Η μέση τιμή της βενζίνης ανήλθε στο 1,003 ευρώ ανά λίτρο έναντι 99,5 λεπτών της τελευταίας τιμοληψίας, ενώ από την αρχή του χρόνου μέχρι σήμερα έχει ακριβύνει κατά 20 λεπτά περίπου το λίτρο, ή ποσοστό 24%. Ακριβότεροι νομοί είναι το Ρέθυμνο, όπου η τιμή της έφθασε στο 1,116 ευρώ, τα Χανιά, το Λασίθι, οι Κυκλάδες και η Κέρκυρα.
Που οφείλεται το ράλι
Τα στοιχεία που συνηγορούν υπέρ αυτού του συνεχιζόμενου ράλι σχετίζονται με την παράδοση των τελευταίων ετών που θέλει τις διεθνείς τιμές της βενζίνης να αυξάνονται με γοργό ρυθμό από τα μέσα κάθε Μάιου μέχρι και τα τέλη Ιουλίου, λόγω της τουριστικής περιόδου στη Βόρεια Αμερική και στην Ευρώπη. Δείγμα ότι οι αυξήσεις των διεθνών τιμών, ακόμη δεν έχουν περάσει "ολόκληρες" στην εγχώρια αγορά, είναι τα επίσημα στοιχεία του υπουργείου Ανάπτυξης, σύμφωνα με τα οποία : Σε σχέση με τον μέσο όρο του τελευταίου μήνα, η διεθνής τιμή της αμόλυβδη έχει αυξηθεί κατά 17,42%. Στο ίδιο διάστημα η τιμή πώλησης των διυλιστηρίων προς τις εταιρείες έχει αυξηθεί μόνο κατά 4,31%, λόγω βέβαια και του ακριβότερου ευρώ έναντι του δολαρίου. Από το ποσοστό αυτό, στην λιανική έχει περάσει ένα ακόμη μικρότερο τμήμα, της τάξης του 3,88%.
Πέφτει με ρυθμό 5%
Στο μεταξύ, μείωση της κατανάλωσης στις βενζίνες της τάξης του 5,4% - που μεταφράζεται σε μείωση των πωλήσεων κατά περίπου 17.715 μετρικούς τόνους - γνώρισε το Μάρτιο η αγορά καυσίμων. Η απλή αμόλυβδη το Μάρτιο σημείωσε μειωμένες πωλήσεις κατά 3,1%, ή αλλιώς κάτι λιγότερο από 9.000 μετρικούς τόνους. Αντίστοιχα η μείωση για τη σούπερ αμόλυβδη ήταν 10,9% ενώ για τη σούπερ 28,5%. Στο σύνολο των βενζινών η μείωση το Μάρτιο μεταφράζεται σε πωλήσεις 309.132 μετρικών τόνων έναντι 326.847 μετρικών τόνων το Μάρτιο του 2008. Τα στοιχεία Μαρτίου έχουν τη δική τους βαρύτητα καθώς έρχονται μετά από ένα καλό πρώτο δίμηνο του έτους, όταν ανακόπηκε η αρνητική πορεία που ξεκίνησε τον Ιούνιο του 2008. Συγκεκριμένα τον Ιανουάριο οι πωλήσεις σταθεροποιήθηκαν στις βενζίνες, ενώ το Φεβρουάριο παρουσιάστηκε μικρή πλην σημαδιακή αύξηση της τάξης του 1,5%.
Shell, BP
Με βάση πάντως τα στοιχεία για το τρίμηνο συνολικά, η BP φαίνεται ότι παρουσιάζει τις μεγαλύτερες απώλειες. Οι πωλήσεις της πολυεθνικής μειώθηκαν στη βενζίνη κατά 16,7% και στο κίνησης κατά 22,5%. Μείωση στις πωλήσεις των βενζινών είδε και η ΕΚΟ (3,9%) αλλά και στο σύνολο των καυσίμων (5,1%), ενώ ενδιαφέρον παρουσιάζει το γεγονός ότι η μεγαλύτερη μείωση παρατηρείται στο μαζούτ (31%) που πωλείται κυρίως στις βιομηχανίες.
Αντίθετα με τους άλλους δύο μεγάλους σε επίπεδο τριμήνου η Shell έχασε μεν στις βενζίνες, και στο πετρέλαιο κίνησης, εμφάνισε ωστόσο σημαντική άνοδο στο θέρμανσης, αυξάνοντας το συνολικό όγκο των πωλήσεών της.
Η μείωση των πωλήσεων των μεγάλων είχε επιπτώσεις και στα μερίδια αγοράς. Στη βενζίνη, ενώ πέρυσι οι τρεις πρώτες εταιρείες είχαν μερίδιο αγοράς κοντά στο 50%, πλέον έχουν υποχωρήσει κάτω από το 46%, την ίδια στιγμή που οι έξι μεσαίες εταιρείες του κλάδου αυξάνουν το μερίδιό τους από 37% σε 40,6%. Πως μεταφράζονται αυτά τα νούμερα; Οι τρεις πρώτες εταιρείες πούλησαν 38,5 χιλιάδες τόνους βενζίνη λιγότερο σε σχέση με πέρυσι, όταν αντίστοιχα οι μεσαίοι του χώρου αύξησαν τις πωλήσεις τους κατά 26,5 χιλιάδες τόνους. Οι ανακατατάξεις των μεριδίων και οι απώλειες των μεγάλων, εξηγούν εν πολλοίς και τις εξελίξεις στην αγορά, με τις δύο μεγάλες πολυεθνικές να εμφανίζονται με το ένα πόδι εκτός Ελλάδας.
Ο Ενεργειακός
[email protected]
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr