Η λογοκρισία θα είναι πιθανότατα έντονη και το ρυθμιστικό πλαίσιο αυστηρό, καθώς το Πεκίνο συνεχίζει να παρακολουθεί στενά τις πρακτικές των εγχώριων τεχνολογικών εταιρειών.
Οι αμερικανικές εταιρείες, όπως η μητρική Meta του Facebook, μπαίνουν για τα καλά στο metaverse, ενώ αυτός είναι και ο λόγος που η Microsoft εξαγοράζει την εταιρεία βιντεοπαιχνιδιών Activision.
Οι κινεζικές εταιρείες ακολουθούν μια πιο επιφυλακτική προσέγγιση. Η Morgan Stanley υπολογίζει ότι η αγορά στην οποία απευθύνεται το metaverse στην Κίνα αξίζει περίπου 8 τρισεκατομμύρια δολάρια. Εταιρείες όπως η Tencent, η NetEase, ο ιδιοκτήτης του TikTok ByteDance και η Alibaba θα μπορούσαν να είναι οι πρωτοπόροι σε αυτόν τον τομέα, όσον αφορά την Κίνα.
Αυτό εξαρτάται από το είδος των εφαρμογών που θα μπορούσαν να αποτελούν μέρος του metaverse. Οι αναλυτές εκτιμούν ότι η εικονική πραγματικότητα, τα βιντεοπαιχνίδια και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης θα μπορούσαν να είναι μερικές από τις πρώτες εφαρμογές.
Αυτό μπορεί να περιλαμβάνει πράγματα όπως η αγορά εικονικών αντικειμένων σε παιχνίδια ή η δημιουργία ψηφιακών avatar του εαυτού του χρήστη για να συμμετάσχει σε συσκέψεις.
«Το metaverse είναι το μέλλον των κοινωνικών δικτύων. Όλοι οι τεχνολογικοί κολοσσοί της Κίνας πρέπει να το αγκαλιάσουν για να βρουν νέους τρόπους για να προσελκύσουν τη νεότερη γενιά χρηστών του διαδικτύου», εξηγεί ο Γουίνστον Μα, διευθύνων σύμβουλος της CloudTree Ventures, στο CNBC.
Κινεζικοί τεχνολογικοί κολοσσοί στο metaverse
O διευθύνων σύμβουλος της Tencent, Πόνι Μα, είπε ότι το metaverse θα είναι μια ευκαιρία να αναπτυχθούν περισσότερο υπάρχοντες κλάδοι, όπως τα βιντεοπαιχνίδια. Η Tencent είναι η μεγαλύτερη εταιρεία βιντεοπαιχνιδιών στον κόσμο με ένα ισχυρό χαρτοφυλάκιο για υπολογιστές και κινητά.
Η Tencent κατέχει επίσης το WeChat, μια υπηρεσία ανταλλαγής μηνυμάτων με περισσότερους από ένα δισεκατομμύριο χρήστες που μοιάζει με τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Ο Μα είπε ότι η εταιρεία διαθέτει «την τεχνολογία και την τεχνογνωσία» για να εξερευνήσει και να αναπτύξει το metaverse.
Εν τω μεταξύ, η ByteDance έχει κάνει μια επιθετική επέκταση στο gaming τον τελευταίο χρόνο. Τον Αύγουστο, η εταιρεία απέκτησε τον κατασκευαστή ακουστικών εικονικής πραγματικότητας Pico. Η ByteDance κατέχει επίσης το TikTok και το κινεζικό αντίστοιχο Douyin. Η εταιρεία με έδρα το Πεκίνο έχει θέσει τα θεμέλια στην εικονική πραγματικότητα, τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και τα βιντεοπαιχνίδια.
Η Alibaba είπε φέτος ότι σχεδιάζει να κυκλοφορήσει γυαλιά επαυξημένης πραγματικότητας για εικονικές συναντήσεις. Και πάλι, αυτό θα μπορούσε να υπάρξει και στο metaverse. Ο γίγαντας του ηλεκτρονικού εμπορίου λάνσαρε έναν «εικονικό influencer» με το όνομα Dong Dong για τους Χειμερινούς Ολυμπιακούς Αγώνες στο Πεκίνο. Το ψηφιακό avatar μπορεί να βρεθεί στην εφαρμογή αγορών Taobao της Alibaba και παρέχει στοιχεία για τους Ολυμπιακούς Αγώνες, καθώς και προωθεί προϊόντα που σχετίζονται με αυτούς.
Η NetEase, άλλος ένας από τους κολοσσούς βιντεοπαιχνιδιών της Κίνας, έχει δημιουργήσει μια βάση στη νότια επαρχία του Χαϊνάν, η οποία επικεντρώνεται στην ανάπτυξη εφαρμογών metaverse, ανέφεραν τοπικά μέσα ενημέρωσης πέρυσι.
Ο γίγαντας αναζήτησης Baidu κυκλοφόρησε πέρυσι μια εφαρμογή metaverse που ονομάζεται XiRang, ένα είδος εικονικού κόσμου που μπορεί να φιλοξενήσει έως και 100.000 άτομα ταυτόχρονα. Τα στελέχη της Baidu, ωστόσο, υποβάθμισαν τις προσδοκίες για την εφαρμογή κατά την κυκλοφορία της και είπαν ότι πολλά στοιχεία της δεν ήταν ακόμη όπως πρέπει έτοιμα. Ο Μα Τζι, αντιπρόεδρος της Baidu, είπε ότι μπορεί να χρειαστούν άλλα έξι χρόνια μέχρι να ολοκληρωθεί απόλυτα το πρότζεκτ.
Ωστόσο, υπάρχουν ενδείξεις ότι τα μεγαλύτερα ονόματα τεχνολογίας της Κίνας αρχίζουν να πειραματίζονται και να θέτουν τις βάσεις για μελλοντικές εφαρμογές.
«Παρόμοια με τα όσα έχουμε δει από το Meta, η ιδέα του metaverse μπορεί αρχικά να περιλαμβάνει παιχνίδια που υποστηρίζονται από VR/AR και κοινωνικά διαδραστικά περιβάλλοντα», δήλωσε στο CNBC ο Τσαρλς Μοκ, ιδρυτής του Tech For Good Asia.
«Αυτοί θα είναι προφανώς οι τομείς που θα ακολουθήσουν πρώτοι οι μεγάλοι τεχνολογικοί παίκτες της Κίνας, με χαρακτηριστικά που είναι προηγμένα στην Κίνα – όπως πληρωμή και ενσωματωμένες διαδικτυακές υπηρεσίες όπως το WeChat – που μπορούν να επεκταθούν και να ενσωματωθούν στο metaverse».
Το ρυθμιστικό πλαίσιο για το κινεζικό metaverse
Η στροφή των κινεζικών εταιρειών τεχνολογίας στο metaverse έρχεται έπειτα από μια χρονιά αυστηροποίησης του ρυθμιστικού πλαισίου στον τεχνολογικό τομέα της χώρας.
Προτάθηκαν νέοι νόμοι κατά των μονοπωλίων για διαδικτυακές πλατφόρμες, ενώ ψηφίστηκε νόμος- ορόσημο για την προστασία των προσωπικών δεδομένων. Το Πεκίνο έχει επίσης μειώσει τον χρόνο που επιτρέπεται στα παιδιά κάτω των 18 ετών να παίζουν διαδικτυακά παιχνίδια.
Οι αναλυτές εκτιμούν ότι αυτό το πλαίσιο θα χρησιμοποιηθεί και στις εφαρμογές του metaverse. «Η τεράστια ποικιλομορφία των εφαρμογών metaverse σημαίνει ότι η ανάπτυξη ενός συνόλου πολιτικών που ταιριάζει σε όλους δεν θα είναι εφικτή για το Πεκίνο», δήλωσε στο CNBC ο Χάνιου Λιου, αναλυτής κινεζικής αγοράς στην Daxue Consulting. «Κάθε συγκεκριμένη εφαρμογή θα έχει το δικό της μοναδικό ρυθμιστικό πλαίσιο που βασίζεται στην υπάρχουσα νομοθεσία», σημείωσε.
Η Κίνα συνεχίζει επίσης να λογοκρίνει περιεχόμενο στο αυστηρά ελεγχόμενο διαδίκτυό της. «Θα πρέπει επίσης να περιμένουμε να δούμε αυστηρή λογοκρισία, πράγμα που σημαίνει ότι πιθανότατα θα υπάρχει ένα απομονωμένο, κινεζικό metaverse που θα είναι ξεχωριστό από το διεθνές», είπε ο Λιου.
Τον Ιανουάριο, οι αρχές ψήφισαν ένα σύνολο κανονισμών που διέπουν τον τρόπο με τον οποίο οι εταιρείες του διαδικτύου μπορούν να χρησιμοποιούν συγκεκριμένους αλγόριθμους που αφορούν τις προτάσεις που βλέπει ο κάθε χρήστης. Ακολούθησαν προσχέδια κανόνων που αφορούν λογισμικό που θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί για τη δημιουργία ή την επεξεργασία φωνών, βίντεο ή εικόνων. Οι δύο κανόνες αλληλοκαλύπτονται. «Αυτή η επικάλυψη με τον πρόσφατο κανόνα αλγορίθμου όπως απαιτείται ειδικά από το νέο ρυθμιστικό πλαίσιο θα έχει σημαντικό αντίκτυπο στις εταιρείες metaverse στην Κίνα», είπε ο Mα.
Ακόμη και οι κινεζικές πόλεις και περιφέρειες αναζητούν ευκαιρίες στο metaverse. Πέρυσι, η Σαγκάη έκανε αναφορά στο metaverse στο πενταετές σχέδιο ανάπτυξης για τη βιομηχανία της τεχνολογίας των πληροφοριών.
«Η Κίνα είναι εξαιρετικά έξυπνη σε αυτό το κομμάτι. Ξέρει ακριβώς πότε και πού πρέπει να βρίσκεται: αρκετά κοντά ώστε να μπορεί να παρακολουθεί προσεκτικά τι συμβαίνει, αλλά όχι σε σημείο που θα προκαλούσε μη αναστρέψιμη ζημιά στον κλάδο», εξήγησε ο Λιου.
Τι γίνεται με τα κρυπτονομίσματα;
Ορισμένες εφαρμογές metaverse μπορεί να βασίζονται σε κρυπτονομίσματα. Για παράδειγμα, εάν αγοράζετε κάποιο είδος εικονικής γης ή αντικειμένου, θα μπορούσατε να πληρώσετε με ένα ψηφιακό νόμισμα.
Αυτό είναι πιθανό να είναι προβληματικό στην Κίνα, όπου η κυβέρνηση προσπάθησε να εξαλείψει τις συναλλαγές και την εξόρυξη κρυπτονομισμάτων.
Την ίδια ώρα, η κυβέρνηση προωθεί το δικό της ψηφιακό νόμισμα που εκδίδεται από την κεντρική τράπεζα, γνωστό ως ψηφιακό γουάν ή e-CNY.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr