Για το έτος 2017, από το σύνολο των καταγγελιών που εξακριβώθηκαν ως παράνομες, το 48% αφορούσε οικονομικές απάτες. Η συγκεκριμένη κατηγορία οικονομικού εγκλήματος για πρώτη φορά καταλαμβάνει την πλειοψηφία των καταγγελιών που λαμβάνει η γραμμή σε ετήσια βάση, ξεπερνώντας κατά πολύ το ποσοστό καταγγελιών παράνομου περιεχομένου που αγγίζει (για το 2017) το 23% και που τα προηγούμενα χρόνια βρισκόταν στην κορυφή.
Οι καταγγελίες που έλαβε η SafeLine για διαδικτυακές οικονομικές απάτες αφορούσαν κυρίως διαδικτυακές αγορές όπου τις περισσότερες φορές οι καταγγέλλοντες δεν παρέλαβαν ποτέ το προϊόν παραγγελίας τους ή το προϊόν που παρέλαβαν δεν ανταποκρινόταν στον προϊόν που είχαν επιλέξει. Πολλά περιστατικά επίσης αφορούσαν στο ότι δεν τηρούνταν οι όροι επιστροφής χρημάτων ή αλλαγής προϊόντων. Άλλες καταγγελίες αφορούσαν περιστατικά όπου, κατόπιν πληρωμής, αναγραφόταν στην ιστοσελίδα ότι το tracking number της παραγγελίας είναι προσωρινώς μη διαθέσιμο.
Οι καταγγέλλοντες συμπερασματικά -καθώς οι πλειοψηφία των καταγγελιών στη SafeLine υποβάλλονται ανώνυμα- είναι ενήλικες οι οποίοι είτε ζητούν τρόπο να αποζημιωθούν είτε να πάρουν πίσω τα χρήματά τους είτε ζητούν να αφαιρεθούν απ’ το διαδίκτυο οι εν λόγω ιστοσελίδες/διαφημίσεις προκειμένου να μην υπάρξουν περισσότερα μελλοντικά θύματα.
Στο φάσμα της οικονομικής απάτης κατά το 2017 η SafeLine έλαβε μεγάλο αριθμό καταγγελιών που σχετίζονταν με παράνομο διαδικτυακό στοίχημα και καταγγελίες για απατηλές αλλά δελεαστικές διαφημίσεις προϊόντων σε πολύ χαμηλές τιμές που εντοπίστηκαν κυρίως στο κοινωνικό δίκτυο Facebook.
Η SafeLine προώθησε ως όφειλε τις ύποπτες σελίδες για οικονομική απάτη στη Δ/νση Δίωξης Οικονομικού Εγκλήματος ενώ παράλληλα ενημέρωσε τους καταγγέλλοντες για τα βήματα που έπρεπε να ακολουθήσουν σε περίπτωση που επιθυμούσαν να κινηθούν δικαστικά καθώς είναι ο μόνος τρόπος να διεκδικήσουν τα χρήματά τους. Όσον αφορά στα περιστατικά που αφορούσαν το κοινωνικό δίκτυο Facebook οι υπεύθυνοι της SafeLine ενημέρωσαν τους διαχειριστές με τους οποίους διατηρούν στενή επαφή, και στο σύνολό τους το ύποπτο περιεχόμενο αποκλείστηκε άμεσα.
Βασική μέριμνα της SafeLine, εκτός από την προάσπιση των δικαιωμάτων του παιδιού στο διαδίκτυο, αποτελεί και η αντιμετώπιση του διαδικτυακού οικονομικού εγκλήματος. Προσεχώς θα δημοσιευτούν τα συγκεντρωτικά στατιστικά στοιχεία για το έτος 2017 και θα αφορούν όλο το φάσμα των διαδικτυακών εγκλημάτων.
Οι νέες τεχνολογίες δίνουν την ευκαιρία σε επιτήδειους να ανακαλύπτουν όλο και περισσότερους τρόπους για να εξαπατούν πολίτες και επιχειρήσεις και να επιχειρούν στοχευμένες επιθέσεις αλίευσης προσωπικών δεδομένων. Για το λόγο αυτό το Ελληνικό Κέντρο Ασφαλούς Διαδικτύου συνιστά την προσοχή των χρηστών όταν πραγματοποιούν οικονομικές συναλλαγές μέσω διαδικτύου. Δείτε στο γράφημα που ακολουθεί πως θα καταλάβετε αν το e-shop που επιλέξατε είναι αξιόπιστο ενώ αναλυτικές πληροφορίες μπορείτε να βρείτε στην εφαρμογή «feel safe @e-commerce» που δημιουργήθηκε από τη Δίωξη Ηλεκτρονικού Εγκλήματος σε συνεργασία με την Ελληνική Συνομοσπονδία Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας και στον οδηγό για ασφαλείς αγορές του Ελληνικού Κέντρου Ασφαλούς Διαδικτύου του ΙΤΕ.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr