Σε αυτό το πλαίσιο, η ΑΑΔΕ ο Διοικητής της ΑΑΔΕ, Γιώργος Πιτσιλής συναντήθηκε με τον Acting Commissioner του IRS, Douglas O’ Donnell στην Ουάσινγκτον και συζήτησαν για την προοπτική συνεργασίας των δύο υπηρεσιών σε αυτό τον τομέα.
Επιδίωξη της ΑΑΔΕ είναι να αξιοποιήσει την τεχνογνωσία, που έχει ήδη αναπτύξει για τον έλεγχο των συναλλαγών σε κρυπτονομίσματα και ψηφιακά περιουσιακά στοιχεία (digital assets) η αμερικανική φορολογική διοίκηση.
Στόχος της επίσκεψης του Διοικητή της ΑΑΔΕ είναι να αναπτυχθεί συνεργασία με το IRS, ώστε να μεταφερθεί στην Ελλάδα η εμπειρία και η τεχνογνωσία της αμερικανικής φορολογικής αρχής σε συγκεκριμένους τομείς παρακολούθησης των κρυπτονομισμάτων και των ευρύτερων ψηφιακών περιουσιακών στοιχείων, όπως:
- Εργαλεία εντοπισμού συναλλαγών και κατόχων digital assets
- Δραστηριότητες στο dark web
- Εκπαίδευση προσωπικού
- Προετοιμασία κανονιστικού πλαισίου
Παράλληλα, ο Διοικητής της ΑΑΔΕ παρουσίασε στα στελέχη του IRS τη λειτουργία της πλατφόρμας ψηφιακής τιμολόγησης και τήρησης βιβλίων myDATA, και τις εφαρμογές timologio και appodixi, και δήλωσε ότι η ελληνική Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων είναι πρόθυμη να προσφέρει την οποιαδήποτε βοήθεια και τεχνογνωσία χρειαστεί προς αυτή την κατεύθυνση.
Τα κενά
Ωστόσο, στην ισχύουσα φορολογική νομοθεσία υπάρχουν κενά σε ό,τι αφορά τον έλεγχο και τη φορολογική αντιμετώπιση των συναλλαγών και των εισοδημάτων από συναλλαγές με κρυπτονομίσματα και ψηφιακά περιουσιακά στοιχεία.
Συγκεκριμένα:
- Δεν προβλέπεται ρητά στο άρθρο 32 του Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος (Ν. 4172/2013) ότι τα χρηματικά ποσά που δαπανά κάθε φυσικό πρόσωπο για συναλλαγές με κρυπτονομίσματα και ψηφιακά περιουσιακά στοιχεία είναι τεκμήριο προσδιορισμού του φορολογητέου εισοδήματος. Τα ποσά αυτά πρέπει να θεωρούνται από την ισχύουσα νομοθεσία τεκμήρια, όπως γίνεται με τα χρηματικά ποσά που καταβάλλονται για την αγορά χρεογράφων γενικά. Ομως, τόσο το άρθρο 32 του ΚΦΕ όσο και η σχετική ερμηνευτική εγκύκλιος δεν αναφέρουν ρητά τίποτα για τις δαπάνες αγοράς κρυπτονομισμάτων και ψηφιακών περιουσιακών στοιχείων. Το κενό αυτό μπορεί να αξιοποιηθεί για παράνομο πλουτισμό και ξέπλυμα μαύρου ή βρόμικου χρήματος.
- Δεν έχει σαφώς διατυπωθεί στον ΚΦΕ και στις σχετικές ερμηνευτικές εγκυκλίους ποια ακριβώς είναι η φορολογική μεταχείριση του εισοδήματος (του κέρδους) που αποκτάται από επενδύσεις σε κρυπτονομίσματα και σε ψηφιακά περιουσιακά στοιχεία. Εμμέσως πλην σαφώς, τα εισοδήματα αυτά φορολογούνται ως προερχόμενα από άυλες κινητές αξίες, από άυλους τίτλους, δηλαδή με συντελεστή φόρου 15%. Ομως αυτό δεν προβλέπεται πουθενά με ρητή διατύπωση στον ΚΦΕ και είναι αναγκαίο να γίνει παρέμβαση με σχετική νομοθετική ρύθμιση.
- Δεν υπάρχει νομοθεσία και, ως εκ τούτου, δεν υπάρχουν οδηγίες από την ΑΑΔΕ για τον εντοπισμό και τον φορολογικό έλεγχο όσων δραστηριοποιούνται συστηματικά σε συναλλαγές με κρυπτονομίσματα και ψηφιακά περιουσιακά στοιχεία, καθώς επίσης και όσων πραγματοποιούν οικονομικές συναλλαγές στο dark web.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr