Ήδη όμως και παρά την ισχύουσα νομοθεσία, είναι γεγονός ότι αρκετοί καταστηματάρχες προχωρούν σε «σιωπηρές» προεκπτώσεις, που αγγίζουν ακόμη και το 30%, εντός των καταστημάτων τους, προκειμένου να προσελκύσουν νωρίτερα τους καταναλωτές, μετά από μια υποτονική χρονιά, με τον τζίρο ορισμένων καταστημάτων να μειώνεται ακόμη και 30% σε σχέση με το 2006.
Η απόφαση να προχωρήσουν σε προεκπτώσεις αποτελεί μονόδρομο, όπως λένε οι ίδιοι, θέλοντας να «αναθερμάνουν» τα ταμεία τους, ειδικά σε ένα διάστημα, μετά τις γιορτές, όπου το αγοραστικό ενδιαφέρον μειώνεται σημαντικά. Δεν είναι τυχαίο, εξάλλου, ότι το διάστημα των εκπτώσεων - του χειμώνα και του καλοκαιριού - οι καταστηματάρχες πραγματοποιούν περίπου το 60% των συνολικών ετήσιων πωλήσεων.
Στη διάρκεια των εκπτώσεων, η πλειονότητα του καταναλωτικού κοινού θα σπεύσει να επωφεληθεί των χαμηλών τιμών των προϊόντων, υπάρχει όμως κίνδυνος να υποπέσουν σε μια σειρά λαθών που ουσιαστικά θα έχει ως αποτέλεσμα την μελλοντική τους οικονομική επιβάρυνση. Συνεπώς οι καταναλωτές, οφείλουν να είναι εξαιρετικά προσεκτικοί τόσο πριν όσο και κατά την διάρκεια των αγορών τους.
Το νέο ΙΝΚΑ λοιπόν εφιστά την προσοχή στο καταναλωτικό κοινό στα ακόλουθα:
Το προϊόν στο οποίο ισχύει η έκπτωση, πρέπει υποχρεωτικά να συνοδεύεται από πινακίδα στην οποία θα αναγράφονται:
- Η αρχική τιμή του προϊόντος
- Η ποσοστιαία μεταβολή επί της αρχικής τιμής.
- Η τελική τιμή του προϊόντος.
Σύνηθες φαινόμενο των εμπόρων είναι:
- Η αναγραφή αρχικής τιμής προϊόντων υψηλότερης της πραγματικής.
- Η διάθεση στην κατανάλωση ειδών β διαλογής, τα οποία έχουν αγοραστεί για αυτόν τον σκοπό.
Το νέο ΙΝΚΑ συμβουλεύει τους καταναλωτές:
Καταγράψτε τις ανάγκες σας: Πριν βγείτε στην αγορά θα πρέπει να έχετε αξιολογήσει και καταγράψει τις ανάγκες σας. Δίχως ανάλογη προετοιμασία, το πιθανότερο είναι να αγοράσετε κάτι το οποίο μάλλον περιττό θα κριθεί παρά ουσιαστικά χρήσιμο και αναγκαίο.
Προσοχή στις βιτρίνες των καταστημάτων: Οι βιτρίνες των καταστημάτων δεν πρέπει να αλλάξουν, ώστε να είμαστε σε θέση να κάνουμε συγκρίσεις και σωστή επιλογή ειδών και τιμών. Η αλλαγή της βιτρίνας, λόγω εκπτώσεων πρέπει να μας προβληματίζει ως καταναλωτές, διότι είναι πιθανό να έχουν τοποθετηθεί υποβαθμισμένα προϊόντα, ή να έχουν αλλάξει οι θέσεις των εμπορευμάτων, ώστε να μην έχουμε σημεία αναφοράς, για σύγκριση τιμών.
Να αντιμετωπίζετε με επιφυλακτικότητα τις μεγάλες εκπτώσεις: Εξετάστε την ποιότητα και την τιμή των προϊόντων και να κάνετε πάντα σύγκριση τιμών ιδίων προϊόντων από κατάστημα σε κατάστημα πριν προβείτε στην επιθυμητή αγορά.
Μην αγοράζετε προϊόντα επειδή είναι φθηνά: Τέτοια λογική μπορεί να αποβεί μοιραία για την υποτιθέμενη σωστή διαχείριση χρήματος που θέλουμε να κάνουμε. Τα προϊόντα θα είναι περιττά όσο φθηνά και αν είναι.
Προτιμάτε εποχιακά είδη: Κατά την περίοδο των εκπτώσεων, μπορείτε να επωφεληθείτε κυρίως από εποχιακά είδη (ένδυσης υπόδησης), τα οποία θα τα βρείτε φθηνότερα παρά από είδη οικιακής χρήσεως, ηλεκτρονικές συσκευές, εξοπλισμό, έπιπλα. Οι τιμές αυτών των προϊόντων αυξομειώνονται καθ όλη την διάρκεια τους έτους. Έτσι μπορείτε να πετύχετε μια συμφέρουσα τιμή στα ανάλογα προϊόντα σε όλη την διάρκεια του χρόνου και όχι απαραίτητα σε περίοδο εκπτώσεων.
Πιστωτικές Κάρτες: Ειδικά την περίοδο των εκπτώσεων οι καταναλωτές πρέπει να είναι ιδιαίτερα φειδωλοί στην χρήση πιστωτικών καρτών, αφού η υπερχρέωση πλέον αυτών των καρτών αποτελεί την μεγαλύτερη πληγή για τα περισσότερα νοικοκυριά. Προσοχή λοιπόν στην υπερχρέωση των πιστωτικών καρτών!
Απόδειξη: Μην ξεχνάτε ποτέ να ζητάτε την απόδειξη που συνοδεύει τις αγορές σας. Το μεγαλύτερο μερίδιο ευθύνης για τις αγορές μας βαραίνει πρωτίστως εμάς τους ίδιους.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr