Το ερώτημα αυτό ηχεί ιδιαίτερα δυνατά κατά τη διάρκεια της περιόδου των συνεδρίων προγραμματιστών των Big Tech, η οποία ξεκίνησε στα μέσα Μαΐου, τονίζουν οι Financial Times. Αυτή είναι η στιγμή του έτους κατά την οποία οι εταιρείες τεχνολογίας ανοίγουν τα χαρτιά τους και προσπαθούν να εντυπωσιάσουν τους πελάτες τους, παρουσιάζοντας το όραμά τους για το τεχνολογικό μέλλον.
Η άφιξη του ChatGPT μπορεί να έχει τραβήξει την προσοχή, αλλά για τους περισσότερους ανθρώπους η πληκτρολόγηση ερωτήσεων σε ένα chatbot που βασίζεται σε κείμενο έχει περιορισμένο ενδιαφέρον. Το μεγαλύτερο μέρος της προσοχής, στους κύκλους της τεχνολογίας, έχει επικεντρωθεί στον αγώνα για την ανάπτυξη των δυνατοτήτων που απαιτούνται για την παροχή γενεσιουργού τεχνητής νοημοσύνης σε μαζική κλίμακα, παρά στις χρήσεις της. Στα πρωτοσέλιδα κυριαρχούν οι ειδήσεις για ολοένα και πιο ισχυρά μεγάλα γλωσσικά μοντέλα, η αύξηση των δαπανών για νέα ισχυρά τσιπ και ο πολλαπλασιασμός των τεράστιων, ενεργοβόρων κέντρων δεδομένων που απαιτούνται για την επεξεργασία της τεχνητής νοημοσύνης.
Πλέον, αυτές οι ισχυρές τεχνικές δυνατότητες μετακινούνται πιο κοντά στους πραγματικούς χρήστες της τεχνολογίας. Η μεγαλύτερη είδηση από τη Microsoft, αυτόν το μήνα, ήταν μια νέα γενιά υπολογιστών με δυνατότητα AI (το Copilot+), οι οποίοι θα είναι αρκετά ισχυροί ώστε να χειρίζονται την AI χωρίς να χρειάζεται επικοινωνία με απομακρυσμένο κέντρο δεδομένων.
Στην πορεία, η Microsoft προκάλεσε την Apple με τον ισχυρισμό ότι οι νέοι υπολογιστές θα ξεπεράσουν τα MacBooks της εταιρείας, με την κούρσα της τεχνητής νοημοσύνης να βρίσκεται, πλέον, σε πλήρη εξέλιξη στον κόσμο των PCs και των smartphones.
Τίποτα από όλα αυτά, όμως, δεν έχει απαντήσει στα κυρίαρχα ερωτήματα των περισσότερων καταναλωτών: πώς -και πότε- αυτή η ακριβή νέα τεχνολογία θα κάνει τα πράγματα καλύτερα για μένα; Μέχρι στιγμής, η δημιουργική τεχνητή νοημοσύνη έχει φέρει έναν πολλαπλασιασμό των πλαισίων κειμένου που προσφέρουν απαντήσεις σε ερωτήσεις, στο διαδίκτυο, «προγράμματα» που βοηθούν στη σύνταξη μηνυμάτων ηλεκτρονικού ταχυδρομείου ή εγγράφων και διάφορες υπηρεσίες που συνοψίζουν τμήματα κειμένου, συμπεριλαμβανομένων των περιλήψεων που η Google έχει αρχίσει να παρέχει στα αποτελέσματα της αναζήτησης. Δεν είναι ακόμη σαφές το πόσο χρησιμοποιούνται πραγματικά αυτές οι λειτουργίες.
Όπως υπογράμμισαν τα γεγονότα αυτού του μήνα, οι εταιρείες τεχνολογίας έχουν πολύ μεγαλύτερες φιλοδοξίες. Στόχος τους: προσωπικοί ψηφιακοί βοηθοί ικανοί να προβλέπουν τις ανάγκες ενός χρήστη και να μεσολαβούν σε μεγάλο μέρος της διαδικτυακής του δραστηριότητας, καθώς και ψηφιακοί πράκτορες που μπορούν να πάνε ένα βήμα παραπέρα και να αναλαμβάνουν δράσεις για λογαριασμό ενός χρήστη. Αυτές οι ιδέες αποτέλεσαν το επίκεντρο της εκδήλωσης της Google πριν από δύο εβδομάδες και της Microsoft την περασμένη εβδομάδα, καθώς και της ανακοίνωσης ενός νέου μοντέλου της OpenAI, με την ονομασία GPT-4o.
Ωστόσο, αν αυτή είναι η μεγαλύτερη υπόσχεση της τεχνητής νοημοσύνης, παραμένει ακριβώς αυτό, μια υπόσχεση. Δύο θεμελιώδη προβλήματα παραμένουν άλυτα. Το ένα αφορά το να καταφέρουν τα μοντέλα τεχνητής νοημοσύνης που εκπαιδεύονται σε ιστορικά δεδομένα να λειτουργήσουν σωστά, να κατανοήσουν οποιαδήποτε νέα κατάσταση και να ανταποκριθούν κατάλληλα. Σύμφωνα με τα λόγια του Demis Hassabis, επικεφαλής του ερευνητικού τμήματος AI της Google, η τεχνητή νοημοσύνη πρέπει να είναι σε θέση να «κατανοεί και να ανταποκρίνεται στον πολύπλοκο και δυναμικό κόσμο μας, όπως ακριβώς και εμείς».
Αυτό είναι μια μεγάλη πρόκληση. Η πρόκληση δεν είναι μόνο να αποφευχθούν τα «παραληρήματα», ή τα περιστασιακά κραυγαλέα λάθη, στα οποία τα συστήματα ΤΝ είναι επιρρεπή. Σημαίνει, επίσης, την πλήρη κατανόηση του πλαισίου-σεναρίου, προκειμένου να παρέχονται, με συνέπεια, χρήσιμα αποτελέσματα. Η Google ισχυρίζεται ότι έχει κάνει μεγάλα βήματα σε αυτόν τον τομέα, ενσωματώνοντας ένα εκτεταμένο «παράθυρο πλαισίου» στα τελευταία μοντέλα Gemini, ώστε το σύστημα να μπορεί να έχει επίγνωση πολύπλοκων καταστάσεων. Αλλά, αν η τεχνολογία πρέπει να μοιάζει με τους ανθρώπους στην κατανόηση του κόσμου, υπάρχουν πολλά ακόμη να αποδειχθούν.
Ένα άλλο, συναφές ζήτημα είναι το να γίνει η επικοινωνία με την τεχνητή νοημοσύνη τόσο φυσική όσο η συζήτηση με έναν άνθρωπο. Μόνο σε αυτό το σημείο, σύμφωνα με τους ανθρώπους που κατασκευάζουν τα συστήματα, η τεχνολογία θα είναι πραγματικά ουσιώδης.
Ο διευθύνων σύμβουλος της Microsoft, Satya Nadella, δήλωσε ότι αυτό απαιτεί να μάθουμε «πώς να φτιάχνουμε υπολογιστές που μας καταλαβαίνουν, αντί να πρέπει εμείς να καταλαβαίνουμε τους υπολογιστές». Παρά τον ισχυρισμό του ότι αυτός ο στόχος είναι πολύ κοντά στην υλοποίησή του, άλλοι, συμπεριλαμβανομένου του Hassabis, προειδοποιούν ότι η προσπάθεια παραγωγής «φυσικών» αλληλεπιδράσεων με έναν υπολογιστή παραμένει «ένας πολύ υψηλός πήχης».
Η OpenAI έδωσε μια γεύση από το τι μπορεί να μας περιμένει, με την επίδειξη του GPT-4o, ενός μοντέλου τεχνητής νοημοσύνης που έχει σχεδιαστεί για να λειτουργεί σε ένα «ανεπίσημο» στυλ συζήτησης. Ωστόσο, το χάσμα μεταξύ μιας σκηνοθετημένης επίδειξης και ενός αποτελεσματικού, πραγματικού προϊόντος εξακολουθεί να είναι μεγάλο. Παραμένει δύσκολο να προβλέψει κανείς πότε η τεχνητή νοημοσύνη θα κάνει τη μεγάλη εισβολή της στον κόσμο των καταναλωτών.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr