Η όλη κινητοποίηση αυτή σχετίζεται και με το ότι η Ε.Ε. προετοιμάζεται να εκσυγχρονίσει τη νομοθεσία της για τον ανταγωνισμό. Χθες η Ομοσπονδιακή Αντιμονοπωλιακή Υπηρεσία της Γερμανίας ανακοίνωσε πως η Facebook πρέπει να περιορίσει τη συλλογή δεδομένων στη Γερμανία, διότι καταχράται της δεσπόζουσας θέσης της στην αγορά και πλήττει τον ανταγωνισμό. Συγκεκριμένα, η Υπηρεσία εκφράζει την αντίθεσή της στο ότι το προαναφερθέν κοινωνικό δίκτυο συγκεντρώνει στοιχεία χρηστών από τρίτα μέρη, μεταξύ αυτών και από τις δικές του θυγατρικές WhatsApp και Instagram. Αυτό μπορεί να το κάνει ακόμη και από ανθρώπους και ιστοτόπους οι οποίοι φαινομενικά δεν έχουν σχέση με το Facebook, αλλά συνδέονται μαζί του με τις εντολές «μου αρέσει» και «κοινοποιήστε» (που υπάρχουν στο κοινωνικό δίκτυο).
Σύμφωνα με τους Financial Times, η Ευρωπαία επίτροπος Ανταγωνισμού Μαργκρέτε Βεστάγκερ ανέθεσε σε πανεπιστημιακούς να διερευνήσουν εάν η σώρευση δεδομένων παραβιάζει τον ανταγωνισμό. «Επιλέγουμε προϊόντα από εκατομμύρια πωλητές, αναζητούμε ειδήσεις από κάθε χώρα στον κόσμο, αλλά όλα αυτά διοχετεύονται σε πολύ λίγες πλατφόρμες», εννοώντας εμμέσως πλην σαφώς τις Google, Amazon και Facebook. Σήμερα συζητείται στις Βρυξέλλες η αναθεώρηση της οδηγίας περί πνευματικών δικαιωμάτων, ώστε να καλύψει θέματα που ανακύπτουν μεταξύ των δημιουργών περιεχομένου (εκδοτικοί οίκοι, μουσικοί, συγγραφείς κ.ά.) και των πλατφορμών όπου αυτό διατίθεται. Το προσχέδιο της οδηγίας θεωρεί άμεσα υπεύθυνες τις διαδικτυακές πλατφόρμες για την όποια παραβίαση. Αυτό σημαίνει πως το YouTube θα διαπραγματεύεται ειδικές άδειες με απαξάπαντες τους κατόχους πνευματικών δικαιωμάτων, ενώ η Goοgle θα πρέπει να έχει άδεια για φιλοξενία άρθρων εφημερίδων, ειδάλλως δεν θα «ανεβάζει» αποσπάσματά τους.
Ανακοινώνοντας τα πορίσματα της τριετούς έρευνας για τον τρόπο συλλογής δεδομένων του Facebook, ο επικεφαλής της Αντιμονοπωλιακής Υπηρεσίας, Αντρέας Μουντ, δήλωσε τα εξής: «Στο μέλλον, πλέον δεν θα επιτρέπεται στο Facebook να υποχρεώνει τους χρήστες να αποδέχονται την άνευ όρων συλλογή προσωπικών δεδομένων και την ενσωμάτωση στοιχείων εκτός Facebook στον εκεί λογαριασμό τους». Στη Γερμανία η εταιρεία θα δύναται να συγκεντρώνει δεδομένα μόνο από τις WhatsApp και Instagram, υπό τον όρο πως έχει τη συγκατάθεση των χρηστών. Ειδάλλως, θα πρέπει να διακόπτει τη διαδικασία. Οι σχετικές προτάσεις της για το πώς θα το κάνει θα πρέπει να υποβληθούν εντός δώδεκα μηνών. Επιπλέον, η Γερμανία διεξάγει έρευνα και για την Amazon, εξετάζοντας τον διπλό ρόλο που έχει ως λιανέμπορος και πλατφόρμα, όπου συγκεντρώνονται οι προμηθευτές και πωλούν – η Κομισιόν με τη σειρά της θα κάνει έρευνα για τη χρήση δεδομένων τρίτων από την Amazon.
Η απόφαση της Αντιμονοπωλιακής Υπηρεσίας θεωρείται πολύ ρηξικέλευθη και, αν και περιορίζεται επί του παρόντος στη Γερμανία, δεν αναμένεται να μείνει εκεί. «Θα έχει σημαντική επίπτωση στο επιχειρησιακό μοντέλο της Facebook»,παρατηρεί ο ειδικευμένος σε αντιμονοπωλιακά θέματα δικηγόρος Τόμας Βίντζε, συνεταίρος της Clifford Chance στις Βρυξέλλες. Η Facebook διεμήνυσε ότι η Ομοσπονδιακή Αντιμονοπωλιακή Υπηρεσία της Γερμανίας έκανε κάτι πρωτοφανές, βασιζόμενη στους νόμους περί ανταγωνισμού για να ασχοληθεί με θέματα προστασίας δεδομένων. Επίσης, ανέφερε πως θα κινηθεί δικαστικά κατά της Υπηρεσίας.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr