Η κομβική σημασία του τουριστικού κλάδου δεν φανερώνεται μόνο μέσω του υψηλού ποσοστού συμβολής του ΑΕΠ που άγγιξε το 19,10% για το 2021, αλλά και στο γεγονός ότι αποτελεί οικονομία άμεσης απόδοσης, με τον εμπορικό τομέα να ωφελείται πλήρως, υποστηρίζοντας παράλληλα ένα ευρύτερο οικοσύστημα υποκλάδων. Η εκμετάλλευση όμως του οφέλους από την δραστηριότητα του τουρισμού αφορά πολλά ακόμη μέρη του κοινωνικού και παραγωγικού ιστού της χώρας. Ένα από αυτά είναι οι τουριστικές αγορές και η μεγάλη σημασία του καθεστώτος της αφορολόγητης αγοράς για το ελληνικό λιανεμπόριο. Ένα καθεστώς που αποσκοπεί στην τόνωση της τουριστικής δαπάνης, προσφέροντας στους ταξιδιώτες εκτός ΕΕ τη δυνατότητα να αγοράζουν αγαθά με έκπτωση -24% κατά τη διάρκεια του ταξιδιού τους στην Ελλάδα.
Τι συμβαίνει όμως με το ελληνικό καθεστώς των αφορολόγητων αγορών (tax-free shopping);
Μιας αγοράς η οποία μπορεί να αποφέρει και να αποτελέσει μια σημαντική πηγή εσόδων από τον κλάδο του τουρισμού, προσφέροντας μακροχρόνια και ουσιαστικά οφέλη. Ως CEO της Refundit, μιας νεοφυούς επιχείρησης με έδρα το Ισραήλ -έχοντας αναπτύξει ήδη ένα καινοτόμο ψηφιακό εργαλείο για τον επιτυχημένο μετασχηματισμό του συστήματος επιστροφής Φ.Π.Α- διαβλέπουμε το πόσο επικερδής θα ήταν για την αύξηση των εθνικών ελληνικών εσόδων από τον τουρισμό, η ψηφιακή αναβάθμιση του συστήματος επιστροφής του Φ.Π.Α.
Το όραμά μας είναι να υποστηρίξουμε την Ελλάδα στην εφαρμογή ενός σύγχρονου, οικονομικά επωφελούς και απελευθερωμένου από την γραφειοκρατία συστήματος αφορολόγητων αγορών. Ένα σύστημα που να συνδέει επιτυχώς τους ταξιδιώτες με τις μεγάλες αλλά και τις μικρές επιχειρήσεις.
Το σημερινό καθεστώς αφορολόγητων αγορών στην Ελλάδα
Το καθεστώς αφορολόγητων αγορών στην Ελλάδα υφίσταται πολυεπίπεδες γραφειοκρατικές αγκυλώσεις, παρουσιάζοντας μια πολυπλοκότητα που δυσχεραίνει την συμμετοχή τόσο των επιχειρήσεων, ειδικότερα τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις, όσο και την αγοραστική διαδικασία των τουριστών. H διαχειριστική και τεχνική πολυπλοκότητα της εφαρμόζουσας πρακτικής σήμερα στην Ελλάδα καθιστά τις αφορολόγητες αγορές διαθέσιμες μόνο σε καταστήματα πώλησης πολυτελών ειδών και σε μεγάλα πολυκαταστήματα με αποτέλεσμα να είναι όχι μόνο απρόσιτες για τη συντριπτική πλειοψηφία των Ελλήνων λιανοπωλητών σε όλη τη χώρα αλλά και εκτός εμβέλειας για τον μέσο τουρίστα.
Έρευνα δείχνει ότι πάνω από το 80% των καταστημάτων, ιδίως σε μικρές κοινότητες όπως τα νησιά, δεν είναι σε θέση να προσφέρουν αφορολόγητες αγορές για να προσελκύσουν πρόσθετη δαπάνη από το εξωτερικό. Αυτό είναι ιδιαίτερα άδικο για τις τοπικές, περιφερειακές μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις που τελικά αποκλείονται από το σύστημα λόγω της πολυπλοκότητάς του και έτσι δεν μπορούν να ανταγωνιστούν τα μεγαλύτερα και κεντρικά εγκατεστημένα καταστήματα που επωφελούνται από μια μέση αύξηση της δαπάνης τάξεως+ 135% όταν προσφέρουν αφορολόγητες εκπτώσεις στους ταξιδιώτες.
Ο ταξιδιώτης επίσης αναγκάζεται να ακολουθήσει μια διαδικασία επιστροφής Φ.Π.Α που κάθε άλλο παρά απλή είναι, καθώς πρέπει να ξεπεράσει τα γραφειοκρατικά και χρονοβόρα εμπόδια που αποθαρρύνουν την πρόσθετη δαπάνη και συγκεκριμένα καταλήγει να πληρώνει έως και 60% προμήθεια για την επιστροφή του ποσού λόγω της έλλειψης επιλογής μεταξύ των εταιριών επιστροφής φόρου.
Ως αποτέλεσμα οδηγούμαστε σε μια κατάσταση στην οποία η Ελλάδα να μην επωφελείται από τις επιπρόσθετες δαπάνες ενώ ταυτόχρονα να ζημιώνονται οι ΜΜΕς από τον de facto αποκλεισμό τους, από το σύστημα αφορολόγητων αγορών.
Σύμφωνα με αποτελέσματα έρευνας του οικονομικού ινστιτούτου CEBR, με έδρα το Λονδίνο, ο εκσυγχρονισμός του συστήματος επιστροφής φόρων στην Ελλάδα, θα αυξήσει τη συνολική τουριστική δαπάνη μεταξύ 1,0 και 2,1 δισ. ευρώ ετησίως. Αυτό θα ωφελούσε επίσης σε μεγάλο βαθμό την ελληνική οικονομία με καθαρή θετική επίδραση στα φορολογικά της έσοδα, καθώς τα πρόσθετα έσοδα που θα προέκυπταν θα υπερέβαιναν τις απώλειες που σχετίζονται με τις επιστροφές φόρου πωλήσεων κατά 155 έως 311 εκατ. ευρώ.
Προτείνετε να αναβαθμιστεί ψηφιακά το σύστημα επιστροφής του Φ.Π.Α, με ένα ανοικτό, επικεντρωμένο στον καταναλωτή και στους εμπόρους σύστημα, αποφέροντας πολλαπλά οφέλη σε τουρίστες και όλες τις επιχειρήσεις.
Στόχος είναι να στηριχθούν οι έμποροι και μαζί τους την τοπική οικονομία μέσω ενός συστήματος που να τους επιτρέπει να παρέχουν αφορολόγητες επιστροφές με μηδενική διαχειριστική επιβάρυνση. Μια τέτοια λύση θα προσφέρει τα οφέλη των επιστροφών Φ.Π.Α σε όλους τους εμπόρους, συμπεριλαμβανομένων των μικρομεσαίων επιχειρήσεων, ανεξάρτητα από το μέγεθος και την τοποθεσία τους.
Με την πλήρη ψηφιοποίηση του συστήματος και επιτρέποντας στους ταξιδιώτες να επιλέγουν ελεύθερα τον φορέα επιστροφής που τους προσφέρει τη μέγιστη αξία, ενώ παράλληλα αφαιρώντας κάθε γραφειοκρατική επιβάρυνση για τους εμπόρους λιανικής πώλησης, είναι δυνατόν να δημιουργηθεί ένα πραγματικά ανταγωνιστικό καθεστώς αφορολόγητων αγορών μεταξύ των φορέων επιστροφής.
Αυτό θα επιτρέψει σε όλους τους εμπόρους να συμμετάσχουν και να επωφεληθούν από πρόσθετα έσοδα, ενώ θα επιτρέψει στους τουρίστες να ψωνίζουν σε οποιοδήποτε κατάστημα και να διαχειρίζονται τη διαδικασία επιστροφής Φ.Π.Α σε μια εφαρμογή με πλήρη διαφάνεια και με σημαντικά χαμηλότερες χρεώσεις.
Σήμερα στην Ελλάδα καταλαβαίνουμε ότι υπάρχει καλή θέληση για τον εκσυγχρονισμό και την απελευθέρωση του αφορολόγητου συστήματος και ότι οι αρμόδιες αρχές είναι έτοιμες να υιοθετήσουν ένα πιο καινοτόμο και ανταγωνιστικό μοντέλο που θα ωφελήσει όλους τους Έλληνες λιανοπωλητές και τουρίστες.
Παρ' όλα αυτά, ο χρόνος είναι υψίστης σημασίας για τη στήριξη των τοπικών οικονομιών, επομένως ο εκσυγχρονισμός της ελληνικής αγοράς αφορολόγητων αγορών δεν θα πρέπει να καθυστερήσει για να αποφευχθούν περαιτέρω χαμένες ευκαιρίες.
Ziv Tirosh - Co-Founder & CEO – Refundit
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr