Αυτές οι δύο μονάδες αποτελούν την ευρωπαϊκή συμβολή σε αυτό το μεγάλο σεληνιακό έργο. Η πρώτη φάση της σύμβασης I-HAB, (αξίας 36 εκατομμυρίων ευρώ, από το συνολικό ποσό των 327 εκατομμυρίων ευρώ) έχει επικυρωθεί από τον Ευρωπαϊκό Οργανισμό Διαστήματος (ESA), ενώ η ανάπτυξη της μονάδας ESPRIT έχει ήδη ξεκινήσει στο πλαίσιο της συμφωνίας «Authorization To Proceed (ATP)» με την υπογραφή της σύμβασης να αναμένεται έως το τέλος του έτους.
Σύμφωνα με την Thales, η επανδρωμένη σεληνιακή μονάδα είναι ένας από τους βασικού πυλώνες του προγράμματος Artemis της NASA, το οποίο έχει στόχο την επιστροφή του ανθρώπου στη Σελήνη έως το 2024. Το Artemis διεξάγεται στο πλαίσιο μιας διεθνούς συνεργασίας, η οποία περιλαμβάνει τη NASA (Ηνωμένες Πολιτείες), την ESA (Ευρώπη), την JAXA (Ιαπωνία) και την CSA (Καναδάς), όπου κάθε εταίρος είναι υπεύθυνος για την ανάπτυξη συμπληρωματικών τμημάτων τα οποία θα συναρμολογηθούν και θα τεθούν σε σεληνιακή τροχιά ξεκινώντας από το 2024.
Ο σταθμός, που ζυγίζει περίπου 40 τόνους, θα συναρμολογηθεί ενώ θα βρίσκεται σε σεληνιακή τροχιά. Η διαμόρφωση βρίσκεται σε τελικό στάδιο και θα αποτελείται κυρίως από μονάδες διαμονής για το πλήρωμα, θέσεις πρόσδεσης για εξωτερικά οχήματα όπως η κάψουλα Orion, μονάδες logistics, μονάδες επικοινωνίας μεταξύ Γης και Σελήνης, αεροθαλάμους «EVA» για την διεξαγωγή επιστημονικών πειραμάτων και δραστηριοτήτων εκτός σκάφους, καθώς και ρομποτικούς βραχίονες. Ο σταθμός δεν προορίζεται για μόνιμη επάνδρωση, αλλά έχει τη δυνατότητα να φιλοξενήσει τετραμελή πληρώματα για περιόδους ενός έως και τριών μηνών. Η NASA, συλλέγοντας πληροφορίες γύρω από τη Σεληνιακή δραστηριότητα με τη νέα Σεληνιακή μονάδα της Thales, θα καταφέρει να στείλει μέσα στα επόμενα χρόνια τους πρώτους ανθρώπους στον Άρη.
Ο Hervé Derrey, Διευθύνων Σύμβουλος της Thales Alenia Space δήλωσε: «Θα θέλαμε να ευχαριστήσουμε τον Ευρωπαϊκό Οργανισμό Διαστήματος που σταθερά συνεχίζει να μας εμπιστεύεται να χτίσουμε τις δύο βασικές ευρωπαϊκές μονάδες στον Σεληνιακό Διαστημικό Σταθμό, καθώς και τις εθνικές διαστημικές υπηρεσίες, ιδίως την γαλλική CNES και την ιταλική ASI για την υποστήριξή τους σε αυτά τα δύο προγράμματα. Με την συνδρομή μας στον Διεθνή Διαστημικό Σταθμό (ISS), τον εμπορικό διαστημικό σταθμό Axiom και τώρα τον Σεληνιακό Διαστημικό Σταθμό, επεκτείνουμε τις δυνατότητες μας σε αυτόν τον τομέα, όχι μόνο από άποψη τεχνολογίας, αλλά και ασφάλειας και άνεσης των πληρωμάτων.»
Η Thales Alenia Space έχει επιλεγεί για να κατασκευάσει τις δύο κύριες ευρωπαϊκές μονάδες στον διαστημικό σταθμό:
- I-HAB (International- Habitat), μια μονάδα υπό πίεση που θα παρέχει χώρους διαμονής του πληρώματος, καθώς και σημεία σύνδεσης για την παροχή πόρων σε διερχόμενα οχήματα. Με βάση τη μακροχρόνια εμπειρία της Thales Alenia Space στην ανάπτυξη μονάδων για τον Διεθνή Διαστημικό Σταθμό (ISS), μαζί με νέες τεχνολογίες και διαδικασίες, το I-HAB θα σηματοδοτήσει τη μετάβαση από τον ISS σε μια νέα γενιά διαστημικών υποδομών για εξερεύνηση του διαστήματος. Θα ικανοποιήσει τις εξελισσόμενες απαιτήσεις και επιδόσεις για ελαφρύτερες κατασκευές και βελτιστοποιημένο σύστημα προστασίας μικρομετεωριτών, εξελιγμένα συστήματα σύνδεσης και καταπακτές, βελτιωμένες λειτουργικές και αεροηλεκτρονικές αρχιτεκτονικές, αποτελεσματικότερο σύστημα θερμικού ελέγχου με αναπτυσσόμενα θερμαντικά σώματα για την εξασφάλιση πλήρους αυτόνομης διανομής θερμότητας και καινοτόμων συστημάτων κλιματισμού. Το I-HAB θα ταξιδέψει για πρώτη φορά στο διάστημα για πολύ καιρό, δίνοντάς στους επιστήμονες την ευκαιρία να πραγματοποιήσουν τεστ και να σχεδιάσουν πιθανές λύσεις για την προστασία από τις κοσμικές ακτινοβολίες. Kαθώς το I-HAB είναι μη επανδρωμένο κατά το μεγαλύτερο μέρος της τροχιάς του, απαιτεί εξειδικευμένες λύσεις για τις ρομποτικές του λειτουργίες, είτε επί του σκάφους όσο και εξωτερικά. Ένα από τα βασικά βήματα στην εξέλιξη του σχεδιασμού του σε σχέση με τις μονάδες του ISS, θα είναι η χρήση της εικονικής πραγματικότητας για την ανάπτυξη πιο άνετων εσωτερικών χώρων διαβίωσης μέσω αρθρωτών και αναδιαμορφώσιμων λύσεων για τη βελτιστοποίηση του χώρου και της άνεσης του πληρώματος. Η μονάδα I-HAB θα παρέχεται με συνεισφορές από άλλους διαστημικούς οργανισμούς από την Ευρώπη: την περιβαλλοντολογική μονάδα και το σύστημα υποστήριξης ζωής από την JAXA, τα αεροηλεκτρονικά συστήματα και το λογισμικό από τη NASA και τα ρομποτικά εξαρτήματα από την CSA. Η ενσωμάτωση όλων αυτών των στοιχείων στο I-HAB, θα βασιστεί στη μακροχρόνια εμπειρία της Thales Alenia Space στη διαχείριση συνεργατικών δραστηριοτήτων που αποκτήθηκαν κυρίως κατά την ανάπτυξη των κόμβων σύνδεσης του ISS. Η έναρξη του I-HAB έχει προγραμματιστεί για το 2026.
- Η μονάδα ESPRIT (Ευρωπαϊκό Σύστημα παροχής ανεφοδιασμού, υποδομών και τηλεπικοινωνιών) θα αποτελείται από δύο τμήματα. Το πρώτο ονομάζεται HLCS (Halo Lunar Communication System) θα διασφαλίσει την επικοινωνία μεταξύ του σεληνιακού διαστημικού σταθμού LOP-G και της Σελήνης. Αυτό έχει προγραμματιστεί να ξεκινήσει το 2024 με το HALO - την πρώτη μονάδα κατοίκισης και εφοδιασμού, παρεχόμενη από τις Ηνωμένες Πολιτείες και προερχόμενη από το φορτηγό ανεφοδιασμού Cygnus για τον οποίο η Thales Alenia Space επιλέχθηκε για να παρέχει την κύρια δομή και το σύστημα προστασίας από μικρομετεωρίτες. Το ESPRIT περιλαμβάνει ένα δεύτερο τμήμα, το ERM (ESPRIT Refueling Module,) το οποίο συνδυάζει τον ανεφοδιασμό του Σεληνιακού Διαστημικού Σταθμού και μια μικρή συμπιεσμένη μονάδα με παράθυρα. Το ERM θα ανεφοδιάζει ενεργά τον Σεληνιακό Διαστημικό Σταθμό με χημικά καύσιμα για να επεκτείνει τη διάρκεια ζωής του, αλλά και να προετοιμαστεί για τη χρήση ενός επαναχρησιμοποιήσιμου σεληνιακού εκφορτωτή για μεταφορές στο διάστημα και συγκεκριμένα στον Άρη. Το ERM ενσωματώνει μεγάλα παράθυρα που προσφέρουν 360° θέα του διαστήματος, της Σελήνης, της Γης και του Σεληνιακού Διαστημικού Σταθμού. Το ΕRM θα παρέχει επιπλέον πληροφορίες για ανεφοδιασμό και προμήθειες για το πλήρωμα. Η παράδοσή του έχει προγραμματιστεί για το 2026 και θα ξεκινήσει το 2027.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr