Ο διοικητής της Εθνικής Αρχής Κυβερνοασφάλειας, Μιχάλης Μπλέτσας τόνισε ότι πρώτο μέλημα είναι να αποσαφηνιστεί πόσοι φορείς θα πρέπει να εποπτεύονται. Από 70 φορείς ο αριθμός αυξάνεται στις 2.000, παρατήρησε, σημειώνοντας πως η Αρχή έχει 42 υπαλλήλους την ώρα που ο ιδιωτικός της νόμος μιλάει για 155, αλλά η στελέχωση σε κάποιον εξειδικευμένο τομέα είναι πάρα πολύ δύσκολη - «ακόμα περισσότερο σε μια δημόσια υπηρεσία».
Σε πρώτη φάση, θα πρέπει να πιστοποιηθεί ότι η Ελλάδα βρίσκεται σε ένα σχετικά ικανοποιητικό επίπεδο σε αυτόν τον τομέα. Το τοπίο είναι αχαρτογράφητο, είπε, σημειώνοντας πως δεν πρόκειται για «ελληνική ιδιότητα», αλλά είναι κάτι που συμβαίνει παντού. Υπογράμμισε επίσης τη σημασία για την ενημέρωση των πολιτών ώστε να μην πέφτουν εύκολα θύματα των επιθέσεων που εντείνονται ολοένα και περισσότερο. Κατά τον ίδιο, η Τεχνητή Νοημοσύνη μπορεί να παίξει πολύ μεγάλο ρόλο στην κυβερνοασφάλεια, αλλά προς το παρόν παρατηρούνται αρκετά αρνητικά φαινόμενα. «Βλέπουμε τώρα πως οι ψευδείς ειδήσεις μπορούν να γίνουν ακόμα πιο πιστευτές.
Ο «Νιγηριανός πρίγκιπας» μπορεί να μιλά πολύ καλύτερα ελληνικά και να βγάζει πολύ ωραίες φωτογραφίες», σχολίασε χαρακτηριστικά. «Θα πρέπει να προσέξουμε ώστε να μην ξεγελιόμαστε και να μην εμπιστευόμαστε οτιδήποτε φτάνει στα χέρια μας». Η Τεχνητή Νοημοσύνη θα παίξει έναν δευτερεύοντα ρόλο, θα μπορούμε για παράδειγμα να φτιάξουμε ψηφιακούς δασκάλους που θα μας εκπαιδεύουν σε συγκεκριμένους τομείς. Κάθε φορά που έχουμε να κάνουμε με μεγάλα δεδομένα, η Τεχνητή Νοημοσύνη θα παίζει ένα πολύ σημαντικό ρόλο».
Η Sevi Vassileva, Γενική Διευθύντρια Ελλάδας, Κύπρου, Μάλτας και Ισραήλ για τη Visa ανέφερε πως η Visa πρωτοστάτησε στη χρήση των μοντέλων τεχνητής νοημοσύνης στις πληρωμές περισσότερο από 30 χρόνια πριν και έκτοτε την αξιοποιεί για να την πρόληψη της απάτης και την κυβερνοασφάλεια.
«Η τεχνητή νοημοσύνη είναι κομβική για την καλλιέργεια της εμπιστοσύνης στις ψηφιακές πληρωμές, μια έννοια ‘κλειδί’ για την επέκτασή τους. Μόνο το 2023, η τεχνητή νοημοσύνη και η προγνωστική μηχανική της Visa, βοήθησαν στο να αποφευχθούν απάτες ύψους 40 δισεκατομμυρίων δολαρίων. Η γενετική τεχνητή νοημοσύνη παίζει κεντρικό ρόλο στην ανάπτυξη νέων προϊόντων και υπηρεσιών, στην παραγωγικότητα και στην αποτελεσματικότητα. Είναι ένα συναρπαστικό ταξίδι ξεκινά μόλις τώρα με την υιοθέτηση αυτής της νέας ισχυρής τεχνολογίας που διαμορφώνει το μέλλον του εμπορίου και των πληρωμών».
Η αντιπρόεδρος της Vodafone Ελλάδος, Μαρία Σκάγκου παρατήρησε πως κυβερνοεπιθέσεις συμβαίνουν διαρκώς, «κάθε μέρα και κάθε λεπτό». Παρέθεσε στοιχεία της Vodafone σύμφωνα με τα οποία η εταιρεία σε όλες τις αγορές που λειτουργεί αποκρούσει 5 με 6 δισεκατομμύρια επιθέσεις κάθε χρόνο.
«Αυτό συμβαίνει σε όλους τους τηλεπικοινωνιακούς παρόχους, είναι κομμάτι της καθημερινότητας», είπε, ξεχωρίζοντας ως «μεγάλης σημασίας» το ζήτημα της ενημέρωσης, για πρόληψη και προστασία. Σύμφωνα με φετινή έρευνα της εταιρείας, και οι Έλληνες πολίτες και οι ελληνικές επιχειρήσεις φοβούνται το ενδεχόμενο κυβερνοεπίθεσης, αλλά δεν έχουν τις γνώσεις για να αναγνωρίσουν τα σημάδια. Ενδεικτικό είναι πως «σχεδόν κανείς» δεν απαντούσε πως έχει δεχτεί κυβερνοεπίθεση.
«Ομως, έστω και με το spamming ή με το phishing, ή από κάπου που έχουμε εισαγάγει τα στοιχεία μας, έχουμε στην πραγματικότητα υποστεί κυβερνοεπίθεση και ή έχουμε ουσιαστικά υποκύψει, ή την έχουμε αποκρούσει». Αναφορικά με την κυβερνοασφάλεια και την Τεχνητή Νοημοσύνη, η κ. Σκάγκου υπογράμμισε πως εκτός από τον κίνδυνο, υπάρχουν και ευκαιρίες, υπό την έννοια ότι η Τεχνητή Νοημοσύνη μπορεί να αναπτύξει μοντέλα προστασίας, να αποκρούει επιθέσεις και να αναγνωρίζει μοτίβα. Είναι κάτι που εμείς ως επικοινωνιακή πάροχοι έχουμε ξεκινήσει να κάνουμε ως προς την προστασία των δικτύων.
Ο επικεφαλής νομικών και κυβερνητικών θεμάτων της Microsoft στη νοτιοανατολική Ευρώπη, Nick Tsilas, τόνισε πως κατά το παρελθόν τα μοντέλα Τεχνητής Νοημοσύνης έχουν εκδηλώσει προκαταλήψεις. «Είναι ένα μεγάλο πρόβλημα. Οταν προκύπτει ένα συστημικό σφάλμα σε ένα σύστημα Α.Ι. εξαιτίας των δεδομένων με τα οποία έχει τροφοδοτηθεί. Αυτό αντανακλά τις προκαταλήψεις της κοινωνίας μας, της ανθρώπινης φύσης δυστυχώς». Όπως είπε, προκαταλήψεις μπορούν να προκύψουν και από έλλειψη δεδομένων, ή εξαιτίας ενός κώδικα που ενέχει διακρίσεις.
Επίσης προκαταλήψεις μπορούν να προκαλέσουν και αλληλεπιδράσεις με χρήστες. Για παράδειγμα ένα σύστημα Α.Ι. που αξιολογεί βιογραφικά για μία θέση εργασίας, μπορεί να κατατάσσει χαμηλότερα κάποιους υποψήφιους λόγω φύλου ή εθνικότητας, ακόμα και αν δεν υπάρχει καμία διαφορά σε επίπεδο προσόντων. (...) Ο τεχνολογικός κλάδος είναι υποχρεωμένος να εξαλείψει τις προκαταλήψεις, δημιουργώντας αλγόριθμους που θα είναι εκ σχεδίου αδέκαστοι. Και σίγουρα η κυβέρνηση διαδραματίζει ρόλο στην θέσπιση κανόνων, στην εποπτεία και την εκπαίδευση», τόνισε, επισημαίνοντας πως τα δικαιώματα που έχουν τα άτομα στον φυσικό κόσμο θα πρέπει να ισχύσουν και στον ψηφιακό κόσμο της Τεχνητής Νοημοσύνης.
Ο επιχειρησιακός διευθυντής της τράπεζας Πειραιώς, Χάρης Μαργαρίτης, παρατήρησε πως η παροχή επενδυτικών συμβουλών ήταν προνόμιο πάντα πελατών που είχαν μεγάλα χαρτοφυλάκια και πολλά κεφάλαια υπό διαχείριση.
«Αυτό που γίνεται σήμερα και που επιχειρούν όλες οι τράπεζες είναι να γίνει εκδημοκρατισμός αυτών των υπηρεσιών διαχείρισης πλούτου και σε αυτή την κατεύθυνση, η Τεχνητή Νοημοσύνη και με την παραδοσιακή της μορφή, με τα προβλεπτικά μοντέλα, και με τη νέα της μορφή, την Gen AI είναι πολύτιμο εργαλείο. Ο ίδιος ανέφερε μάλιστα το παράδειγμα της Morgan Stanley που δημιούργησε ένα δικό της μεγάλο γλωσσικό μοντέλο για να βοηθά τους συμβούλους, έτσι ώστε να μπορεί να δίνει πιο άμεσα εξατομικευμένη πληροφορία στους επενδυτές.
«Και νομίζω είμαστε στην αρχή, η πληροφορία πρέπει να παρέχεται με όσο το δυνατόν πιο προσωποποιημένο τρόπο, με διαφάνεια και συνέπεια καθ’ όλη τη διάρκεια της ζωής ενός ανθρώπου».
Τη συζήτηση συντόνισε η Αντριάνα Παρασκευοπούλου, δημοσιογράφος Επικεφαλής Ενημερωτικών Εκπομπών ΕΡΤ.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr