύλογα ερωτήματα).
Η διακοπή λειτουργίας του Ελληνικού Νηογνώμονα
Αφορμή ωστόσο για την ενεργή δραστηριοποίηση στην Ελλάδα του Ρωσικού Νηογνώμονα, (όπως και άλλων χωρών), αποτέλεσε η διακοπή λειτουργίας από την 1η Σεπτεμβρίου 2010 του Ελληνικού Νηογνώμονα, ο οποίος έκτοτε δεν δικαιούται να επιθεωρεί ή να εκδίδει πιστοποιητικά για πλοία με κοινοτική σημαία. Η αρνητική αυτή εξέλιξη για την ελληνική ναυτιλία, είναι αποτέλεσμα της μη εναρμόνισης της εταιρείας με τους κανόνες λειτουργίας των ευρωπαϊκών νηογνωμόνων, παρά την παράταση που είχε δοθεί από την Ε.Ε. για τον σκοπό αυτό. Εδώ και ένα χρόνο, οι πλοιοκτήτριες εταιρείες πλοίων των οποίων τα πιστοποιητικά έληξαν αναζητούν άλλους νηογνώμονες, ώστε να εξασφαλίσουν τον απόπλου και την εκτέλεση ναύλων.
Σημειώνεται ότι τον περασμένο Ιούλιο, μετά από ένα πολύνεκρο ατύχημα στον ποταμό Βόλγα, με τουριστικό ποταμόπλοιο που βυθίστηκε μέσα σε λίγα λεπτά, ξεκίνησε αμέσως έρευνα στη Ρωσία για τον τρόπο έκδοσης πιστοποιητικών. Τότε, ο Πρωθυπουργός της χώρας Β. Πούτιν, έδωσε εντολή να ελεγχθεί ο Ρωσικός Νηογνώμονας και αν χρειαστεί να αλλάξει η διοίκησή του, όπως κι έγινε. Η καινούργια διοίκηση ξεκίνησε ελέγχους σε όλα τα γραφεία με τα οποία συνεργάζονταν, ανάμεσα σε αυτά και του Πειραιά. Σε χθεσινές πάντως ανακοινώσεις τους, τόσο η ΑΝΕΚ Lines όσο και η Hellenic Seaways ενημερώνουν ότι κανένα από τα πλοία τους δεν τα παρακολουθεί ο Ρωσικός Νηογνώμονας. Από την πλευρά τους οι πλοιοκτήτες, μέσω ανακοίνωσης της Ένωσης Επιχειρήσεων Ναυτιλίας επιρρίπτουν ευθύνες στον κατακερματισμό του πρώην υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας, λέγοντας ότι αν δεν υπήρχε η ασυνεννοησία μεταξύ των υπηρεσιών του πρώην ΥΕΝ, το θέμα μεταξύ ρου Ρώσικου Νηογνώμονα και του αντιπρόσωπου του, δεν θα είχε γίνει μείζον σύστημα.
Γιώργος Φιντικάκης
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr