Επίσης, τη Δευτέρα 17 Ιουνίου έχουν αποφασιστεί από διάφορους κλάδους και άλλου τύπου κινητοποιήσεις και δράσεις, οι οποίες θα ανακοινωθούν από τον κάθε φορέα.
Η κυβέρνηση
Ήδη, πάντως, μετά και τις αναφορές του υπουργού Επικρατείας Μάκη Βορίδη για εκλογικό κόστος από τη διαχείριση του θέματος των ελευθέρων επαγγελματιών, ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης άφησε ανοικτό το ενδεχόμενο για πιθανές “επιμέρους διορθώσεις, αν υπάρχουν κάποιες κατάφορες αδικίες” χωρίς όμως αλλαγή στον πυρήνα της πολιτικής.
Στο μεταξύ το ζήτημα ετέθη και στην διαδικασία παράδοσης - παραλαβής στο Υπουργείο Οικονομικών, όπου ο υπεύθυνος για τα φορολογικά Χάρης Θεοχάρης, πρώην υφυπουργός Οικονομικών αποχώρησε. Πάντως ο υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Κωστής Χατζηδάκης παραμένει ακλόνητος και βέβαια έχει θέσει ως “σημαία” την αλλαγή του τρόπου φορολόγησης των ελεύθερων επαγγελματιών.
Με βάση, δε, πληροφορίες, εξετάζονται παρεμβάσεις σε σημεία όπως αυτά που αφορούν τις προσαυξήσεις ανάλογα με τα χρόνια της επαγγελματικής δραστηριότητας, το σύνολο της μισθοδοσίας των εργαζομένων και το ύψος του τζίρου της επιχείρησης. Επιπλέον, δεν αποκλείεται να υπάρξει νομοθετική παρέμβαση για την επιβάρυνση που θα προκληθεί λόγω της νέας αναπροσαρμογής του κατώτατου μισθού.
Το μήνυμα Στουρνάρα
Μιλώντας, πάντως, την περασμένη Πέμπτη, στο πλαίσιο του διεθνούς διήμερου συνεδρίου του ΤΜΕΔΕ, με τίτλο «Σχεδιάζοντας τις Βιώσιμες Στρατηγικές του Αύριο», ο διοικητής της ΤτΕ κ. Γιάννης Στουρνάρας έστειλε το μήνυμα για το όλο ζήτημα. Τόνισε ότι “οι μεταρρυθμίσεις θα αυξήσουν τον δυνητικό ρυθμό ανάπτυξης και το εισόδημα των Ελλήνων”, συνιστώντας στην κυβέρνηση να πάρει την ιδιοκτησία των μεταρρυθμίσεων, ενώ ερωτηθείς σχετικά τάχθηκε κατά της υπαναχώρησης σε θέματα όπως το φορολογικό των ελεύθερων επαγγελματιών. “Είναι δυνατόν να πληρώνουν μόνο οι άλλοι”; αναρωτήθηκε ο κ. Στουρνάρας, για να συμπληρώσει: “Και σιγά τον φόρο που μπήκε ως τεκμαρτό εισόδημα. Πρόκειται για το ελάχιστο εισόδημα του ανειδίκευτου εργάτη”. “Αυτά πρέπει να χτυπήσουμε”, υπογράμμισε ο διοικητής της ΤτΕ, χαρακτηρίζοντας τη φοροδιαφυγή τεράστιο πρόβλημα.
Στα δικαστήρια
Στο μεταξύ, με βάση σχετικές ανακοινώσεις, όπως της ΓΣΕΒΕΕ και του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου της Αθήνας η Συντονιστική Επιτροπή Ελευθέρων Επαγγελματιών -Επιστημόνων – Επαγγελματοβιοτεχνών και Εμπόρων, όπως είχε προαναγγείλει σε συνέντευξη Τύπου στις 3 Ιουνίου, προχωρά τη Δευτέρα 17 Ιουνίου 2024, στις 12.00, σε δικαστική προσφυγή στο Συμβούλιο της Επικρατείας (ΣτΕ) κατά του νέου άδικου νόμου για τη φορολόγηση τους ενώ για την ίδια ώρα διοργανώνει και συγκέντρωση διαμαρτυρίας έξω από τα δικαστήρια.
Μέλη της Συντονιστικής Επιτροπής θα καταθέσουν στο Ανώτατο Δικαστήριο Αιτήσεις Ακυρώσεως κατά του ν. 5073/2023, με τον οποίο θεσμοθετήθηκε τεκμαρτό φορολογητέο εισόδημα για τους ελεύθερους επαγγελματίες και επιστήμονες. Μία κυβερνητική απόφαση που, όπως αναφέρεται, στοχεύει κυρίως στην είσπραξη υψηλότερων φόρων και όχι στην προσπάθεια περιορισμού της φοροδιαφυγής, καθώς παραμένουν στο απυρόβλητο πολύ μεγάλες επιχειρήσεις.
Υπενθυμίζεται ότι με τις Αιτήσεις Ακύρωσης θα προσβληθεί η υπ’ αριθ. Α1055/2024 απόφαση του Διοικητή της ΑΑΔΕ, που αφορά στον καθορισμό της διαδικασίας αμφισβήτησης του ελάχιστου ετήσιου εισοδήματος από επιχειρηματική δραστηριότητα, του χρόνου διενέργειας του ελέγχου καθώς και των ειδικότερων θεαμάτων για την εφαρμογή των παρ. 3 και 4 του άρθρ. 28Α του Ν. 4172/2013 και η οποία αποτελεί την πρώτη χρονικά μετά την ψήφιση του νόμου κανονιστική και διοικητικά προσβλητέα πράξη εφαρμογής του.
Μάλιστα με βάση σχετική ανακοίνωση, οι επικαλούμενοι λόγοι ακύρωσης είναι ιδίως:
- Η αντίθεση του τεκμηρίου, που θεσπίζουν οι διατάξεις των άρθρων 15 επ. του Ν. 5073/2023, στις συνταγματικές αρχές της ισότητας των πολιτών ενώπιον των δημόσιων βαρών, της αναλογικότητας και της παροχής πλήρους και αποτελεσματικής δικαστικής προστασίας, καθότι αντιμετωπίζει τους ελεύθερους επαγγελματίες ως μισθωτούς, ενώ πρόκειται περί διαφορετικών κατηγοριών φορολογουμένων, όπως, άλλωστε, και το ίδιο το ΣτΕ έχει κρίνει.
Ταυτόχρονα, η αμφισβήτηση του τεκμηρίου, μέσω της προβλεπόμενης διαδικασίας υποβολής σε φορολογικό έλεγχο, καθιστά το τεκμήριο επί της ουσίας αμάχητο και αλλοιώνεται η έννοια, η λογική και η φύση του φορολογικού ελέγχου.
- Η υπέρβαση των ορίων της νομοθετικής εξουσιοδότησης του άρθρου 28Α παρ. 5 του Ν. 4172/2013 από την υπ’ αριθ. A.1055/2024 απόφαση του Διοικητή της ΑΑΔΕ, η οποία ουσιαστικά επεκτείνει τον έλεγχο και σε προηγούμενα φορολογικά έτη και σε άλλα φορολογικά αντικείμενα, πέραν της φορολογίας εισοδήματος.
- Το τεκμήριο του ελάχιστου ετήσιου εισοδήματος, κατ' άρθρο 28Α του Ν. 4172/2013, δεν είναι συνταγματικά ανεκτό, καθόσον δεν αφορά εξωτερικές ενδείξεις ή στοιχεία άμεσα συναρτώμενα με το τεκμαιρόμενο συμπέρασμα, όπως απαιτεί η νομολογία του Συμβουλίου της Επικρατείας, αλλά βασίζεται στη σύγκριση με τον κατώτατο μισθό των απασχολουμένων με σχέση εξαρτημένης εργασίας, οι οποίοι τελούν υπό διαφορετικές επαγγελματικές και εισοδηματικές συνθήκες σε σχέση με τους ασκούντες ατομική επιχείρηση. Στη συνέχεια, θα ακολουθήσει η αποστολή σε όλους τους ελεύθερους επαγγελματίες – μέλη των φορέων που απαρτίζουν τη Συντονιστική Επιτροπή σχεδίων/υποδειγμάτων ενδικοφανών προσφυγών προς τη Διεύθυνση Επίλυσης Διαφορών της ΑΑΔΕ με τις οποίες θα προσβάλλονται τα ατομικά εκκαθαριστικά των φορολογικών δηλώσεων και ακολούθως θα διανεμηθούν υποδείγματα προσφυγών ενώπιον των αρμοδίων Διοικητικών Πρωτοδικείων.
Οι αιτήσεις αμφισβήτησης
Με βάση, βέβαια, το τι ανέφερε πριν λίγες μέρες σε συνέντευξή του ο Κωστής Χατζηδάκης σε σχέση με το περιθώριο αμφισβήτησης της τεκμαρτής φορολόγησης με τη διαδικασία που προβλέπει ο υφιστάμενος νόμος, “μέχρι στιγμής έχουμε 255 προθέσεις αμφισβήτησης και 24 ολοκληρωμένες διαδικασίες. Δηλαδή αν μετρήσουμε τους επαγγελματίες που “πιάνει” το τεκμήριο έχουμε προθέσεις αμφισβήτησης από το 0,6 % των επαγγελματιών και ολοκληρωμένες αμφισβητήσεις από το 0,6 τοις χιλίοις. Αν μετρήσουμε στο σύνολο των επαγγελματιών, οι ολοκληρωμένες αμφισβητήσεις αντιστοιχούν στο 0,3 τοις χιλίοις.”
Η ακτινογραφία των δηλώσεων
Στο μεταξύ, αυξημένος κατά 30% είναι ο μέσος φόρος για έναν στους τρεις φορολογούμενους με χρεωστικό εκκαθαριστικό με βάση τα στοιχεία από την μέχρι τώρα εκκαθάριση των δηλώσεων της ΑΑΔΕ. Συγκεκριμένα, έχει αυξηθεί στα 1.195 ευρώ από 919 ευρώ που ήταν πέρυσι στο αντίστοιχο δείγμα.
Να σημειωθεί ότι οι δηλώσεις που έχουν ανεβεί στο Taxis ανέρχονται σε 2,3 εκατ. σε σύνολο 6,6 εκατ. που είχαν υποβλήθηκαν πέρυσι ωστόσο υπάρχει ακόμη αρκετός χρόνος καθώς η καταληκτική προθεσμία εκπνέει στις 26 Ιουλίου ενώ 1,3 εκατ. δηλώσεις θα υποβληθούν φέτος αυτόματα από το σύστημα.
Αναλυτικά, από τα εκκαθαριστικά σημειώματα που έχουν εκδοθεί, προκύπτουν τα εξής:
• Το 50,01% των δηλώσεων που έχουν υποβληθεί είναι μηδενικού φόρου και ανέρχονται σε 1.115.374.
• Για το 21,39% των φορολογικών δηλώσεων προέκυψε επιστροφή φόρου που κατά μέσον όρο φθάνει τα 311 ευρώ. Με βάση τα στοιχεία της ΑΑΔΕ επιστροφή φόρου δικαιούνται 476.204 φορολογούμενοι με το συνολικό ποσό να φθάνει τα 148, 3 εκατ. ευρώ.
• Το 28,95% των φορολογουμένων καλείται να πληρώσουν επιπλέον φόρο για τα εισοδήματα που απέκτησε το προηγούμενο έτος.
Συγκεκριμένα, για 636.498 δηλώσεις το αποτέλεσμα της εκκαθάρισης είναι χρεωστικό, με το συνολικό ποσό του φόρου να ανέρχεται σε 760,9 εκατ. ευρώ. Ο μέσος φόρος για τις δηλώσεις αυτές ανέρχεται στα 1.195 ευρώ, 30% αυξημένος σε σχέση με το αντίστοιχο περσινό δείγμα των εκκαθαριστικών σημειωμάτων με την πρόσθετη επιβάρυνση να οφείλεται αποκλειστικά στον τεκμαρτό τρόπο φορολόγησης των ελευθέρων επαγγελματιών.
Οι φορολογούμενοι με χρεωστικό εκκαθαριστικό έχουν τη δυνατότητα να αποπληρώσουν το φόρο με διάφορους τρόπους και σε περισσότερες από 8 δόσεις που παρέχει το υπουργείο Οικονομικών. Η νομοθεσία παρέχει τη δυνατότητα στους οφειλέτες του δημοσίου να κάνουν χρήση της πάγιας ρύθμισης του υπουργείου Οικονομικών, ενώ όσοι εξοφλήσουν εφάπαξ το φόρο έως τις 31 Ιουλίου είχαν έκπτωση 3%. Ο φετινός φόρος εισοδήματος μπορεί να αποπληρωθεί με την πάγια ρύθμιση η οποία προσφέρει έως 24 δόσεις οι οποίες όμως είναι έντοκες.
Το επιτόκιο φτάνει στο 4,34% για τις 12 δόσεις και στο 5,84% για τις 24 δόσεις. Για την ένταξη στη ρύθμιση» δεν χρειάζεται να έχει καταστεί ληξιπρόθεσμη καμία δόση της οφειλής του εκκαθαριστικού. Η αίτηση για την υπαγωγή στη ρύθμιση πρέπει να συμπληρωθεί και να υποβληθεί ηλεκτρονικά μαζί με σχετική υπεύθυνη δήλωση.
Γιώργος Αλεξάκης
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr