Στην Ελλάδα η μέση ηλικία των ΙΧ αυτοκινήτων και ελαφρών φορτηγών αγγίζει τα 12 έτη και των βαρέων οχημάτων ξεπερνά τα 17 χρόνια, την ώρα που στην ΕΕ ο μέσος όρος επτά 7 χρόνια για τα ΙΧ και 12 έτη για τα βαρέα οχήματα.
«Η ανανέωση του στόλου οχημάτων είναι αναγκαία και αυτό δείχνουν όλες οι μελέτες, ειδικά για τα αυτοκίνητα παλαιότητας άνω των 15 ετών» ανέφερε ο κ. Σουφλιάς. «Ο εκσυγχρονισμός του στόλου οχημάτων μπορεί να επιταχυνθεί εφόσον δοθούν και οικονομικά κίνητρα [...] Για αυτό το λόγο χρειάζεται μελέτη από το Υπουργείο Οικονομικών, το οποίο είναι το αρμόδιο για να αποφασιστεί το πώς, το πότε και το με ποια κίνητρα θα γίνει ο εκσυγχρονισμός του στόλου των οχημάτων» επισήμανε.
Πρόσθεσε πάντως ότι το κράτος «πρέπει να δώσει το καλό παράδειγμα» επιλέγοντας υβριδικά αυτοκίνητα, ένα μέτρο που ήδη εφαρμόζει το ΥΠΕΧΩΔΕ.
Περιβαλλοντικά Τέλη Κυκλοφορίας
Το Σχέδιο προβλέπει επίσης αλλαγή στον τρόπο υπολογισμού των τελών κυκλοφορίας (για όλες τις κατηγορίες οχημάτων), ο οποίος δεν θα γίνεται όπως σήμερα με βάση τον κυβισμό του κινητήρα, αλλά ανάλογα με την περιβαλλοντική επιβάρυνση του οχήματος. Η διαδικασία θα διεξάγεται όπως και σήμερα με προσκόμιση της κάρτας ελέγχου καυσαερίων.
Για τα τέλη η μελέτη χωρίζει τα ΙΧ και ελαφρά φορτηγά σε τέσσερις κλάσεις, ανάλογα με τις εκπομπές ρύπων. Η Κλάση Α, με μηδενικές ή χαμηλές εκπομπές, δεν θα πληρώνει τέλη.
Πράσινος Δακτύλιος
Σε όσους δήμους το κρίνουν απαραίτητο, το Σχέδιο προβλέπει την εφαρμογή συστήματος «πράσινου δακτυλίου» στον οποίο το δικαίωμα εισόδου καθορίζεται ανάλογα με την περιβαλλοντική επιβάρυνση του κάθε οχήματος.
Το μέτρο εξετάζεται από το ΥΠΕΧΩΔΕ και για την Αθήνα για εφαρμογή εντός του 2010, ενδεχομένως και με τη χρήση νέων ορίων για τον πράσινο δακτύλιο.
Για τα ΙΧ και τα ημιφορτηγά η μελέτη προβλέπει την εφαρμογή του πράσινου δακτυλίου ως εξής:
- Τα αυτοκίνητα των Κλάσεων Β και Γ και τα καταλυτικά (παραγωγής μετά το 1993) θα συνεχίσουν να κινούνται στον πράσινο δακτύλιο με το σύστημα «μονά - ζυγά».
- Τα αυτοκίνητα με πολύ υψηλές εκπομπές ρύπων Κλάσης Δ και τα συμβατικά αυτοκίνητα (προ του 1993) θα μπορούν να εισέρχονται στον πράσινο δακτύλιο μόνο τα Σαββατοκύριακα.
- Για τα αυτοκίνητα της Κλάσης Α, δηλαδή χαμηλών εκπομπών, η είσοδος στον πράσινο δακτύλιο θα είναι ελεύθερη.
Επίσης, η μελέτη προτείνει ότι αν κάποιος δήμος κρίνει απαραίτητη την επιβολή συστήματος χρέωσης εισόδου των οχημάτων σε κεντρικές περιοχές του, αυτό να γίνεται ανάλογα με την περιβαλλοντική επιβάρυνση του κινητήρα του οχήματος.
Υποχρεωτικοί οι καυστήρες φυσικού αερίου
Η μελέτη του ΥΠΕΧΩΔΕ προτείνει υποχρεωτική αλλαγή των καυστήρων πετρελαίου με καυστήρες φυσικού αερίου, εντός διαστήματος τριών ετών από τη διέλευση αγωγού και τη διαπιστωμένη δυνατότητα σύνδεσης με κάθε οικοδομή. Προβλέπεται επίσης εντατικοποίηση των ελέγχων και εφαρμογή της οδηγίας 2002/91/ΕΚ για την ενεργειακή απόδοση των κτιρίων.
Όσον αφορά τη βιομηχανία, τα μέτρα περιλαμβάνουν την εφαρμογή του Εθνικού Σχεδίου Μείωσης Εκπομπών (διοξειδίου του θείου, οξειδίων του αζώτου και σωματιδίων) από 28 υφιστάμενες μεγάλες εγκαταστάσεις καύσης της Ελλάδας (διυλιστήρια, τσιμεντοβιομηχανίες, ΔΕΗ), σύμφωνα με την Οδηγία 2001/80/ΕΚ.
Περίπου το ένα τρίτο των αναθεωρημένων ΚΥΑ Έγκρισης Περιβαλλοντικών Όρων έχει εκδοθεί και σύντομα αναμένονται και οι επόμενες, ανέφερε ο υπουργός.
Όσον αφορά, τέλος, την παρακολούθηση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης και την αξιολόγηση της απόδοσης των μέτρων, το υπουργείο θα αναλάβει την ανάπτυξη επαρκούς Εθνικού Δικτύου Παρακολούθησης, ενώ το Εθνικό Κέντρο Περιβάλλοντος και Αειφόρου Ανάπτυξης (ΕΚΠΑΑ) θα αναλάβει τη συλλογή στοιχείων και τη σύνταξη έκθεσης αξιολόγησης ανά δύο χρόνια.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr