Στην ημερίδα κλήθηκαν να συμμετάσχουν οι διευθυντές και οι διευθύντριες των 49 ΕΠΑΣ Μαθητείας των σχολών ΟΑΕΔ από όλη τη χώρα και οι κοινωνικοί εταίροι, καθώς, σύμφωνα με το ΑΠΕ-ΜΠΕ, πρόκειται για την πρώτη ολοκληρωμένη απόπειρα παρακολούθησης, εφαρμογής προδιαγραφών πρακτικής άσκησης μαθητών των σχολών ΟΑΕΔ.
Η μαθητεία στο επίκεντρο της κουλτούρας συνεχούς βελτίωσης των προγραμμάτων του ΟΑΕΔ
Ο διοικητής του ΟΑΕΔ, Σπύρος Πρωτοψάλτης, κατά τον χαιρετισμό του, σημείωσε ότι είναι σημαντικό για τον Οργανισμό να έχει κουλτούρα συνεχούς βελτίωσης και να παίρνει τις αποφάσεις και τις πρωτοβουλίες που χρειάζονται για περαιτέρω βελτίωση. Αναφερόμενος στις προτεραιότητες που έχει θέσει, από τότε που ανέλαβε τη διοίκηση του ΟΑΕΔ, είπε ότι είναι οι εξής: «Η πιο αποτελεσματική σύζευξη προσφοράς και ζήτησης στην αγορά εργασίας, ο καλύτερος συντονισμός του Οργανισμού με τις ανάγκες των τοπικών κοινωνιών, η εξωστρέφεια με συνεργασίες και συμπράξεις, η αντιστοιχία μεταξύ αναζητούντων εργασία και αναζητούντων εργαζομένους, η ψηφιακή αναβάθμιση του ΟΑΕΔ για την καλύτερη λειτουργία του».
Καίριο ρόλο σε όλες αυτές τις προτεραιότητες, όπως είπε, διαδραματίζει η μαθητεία, που βοηθά άμεσα στη σύζευξη προσφοράς και ζήτησης εργασίας μέσα στις κοινωνίες, προωθεί συμπράξεις και καινοτομίες και βοηθά στην προσέγγιση των εργοδοτών.
Ο κ. Πρωτοψάλτης σημείωσε ότι η δουλειά που εκπονήθηκε από τον ΟΑΕΔ -στην οποία καταγράφονται τα ζητούμενα μαθησιακά αποτελέσματα, που πρέπει να αποκτηθούν από τους μαθητευόμενους των ΕΠΑΣ Μαθητείας κατά τη διάρκεια της μάθησης στο χώρο εργασίας- αντιπροσωπεύει την ποιοτική αναβάθμιση της πρακτικής άσκησης, που είναι το πιο σημαντικό κομμάτι της μαθητείας. Όπως είπε, μέσα από μεθοδική δουλειά, από επικοινωνία και συμμετοχή των εταίρων, των εκπαιδευτικών, των μαθητών και των επιχειρήσεων, η πορεία της αναβάθμισης είναι συνεχής.
Πρώτη καθολική εφαρμογή προδιαγραφών πρακτικής άσκησης
Στο ιστορικό των προσπαθειών του ΟΑΕΔ για αναδιοργάνωση της μαθητείας, αναφέρθηκε η αναπληρώτρια προϊσταμένη Γενικής Διεύθυνσης Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης Αθανασία Θεοδωρίδου. Όπως είπε, συνοπτικά, οι προσπάθειες αυτές ξεκίνησαν το 2012, οπότε διαπιστώθηκε ότι η μαθητεία αποτελεί πολύ σημαντικό αναπτυξιακό εργαλείο. Τα απαραίτητα βήματα για να δημιουργηθεί ένα βιοτικό πλαίσιο ήταν πολλά, σημείωσε. Το 2014-2015 ο Οργανισμός κατέληξε σε ένα πλαίσιο ποιότητας για τη μαθητεία και στη συνέχεια σε ένα επί μέρος πλαίσιο ποιότητας για το κομμάτι που υλοποιείται στις επιχειρήσεις. «Το πρώτο και σημαντικό κομμάτι αυτού του πλαισίου ήταν ότι θα πρέπει να παρακολουθείται σωστότερα το τι γίνεται στο χώρο εργασίας. Ακριβώς αυτά που παρουσιάζουμε σήμερα για τις 30 ειδικότητες και τα προγράμματα μάθησης στο χώρο εργασίας. Μιλάμε για προδιαγραφές πρακτικής άσκησης» είπε η κ. Θεοδωρίδου, η οποία κατέληξε «Σήμερα, με την πολύ ουσιαστική δουλειά που έγινε από τη διεύθυνση Α4 και από όλους τους συμμετέχοντες, έχουμε ένα πρώτο σχέδιο για 30 ειδικότητες. Θεωρούμε ότι θα ξεκινήσει η επικοινωνία και η καταγραφή από τα σχολεία, ώστε το τελικό αποτέλεσμα που θα λάβουμε, να ανταποκρίνεται καλύτερα στις ανάγκες τις αγοράς και εν τέλει στην ποιοτική αναβάθμιση της μαθητείας, που -όπως είπε και ο διοικητής- είναι πρωτεύων στόχος μας».
Μελέτη από τους μαθητές των προδιαγραφών υγιεινής και ασφάλειας στους χώρους πρακτικής εξάσκησης
Στην εκπαίδευση των μαθητών των σχολών μαθητείας του ΟΑΕΔ στα θέματα υγιεινής και ασφάλειας, μέσω ενός εργαλείου εικονικής πραγματικότητας, αναφέρθηκε η πρόεδρος του ΕΛΙΝΥΑΕ (Ελληνικό Ινστιτούτο Υγιεινής και Ασφάλειας Εργασίας) Ρένα Μπαρδάνη. Όπως είπε, πρόκειται για ένα εργαλείο που δημιουργήθηκε σε συνεργασία του ΕΛΙΝΥΑΕ με το ΕΜΠ, που δεν έχει ακόμη χρησιμοποιηθεί από το ευρύ κοινό και το οποίο προσφέρεται ως πρώτη πιλοτική εφαρμογή στις σχολές του ΟΑΕΔ. Θα αρχίσει να χρησιμοποιείται στις σχολές την τρέχουσα σχολική περίοδο (ημερολογιακά από τις αρχές του 2020) και θα παρακινήσει -όπως είπε η κ. Μπαρδάνη- τους μαθητές να μελετήσουν τους χώρους πρακτικής εξάσκησης, όντας ευαισθητοποιημένοι πλέον στα θέματα υγιεινής και ασφάλειας.
Η επένδυση στη γνώση είναι απαραίτητη προϋπόθεση για την ανάκαμψη της μικρής ελληνικής επιχείρησης
Στα σημαντικά περιθώρια βελτίωσης, που έχει η επένδυση στη γνώση στη μικρή, ελληνική επιχείρηση, αλλά και στο γεγονός ότι η επένδυση στη γνώση είναι απαραίτητη προϋπόθεση για να ανακάμψει η μικρή ελληνική επιχείρηση, αναφέρθηκε ο καθηγητής Δημήτρης Πρίφτης, διευθυντής Κέντρου Ανάπτυξης Ελληνικού Εμπορίου (ΚΑΕΛΕ) της Εθνικής Συνομοσπονδίας Ελληνικού Εμπορίου (ΕΣΕΕ).
Όπως σημείωσε, η επένδυση στη γνώση στη μικρή, ελληνική επιχείρηση είναι απαραίτητη, όχι μόνον για την εξυπηρέτηση του οποιουδήποτε αναπτυξιακού υποδείγματος, αλλά και για την επιβίωση της επιχείρησης αυτής καθαυτής, ειδικά στο σημερινό, δύσκολο περιβάλλον. «Οι προκλήσεις, είτε για τους κανονισμούς δεδομένων, είτε για την κυκλική οικονομία είτε για την μπλε οικονομία, απαιτούν από τη μικρή επιχείρηση να μπορεί να τις επεξεργασθεί και να τις αξιοποιήσει μέσω του ανθρώπινου δυναμικού της» τόνισε ο κ. Πρίφτης.
Αυτό προϋποθέτει, σημείωσε, οι άνθρωποι -που παίρνουν τις αποφάσεις- να θέλουν και να μπορούν να επενδύσουν στο ανθρώπινο δυναμικό της επιχείρησης. «Θεωρούμε ότι θα πρέπει να βρεθούν τρόποι, ώστε να πεισθεί η επιχείρηση ότι αξίζει τον κόπο να επενδύσει στη γνώση και ότι η όποια επένδυση θα επιστρέψει σε αυτήν με οικονομική αξία. Η επένδυση στη γνώση είναι προαπαιτούμενο μεγάλης αξίας για τη μικρή επιχείρηση» τόνισε και συμπλήρωσε «Έχει ιδιαίτερη σημασία αυτό που είπε ο κ. διοικητής για την επικοινωνία των όποιων δράσεων του ΟΑΕΔ προς τις μικρές επιχειρήσεις, οι οποίες μπορεί να αποτελούν ένα δύσκολο κοινό, ωστόσο αυτές αποτελούν την οικονομία μας και την απασχόληση στο μεγαλύτερο ποσοστό, όπως φαίνεται και από τα στατιστικά στοιχεία».
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr