Οι ευρωβουλευτές τάσσονται υπέρ της αναθεώρησης της υφιστάμενης νομοθεσίας για να ληφθούν υπόψη οι τεχνολογικές εξελίξεις. Στο πλαίσιο αυτό, προτείνουν αυστηρότερες προδιαγραφές για τη βιωσιμότητα, τις επιδόσεις και τη σήμανση των μπαταριών, συμπεριλαμβανομένης της θέσπισης μιας νέας κατηγορίας «μπαταριών για τα ελαφρά μέσα μεταφοράς», όπως τα ηλεκτρικά πατίνια και ποδήλατα, καθώς και κανόνες για την επισήμανση του αποτυπώματος άνθρακα κάθε μπαταρίας.
Όπως επισημάνθηκε κατά τη διάρκεια της συζήτησης στην ολομέλεια του Κοινοβουλίου, έως το 2024, οι φορητές μπαταρίες συσκευών, όπως οι μπαταρίες έξυπνων κινητών τηλεφώνων και οι μπαταρίες ελαφρών μέσων μεταφοράς πρέπει να σχεδιάζονται με τέτοιο τρόπο, ώστε καταναλωτές και επαγγελματίες να μπορούν εύκολα και με ασφάλεια να τις αφαιρούν οι ίδιοι.
Η Ολομέλεια του ΕΚ υιοθέτησε σχέδιο νομοθεσίας για τις μπαταρίες, αναγνωρίζοντας τον κρίσιμο ρόλο τους στη μετάβαση προς μια κυκλική και κλιματικά ουδέτερη οικονομία, καθώς και στην ανταγωνιστικότητα και τη στρατηγική αυτονομία της Ε.Ε. Το σχέδιο νομοθεσίας εγκρίθηκε χθες με 584 ψήφους υπέρ, 67 κατά και 40 αποχές.
Επαναχρησιμοποίηση
Στην έκθεση καθορίζονται επίσης ελάχιστα επίπεδα ανάκτησης κοβαλτίου, μολύβδου, λιθίου και νικελίου από απόβλητα για επαναχρησιμοποίηση σε νέες μπαταρίες, καθώς και αυστηρότεροι στόχοι συλλογής φορητών μπαταριών.
“Για πρώτη φορά σε ευρωπαϊκή νομοθεσία, ο κανονισμός για τις μπαταρίες θεσπίζει μια ολιστική δέσμη κανόνων που διέπουν ολόκληρο τον κύκλο ζωής των προϊόντων, από τη φάση του σχεδιασμού έως το τέλος του κύκλου ζωής τους. Το γεγονός αυτό δημιουργεί μια νέα προσέγγιση για την ενίσχυση της κυκλικότητας των μπαταριών και εισάγει νέα πρότυπα βιωσιμότητας, που θα πρέπει να καταστούν σημείο αναφοράς για ολόκληρη την παγκόσμια αγορά μπαταριών”, ανέφερε η εισηγήτρια της έκθεσης Simona Bonafè (Σοσιαλιστές, Ιταλία).
Όπως τόνισε, οι μπαταρίες αποτελούν τεχνολογία κλειδί για την προώθηση της βιώσιμης κινητικότητας και για την αποθήκευση ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές: “Για την επίτευξη των στόχων της Πράσινης Συμφωνίας και για την προσέλκυση επενδύσεων, οι συννομοθέτες πρέπει να εγκρίνουν γρήγορα σαφείς και φιλόδοξους κανόνες και χρονοδιαγράμματα”, πρόσθεσε.
Πρόταση Κανονισμού
Το Δεκέμβριο του 2020, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή υπέβαλε πρόταση κανονισμού για τις μπαταρίες και τα απόβλητά τους. Η πρόταση αποσκοπεί στην ενίσχυση της λειτουργίας της εσωτερικής αγοράς, στην προώθηση μιας κυκλικής οικονομίας και στη μείωση των περιβαλλοντικών και κοινωνικών επιπτώσεων των μπαταριών καθ’ όλη τη διάρκεια του κύκλου ζωής τους.
Η πρωτοβουλία συνδέεται στενά με την Ευρωπαϊκή Πράσινη Συμφωνία, το σχέδιο δράσης για την κυκλική οικονομία και τη νέα βιομηχανική στρατηγική.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr