Βασική καινοτομία του προτεινόμενου συστήματος (Ενιαίο Σύστημα Κινητικότητας – ΕΣΚ) σύμφωνα με την κυβέρνηση, είναι ο αμιγώς εθελούσιος χαρακτήρας της κινητικότητας και ειδικότερα η δυνατότητα κάθε υπαλλήλου να έχει πρόσβαση στο σύνολο των προς κάλυψη θέσεων, βάσει ενιαίων κανόνων αναφορικά με τους όρους, τις προϋποθέσεις και εν γένει τις ακολουθούμενες διαδικασίες.
Θεμελιώδης πρόβλεψη του νομοσχεδίου είναι η καθιέρωση της συνέντευξης μεταξύ των τριών επικρατέστερων υποψηφίων, προκειμένου να διαμορφώνεται μία σχετικά ακριβής εικόνα για την επάρκεια κάθε υποψήφιου.
Όπως ορίζεται, η συνέντευξη θα διενεργείται από τριμελές όργανο αποτελούμενο από έναν προϊστάμενο Γενικής Διεύθυνσης και δύο προϊσταμένους Διευθύνσεων που συνδέονται άμεσα με την προκηρυσσόμενη θέση, προκειμένου να διασφαλίζεται ότι η αξιολόγηση διεκπεραιώνεται από τους πλέον αρμόδιους να κρίνουν την καταλληλότητα των υποψηφίων
Ιδιαίτερα σημαντικό, σύμφωνα με το υπουργείο Δημόσιας Διοίκησης, είναι επίσης ότι για πρώτη φορά εισάγεται η υποχρέωση το πρακτικό επιλογής όχι μόνο να είναι ειδικά αιτιολογημένο, αλλά και να περιλαμβάνει συγκριτική αξιολόγηση των υποψηφίων, διασφαλίζοντας έτσι ότι η κρίση της επιτροπής θα είναι πλήρως αιτιολογημένη. Η δε έκδοση της απόφασης γίνεται μόνο από το αρμόδιο προς διορισμό όργανο και δεν απαιτείται πλέον σύμπραξη του φορέα προέλευσης, προκειμένου να υπάρξει επιτάχυνση και απλούστευση της σχετικής διαδικασίας.
Τα κριτήρια της αξιολόγησης
Η αξιολόγηση των υποψηφίων θα γίνεται με βάση τέσσερα κριτήρια, τα οποία αφορούν:
α) στη συνάφεια των τυπικών και ουσιαστικών προσόντων των υποψηφίων με τη θέση που διεκδικούν
β) στις εκθέσεις ατομικής αξιολόγησης
γ) στην εμπειρία τους σε συναφές αντικείμενο
δ) σε κάθε άλλο στοιχείο του προσωπικού τους μητρώου που τεκμηριώνει την καταλληλότητά τους
Ιδιαίτερη έμφαση δίδεται στη δημοσιοποίηση των προς κάλυψη θέσεων, καθώς προβλέπεται ότι αποστέλλονται από τους φορείς στο Υπουργείο Διοικητικής Ανασυγκρότησης τρεις φορές κάθε χρόνο, σε αντίστοιχους κύκλους κινητικότητας, και αναρτώνται σε ειδική ηλεκτρονική πλατφόρμα με τη μορφή Πίνακα διαθέσιμων θέσεων στην οποία δικαίωμα πρόσβασης θα έχει το σύνολο των τακτικών υπαλλήλων (μόνιμοι και με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου) που υπάγονται στο ΕΣΚ.
Δυνατότητα συμμετοχής στο σύστημα κινητικότητας έχουν οι υπάλληλοι που:
- έχουν συμπληρώσει διετία από τον διορισμό τους είτε, έχουν συμπληρώσει διετία από προηγούμενη μετάταξη ή από προηγούμενη απόσπαση, με εξαίρεση όσους επιθυμούν να μετακινηθούν προς υπηρεσίες της παραμεθορίου ή ορεινών και νησιωτικών περιοχών
- έχουν μεταταχθεί πριν από τη δημοσίευση του νόμου σε υπηρεσίες απομακρυσμένων/παραμεθόριων περιοχών με δέσμευση δεκαετούς παραμονής και έχουν συμπληρώσει τουλάχιστον 7 έτη παραμονής. Όσοι έχουν συμπληρώσει τουλάχιστον 5 έτη παραμονής έχουν δικαίωμα να διεκδικήσουν άλλες θέσεις, αλλά, εντός της ίδιας παραμεθόριας περιοχής.
Η σύντμηση του απαιτούμενου χρόνου βαθμολογικής προαγωγής, η δυνατότητα παράτασης κατά ένα έτος της απόσπασης, αλλά και η δυνατότητα απευθείας μετάταξης σε κενή οργανική θέση μετά τη συμπλήρωση δύο ετών απόσπασης συνεχώς, είναι κίνητρα προς τον υπάλληλο που αποσκοπούν στην ενίσχυση της προσφοράς για την κάλυψη των εν λόγω θέσεων.
Οι κατηγορίες υπαλλήλων που θα εξαιρεθούν από το νέο σύστημα εθελοντικών μετατάξεων είναι:
-Οι δικαστικοί υπάλληλοι
-Οι υπάλληλοι καταστημάτων κράτησης
-Οι υπάλληλοι του Ιδρύματος Αγωγής Αρρένων Βόλου
-Οι υπάλληλοι όλων των κλάδων των νοσηλευτικών ιδρυμάτων του ΕΣΥ και του ΕΚΑΒ, πλην των διοικητικών υπαλλήλων και των Σχολικών Φυλάκων που μετά τη διαθεσιμότητα μεταφέρθηκαν σε θέσεις Βοηθητικού Υγειονομικού Προσωπικού σε νοσοκομεία.
-Οι υπάλληλοι του υπουργείου Εξωτερικών, για τους οποίους παραμένουν σε ισχύ οι υφιστάμενες διατάξεις
Τι αλλάζει για τις (τους) συζύγους
Ευνοϊκές για τους υπαλλήλους αλλαγές, σύμφωνα με την κυβέρνηση, συνιστούν οι ρυθμίσεις για την απόσπαση για συνυπηρέτηση με σύζυγο ή συμβιούντα δημόσιο υπάλληλο ή λειτουργό, καθώς και η αμοιβαία μετάταξη. Αμφότερες οι ρυθμίσεις υπήρχαν στο προϊσχύον θεσμικό πλαίσιο, ωστόσο ήταν περιορισμένες σε ειδικές κατηγορίες υπαλλήλων (π.χ συνυπηρέτηση με ένστολο σύζυγο ή αμοιβαία μετάταξη μόνο μεταξύ υπαλλήλων υπηρεσιών του Δημοσίου).
Με το νέο σύστημα εισάγεται πλέον γενικευμένη δυνατότητα απόσπασης για συνυπηρέτηση με σύζυγο ή συμβιούντα (κατά την έννοια του άρθρ. 1 του ν. 4356/2015) δημόσιο υπάλληλο ή λειτουργό, σε συνάρτηση με τα υποβαλλόμενα από τους φορείς αιτήματα για κάλυψη θέσεων με απόσπαση, καθώς και αμοιβαίας μετάταξης. Αντίστοιχα, διευρύνεται η δυνατότητα αμοιβαίας μετάταξης και εντάσσεται σε ένα πλαίσιο διαφάνειας, προκειμένου αφενός να διευκολύνονται οι υπάλληλοι να συμμετέχουν σε διαδικασίες κινητικότητας αφετέρου να παρέχεται στις υπηρεσίες η ευχέρεια να επιλέξουν τον καταλληλότερο υποψήφιο.
Περαιτέρω, το υπουργείο θεωρεί ως δεδομένο, ότι η λειτουργία του ΕΣΚ συνολικά θα λειτουργήσει θετικά για τους υπαλλήλους που επιθυμούν να μετακινηθούν σε υπηρεσίες στην περιοχή που έχουν εντοπιότητα ή ευρύτερα βιοτικά συμφέροντα.
Η μετακίνηση των υπαλλήλων στον τόπο συμφερόντων τους, όπως επισημαίνει, δεν θα προκύπτει πλέον μέσα από πελατειακά δίκτυα και αδιαφανείς διαδικασίες, αλλά θα είναι αποτέλεσμα της συνεχούς ροής προκήρυξης θέσεων σε υπηρεσίες όλης της επικράτειας και των συνακόλουθων αντικειμενικών διαδικασιών επιλογής.
Ευνοούνται οι επιτυχόντες του ΑΣΕΠ
Ευνοϊκή ρύθμιση εισάγεται για τους περιλαμβανομένους σε πίνακες διοριστέων του ΑΣΕΠ ή των φορέων του άρθρου 14 του ν.2190/1994 που εκδόθηκαν μετά την 1.1.2009, προκειμένου το διάστημα που έχει παρεμβληθεί από τη λήξη της προθεσμίας των τεσσάρων (4) μηνών για το διορισμό τους έως την κατάρτιση της υπαλληλικής σχέσης να συνυπολογίζεται για τη συμπλήρωση του διαστήματος της οκταετίας (παρ. 2 του άρθρου 70 του ν.3528/2007 και στην παρ. 2 του άρθρου 76 του ν.3584/2007).
Με την εν λόγω ρύθμιση ο υπολογισμός της οκταετούς υποχρεωτικής παραμονής σε θέση κλάδου κατώτερης κατηγορίας σε σχέση με τον τίτλο σπουδών που διέθετε ο υπάλληλος κατά το χρόνο διορισμού, ανατρέχει στη λήξη της προβλεπόμενης προς διορισμό προθεσμίας.
Τι ισχύει για Πολύτεκνους &ΑμΕΑ
Σύμφωνα με το νομοσχέδιο:
- Ποσοστό δεκαπέντε τοις εκατό (15%) των προκηρυσσόμενων θέσεων τακτικού προσωπικού και προσωπικού με σύμβαση εργασίας ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου των κατηγοριών ΠΕ, ΤΕ και ΔΕ κατά Περιφερειακή Ενότητα, φορέα και κλάδο ή ειδικότητα καλύπτονται από πολύτεκνους και τέκνα πολυτέκνων και περαιτέρω ποσοστό δέκα τοις εκατό ( 10%) από γονείς με τρία τέκνα και τέκνα αυτών
- Ποσοστό δέκα τοις εκατό (10%) των προκηρυσσόμενων θέσεων τακτικού προσωπικού και προσωπικού με σύμβαση εργασίας ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου, των κατηγοριών ΠΕ, ΤΕ, ΔΕ και ΥΕ κατά Περιφερειακή Ενότητα, φορέα και κλάδο ή ειδικότητα καλύπτονται από άτομα με αναπηρία, με ποσοστό αναπηρίας 50% τουλάχιστον, όπως διαπιστώνεται από τις υγειονομικές επιτροπές του ΚΕΠΑ
- Ποσοστό πέντε τοις εκατό (5%) των προκηρυσσόμενων θέσεων τακτικού προσωπικού και προσωπικού με σύμβαση εργασίας ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου, των κατηγοριών ΠΕ, ΤΕ, ΔΕ και ΥΕ κατά Περιφερειακή Ενότητα, φορέα και κλάδο ή ειδικότητα καλύπτονται από όσους έχουν τέκνο, αδελφό ή σύζυγο καθώς και από τέκνα ατόμων με αναπηρία με ποσοστό αναπηρίας 67% και άνω, εξαιτίας βαριών ψυχικών και σωματικών παθήσεων, όπως διαπιστώνεται από τις υγειονομικές επιτροπές του ΚΕΠΑ.
Κατ΄ εξαίρεση όταν τα άτομα πάσχουν από νοητική στέρηση ή αυτισμό, για την παροχή της προστασίας απαιτείται ποσοστό αναπηρίας τουλάχιστον πενήντα τοις εκατό (50%) ενώ, η χρήση του δικαιώματος από ένα μέλος της οικογένειας συνεπιφέρει αυτοδίκαια, τον αποκλεισμό των υπολοίπων μελών.
Γιώργος Χατζηδημητρίου
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr