Η παιδική παχυσαρκία αποτελεί πλέον ένα μεγάλο πρόβλημα στη χώρα μας. Έχει χαρακτηρισθεί ως βραδυφλεγής βόμβακαι θεωρείται η επιδημία της εποχής, συν τοις άλλοιςλόγω των σοβαρών προβλημάτων που δημιουργεί, π.χ. στεφανιαία νόσο και διαβήτη. Πρέπει να αντιμετωπιστεί αποτελεσματικά από τους υπεύθυνους φορείς και όλους μας. Σύμφωνα με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας (WHO) η παχυσαρκία αποτελεί μία από τις τρεις σημαντικότερες αιτίες θανάτου για τους κατοίκους των αναπτυγμένων χωρών του Δυτικού Κόσμου.
Τι φταίει;
Ο συνεχής βομβαρδισμός από διαφημίσεις των εταιρειών παρασκευασμένων φαγώσιμων, που σχεδόν πάντα είναι γεμάτα ζάχαρη και λιπαρά.
Τα παιδιά δεν τρώνε σχεδόν ποτέ μαζί με τους γονείς και περνάνε πολλές ώρες μόνα τους στο σπίτι. Έτσι συχνά το φαγητό που τρώνε δεν ελέγχεται όσο πρέπει από τους γονείς, ως προς την ποσότητα και την ποιότητα του.
Το σπιτικό φαγητό αποτελεί για πολλά νοικοκυριά μια συνήθεια όχι καθημερινή, η ακόμα και μια πολυτέλεια.
Πολλά παιδιά τρώνε σε fastfood ή από ντελίβερι. Το είδος της τροφής που προσφέρεται και καταναλώνεται - χάμπουργκερ, πίτσες, τηγανητά και αναψυκτικά - με την αντίστοιχηπεριεκτικότητα σε λίπος, αλάτι και ζάχαρη είναι η απάντηση για το γιατί παχαίνουν αυτά τα παιδιά. Με αυτό τον τρόπο, καταναλώνουν όλο και λιγότερο σαλάτες, λαχανικά και όσπρια, ενώ είναι σχεδόν καθημερινή η κατανάλωση κρέατος, στη μια ή την άλλη μορφή.
Η διατροφή στα σχολικά κυλικεία δεν είναι η κατάλληλη. Τα κυλικεία δεν προσφέρουν υγιεινή διατροφή αλλά τα πιο διαφημιζόμενα σνακ προς τους μαθητές.
Το σχολείο, πέρα από τα ακατάλληλα κυλικεία, δεν ενημερώνουν τα παιδιά για τη διατροφή τους.
Η παχυσαρκία δεν είναι μόνο αποτέλεσμα κακής διατροφής αλλά και περιορισμένης άσκησης. Πρέπει να ενθαρρύνουμε τα παιδιά να γίνουν πιο δραστήρια. Η μεγάλη αύξηση των ωρών τηλεθέασης δεν είναι παρά συνδυασμός ακινησίας και κατανάλωσης σνακ, που είναι υψηλά σε θερμίδες, λίπος και αλάτι. Γονείς, κλείστε την τηλεόραση και ασχοληθείτε περισσότερο με τα παιδιά
Η διεθνής οργάνωση των καταναλωτικών ομοσπονδιών, Consumers International, προτείνει ένα κώδικα συμπεριφοράς προς το μάρκετινγκ τροφίμων στα παιδιά. Ο κώδικας προβλέπει τα ακόλουθα: Απαγόρευση των διαφημίσεων στην τηλεόραση φαγητών με μεγάλη περιεκτικότητα σε λιπαρά, ζάχαρη και αλάτι.
Απαγόρευση του μάρκετινγκ φαγητών με μεγάλη περιεκτικότητα σε λιπαρά, ζάχαρη και αλάτι σε όλα τα νέα μέσα μαζικής επικοινωνίας, όπως το διαδίκτυο και SMS. Απαγόρευση της πώλησης φαγητών με μεγάλη περιεκτικότητα σε λιπαρά, ζάχαρη και αλάτι στα κυλικεία των σχολείων.
Η Consumers International προωθεί και μια απλουστευμένη σήμανση για τα τρόφιμα, για την καλύτερη κατανόηση του κοινού και περισσότερη αποτελεσματικότητα στην καταπολέμηση της παχυσαρκίας. Για παράδειγμα, η Αρχή Ελέγχου Τροφίμων της Μ. Βρετανίας (FSA) έχει εφαρμόσει τον «χρωματιστό φωτεινό σηματοδότη». Είναι τρόπος σήμανσης των τροφίμων, ο οποίος χρησιμοποιεί το κόκκινο, το πορτοκαλί και το πράσινο χρώμα, όπως οι φωτεινοί σηματοδότες, για να καταδείξει, στο μπροστινό μέρος της συσκευασίας, εάν, σε ένα τρόφιμο, τα λιπαρά, τα κεκορεσμένα λίπη, η ζάχαρη και το αλάτι είναι, σε υψηλά, μέτρια ή χαμηλά ποσοστά.
Ένα κόκκινο σημάδι, σημαίνει ότι το τρόφιμο περιέχει υψηλά ποσοστά, κάποιου συστατικού (συνήθος λιπαρά, ζάχαρη ή αλάτι), που καταναλώνουμε. Πρέπει να καταναλώνουμε ή να προσπαθήσουμε να τρώμε μικρότερες ποσότητες από τα τρόφιμα, που φέρουν κόκκινα σημάδια.
Ένα πορτοκαλί σημάδι, σημαίνει ότι το τρόφιμο δεν περιέχει ούτε υψηλά, ούτε χαμηλά ποσοστά αυτού του συστατικού. Ένα πράσινο σημάδι σημαίνει ότι το τρόφιμο περιέχει χαμηλά ποσοστά του συγκεκριμένου συστατικού. Όσο περισσότερα πράσινα σημάδια έχει ένα τρόφιμο στη συσκευασία του, τόσο πιο υγιεινή επιλογή τροφίμων κάνουμε.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr