Έτσι, όπως είπε ο κ. Χατζηδάκης, παρουσιάζοντας το ρόλο πλάνο αναδόμησης, της φορολογικής διοίκησης, “το 2024 φαίνεται ότι η χώρα μας θα έχει επιπλέον έσοδα από τον περιορισμό της φοροδιαφυγής της τάξεως του 1,8 δισ. ευρώ και συνολική υπέρβαση φορολογικών εσόδων κατά περίπου 3,7 δισ. ευρώ. Είναι χρήματα παραπάνω από τον στόχο που είχε τεθεί στον Προϋπολογισμό του 2024, χωρίς να αυξήσουμε φόρους! “
Σημειώνεται, ότι με βάση εκτιμήσεις της Κομισιόν για το 2022, που αναμένεται να δημοσιοποιηθούν άμεσα, το “κενό” ΦΠΑ είναι κάτω από το 14% επί των δυνητικών εσόδων, με το 2023 να έχει ακόμη καλύτερες επιδόσεις. Για το 2021, η περσινή Έκθεση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής υπολόγιζε τις απώλειες στο 17,8%, δηλαδή στα 3,2 δισ ευρώ, ενώ το 2017 που ήταν η χειρότερη χρονιά, οι απώλειες έφτασαν στο 29,1%, δηλαδή ξεπέρασαν τα 6 δισ ευρώ!
“Στο λεγόμενο «κενό ΦΠΑ», τον ΦΠΑ δηλαδή που χάνει το Δημόσιο κάθε χρόνο λόγω της φοροδιαφυγής, το πρόβλημα έχει μειωθεί στο μισό σε σχέση με αυτό που υπήρχε το 2017. Και στόχος μας είναι να το περιορίσουμε στο 9% το 2027” τόνισε ο κ. Χατζηδάκης.
Όπως είπε, αναλυτικά, “το λεγόμενο «κενό ΦΠΑ» έχει περιοριστεί στο μισό σε σχέση με το 2017. Ενώ παράλληλα έχουν περιορίσει κατά 90% τις επισκέψεις στις εφορίες. Εφαρμογές όπως το myDATA, myProperty, myAppodixi, myCAR, myAADEapp, αλλά και η νέα ιστοσελίδα της, έχουν αναβαθμίσει σημαντικά το επίπεδο εξυπηρέτησης διεκπεραιώνοντας καθημερινά εκατοντάδες χιλιάδες ηλεκτρονικές συναλλαγές. Ενδεικτικά, έχουν εκδοθεί 11 δισεκατομμύρια τιμολόγια και αποδείξεις μέσω του myDATA από 1,5 εκατ. εγγεγραμμένες επιχειρήσεις, έχουν πραγματοποιηθεί μέσω του myCAR 3,7 εκατομμύρια συναλλαγές για βεβαιώσεις και ακινησίες οχημάτων που καταργούν αντίστοιχες επισκέψεις στις εφορίες, έχουν εκδοθεί πάνω από 300.000 φορολογικές ενημερότητες ψηφιακά καταργώντας επίσης επισκέψεις στις εφορίες, ενώ σε επίπεδο υλοποίησης ηλεκτρονικών αιτημάτων σε εφορίες, ΚΕΦΟΔΕ, ΚΕΒΕΙΣ κλπ. έχουν διεκπεραιωθεί σχεδόν 7 εκατομμύρια αιτήματα (το 98%) και τα υπόλοιπα αναμένεται να έχουν αντιμετωπιστεί το επόμενο διάστημα. Τέλος, στο επίπεδο των ελέγχων, δημιουργείται κοινή επιχειρησιακή υποδομή για τις ειδικές φορολογικές και τελωνειακές δυνάμεις της ΑΑΔΕ, που χειρίζονται τις πιο απαιτητικές υποθέσεις φοροδιαφυγής και λαθρεμπορίου στο πεδίο. Τις Δυνάμεις Ελέγχου Οικονομικών Συναλλαγών (ΔΕΟΣ).
Οι νέες δυνάμεις
Συγκεκριμένα, με βάση πληροφορίες, η φορολογική διοίκηση ενεργοποιεί μια νέα μονάδα ελέγχου με την επωνυμία «Δυνάμεις Ελέγχου Οικονομικών Συναλλαγών» (ΔΕΟΣ), με στόχο την ενδυνάμωση των μηχανισμών για την αντιμετώπιση, στο πεδίο, μεγάλων και σύνθετων υποθέσεων φοροδιαφυγής. Η νέα αυτή δύναμη θα συγκροτηθεί από τελωνειακούς και εφοριακούς οι οποίοι θα χειρίζονται τις πιο απαιτητικές υποθέσεις φοροδιαφυγής και λαθρεμπορίου με στόχο, βέβαια, την αύξηση των φορολογικών εισπράξεων με απώτερο σκοπό την ελάφρυνση του φορολογικού βάρους στα νοικοκυριά και τις επιχειρήσεις.
Συνδυαστικά, με την συσσωρευμένη εμπειρία, που υπάρχει στη φορολογική διοίκηση, και τη δύναμη της τεχνολογίας, οι νέες Δυνάμεις Ελέγχου Οικονομικών Συναλλαγών θα στοχεύσουν στην διαχείριση της “μεγάλης φοροδιαφυγής”, μια και πλέον, η λεγόμενη “μικρή φοροδιαφυγή”, με τη χρήση των ψηφιακών εργαλείων της ΑΑΔΕ, περιορίζεται δραστικά. Έτσι, η ΔΕΟΣ αναμένεται να επικεντρωθεί σε μεγάλες επιχειρήσεις και εταιρείες που αποτελούν συχνά εστίες φοροδιαφυγής και λαθρεμπορίου, όπως το εμπόριο καυσίμων, ο τουριστικός τομέας και ο κλάδος της βιομηχανίας.
Τα νέα “εργαλεία”
Πέρα από τη σύσταση της υπηρεσίας ΔΕΟΣ, η «επόμενη ημέρα» περιλαμβάνει και τον περαιτέρω εκσυγχρονισμό της φορολογικής διοίκησης. Το 2025 αναμένεται η έναρξη ή επέκταση λειτουργίας σημαντικών ψηφιακών εργαλείων όπως το ψηφιακό πελατολόγιο, το ψηφιακό δελτίο αποστολής, η ηλεκτρονική τιμολόγηση, η καθολική εφαρμογή του myDATA για επιχειρήσεις κ.ά..
Συγκεκριμένα, σύμφωνα με όσα ανέφερε, ο Υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Κωστής Χατζηδάκης, το βράδυ της Πέμπτης, στην εκδήλωση του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών και της ΑΑΔΕ με τίτλο «Σύγχρονα- Δίκαια- Αποτελεσματικά», παρουσιάστηκαν παρουσία του Πρωθυπουργού, Κυράκου Μητοστάκης, του Υφυπουργού Οικονομικών Χρίστου Δήμα και του Διοικητή της ΑΑΔΕ Γιώργου Πιτσιλή, “ρίχνουμε στη μάχη κατά της φοροδιαφυγής σταδιακά εντός του επόμενου έτους την καθολική εφαρμογή του myDATA για την δήλωση εσόδων-εξόδων, το Ψηφιακό Πελατολόγιο, το Ψηφιακό Δελτίο Αποστολής και την επέκταση του Ηλεκτρονικού Τιμολογίου. Και προχωρούμε στον περαιτέρω εκσυγχρονισμό της φορολογικής διοίκησης με το νέο ενιαίο τηλεφωνικό κέντρο για φορολογικά θέματα, στο πρότυπο του 1555, που θα ξεκινήσει σταδιακά την λειτουργία του στο τέλος του 1ου τριμήνου του επόμενου έτους.
Για εμάς, τα πράγματα είναι ξεκάθαρα: Λιγότεροι φόροι από την μια, περισσότερη φορολογική δικαιοσύνη από την άλλη. Και για αυτό, με χαμηλότερους φόρους έχουμε περισσότερα έσοδα. Έχουμε διαλέξει τον δύσκολο αλλά τον σωστό δρόμο. Συνεχίζουμε λοιπόν την προσπάθεια χωρίς να λογαριάζουμε το πολιτικό κόστος ή όσους πιστεύουν ότι σε αυτή τη χώρα τίποτα δεν αλλάζει”
Αναλυτικά, για, από την ΑΑΔΕ δρομολογείται η σταδιακή έναρξη λειτουργίας μιας σειράς ψηφιακών εργαλείων με στόχο τον περαιτέρω εκσυγχρονισμό της φορολογικής διοίκησης και την αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής.
Τα βήματα που θα ακολουθηθούν, με βάση όσα αναφέρθηκαν στην εκδήλωση της Πέμπτης, είναι τα εξής:
• Πρώτον, η καθολική δήλωση των εσόδων-εξόδων μιας επιχείρησης στο myDATA από 1ηΙανουαρίου 2025. Παράλληλα τίθεται σε λειτουργία πριν από το τέλος του 2024 η νέα εφαρμογή myDATAapp που θα επιτρέπει στις επιχειρήσεις να εκδίδουν και να διαβιβάζουν παραστατικά όπως τιμολόγια και αποδείξεις λιανικής απευθείας στην πλατφόρμα myDATAμέσω smartphone ή tablet.
• Δεύτερον, η έναρξη λειτουργίας του Ψηφιακού Πελατολογίου τον Ιανουάριο του 2025. Το Ψηφιακό Πελατολόγιο αποτελεί ουσιαστικά ένα ψηφιακό βιβλίο πελατών που θα τηρούν υποχρεωτικά συγκεκριμένοι κλάδοι ελευθέρων επαγγελματιών και επιτηδευματιών. Θα παρακολουθείται από την ΑΑΔΕ σε πραγματικό χρόνο online, ενώ θα υπάρχει η δυνατότητα διασταυρώσεων και συγκρίσεων με ομοειδείς επιχειρήσεις. Το Ψηφιακό Πελατολόγιο θα ξεκινήσει από κλάδους όπως συνεργεία, φανοποιεία, πλυντήρια αυτοκινήτων και χώροι στάθμευσης και θα επεκταθεί και σε άλλους κλάδους εντός του 2025.
• Τρίτον, η έναρξη υλοποίησης της υποχρεωτικής εφαρμογής του Ψηφιακού Δελτίου Αποστολήςστις αρχές του 2025. Με το Ψηφιακό Δελτίο Αποστολής, οι επιχειρήσεις υποχρεώνονται να εκδίδουν ψηφιακά παραστατικά διακίνησης και να διαβιβάζουν τα δεδομένα τους στην ψηφιακή πλατφόρμα myDATA. Με αυτόν τον τρόπο οι φορολογικές αρχές θα έχουν μια πλήρη εικόνα του υπό διακίνηση προϊόντος, σε όλα τα στάδια διακίνησης.
• Τέταρτον, η καθολική επέκταση τουΗλεκτρονικού Τιμολογίου. Το Ηλεκτρονικό Τιμολόγιο είναι ήδη στην καθημερινότητα χιλιάδων επιχειρήσεων και πρόκειται να επεκταθεί η υποχρεωτική του χρήση σε όλους τους κλάδους της Οικονομίας. Προηγουμένως, αναμένεται η έγκριση από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και στόχος είναι η σημαντική αυτή δράση να ξεκινήσει εντός του 2ουεξαμήνου του επόμενου έτους.
Γιώργος Αλεξάκης
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr