Για έναν άσχετο, η έννοια μπορεί να μοιάζει με μια έκδοση της Εικονικής Πραγματικότητας (VR) - αλλά οι ειδικοί πιστεύουν ότι το metaverse θα μπορούσε να είναι το μέλλον του Διαδικτύου.
Στην πραγματικότητα, η πεποίθηση είναι πως το metaverse θα μπορούσε να είναι για την Εικονική Πραγματικότητα αυτό που είναι το σύγχρονο smartphone για τα πρώτα τεράστια κινητά τηλέφωνα της δεκαετίας του 1980.
Αντί να βρίσκεστε σε υπολογιστή, στο metaverse θα μπορείτε να χρησιμοποιήσετε ένα οπτικοακουστικό σετ για να εισέλθετε σε έναν εικονικό κόσμο που θα σας συνδέει κάθε είδους ψηφιακό περιβάλλον.
Σε αντίθεση με το τρέχον VR, το οποίο χρησιμοποιείται ως επί το πλείστον για παιχνίδια, αυτός ο εικονικός κόσμος θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί σχεδόν για οτιδήποτε - δουλειά, παιχνίδια, συναυλίες, επισκέψεις στον κινηματογράφο, ή απλά για παρέα.
Οι περισσότεροι οραματίζονται ότι ο καθένας θα έχει ένα 3D avatar - μια αναπαράσταση δηλαδή του εαυτού του - οπού και θα χρησιμοποιεί.
Αλλά επειδή εξακολουθεί να είναι μόνο μια ιδέα, δεν υπάρχει ένας μοναδικός συμφωνημένος ορισμός του metaverse.
Γιατί είναι ξαφνικά μεγάλο ζήτημα;
Οι φήμες για τους ψηφιακούς κόσμους και την επαυξημένη πραγματικότητα εμφανίζονται κάθε λίγα χρόνια, αλλά συνήθως πεθαίνουν.
Ωστόσο, υπάρχει ένας τεράστιος ενθουσιασμός για το metaverse ανάμεσα στους πλούσιους επενδυτές και τις μεγάλες εταιρείες τεχνολογίας, και κανείς δεν θέλει να μείνει πίσω αν αποδειχθεί να είναι πράγματι το μέλλον του Διαδικτύου.
Υπάρχει επίσης μια αίσθηση ότι για πρώτη φορά, η τεχνολογία είναι σχεδόν εκεί, με τις εξελίξεις στα παιχνίδια VR και τη συνδεσιμότητα να πλησιάζουν αυτά που θα μπορούσαν να χρειαστούν.
Γιατί εμπλέκεται η Facebook;
Η Facebook έχει κάνει την κατασκευή του metaverse μία από τις μεγάλες προτεραιότητές της. Έχει επενδύσει πολύ στην εικονική πραγματικότητα μέσω των ακουστικών Oculus, καθιστώντας τα φθηνότερα από τους αντιπάλους της - ίσως ακόμη και ζημιογόνα, σύμφωνα με ορισμένους αναλυτές.
Δημιουργεί επίσης εφαρμογές VR για κοινωνικές παρέες καθώς και για τον χώρο εργασίας, συμπεριλαμβανομένων εκείνων που αλληλεπιδρούν με τον πραγματικό κόσμο.
Παρά το ιστορικό εξαγοράς των αντιπάλων της, η Facebook ισχυρίζεται ότι το metaverse «δεν θα κατασκευαστεί από τη μια μέρα στην άλλη» και έχει υποσχεθεί πως θα συνεργαστεί με άλλες εταιρείες.
Πρόσφατα επένδυσε 50 εκατομμύρια δολάρια για τη χρηματοδότηση μη κερδοσκοπικών ομάδων με σκοπό να βοηθήσουν στην "υπεύθυνη κατασκευή του metaverse".
Ωστόσο η εταιρεία πιστεύει πως η ιδέα για το metaverse θα διαρκέσει άλλα 10 έως 15 χρόνια.
Ποιος άλλος ενδιαφέρεται για το metaverse;
Ο κ. Sweeney, ο επικεφαλής της Epic Games (που φτιάχνει το Fortnite), έχει μιλήσει εδώ και καιρό για τις metaverse επιδιώξεις του.
Τα διαδικτυακά παιχνίδια με πολλούς παίκτες έχουν κοινούς διαδραστικούς κόσμους εδώ και δεκαετίες. Δεν είναι φυσικά metaverse, αλλά έχουν κάποιες κοινές ιδέες.
Τα τελευταία χρόνια το Fortnite επέκτεινε το προϊόν του, φιλοξενώντας συναυλίες, εκδηλώσεις επωνυμίας και πολλά άλλα μέσα στον δικό του ψηφιακό κόσμο. Αυτό εντυπωσίασε πολλούς σχετικά με το τί είναι δυνατό - και έβαλε στο επίκεντρο το όραμα του κ. Sweeney για το metaverse.
Άλλα παιχνίδια πλησιάζουν επίσης προς μια ιδέα metaverse. Το Roblox, για παράδειγμα, είναι μια πλατφόρμα με χιλιάδες μεμονωμένα παιχνίδια που συνδέονται σε ένα μεγαλύτερο οικοσύστημα.
Εν τω μεταξύ, η Unity, μια πλατφόρμα ανάπτυξης 3D, επενδύει σε “digital twins” - ψηφιακά αντίγραφα του πραγματικού κόσμου - και η εταιρεία γραφικών Nvidia χτίζει το "Omniverse", το οποίο περιγράφει ως μια πλατφόρμα για τη σύνδεση τρισδιάστατων εικονικών κόσμων.
Άρα είναι μόνο για παιχνίδια;
Όχι. Παρόλο που υπάρχουν τόσες πολλές ιδέες για το τι μπορεί να είναι το metaverse, οι περισσότερες ιδέες βλέπουν την κοινωνική ανθρώπινη αλληλεπίδραση στον πυρήνα του metaverse.
Η Facebook, όπως προαναφέραμε, πειραματίζεται με μια εφαρμογή συναντήσεων VR που ονομάζεται Workplace, και με έναν κοινωνικό χώρο που ονομάζεται Horizons, όπου και τα δύο χρησιμοποιούν τα εικονικά Avatar συστήματα τους.
Μια άλλη εφαρμογή εικονικής πραγματικότητας, η VRChat, επικεντρώνεται εξ ολοκλήρου στο να κάνεις παρέα και να συζητάς με άλλους μέσω διαδικτύου - χωρίς κανένα στόχο ή σκοπό πέρα από την εξερεύνηση του χώρου και τη συνάντηση των ανθρώπων.
Άλλες εφαρμογές μπορεί επίσης να περιμένουν, έτοιμες να ανακαλυφθούν.
Ο κ. Sweeney δήλωσε πρόσφατα στην Washington Post ότι οραματίζεται έναν κόσμο όπου ένας κατασκευαστής αυτοκινήτων που προσπαθεί να διαφημίσει ένα νέο μοντέλο "θα λανσάρει το αυτοκίνητό στον κόσμο σε πραγματικό χρόνο και θα μπορεί κανείς να το οδηγεί”.
Ίσως όταν κάνετε αγορές μέσω διαδικτύου, να μπορείτε να δοκιμάσετε πρώτα τα ρούχα ψηφιακά και μετά να τα παραγγείλετε να φτάσουν στον πραγματικό κόσμο.
Υπάρχει ήδη η τεχνολογία;
Το VR έχει προχωρήσει πολύ τα τελευταία χρόνια, με οπτικοακουστικά υψηλής τεχνολογίας που μπορούν να ξεγελάσουν το ανθρώπινο μάτι να βλέπει 3D καθώς ο παίκτης κινείται σε έναν εικονικό κόσμο. Επίσης, έχει γίνει πλέον πιο συνηθισμένο - καθώς τα VR gaming οπτικοακουστικά Oculus Quest 2 ήταν ένα δημοφιλές χριστουγεννιάτικο δώρο το 2020.
Η έκρηξη ενδιαφέροντος για τα NFT, τα οποία μπορεί να παρέχουν έναν τρόπο αξιόπιστης παρακολούθησης της ιδιοκτησίας ψηφιακών προϊόντων, θα μπορούσε να υποδείξει πώς θα λειτουργούσε μια εικονική οικονομία.
Και οι πιο προηγμένοι ψηφιακοί κόσμοι θα χρειαστούν καλύτερη, πιο συνεπή και περισσότερη σύνδεση για τα κινητά - κάτι που θα μπορούσε να λυθεί με την κυκλοφορία του 5G.
Προς το παρόν, όμως, όλα είναι σε αρχικό στάδιο. Η εξέλιξη του metaverse - αν αυτή υπάρξει - θα είναι μια μάχη μεταξύ των τεχνολογικών κολοσσών για την επόμενη δεκαετία, ή ίσως και παραπάνω.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr