Η παγκόσμια έρευνα σε περισσότερες από 300 επιχειρήσεις-ηγέτες που διεξήχθη από το MIT Technology Review Insights και την εταιρεία τηλεπικοινωνιών Telstra αποκάλυψε ότι μόνο το 9% αυτών χρησιμοποιεί σημαντικά την τεχνητή νοημοσύνη.
Ενώ οι περισσότεροι επιχειρηματίες είναι αισιόδοξοι για τις δυνατότητες της AI και ανέμεναν να διευρύνουν τη χρήση της, προς το παρόν, ακόμη και οι πρώτοι που υιοθέτησαν την τεχνολογία αυτή την έχουν αναπτύξει για περιορισμένους επιχειρηματικούς τομείς.
«Υπάρχει μια λανθασμένη αντίληψη σχετικά με το πόσο εύκολο είναι να τρέξει κανείς ώριμη, επιχειρησιακή, παραγωγική τεχνητή νοημοσύνη», δήλωσε η Stela Solar, διευθύντρια στο Εθνικό Κέντρο Τεχνητής Νοημοσύνης της Αυστραλίας.
Η υιοθέτησή της μπορεί να απαιτήσει από τις εταιρείες να «βελτιώσουν την ποιότητα και την ικανότητα των δεδομένων τους, τα μέτρα προστασίας της ιδιωτικής ζωής, την εξειδίκευση της AI και να εφαρμόσουν σε επίπεδο οργανισμού ασφαλή και υπεύθυνη διακυβέρνηση», πρόσθεσε η ίδια. «Υπάρχουν, επιπλέον, στοιχεία, όπως ο σχεδιασμός της εφαρμογής, η σύνδεση με τα δεδομένα και τις επιχειρηματικές διαδικασίες, οι εταιρικές πολιτικές και άλλα που απαιτούνται ακόμη».
Οι φιλοδοξίες και η πραγματικότητα
Οι περισσότεροι επιχειρηματίες δήλωσαν πως αναμένουν ότι ο αριθμός των επιχειρηματικών λειτουργιών ή των γενικών σκοπών για τους οποίους θα αναπτυχθεί η παραγωγική τεχνητή νοημοσύνη θα υπερδιπλασιαστεί έως το τέλος του 2024.
Οι πρώτοι χρήστες, το 2023, είχαν κυρίως αναπτύξει την τεχνολογία για την αυτοματοποίηση επαναλαμβανόμενων εργασιών χαμηλής αξίας, επειδή απαιτούσαν λιγότερη ανθρώπινη επίβλεψη, δήλωσε ο Chris Levanes, επικεφαλής μάρκετινγκ της Telstra στη Νότια Ασία. Μέχρι το 2024, το 85% των ερωτηθέντων αναμένουν να χρησιμοποιήσουν τη δημιουργική τεχνητή νοημοσύνη για αυτές τις εργασίες «χαμηλής αξίας», με το 77% να αναμένει να την εφαρμόσει στην εξυπηρέτηση πελατών και το 74% για τη στρατηγική ανάλυση. Η καινοτομία, η εφοδιαστική αλυσίδα και οι πωλήσεις ήταν άλλοι τομείς πιθανής ανάπτυξης.
Η έκθεση, η οποία χαρακτηρίζει τα σχέδια αυτά ως υψηλά σε «φιλοδοξία και ύβρη», ανέφερε διάφορα εμπόδια για την ευρεία εξάπλωση της παραγωγικής τεχνητής νοημοσύνης το επόμενο έτος και συγκεκριμένα τους πόρους και τις δυνατότητες του τομέα.
Λιγότερο από το 30% των ερωτηθέντων κατέταξαν τα χαρακτηριστικά του τομέα IT στις εταιρείες τους ως ευνοϊκά για την ταχεία υιοθέτηση της παραγωγικής AI, ενώ όσοι αναπτύσσουν παραγωγική AI έχουν ακόμη λιγότερη εμπιστοσύνη στην υποδομή IT, για την υποστήριξη της νέας τεχνολογίας.
Εν τω μεταξύ, το 56% των ερωτηθέντων δήλωσε ότι ο προϋπολογισμός των επενδύσεών τους στον τομέα του IT, σε γενικές γραμμές, αποτελεί περιοριστικό παράγοντα για την εξάπλωση της παραγωγικής τεχνητής νοημοσύνης.
Το 77% των ερωτηθέντων ανέφερε τη ρύθμιση, τη συμμόρφωση και το απόρρητο των δεδομένων ως βασικά εμπόδια για την ταχεία υιοθέτηση της παραγωγικής AI - μια κύρια ανησυχία για το οικοσύστημα της παραγωγικής AI από τότε που η τεχνολογία βγήκε στο προσκήνιο στα τέλη του 2022, με την κυκλοφορία του δημοφιλούς ChatGPT της Open AI.
Η τεχνολογία αυτή έχει έκτοτε οδηγήσει σε πολυάριθμες αγωγές σχετικά με τα πνευματικά δικαιώματα του υλικού που παράγεται από τεχνητή νοημοσύνη. Σημαντικές εταιρείες έχουν επίσης αντιμετωπίσει διαρροές ευαίσθητων πληροφοριών και ζητήματα ασφαλείας που οφείλονται στη χρήση της.
Μιλώντας στα μέσα ενημέρωσης κατά την παρουσίαση της έκθεσης του ΜΙΤ στη Σιγκαπούρη, ο Laurence Liew, διευθυντής για την καινοτομία της AI στη Σιγκαπούρη, επανέλαβε ότι η αντιμετώπιση αυτών των κινδύνων θα απαιτήσει τον καθορισμό καλά εδραιωμένων δομών διακυβέρνησης και πρωτοκόλλων ασφαλείας για τα μοντέλα AI. «Οι εταιρείες πρέπει να αναρωτηθούν, αν έχουμε την κατάλληλη διακυβέρνηση και αν τα εσωτερικά μας έγγραφα είναι σωστά τμηματοποιημένα ή ασφαλή», δήλωσε ο Liew, σημειώνοντας ότι οι επιχειρήσεις θα θέλουν να αποφύγουν μοντέλα τεχνητής νοημοσύνης που μπορούν να εξαπατηθούν και να αποκαλύψουν ιδιωτικές πληροφορίες, όπως οι μισθοί των εργαζομένων.
Η ικανότητα αντιμετώπισης αυτών των κινδύνων εξαρτάται, επίσης, από την εφαρμογή ισχυρών εσωτερικών μέτρων κυβερνοασφάλειας από τις εταιρείες, σύμφωνα με την έκθεση, με μια ισχνή πλειοψηφία των ερωτηθέντων να δηλώνει ότι τα μέτρα κυβερνοασφάλειας τους είναι «στην καλύτερη περίπτωση μέτριας ικανότητας» να υποστηρίξουν την υιοθέτηση της παραγωγικής AI.
Άλλα εμπόδια για την υιοθέτηση της παραγωγικής AI, σύμφωνα με τους συμμετέχοντες στην έρευνα, περιλαμβάνουν την έλλειψη των σχετικών δεξιοτήτων. Οι εταιρείες ανησυχούν ότι δε διαθέτουν το κατάλληλο ταλέντο και η διαθεσιμότητά του στην αγορά είναι περιορισμένη.
Θετικά συναισθήματα παρά τις επιφυλάξεις
Παρ’ όλα αυτά, η έρευνα αντανακλά συνολικά θετικά συναισθήματα σχετικά με τον μελλοντικό ρόλο της δημιουργικής τεχνητής νοημοσύνης στις επιχειρήσεις. Ενώ έξι στους 10 ερωτηθέντες αναμένουν ότι η generative AI θα διαταράξει ουσιαστικά τον κλάδο τους τα επόμενα πέντε χρόνια, το 78% τη βλέπει ως ανταγωνιστική ευκαιρία. Περίπου το 8% τη βλέπει ως απειλή.
Αν και η δημιουργία λύσεων generative AI που μπορούν να χειριστούν υπεύθυνα μεγάλα σύνολα δεδομένων και να τα πλαισιώσουν για τις επιχειρήσεις είναι εξαιρετικά δύσκολη, σύντομα θα αξίζουν την επένδυση, σύμφωνα με την Geraldine Kor, διευθύνουσα σύμβουλο της Νότιας Ασίας και επικεφαλής της παγκόσμιας επιχείρησης της Telstra International.
«Όταν εφαρμοστεί με επιτυχία, η επάρκεια [generative AI] θα αλλάξει το παιχνίδι για τους περισσότερους οργανισμούς και θα διακρίνει τους ηγέτες από τους υποστηρικτές», ανέφερε.
Σύμφωνα με μια έκθεση της McKinsey που δημοσιεύθηκε πέρυσι, η γενεσιουργός τεχνητή νοημοσύνη αναμένεται να έχει τον μεγαλύτερο αντίκτυπο στους τομείς των πωλήσεων, του μάρκετινγκ, των καταναλωτικών δραστηριοτήτων, της ανάπτυξης λογισμικού και της Ε&Α και θα μπορούσε να προσθέσει περίπου 4,4 τρισεκατομμύρια δολάρια ετησίως στην παγκόσμια οικονομία.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr