Σύμφωνα με τα σχέδια που επεξεργάζεται η κυβέρνηση και βάση των εξαγγελλιών της υπουργού Περιβάλλοντος Τίνα Μπιρμπίλη, αναμένεται να τεθεί ένα πλαφόν στις εκπομπές καυσαερίων ανά όχημα, το οποίο θα πριμοδοτεί τα τελευταίας τεχνολογίας αντιρρυπαντικά οχήματα (Euro 5), αλλά και όσα έχουν μικρότερους σε κυβισμό κινητήρες, ενώ αντίθετα θα επιβαρύνει τα παλαιότερης τεχνολογίας (Euro 1&2) και όσα είναι μεγάλου κυβισμού και μεγάλης ιπποδύναμης.
«Τα οχήματα που θα ταξινομούνται θα έχουν τα στοιχεία των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα και ο προσδιορισμός των τελών κυκλοφορίας τους θα γίνεται πλέον στηριζόμενος σε αυτό το καθαρά περιβαλλοντικό κριτήριο», τόνισε η κυρία Μπιρμπίλη.
Σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς, τα μεγάλου κυβισμού ΙΧ (τζιπ, SUV, μοντέλα επιδόσεων) υπερβαίνουν κατά πολύ τις μέσες εκπομπές καυσαερίων, παρά την τεχνολογία αιχμής, την οποία ενσωματώνουν και αναμένεται να «τιμωρηθούν» για τη μόλυνση του περιβάλλοντος.
Πληροφορίες αναφέρουν ότι το όριο των εκπομπών ρύπων πάνω από το οποίο θα επιβάλλονται πρόσθετες χρεώσεις θα τεθεί πέριξ των 130 με 150 γρ. ανά χμ. Για οχήματα με εκπομπές πάνω από 200 γρ. ανά χμ, τα τέλη αναμένονται να είναι «τσουχτερά» με το μέσο επιπρόθετο κόστος να υπολογίζεται κοντά στα 200 έως και 400 ευρώ επιπλέον των κανονικών τελών κυκλοφορίας. Όσον αφορά στα τελευταία, αναμένεται να διαμορφωθούν στα επίπεδα του 2008.
Αναλυτικά, για ΙΧ από 301 έως 785 κ.εκ., τα τέλη κυκλοφορίας εκτιμούνται στα 46 ευρώ, από 786 έως 1.357 κ.εκ. στα 112 ευρώ, από 1.358 έως 1.928 κ.εκ. στα 202 ευρώ, από 1.929 κ.εκ. έως 2.357 κ.εκ. στα 446 ευρώ και από 2.358 κ.εκ. και άνω στα 580 ευρώ. Σημειώνεται ότι τα ΙΧ με άδεια κυκλοφορίας πριν το 1996 ενδέχεται να επιβαρύνονται με 50 έως 100 ευρώ επιπλέον.
«Πρέπει να βρούμε τρόπους ώστε να δίνονται κίνητρα για την αντικατάσταση των ενεργοβόρων και ρυπογόνων οχημάτων με οχήματα βελτιωμένων επιδόσεων ως προς τις εκπομπές των ρύπων, σε συνδυασμό με αντικίνητρα για την κυκλοφορία σε δρόμους με υψηλή περιβαλλοντική επιβάρυνση», υπογράμμισε η Τ. Μπιρμπίλη.
Από τα παραπάνω γίνεται σαφές ότι όσοι δε θέλουν να πληρώνουν ένα ετήσιο χαράτσι για να πηγαίνουν με το ΙΧ στη δουλειά τους θα πρέπει να στραφούν αναγκαστικά σε μικρού κυβισμού οχήματα πόλης, ενώ όσοι έχουν σπορ ανησυχίες ή αγαπούν τα χειμερινά σπορ, θα πρέπει να βάλουν βαθιά το χέρι στην τσέπη για να καλύψουν τα γούστα τους.
Επιπλέον του κόστους χρήσης για τα ρυπογόνα αυτοκίνητα, το Υπουργείο Περιβάλλοντος εξετάζει το ενδέχομενο να προχωρήσει σε επιβολή εφάπαξ φόρου κατά την αγορά ρυπογόνων αυτοκινητων, ο οποίος θα υπολογίζεται με βάση τους εκπεμπόμενους ρύπους του κάθε μοντέλου.
«Πρέπει να μιλήσουμε για την αναβάθμιση του συστήματος του τεχνικού ελέγχου των οχημάτων, μέσω του οποίου θα απομακρύνονται από την κυκλοφορία τα πολύ παλιά, τα ρυπογόνα και τα επικίνδυνα οχήματα.», ανέφερε η υπουργός.
Ωστόσο, ένα σημαντικό πρόβλημα στην υιοθέτηση του λεγόμενου ολλανδικού μοντέλου τελών είναι ο υπέργηρος στόλος των ελληνικών ΙΧ, καθώς στη χώρα μας κυκλοφορούν περισσότερα από 1 εκατ. μη καταλυτικά ΙΧ και κοντά στις 450.000 καταλυτικά 1ης γενιάς τη στιγμή που ο μέσος όρος στην Ολλανδία είναι γύρω στα 8 έτη.
Επίσης, στα σχέδια του Υπουργείου Περιβάλλοντος είναι να μετακυλήσει το κόστος του ΙΧ από την κτήση στη χρήση. Το πρώτο βήμα έγινε με την αύξηση του ειδικού φόρου κατανάλωσης στα καύσιμα κατά 14,2% το λίτρο, ενώ για το μέλλον εξετάζεται το ενδεχόμενο να καταργηθούν τα τέλη κυκλοφορίας και το τέλος ταξινόμησης και να αντικατασταθούν από τη χιλιομετρική χρεώση. Αξίζει να σημειωθεί ότι σε οποιαδήποτε περίπτωση, το νέο ενιαίο τέλος θα είναι χαμηλότερο του αθροίσματος των δύο προηγούμενων.
«Η κυβέρνηση θα καταθέσει μια ολοκληρωμένη πολιτική πρόταση για το αυτοκίνητο, η οποία θα είναι δικαιότερη, αποτελεσματικότερη και φιλική προς το περιβάλλον», δεσμεύτηκε, τέλος, η υπουργός, δίνοντας μία «πράσινη» ελπίδα στους αυτοκινητιστές.
A.X.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr