Μια σειρά ερωτημάτων που μας έχει απασχολήσει όλους, και το νέο ΙΝΚΑ δίνει τις απαντήσεις. Γνωρίζουμε άραγε ότι για σειρά προϊόντων στα οποία έγινε εισαγωγή της πρώτης ύλης από χώρες του Τρίτου Κόσμου καταβλήθηκε ένα εξευτελιστικά χαμηλό αντίτιμο στους παραγωγούς τους που πιθανώς δεν τους επιτρέπει να ζουν αξιοπρεπώς; Μπορούμε να αναγνωρίσουμε ανάμεσα στα προϊόντα που μας φαίνονται ίδια, αυτά που παρασκευάστηκαν με μεθόδους φιλικές προς το περιβάλλον από αυτά στα οποία ο σεβασμός προς το περιβάλλον θυσιάστηκε στο βωμό του κέρδους; Αλήθεια μπορούμε να φανταστούμε ότι στα τρόφιμα που αγοράζουμε έχει γίνει εκτεταμένη χρήση χημικών και φυτοφαρμάκων, ορμονών και προσθέτων; Στην Ελλάδα παρόλα τα βήματα που έχουν γίνει τα τελευταία χρόνια δεν υπάρχουν πολλά δείγματα ευαισθητοποίησης των καταναλωτών αναφορικά με την παράμετρο της κοινωνικής υπευθυνότητας στις καταναλωτικές τους επιλογές. Αυτή η έλλειψη ευαισθητοποίησης μπορεί να συμβαίνει για διάφορους λόγους. Συχνά ξεχνάμε ή αγνοούμε ότι οι επιλογές μας ως καταναλωτές είναι η δύναμή μας! Έτσι επιχειρήσεις που μολύνουν το περιβάλλον δεν μπορούν να διακριθούν από αυτές που το σέβονται και εταιρίες που σέβονται τα ανθρώπινα δικαιώματα και τα δικαιώματα των εργαζομένων ανταγωνίζονται από μειονεκτική θέση άλλες εταιρίες που εκμεταλλεύονται εργαζομένους ή υιοθετούν πρακτικές απαγορευμένης παιδικής εργασίας ή δουλείας.
Στόχος του Νέου ΙΝΚΑ είναι η ευαισθητοποίηση και ενημέρωση των καταναλωτών αναφορικά με τα θέματα κοινωνικά υπεύθυνης κατανάλωσης. Φιλοδοξία είναι να εντοπίσουμε τους τρόπους με τους οποίους οι καταναλωτές θα μπορούν να κάνουν κοινωνικά υπεύθυνες καταναλωτικές επιλογές, αν το επιθυμούν. Με άλλα λόγια, θέλουμε να αναδείξουμε τους τρόπους με τους οποίους ο καταναλωτής θα είναι σε θέση να γνωρίζει και να αξιολογεί μόνος του την κοινωνική ευθύνη κάθε επιχείρησης (πχ. να μπορεί μόνος του ο καταναλωτής να ελέγχει αν μια επιχείρηση βλάπτει το περιβάλλον ή αν πληρώνει τις υπερωρίες των εργαζομένων της). Σε τι συνίσταται η κοινωνικά υπεύθυνη κατανάλωση; Εκτός από τα φυσικά χαρακτηριστικά που διαφοροποιούν ένα προϊόν από ένα άλλο όπως η γεύση, η υφή του, η ποιότητα των πρώτων υλών που χρησιμοποιήθηκαν, υπάρχουν και μια σειρά άλλων χαρακτηριστικών που αν και δε διακρίνονται στο τελικό προϊόν, εντούτοις είναι ιδιαιτέρως σημαντικά. Αυτά τα χαρακτηριστικά αφορούν τη διαδικασία παρασκευής των προϊόντων που καλούμαστε να καταναλώσουμε. Οι παράμετροι αυτοί, βάσει των οποίων ο καταναλωτής επιλέγει ανάμεσα στα επιμέρους προϊόντα με κριτήρια κοινωνικής υπευθυνότητας, αναλύονταιστις εξής περιπτώσεις: α. Κατανάλωση και σεβασμός των ανθρώπινων και εργασιακών δικαιωμάτων Οι καταναλωτικές μας επιλογές ακόμα και αν δε γίνεται εύκολα αντιληπτό από εμάς έχουν επιπτώσεις στην προστασία των ανθρωπίνων και εργατικών δικαιωμάτων παγκοσμίως.
Σε μεγάλη γκάμα προϊόντων που διατίθενται στην ελληνική αγορά ο σεβασμός των εργασιακών και ανθρώπινων δικαιωμάτων δεν είναι δυστυχώς πάντα δεδομένος. Συγκεκριμένα αν για την παραγωγή ενός αγαθού χρησιμοποιήθηκε εργατικό δυναμικό σε εξευτελιστικά χαμηλή αμοιβή σε μια χώρα του τρίτου κόσμου, η αγορά του, έστω και εν αγνοία μας, συνεχίζει αυτή την άδικη κατάσταση. Το ίδιο συμβαίνει και αν ο παραγωγός-εισαγωγέας παραβίασε κανόνε ς που η προστασία τους είναι δεδομένη σε χώρες του ανεπτυγμένου κόσμου (πχ. απαγόρευση δουλείας και παιδικής εργασίας), αλλά δε συμβαίνει δυστυχώς το ίδιο σε πολλές χώρες του λεγόμενου αναπτυσσόμενου κόσμου. Περιπτώσεις όπως όταν η αγορά των πρώτων υλών για την παρασκευή των προϊόντων, που ένας έμπορος ή μεταποιητής χρησιμοποιεί, έγινε σε τιμές που δηλώνουν εκμετάλλευση των παραγωγών αναπτυσσόμενων χωρών πρέπει να μας αφυπνίζουν. Ειδικά όταν οι μεταποιητές-κατασκευαστές των προϊόντων αυτών παρά το εξευτελιστικά χαμηλό κόστος τους πωλούν τα προϊόντα τους με τις πολυδιαφημισμένες ετικέτες τους πανάκριβα στις χώρες του αναπτυγμένου κόσμου θησαυρίζοντας εις βάρος του Τρίτου Κόσμου, που έτσι μένει πάντα τρίτος!
Δίκαιο και αλληλέγγυο εμπόριο
- Τι γίνεται στην Ελλάδα
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr