Η κρίση έχει πλήξει περισσότερο την κεντρική Ευρώπη και όχι τα Βαλκάνια όπου επικεντρώνεται η ελληνική παρουσία, υπογραμμίζει, ενώ προειδοποιεί ότι οι μεγάλες άμεσες ξένες επενδύσεις είναι αυτές που δεν θα επανέλθουν άμεσα. Ακόμη, ο κ. Σκυλακάκης κάνει λόγο για τον ιδιαίτερα δύσκολο ρόλο της διπλωματίας στην παρούσα φάση και προβλέπει ότι καθώς εισερχόμαστε στη δεύτερη φάση της κρίσης, μαζί με τις αρνητικές της επιπτώσεις, θα αρχίσουν να αναδύονται και νέες επιχειρηματικές ευκαιρίες.
Δεδομένης της κρίσης, πως μπορεί η οικονομική διπλωματία να ανακόψει την πτώση των εξαγωγών;
Σε μια περίοδο στη διάρκεια της οποίας το παγκόσμιο εμπόριο σημειώνει τεράστια μείωση και οι μεγάλες παραδοσιακές εξαγωγικές αγορές μας στην Ευρώπη, όπως η Γερμανία βρίσκονται σε βαθιά ύφεση (κατά 6% προβλέπεται ότι θα μειωθεί το γερμανικό ΑΕΠ το 2009), ο ρόλος της οικονομικής διπλωματίας είναι αντικειμενικά πολύ δύσκολος. Δεν μπορεί κανείς να δημιουργήσει ζήτηση εκεί που δεν υπάρχει.
Το πλεονέκτημα των ελληνικών εξαγωγών σ αυτήν ειδικά την περίοδο είναι η διάρθρωσή τους. Έχουμε λίγα σχετικά εξαγωγικά κεφαλαιουχικά αγαθά, ενώ υπάρχουν πολλά άλλα διαφορετικά είδη εξαγώγιμων προϊόντων που εξάγονται σε μικρές ποσότητες σε λίγες αγορές και πολλές από τις μικρότερες εταιρίες μας μπορούν συνεπώς να διατηρήσουν ή και να αυξήσουν τις ποσότητες που πωλούν διεκδικώντας την είσοδο σε νέες αγορές, με τη βοήθεια του δικτύου Γραφείων Οικονομικών & Εμπορικών Υποθέσεων του Υπουργείου Εξωτερικών.
Από τη δική μας πλευρά έχουμε προχωρήσει σε μια σειρά από διαρθρωτικά μέτρα την τελευταία διετία, που μας επιτρέπουν να είμαστε πολύ πιο παραγωγικοί στην υποστήριξη των ελληνικών εξαγωγικών επιχειρήσεων. Ιδίως των μικρότερων που δεν διαθέτουν τους πόρους για να μπορούν μόνο με τις δικές τους δυνάμεις να διεισδύσουν σε πολλές αγορές.
Τα μέτρα αυτά αφορούν στην επιχειρηματική πληροφόρηση, με τις νέες διαδικτυακές πύλες www.agora.mfa.gr και www.aidfunding.mfa.gr, στις οποίες μπορούν να βρουν και κάθε είδους επιχειρηματικές πληροφορίες (1200 νέες πληροφορίες κάθε μήνα, επιχειρηματικούς οδηγούς για κάθε χώρα, εκατοντάδες έρευνες αγοράς, ευκαιρίες χρηματοδοτήσεων κ.λπ.), τη δικτύωση των επιχειρήσεών μας, με ειδικές εκδηλώσεις σε κάθε χώρα προς τους επιχειρηματικούς συνεργάτες των ελληνικών επιχειρήσεων και την προβολή τους με ειδικά προγράμματα για συγκεκριμένους κλάδους στον ειδικό τύπο επιλεγμένων αγορών. Ταυτόχρονα προχωρούν μόνιμες βελτιώσεις στον τρόπο λειτουργίας των Γραφείων με την εισαγωγή του ISO και τη διεξαγωγή έρευνας ικανοποίησης χρηστών των υπηρεσιών μας.
Πως δουλεύετε για την επόμενη ημέρα και τι προσδοκάτε όταν παρέλθει η κρίση;
Καθώς θα εισερχόμαστε στη δεύτερη φάση της κρίσης, μαζί με τις αρνητικές της επιπτώσεις, θα αρχίσουν να αναδύονται και νέες επιχειρηματικές ευκαιρίες. Αυτό θα συμβεί για τρεις βασικούς λόγους:
- Πρώτον διότι όσοι έχουν τη δυνατότητα να επενδύσουν στο τέλος μιας κρίσης, έχουν αυξημένες πιθανότητες για πολύ μεγαλύτερες αποδόσεις, από αυτούς που επενδύουν στο τέλος μιας οικονομικής περιόδου άνθησης.
- Δεύτερον, διότι η κρίση συνεπάγεται την δραστική πτώση των τιμών στους βασικούς συντελεστές παραγωγής, που ευνοεί τις νέες επενδύσεις.
- Τρίτον, διότι οι οικονομικές κρίσεις αυτού του μεγέθους επιφέρουν μία μεγάλη ανακατανομή πόρων, τόσο σε εθνικό όσο και σε παγκόσμιο επίπεδο, καθώς σταδιακά μετακινούνται κεφάλαια και άνθρωποι από κλάδο σε κλάδο, με συνέπεια να δημιουργούνται νέες επιχειρηματικές και επενδυτικές ευκαιρίες.
Για την Ελλάδα η αξιοποίηση αυτών των νέων ευκαιριών απαιτεί μια αλλαγή οικονομικού παραδείγματος που ακολουθήθηκε την τελευταία εικοσαετία. Η αλλαγή αυτή ξεκίνησε μετά το 2004, θα πρέπει όμως να επιταχυνθεί για να ανταποκριθούμε στις νέες συνθήκες που δημιούργησε η κρίση.
Στη σημερινή κρίσιμη συγκυρία η εξωστρέφεια και η καινοτομία αποτελούν όρους επιβίωσης για την ελληνική οικονομία. Η περίοδος στην οποία η ανάπτυξή
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr