Οι Έλληνες επιχειρηματίες φαίνονται διστακτικοί στο να προσεγγίσουν μία τέτοια αγορά και περιορίζονται μόνο σε εισαγωγές. Σίγουρα, η επέκταση των επιχειρηματικών δραστηριοτήτων στην Κίνα δεν είναι κάτι εύκολο, ωστόσο αξίζει το ρίσκο, που στις μέρες μας δεν είναι και τόσο μεγάλο.
Το κινέζικο επιχειρείν βασίζεται σε 4 άξονες:
1. Ευελιξία & προσαρμοστικότητα σε σχέση με το διαρκώς μεταβαλλόμενο κανονιστικό πλαίσιο.
2. Υπομονή καθώς το γραφειοκρατικό πλαίσιο απαιτεί χρονοβόρες διαδικασίες.
3. Guanxi. Οι προσωπικές σχέσεις είναι πρωταρχικής σημασίας στην Κίνα. Οι κινέζοι παρουσιάζουν μία φοβία προς τους ξένους και για το λόγο αυτό είναι απαραίτητη η δημιουργία μιας σχέσης εμπιστοσύνης.
4. Ο σεβασμός στην ιεραρχία αποτελεί βασικό στοιχείο της παράδοσής τους.
Οι κυριότερες μορφές επιχειρήσεων που χρησιμοποιούνται από ξένους επενδυτές είναι δύο.
Wholly-owned Foreign Enterprise (WFOE).
H εταιρία αυτής της μορφής ανήκει εξ’ ολοκλήρου σε ξένους επενδυτές και το αρχικό μετοχικό κεφάλαιο που πρέπει να καταβληθεί διαφέρει ανάλογα με το είδος της επιχειρηματικής δραστηριότητας και τον τόπο εγκατάστασης.
Representative Office (γραφείο αντιπροσώπευσης).
Στη μορφή αυτή η εταιρία δεν μπορεί να διενεργήσει εμπορικές πράξεις και είναι απαραίτητη η διασύνδεση με το τοπικά κανάλια διανομών. Δεν απαιτείται όμως αρχικό κεφάλαιο κατά την ίδρυση.
Πολύ σημαντικό για τον Έλληνα επενδυτή είναι ότι από τις 3 Ιουνίου 2002, έχει υπογραφεί ανάμεσα στην Ελλάδα και την Κίνα Σύμβαση Αποφυγής Διπλής Φορολογίας, που σημαίνει ότι ο Έλληνας επιτηδευματίας δεν θα φορολογηθεί δύο φορές για εισόδημα που απέκτησε και φορολογήθηκε στην Κίνα.
Τα βασικά χαρακτηριστικά του Κινέζικου φορολογικού συστήματος είναι ΦΠΑ 17% σε ρούχα, ποτά κτλ. και 13% σε βιβλία και τρόφιμα. Ο φόρος εισοδήματος κυμαίνεται από 20% έως 25% ανάλογα με τον κύκλο εργασιών και όχι με τον τύπο της εταιρίας (Ο.Ε, Α.Ε) όπως συμβαίνει στην Ελλάδα. Ειδικός φόρος κατανάλωσης επιβάλλεται σε 11 κατηγορίες καταναλωτικών αγαθών κατά τα ελληνικά πρότυπα.
Το πρώτο βήμα που πρέπει να κάνει ένας ξένος επενδυτής είναι να κατοχυρώσει το εμπορικό του σήμα για να μην πέσει θύμα απομίμησης στο μέλλον. Αρμόδιος κρατικός φορέας για την κατοχύρωση των εμπορικών σημάτων είναι το Trademark Office of State Administration for Industry and Commerce. Η Κίνα εφαρμόζει το Διεθνές Σύστημα Κατηγοριοποίησης για την καταχώρηση των εμπορικών σημάτων που προβλέπει 34 κατηγορίες αγαθών και 8 κατηγορίες υπηρεσιών. Η διάρκεια του εμπορικού σήματος είναι δεκαετής και η ανανέωσή της πρέπει να γίνει το τελευταίο εξάμηνο πριν τη λήξη της.
Εξαιτίας του μεγέθους και της πολυπλοκότητας της αγοράς, ο υποψήφιος έμπορος που θέλει να επενδύσει στην Κινέζικη αγορά, πρέπει να αποκτήσει πρόσβαση στα τοπικά κανάλια διανομής. Εναλλακτικά, ανάλογα με τον τύπο του προϊόντος μπορεί να επιλέξει την παρουσία με δικό του κατάστημα, επωφελούμενος από τις χαμηλές τιμές των ενοικίων σε σχέση με την ευρωπαϊκή αγορά.
Για να προσεγγίσει ένας υποψήφιος επενδυτής μία χώρα τόσο διαφορετική από την Ελλάδα, είναι απαραίτητη η εύρεση του σωστού partner. Ο συνεργάτης θα πρέπει να γνωρίζει τη νομολογία της Κίνας αλλά πολύ περισσότερο να έχει τις απαιτούμενες γνωριμίες για να προωθήσει τα προϊόντα σε γνωστά κανάλια διανομής. Στην Ελλάδα υπάρχουν ελάχιστες εταιρίες συμβούλων (www.taxexperts.gr) που μπορούν να παρέχουν ολοκληρωμένες νομικές, φορολογικές και εμπορικές λύσεις για την αγορά της Κίνας.
Η Κινέζικη αγορά αποτελεί μία τεράστια πρόκληση, αλλά ταυτόχρονα και ένα πολύ φιλόδοξο επεκτατικό σχέδιο που μπορεί να προσφέρει τεράστιες αποδόσεις στους τολμηρούς επενδυτές. Με δεδομένη μάλιστα την οικονομική κατάσταση στην Ελλάδα και την Ευρωπαϊκή Ένωση, αποτελεί μία στρατηγική κίνηση που αποκτά συνεχώς μεγαλύτερο ενδιαφέρον.
Παπαναστασόπουλος Νικόλαος
TaxExperts Team
www.taxexperts.gr
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr