Στην αναπροσαρμογή των ασφαλίστρων ανά εξάμηνο πρέπει να προχωρούν οι ιδιοκτήτες αυτοκινήτων, όταν στις ασφαλιστικές τους καλύψεις περιλαμβάνονται και οι ζημιές που προκαλούνται στο ίδιο το αυτοκίνητο. Με αυτό τον τρόπο, εξασφαλίζεται η όσο το δυνατόν ευνοϊκότερη σχέση ασφαλίστρων - αποζημιώσεων.
Αναλυτικότερα, στις καλύψεις ιδίων ζημιών, κλοπής, ολικής και μερικής, πυρός και τρομοκρατικών ενεργειών, στάσεων, απεργιών, φυσικών φαινομένων, το ασφάλιστρο υπολογίζεται με βάση την πραγματική αξία του αυτοκινήτου και των εξαρτημάτων του, τη στιγμή που συνάπτεται το ασφαλιστήριο συμβόλαιο και όχι με βάση την αρχική του αξία.
Ο κανόνας είναι ότι όσο πιο μικρή είναι η αξία τόσο πιο μικρό και το ασφάλιστρο. Αρα, οι ασφαλισμένοι θα πρέπει να ζητούν από την ασφαλιστική εταιρεία κάθε φορά που ανανεώνεται το συμβόλαιο, να αναπροσαρμόζεται και η αξία του αυτοκινήτου, δηλαδή να μειώνεται, ώστε το τελικό ασφάλιστρο να προκύπτει μειωμένο ή τουλάχιστον να «απορροφά» τις πληθωριστικές αυξήσεις.
Οι αποζημιώσεις
Στις παραπάνω περιπτώσεις, στο συμβόλαιο αναγράφεται πάντα το ασφαλιστικό ποσό, το οποίο αποτελεί το ανώτατο όριο ευθύνης της ασφαλιστικής εταιρείας για ένα ή περισσότερα ατυχήματα μέσα στην ασφαλιστική περίοδο, ακόμα και αν από το ίδιο ατύχημα προήλθαν περισσότεροι ασφαλισμένοι κίνδυνοι.
Η εταιρεία αποζημιώνει τον ασφαλισμένο, με βάση την αξία του αυτοκινήτου ή των ανταλλακτικών που έπαθαν βλάβη κατά το χρόνο που επήλθε ο κίνδυνος, λαμβάνοντας υπ΄ όψιν τη φθορά και την παλαιότητά του.
Για παράδειγμα, έστω ότι κάποιος έχει ασφάλιση ιδίων ζημιών και το αυτοκίνητο παθαίνει μία ζημιά στους προφυλακτήρες.
Η ασφαλιστική έχει δύο βασικές επιλογές:
Πρώτον, θα αποζημιώσει τον ασφαλισμένο, κατά το ποσοστό που της αναλογεί, με ποσό που να αντιστοιχεί στην αξία που είχαν οι προφυλακτήρες όταν έγινε η ζημιά και όχι στην αξία που είχαν όταν συνάφθηκε το ασφαλιστήριο συμβόλαιο.
Δεύτερον, μπορεί να αντικαταστήσει τους προφυλακτήρες ή το εκάστοτε εξάρτημα του αυτοκινήτου με μεταχειρισμένο ισόποσης αξίας.
Ειδικά προγράμματα
Αξίζει να σημειωθεί πάντως ότι υπάρχουν ασφαλιστικές εταιρείες οι οποίες παρέχουν ειδικά προγράμματα, με την καταβολή πρόσθετου ασφαλίστρου, βάση των οποίων η εταιρεία αντικαθιστά με καινούρια τα εξαρτήματα που υπέστησαν βλάβη ή ζημιά.
Συμφωνείται πάντως εξαρχής ότι για καλύψεις που αφορούν ζημιές του ιδίου του αυτοκινήτου, το 4% κάθε ζημιάς, με ελάχιστο ποσό συνήθως τα 60 ευρώ, σε κάθε περίπτωση αποζημίωσης βαρύνουν τον ασφαλισμένο και η εταιρεία βαρύνεται μόνο για το υπερβάλλον αυτής της απαλλαγής ποσό.
Για την κάλυψη της ζημιάς που έγινε πρέπει να πληρούνται κάποιες γενικές προϋποθέσεις. Συγκεκριμένα, ο ασφαλισμένος οφείλει να λαμβάνει τα κατάλληλα προληπτικά μέτρα, να επιδεικνύει ιδιαίτερη επιμέλεια για την αποφυγή της επέλευσης των ασφαλισμένων κινδύνων και να συμπεριφέρεται ως συνετός ιδιοκτήτης του αυτοκινήτου. Αν αποδειχθεί ότι δεν πήρε κάποιο από τα παραπάνω μέτρα η εταιρεία δεν θα αποζημιώσει τον ασφαλισμένο.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr