‘’Στην Αττική, η ραγδαία γιγάντωση της πόλης, η εξάντληση των φυσικών πόρων, οι οικολογικές καταστροφές και οι αλόγιστες και άναρχες συµπεριφορές, έχουν επιφέρει σχεδόν µη αναστρέψιµες βλάβες στο περιβάλλον, και συνεπώς καθιστούν επιτακτική τη διαχείριση του χώρου «µε ένα άλλο πνεύµα». Οι ίδιες διαπιστώσεις ισχύουν για τη Θεσσαλονίκη και ελπίζω σε διάστημα ενός εξαμήνου περίπου, να παρουσιάσουμε το αντίστοιχο Πρόγραμμα για τη Θεσσαλονίκη και την ευρύτερη περιοχή της,’’ τόνισε η υπουργός.
Η μετατροπή της Λεωφ. Βασιλίσσης Όλγας σε πεζόδρομο, που συμπληρώνει τη μεγάλη διαδρομή σύνδεσης των αρχαιολογικών χώρων, προωθείται από την ΕΑΧΑ και θα δημοπρατηθεί στο τέλος του έτους, μετά την ολοκλήρωση των μελετών που προκηρύχθηκαν. Προβλέπεται η λειτουργία της ως πεζόδρομος, με διέλευση μόνο Μέσων Μαζικής Μεταφοράς, (εκτός τρόλεϊ) στο πλάτος των υφιστάμενων λωρίδων του τραμ. Προσωρινά, προβλέπεται η παράλληλη κίνηση τρόλεϊ σε άλλη λωρίδα κυκλοφορίας, ως μεταβατική φάση, μέχρι να καταστεί εφικτή η πλήρης απομάκρυνσή τους από την οδό.
Με την υλοποίηση του έργου επιτυγχάνεται η ενοποίηση Ζαππείου και Εθνικού Κήπου με τον αρχαιολογικό χώρο του Ολυμπιείου, δημιουργώντας ενιαίο ελεύθερο χώρο. Επίσης η αισθητική και λειτουργική αναβάθμιση της περιοχής, με χρήση βιοκλιματικών υλικών και η σύνδεσή της με τη Διον. Αρεοπαγίτου, δημιουργώντας περίπατο μήκους 4 χλμ περίπου.
Σε συνεργασία με το Υπουργείο Υποδομών, προετοιμάζουμε τη πεζοδρόμηση της Πανεπιστημίου, με πρόβλεψη διέλευσης και σε αυτήν μέσου σταθερής τροχιάς, ώστε πολύ σύντομα να προκηρυχθεί διεθνής αρχιτεκτονικός διαγωνισμός.
Ο διαγωνισμός για την Ανάπλαση της Πανεπιστημίου θα προκηρυχθεί αμέσως μετά την έγκριση των κυκλοφοριακών ρυθμίσεων, τον προσδιορισμό της θέσης χάραξης των γραμμών του τραμ και την οριστικοποίηση των γεωμετρικών χαρακτηριστικών.
Η πεζοδρόμηση της Πανεπιστημίου εντάσσεται στην ευρύτερη στρατηγική αποφόρτισης του κέντρου από το αυτοκίνητο και στην αποφασιστική ενίσχυση του ρόλου της δημόσιας συγκοινωνίας. Θεμέλιο της πολιτικής αναβάθμισης της δημόσιας συγκοινωνίας θα είναι το τραμ, για το οποίο προβλέπεται να συνεχίσει την πορεία του από την πλατεία Συντάγματος σε Πανεπιστημίου και Πατησίων.
‘’ Το έργο έχει ιδιαίτερη σημασία για την πολεοδομική ταυτότητα της Αθήνας. Η θέση της Πανεπιστημίου, η γεωμετρία της, η αρχιτεκτονική της, η ιστορία της την καθιστούν τoν πιο σημαντικό άξονα, που θα άξιζε να δοθεί στον πεζό και στην πόλη, ελεύθερη από αυτοκίνητα,’’ τόνισε η υπουργός Περιβάλλοντος.
- Διερευνάται κυκλοφοριακά και η δημιουργία μιας ενότητας, με κοινά χαρακτηριστικά, που ορίζεται από τις οδούς Φιλελλήνων - Λ. Συγγρού - Καλλιρρόης - Β. Κωνσταντίνου - Βασ. Σοφίας, με στόχο την ενοποίηση της Βουλής και του Εθνικού Κήπου με την πλατεία Συντάγματος και την απόδοση ζωτικού περιβάλλοντα χώρου για το νέο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης στο Φιξ.
- Επίσης προβλέπεται η μονοδρόμηση των οδών Αχαρνών και Πατησίων και η λειτουργία τους ως ζεύγος κινήσεων αντίθετης φοράς, ώστε να προκύψει χώρος για δημιουργία λεωφορειο-λωρίδων, διαπλάτυνση πεζοδρομίων και ποδηλατόδρομο.
- Μέσα στον Ιούνιο προκηρύσσεται ο διαγωνισμός για την ανάπλαση της περιοχής της πλατείας Θεάτρου και της οδού Μενάνδρου, περιοχές δύσκολες και δύσβατες, που θα προσεγγισθούν με ολοκληρωμένο τρόπο. Τα έργα θα συμπληρωθούν με πολλές προβλέψεις, όπως συνεργασία με το Δήμο Αθηναίων και σε συντονισμό με τα συναρμόδια Υπουργεία και τους Πολιτειακούς και Κοινωνικούς φορείς που αναφέρονται στην περιοχή και ήδη αναπτύσσουμε συνεργασία μαζί τους. Στόχος είναι η δημιουργία ενός δημόσιου χώρου, που θα δώσει νέο στίγμα στην ευρύτερη περιοχή του κέντρου της πόλης, με την δραστήρια συμμετοχή κατοίκων, εμπόρων αλλά και επιχειρηματιών της περιοχής. Ο δημόσιος αυτός χώρος πρέπει να καταστεί ζωντανός όλο το 24ωρο και φιλικός στον κάτοικο και στον επισκέπτη.
- Άμεση κήρυξη της οδού Ευριπίδου σε οδό των «μπαχαριών και των παραδοσιακών μαγαζιών», με διατήρηση της παραδοσιακής τους χρήσης. Ξέρουμε ότι είναι μια ιδέα που και ο Δήμος της Αθήνας τη μελετά. Πρόκειται για πιλοτική εφαρμογή ενός μέτρου, που αν επιτύχει θα επεκταθεί και σε άλλους δρόμους στις περιοχές των κέντρων Αθήνας, Πειραιά, Θεσσαλονίκης. Οι επαγγελματίες θα στηριχθούν με κίνητρα που θα προσδιορισθούν από κοινού με τα συναρμόδια Υπουργεία. Ήδη με το Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας δημιουργείται ένα πρόγραμμα εντασσόμενο στο Jessica, για την χρηματοδότηση κτιριακών βελτιώσεων και ευνοϊκών δανείων, ώστε οι καταστηματάρχες να στηριχθούν, να παραμείνουν στο χώρο τους και να τον αναβαθμίσουν.
Επίσης, ξεκινούν τα πρώτα έργα αναπλάσεων σε υποβαθμισμένες περιοχές της πόλης:
Πλατεία Αγίου Παντελεήμονα
Επιδιώκεται η σύνδεσή της με την Πλατεία Αττικής, μέσω της οδού Αγορακρίτου, με διαπλατύνσεις πεζοδρομίων, περιορισμό των θέσεων της παρόδιας στάθμευσης και μελλοντική επέκταση αυτής της διαδρομής περιπάτου έως το Πεδίον του Άρεως και την Ακαδημία Πλάτωνος.
Επεκτείνεται η πλατεία, με περιορισμό της κίνησης του αυτοκινήτου γύρω της. Ο χώρος αντιπαραθέσεων προτείνεται ως χώρος αρμονικής συνύπαρξης των διαφορετικών εθνοτήτων της περιοχής.
Πλατεία Αττικής
Ενοποιείται η πλατεία με το χώρο πρασίνου στο τέρμα της οδού Αγορακρίτου, με διαμόρφωση του κόμβου και συνέχιση της πλακόστρωσης στους γύρω δρόμους ως επέκταση της πλατείας. Εμπλουτίζεται το πράσινο, δημιουργείται χώρος ελεύθερου παιχνιδιού και χώρος συναθροίσεων και εκδηλώσεων. Επίσης, προβλέπονται στέγαστρα για τη σκίαση των τραπεζοκαθισμάτων και των υπαίθριων καθιστικών, με σκοπό τη συνύπαρξη των ανθρώπων.
Πλατεία Αγίου Νικολάου Αχαρνών
Με τον επανασχεδιασμό της πλατείας, ο στόχος είναι να «ανοιχθεί» και να γίνει φιλόξενη και λειτουργική με την ενοποίησή της με τους γύρω πεζόδρομους, την απομάκρυνση του αυτοκινήτου και την απόδοση του χώρου στους πεζούς για κίνηση και αναψυχή. Επίσης, γίνεται σαφής οριοθέτηση των τραπεζοκαθισμάτων των καταστημάτων, της οργάνωσης χώρου για το παιχνίδι των παιδιών με ασφάλεια, εξυγιαίνεται και εμπλουτίζεται το πράσινο και ο αστικός εξοπλισμός.
Ακολουθούν σοβαρές αναπλάσεις σε 3 υποβαθμισμένες πλατείες και χώρους στον Κολωνό, στα Άνω Λιόσια και στα Καμίνια του Πειραιά, ενώ θα προστεθούν και άλλες μετά από συνεννοήσεις με τους αρμόδιους Δήμους. Ο σχεδιασμός τους θα γίνει μέσα από αρχιτεκτονικούς διαγωνισμούς που θα προκηρυχθούν άμεσα.
Αθήνα Χ 4
Η πρόταση αναφέρεται στη κατάργηση του «σταυρού» που σχηματίζουν οι ενδιάμεσοι δρόμοι 4 οικοδομικών τετραγώνων της πόλης και στη μετατροπή τους σε χώρους πρασίνου και αναψυχής. Στόχος είναι να ξαναδούμε το βασικό κύτταρο της πόλης, το οικοδομικό τετράγωνο, δημιουργώντας με ενοποιήσεις μεγαλύτερα οικοδομικά τετράγωνα, αξιοποιώντας τους εσωτερικούς τους δρόμους και απελευθερώνοντάς τους κατά το δυνατόν από το αυτοκίνητο. Δίνοντάς τους νόημα και χαρακτήρα, θα επιτύχουμε να αλλάξει το μικροκλίμα, η ποιότητα ζωής και ο δημόσιος χώρος.
Οι πρώτοι 6 αρχιτεκτονικοί διαγωνισμοί, θα προκηρυχθούν από την ΕΑΧΑ και θα έχουν πιλοτικό χαρακτήρα. Θα αναζητηθούν ιδέες για την Αθήνα του 21ου αιώνα όσον αφορά το χώρο, την αρχιτεκτονική και τη λειτουργία των ενδιάμεσων αυτών κενών.
Άμεση διάθεση 20 εκ. ευρώ από το ΕΣΠΑ για μελέτες αναβάθμισης, ανάπλασης και ανασυγκρότησης αστικών κυρίως περιοχών, με έμφαση στο σχεδιασμό του δημόσιου χώρου με βιο-κλιματικά κριτήρια και προδιαγραφές. Αφορά τουλάχιστον 200 μελέτες σημαντικού μεγέθους. Θα συσταθεί ομάδα εργασίας για τη σύνταξη των προδιαγραφών μελετών και διαγωνισμών. Οι μελέτες αυτές γίνονται «όχι για να μείνουν στα χαρτιά» και να μην υλοποιηθούν. Στόχος είναι να προκαλέσουν τους εμπλεκόμενους -κυρίως αυτούς γύρω από το τεχνικά επαγγέλματα- σε νέες λογικές και προσανατολισμούς, νέες επιχειρηματικότητες, νέα υλικά και τρόπους εφαρμογής τους, να αποκαλύψουν άλλες προοπτικές και δυνατότητες που προδιαγράφονται.
Σχετικά με την εικόνα της πόλης, έχει ξεκινήσει η καθαίρεση των πρώτων 650 διαφημιστικών πινακίδων στο ιστορικό κέντρο. ‘’Θα ζωντανέψουμε τους απρόσωπους τοίχους με ζωγραφιές σε τυφλές όψεις κτιρίων, που γειτονεύουν με ακάλυπτους χώρους. Είναι δράσεις άμεσες με μεγάλο αποτέλεσμα και δηλώνουν την πρόθεση να βγούμε από την παραίτηση και την απαξίωση της εικόνας των χώρων που μας περιβάλλουν,’’ τόνισε η υπουργός Περιβάλλοντος.
Το νέο Ρυθμιστικό Σχέδιο θα υποβληθεί για διαβούλευση στο τέλος του έτους.Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr