Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr
![Reporter.gr on Google News](/images/google%20news/reporter%20news%20300x100.png)
Συγκεκριμένα, το ΚΕΑΟ θα προχωρήσει φέτος στις ακόλουθες ενέργειες:
-στην ολοκλήρωση μαζικών εντάξεων μη ρυθμισμένων οφειλών από τους τ. ΦΚΑ (ΕΦΚΑ) στο Κ.Ε.Α.Ο. εντός του πρώτου εξαμήνου του 2017,
-στο χαρακτηρισμό οφειλών ύψους 2 δισ. ευρώ ως ανεπίδεκτων είσπραξης με εφαρμογή του άρθρου 108 του Ν.4387/2016
-στην Έναρξη παραγωγικής λειτουργίας του συστήματος Ανάλυσης Επικινδυνότητας (Risk Analysis) έως 30/6/2017
-η Αποστολή ατομικών ειδοποιήσεων στους οφειλέτες που θα ενταχθούν μαζικά βάσει της υπ. αριθμ. 58039/3275/28.12.2016 Υπουργικής Απόφασης εντός 3 μηνών από την ένταξη
-η Λήψη αναγκαστικών μέτρων είσπραξης εντός 70 ημερών μετά από απώλεια ρύθμισης
Οι άξονες δράσεις και οι στόχοι τους είναι ως ακολούθως:
1) Πρώτος άξονας δράσης του ΚΕΑΟ είναι η αποτελεσματική ανάλυση του χαρτοφυλακίου οφειλών του Κ.Ε.Α.Ο.Συγκεκριμένα προβλέπεται:
Στόχοι είναι:
-Ολοκλήρωση μαζικών εντάξεων μη ρυθμισμένων οφειλών από τους τ. ΦΚΑ (ΕΦΚΑ) στο Κ.Ε.Α.Ο. εντός του πρώτου εξαμήνου του 2017
-Διόρθωση και συμπλήρωση των στοιχείων μητρώου των οφειλετών του τ. ΙΚΑ-ΕΤΑΜ σε ποσοστό άνω του 90%
-Διόρθωση και συμπλήρωση των στοιχείων μητρώου των οφειλετών των λοιπών τ. ΦΚΑ (πλην τ. ΙΚΑ-ΕΤΑΜ) σε ποσοστό άνω του 60%
-Παραγωγή δοκιμίων λαθών εντός 40 ημερών από την ένταξη των οφειλετών στο Κ.Ε.Α.Ο.
-Χαρακτηρισμός οφειλών ύψους 2 δισ. ευρώ ως ανεπίδεκτων είσπραξης με εφαρμογή του άρθρου 108 του Ν.4387/2016
-Έναρξη παραγωγικής λειτουργίας του συστήματος Ανάλυσης Επικινδυνότητας (Risk Analysis) έως 30/6/2017
Τα αναμενόμενα οφέλη από τις δράσεις
2) Δεύτερος άξονας δράσης για το ΚΕΑΟ το 2017 είναι η εντατικοποίηση μηχανισμών είσπραξης ληξιπρόθεσμων οφειλών – αύξηση εσόδων
Στόχοι είναι:
-η είσπραξη 1 δις. ευρώ εντός του 2017
-η αποστολή ατομικών ειδοποιήσεων στους οφειλέτες που θα ενταχθούν μαζικά βάσει της υπ. αριθμ. 58039/3275/28.12.2016 Υπουργικής Απόφασης εντός 3 μηνών από την ένταξη
-η λήψη αναγκαστικών μέτρων είσπραξης εντός 70 ημερών μετά από απώλεια ρύθμισης
3) Τρίτος άξονας Δράσεων είναι η ενίσχυση διοικητικής ικανότητας Κ.Ε.Α.Ο.
Στόχοι είναι:
-η στελέχωση του Κ.Ε.Α.Ο. με συνολικά 600 υπαλλήλους έως 31.3.2017
-η υλοποίηση τριήμερων εκπαιδεύσεων για τουλάχιστον 300 υπάλληλους των Περιφερειακών Υπηρεσιών σε θέματα διαχείρισης της είσπραξης ληξιπρόθεσμων οφειλών
-η υλοποίηση τουλάχιστον 2 ημερίδων για ευαισθητοποίηση Διευθυντών και Προϊσταμένων (50 άτομα)
-η υλοποίηση τουλάχιστον 5 πενθήμερων εκπαιδεύσεων πάνω στο λογισμικό των καθυστερούμενων εισφορών και των αναγκαστικών μέτρων
-η στελέχωση του Κ.Ε.Α.Ο. με συνολικά 600 υπαλλήλους έως 31.3.2017
Από την αρχή του 2017 το Κ.Ε.Α.Ο., σύμφωνα με το επιχειρησιακό σχέδιο του για το 2017, έρχεται αντιμέτωπο με μία σημαντική πρόκληση όσον αφορά τον όγκο των οφειλών που καλείται να διαχειριστεί.
Με την υπ. αρίθμ. 58039/3275/28.12.2016 απόφαση Υφυπουργού Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης καταργήθηκε η υπ. αρίθμ. οικ.13822/1089/2.5.2014 Υπουργική Απόφαση σχετικά με τα "Κριτήρια προσδιορισμού των εισπράξιμων ληξιπρόθεσμων οφειλών για διαβίβαση στο Κέντρο Είσπραξης Ασφαλιστικών Οφειλών (Κ.Ε.Α.Ο.) των οφειλετών του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ, του ΟΑΕΕ, του ΕΤΑΑ και του ΟΓΑ". Σύμφωνα με την νέα Υπουργική Απόφαση "Στο Κ.Ε.Α.Ο. διαβιβάζονται από τους ασφαλιστικούς οργανισμούς όλες οι ληξιπρόθεσμες οφειλές ανεξαρτήτως ύψους και εισπραξιμότητας, οι οποίες κατά την έκδοση της παρούσας δεν βρίσκονται σε καθεστώς ενεργούς ρύθμισης". Επομένως, με την παραπάνω Υπουργική Απόφαση, από 1.1.2017 διαβιβάζονται αφενός οι μη ρυθμισμένες οφειλές κάτω των 5.000 ευρώ και αφετέρου οι μη ρυθμισμένες οφειλές άνω των 5.000 ευρώ που δεν πληρούσαν τα παλαιότερα κριτήρια για διαβίβαση των θεωρητικά εισπράξιμων οφειλών στο Κ.Ε.Α.Ο. Οι οφειλέτες εντάσσονται στο Κ.Ε.Α.Ο. με το σύνολο των οφειλών τους για όλα τα έτη.
Βάσει των παραπάνω, εκτιμάται ότι το στοκ οφειλετών των τ.ΦΚΑ που είναι προς ένταξη στο Κ.Ε.Α.Ο. περιλαμβάνει περίπου:
310.000 οφειλέτες από το τ.ΙΚΑ-ΕΤΑΜ (εντάχθηκαν στο Κ.Ε.Α.Ο. στο τέλος Ιανουαρίου 2017 με οφειλές ύψους περίπου 4,5 δισ. Ευρώ)
420.000 οφειλέτες από τον τ.ΟΑΕΕ
380.000 οφειλέτες από τον τ.ΟΓΑ
80.000 οφειλέτες από το τ.ΕΤΑΑ
Οι παραπάνω οφειλές θα έρθουν να προστεθούν στις ήδη ενταγμένες οφειλές, οι οποίες στο τέλος του 2016 ήταν στο ύψος των 17,5 δισ. ευρώ για 314.917 οφειλέτες.
Με εφαρμογή των νέων κριτηρίων διαβίβασης οφειλών, στο τέλος Ιανουαρίου 2017 εντάχθηκαν 313.108 νέοι οφειλέτες από το τ.ΙΚΑ-ΕΤΑΜ.
Η διαβίβαση έγινε μετά από επικοινωνία με την Γενική Διεύθυνση Εισφορών και Ελέγχων του ΕΦΚΑ και ακολουθήθηκε από επανασχεδιασμό των διαδικασιών για την διαβίβαση των νέων οφειλών που θα δημιουργούνται στο εξής. Αντίστοιχες ενέργειες προγραμματίζονται και για τις οφειλές από τους υπόλοιπους τ.ΦΚΑ που εντάχθηκαν στον ΕΦΚΑ, για τους οποίους θα πρέπει να προγραμματιστεί η ένταξη λαμβάνοντας υπόψη και την ετοιμότητά τους ως προς την βεβαίωση των οφειλών τους.
Η δράση της Επικαιροποίησης του μητρώου οφειλετών αφορά την διαρκή ενημέρωση και επικαιροποίηση του Ενιαίου Μητρώου Οφειλετών ώστε να περιέχει πλήρη και έγκυρα στοιχεία, τα οποία είναι απαραίτητα για την αποτελεσματική διαχείριση των οφειλών. Η αποστολή των Ατομικών Ειδοποιήσεων, η λήψη αναγκαστικών μέτρων, η δημιουργία του προφίλ οφειλέτη και ο εντοπισμός των περιπτώσεων οργανωμένης εισφοροδιαφυγής προϋποθέτουν την τήρηση ορθών μητρώων. Στο πλαίσιο αυτό, η Διεύθυνση Μητρώου Οφειλετών του Κ.Ε.Α.Ο. διενεργεί ενδελεχή έλεγχο για αποκατάσταση των λαθών στα στοιχεία μητρώου, προχωρώντας μεταξύ άλλων και σε διασταυρώσεις με στοιχεία που τηρούνται σε άλλες υπηρεσίες (Γ.Γ.Π.Σ., Γ.Ε.ΜΗ., ΕΛ.ΑΣ., Η.ΔΙ.Κ.Α. Κλπ.).
Χαρακτηριστικά παραδείγματα ελλείψεων του Ενιαίου Μητρώου Οφειλετών είναι τα εξής:
Ελλιπή στοιχεία υπευθύνων των επιχειρήσεων (στοιχεία ταυτότητας, ιδιότητα υπευθύνου, ημερομηνία έναρξης και λήξης ιδιότητας κλπ.)
Νομικά πρόσωπα με μικρότερο του προβλεπόμενου αριθμό υπευθύνων ή ακόμα και χωρίς καμία καταχώρηση υπευθύνου
Μη επικαιροποιημένα στοιχεία σχετικά με την κατάσταση λειτουργίας της επιχείρησης (μη λειτουργία, μη απασχόληση, οριστική διακοπή κλπ.)
Λανθασμένα ή ελλιπή στοιχεία ταχυδρομικής διεύθυνσης
Με την κατάργηση των κριτηρίων για την διαβίβαση των θεωρητικά εισπράξιμων οφειλών από τους ΦΚΑ στο Κ.Ε.Α.Ο. αναμένεται να ενταχθούν πολλές οφειλές οι οποίες εμφανίζουν πολύ μικρή εισπραξιμότητα. Ο διαχωρισμός των οφειλών αυτών σε εφαρμογή του Άρθρου 108 του Ν.4387/2016 είναι περισσότερο από ποτέ κρίσιμης σημασίας για την διαχείριση του χρέους. Ενδεικτικά, στην κατηγορία των οφειλών χαμηλής εισπραξιμότητας εντάσσονται οφειλές για την είσπραξη των οποίων έχουν ληφθεί επανειλημμένα αναγκαστικά μέτρα είσπραξης χωρίς αποτέλεσμα, οφειλές προσώπων που έχουν αποβιώσει και οι κληρονόμοι αποποιήθηκαν την κληρονομία, οφειλές επιχειρήσεων που έχουν πτωχεύσει ή βρίσκονται σε αδράνεια, κ.α. Η δράση περιλαμβάνει ενδελεχή έλεγχο των οφειλών και καταλήγει στην καταχώριση στο ειδικό βιβλίο ανεπίδεκτων είσπραξης όσων από αυτές κριθεί ότι πληρούν τις προϋποθέσεις του νόμου.
Η πρόοδος της δράσης στο στάδιο αυτό θα διευκολυνθεί πολύ με την υπουργική απόφαση που αναμένεται να εκδοθεί κατ’ εξουσιοδότηση της παραγράφου 5 του άρθρου 108 του ν. 4387/2016 με την οποία θα καθοριστούν τα ελάχιστα στοιχεία που πρέπει να ερευνώνται ώστε να γίνεται με ασφάλεια ο χαρακτηρισμός των οφειλών ως ανεπίδεκτων είσπραξης.
Στο Κ.Ε.Α.Ο. εξασφαλίζεται η κεντρική παρακολούθηση των οφειλετών. Στο πλαίσιο αυτό οι δράσεις επικεντρώνονται στην αξιοποίηση των δεδομένων που βρίσκονται στο πληροφοριακό σύστημα προκειμένου να εξαχθούν συμπεράσματα σχετικά με βασικά σημεία ενδιαφέροντος όπως η φερεγγυότητα των οφειλετών, η εισπραξιμότητα και η παραβατικότητα.
Εφαρμόζοντας μεθοδολογίες ανάλυσης κινδύνου, το ΚΕΑΟ θα εστιάσει:
στον εντοπισμό παραβατικών συμπεριφορών - οργανωμένης εισφοροδιαφυγής ώστε να γίνονται οι απαραίτητες ενέργειες παρεμπόδισης συνέχισης της παραβατικής συμπεριφοράς και επικοινωνίας με τις αρμόδιες Υπηρεσίες ελέγχου
στον καθορισμό της θεωρητικής εισπραξιμότητας της οφειλής ώστε να εντοπίζονται:
α) οι οφειλέτες στους οποίους θα πρέπει να δοθεί προτεραιότητα κατά την λήψη αναγκαστικών μέτρων γιατί η οφειλή τους είναι υψηλής εισπραξιμότητας και
β) οι οφειλές που είναι χαμηλής εισπραξιμότητας και η επιδίωξη της είσπραξής τους δεν είναι οικονομικά συμφέρουσα, δηλαδή συνεπάγεται άσκοπη κατασπατάληση υλικών και ανθρώπινων πόρων και για τις οποίες θα πρέπει να κινηθούν οι διαδικασίες χαρακτηρισμού ως ανεπίδεκτων είσπραξης στην δημιουργία του προφίλ του οφειλέτη λαμβάνονται υπόψη τα χαρακτηριστικά του οφειλέτη (νομική μορφή, δραστηριότητα), αλλά και την γενικότερη συμπεριφορά του σχετικά με την εκπλήρωση των υποχρεώσεων του (συνέπεια στην καταβολή των τρεχουσών εισφορών, τακτική καταβολή εύλογων ποσών έναντι της οφειλής κλπ.) Παράλληλα, το Κ.Ε.Α.Ο. εστιάζει στον εντοπισμό περιπτώσεων οργανωμένης εισφοροδιαφυγής και συστηματικής δημιουργίας οφειλών.
Έντονη παραβατικότητα παρατηρείται σε επιχειρήσεις εταιρικής μορφής κεφαλαιουχικού χαρακτήρα, κυρίως μονοπρόσωπες Ε.Π.Ε. και Ιδιωτικές Κεφαλαιουχικές Εταιρίες (Ι.Κ.Ε.), που καταστρατηγούν τις διατάξεις της νομοθεσίας περί ευθύνης διοικούντων νομικά πρόσωπα για την καταβολή των ασφαλιστικών εισφορών που οφείλονται από τα νομικά αυτά πρόσωπα.
Για την αντιμετώπιση των παραπάνω περιπτώσεων, άμεσης προτεραιότητας ζήτημα είναι ο ασφαλής εντοπισμός των εικονικών υπευθύνων για τον καταλογισμό των εισφορών στους πράγματι ωφελούμενους από την παράνομη δραστηριότητα. Τα πρόσωπα αυτά είναι που έχουν την υποχρέωση αλλά και την οικονομική δυνατότητα να αποκαταστήσουν τη ζημία των ασφαλιστικών οργανισμών που προκλήθηκε από τη δραστηριότητά τους.