Ο Πρόεδρος της Ένωσης Καταναλωτών Ελλάδος κ. Μιχάλης Τσιφάκης, δηλώνει στο «R» ότι ο καταναλωτής οφείλει ορθώσει ασπίδα αυτοπροστασίας και προσθέτει ότι στη χώρα μας η παγκόσμια κρίση είναι μια πλευρά του προβλήματος. Η άλλη είναι εγχώρια αισχροκέρδεια.
Μάλιστα κάνει λόγο για σύγκρουση εισοδήματος και υψηλού κόστους ζωής και εξηγεί: «Είναι βέβαιο ότι ο μέσος καταναλωτής ο μισθοσυντήρητος και ο χαμηλοσυνταξιούχος περιορίζουν αναγκαστικά τις αγορές τους τόσο ποσοτικά όσο και ποιοτικά. Ωστόσο κανείς δεν πρόκειται να ακούσει τη διαμαρτυρία για την ακρίβεια εάν εμείς οι ίδιοι δεν αλλάξουμε αγοραστική συμπεριφορά και συνήθειες».
Το θέμα λοιπόν είναι εάν πράγματι υπάρχει εναλλακτική λύση. Σύμφωνα με τους ειδικούς υπάρχει και είναι η επιλογή. «Όταν επιλέγουμε ένα προϊόν, το ψηφίζουμε. Γιατί να ψηφίσουμε το ακριβό; Γυρίζουμε την πλάτη στα ακριβά προϊόντα και ψηφίζουμε τα φθηνότερα. Για παράδειγμα, στο κατάστημα που έχουμε επιλέξει να ψωνίζουμε υπάρχει ποικιλία, τόσο σε ποιότητες όσο και σε τιμές. Το φθηνότερο προϊόν δεν είναι υποβαθμισμένο ή το ακριβότερο το πιο καλό.
Ακόμη και για το ίδιο προϊόν μπορούμε να βρούμε διαφορετικές τιμές από κατάστημα σε κατάστημα. Γι αυτό και προτρέπουμε τους καταναλωτές να κάνουν έρευνα αγοράς. Δυστυχώς όμως για λόγους χρονικής πίεσης ο καταναλωτής δε μπαίνει σε αυτή τη διαδικασία. Πρέπει να αναζητούμε τον φθηνότερο προμηθευτή. Μας έχουν καλουπώσει να αγοράζουμε τα επώνυμα προϊόντα, τα οποία είναι και πιο ακριβά. Και κακώς είναι ακριβά», επισημαίνει ο κ. Τσιφάκης.
Μαθήματα Οικιακής Οικονομίας
Ο καταναλωτής μπορεί να βρει στο ράφι του σούπερ μάρκετ παστεριωμένο γάλα με 1,44 ευρώ αλλά και με 95 λεπτά, πχ: Αν αγοράσουμε το γάλα με 1,44 ευρώ, σε ένα μήνα θα έχουμε δώσει 42 ευρώ. Αν αγοράσουμε όμως τα γάλα των 95 λεπτών το ποσό μειώνεται στα 28,5 ευρώ. Η διαφορά είναι της τάξεως των 13,5 ευρώ ή 4.600 παλιές δραχμές. Αυτό είναι το πιο απλό παράδειγμα, και αφορά μόνο ένα προϊόν.
Στο ίδιο ράφι του σούπερ μάρκετ θα βρούμε και επώνυμα ζυμαρικά και ιδιωτικής ετικέτας. Γιατί να αγοράσουμε ρύζι με 1,40 ευρώ (500 γρ.) και όχι με 61 λεπτά; Αθροιστικά, στο τέλος του μήνα θα δούμε διαφορά στο πορτοφόλι μας.
«Το βασικότερο όλων είναι να αντιδράσουμε. Βγάζουμε «κόκκινη κάρτα» στο ακριβό προϊόν και κάνουμε και τη δουλειά μας. Αφενός στέλνουμε το μήνυμα στις εταιρείες και αφετέρου αυτοπροστατευόμαστε. Δεν είναι μόνο η διαφορά σε ευρώ. Είναι ο πιο δυναμικός τρόπος διαμαρτυρίας», σημειώνει ο Πρόεδρος της Ένωσης Καταναλωτών Ελλάδος και μας αναφέρει ένα παράδειγμα της διαφοράς τιμών στα πρατήρια καυσίμων: «Υπήρχε πρατήριο καυσίμων στην Πειραιώς που πουλούσε τη βενζίνη προς 1,02 ευρώ το λίτρο. Ακριβώς απέναντι υπήρχε άλλο πρατήριο με τη βενζίνη στα 86 λεπτά. Η μοναδική και πιο αποτελεσματική αντίδραση είναι να επιλέγουμε αυτούς που πουλάνε φθηνότερα και άλλωστε... γιατί να μη τους προτιμήσουμε;» δηλώνει χαρακτηριστικά.
Απλές λύσεις
Ο κ. Τσιφάκης προτείνει στους καταναλωτές τις εξής απλές λύσεις που μπορούν να αξιοποιηθούν άμεσα:
- Εκπτωτικά σούπερ μάρκετ (discount): Για απορρυπαντικά, χαρτικά και είδη ατομικής υγιεινής οι καταναλωτές μπορούν να πηγαίνουν σε αποθήκες χονδρικής-λιανικής πώλησης που υπάρχουν ακόμη και στις γειτονιές και να βρουν τις ίδιες μάρκες προϊόντων φθηνότερα.
- Εκπτωτικά κουπόνια: Ο μέσος καταναλωτής παλαιότερα έκανε χρήση των κουπονιών ανεξάρτητα με το αν είχε ανάγκη τα προϊόντα. Τώρα τους προτείνουμε να κάνουν χρήση μόνο να τα έχουν πραγματικά ανάγκη.
- Διαχωρίζουμε το θέλω από το χρειάζομαι και ιεραρχούμε τις ανάγκες μας.
- Προσέχουμε τις τιμές από το ράφι στο ταμείο.
- Δεν αγοράζουμε φρούτα και λαχανικά που είναι εκτός εποχής γιατί (εκτός ότι είναι άνοστα) είναι και πανάκριβα.
- Αγοράζουμε πάντα τοις μετρητοίς. Η πιστωτική κάρτα προκαλεί την αίσθηση της ελευθερίας αλλά παράλληλα αυξάνει και το κόστος της αγοράς λόγω των επιτοκίων.
Δανειολήπτες...ενημερωθείτε!
Ελλιπώς ενημερωμένοι είναι σύμφωνα
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr