Πολλές φορές τα πράγματα φαντάζουν αυτονόητα. Σε τέτοιο βαθμό, που θεωρούμε πως δεν έχει νόημα να τα ερευνήσουμε εις βάθος. Ακριβώς το ίδιο συμβαίνει και στην περίπτωση των εταιρειών Facebook και Google. Αναμφισβήτητα, είναι κερδοφόρες. Το πώς γίνεται αυτό, είναι μία άκρως ενδιαφέρουσα διαδικασία.
Η σύντομη απάντηση είναι από τις διαφημίσεις. Πράγματι, το 95% της Google και το 99% της Facebook προέρχονται από τις αντίστοιχες διαφημίσεις στις σελίδες τους. Οι εταιρείες αυτές ουσιαστικά μεσολαβούν ανάμεσα στους διαφημιζόμενους και τους χρήστες. Με αυτό τρόπο οι εταιρείες δεν είναι υποχρεωμένες να πλασάρουν τα προς διαφήμιση προϊόντα τους απευθείας σε εμάς. Κάτι το οποίο ενδεχομένως να ήταν ασύμφορο.
Διαφημιστικό target group
H τακτική των Facebook και Gοοgle βασίζεται πρωτίστως στο marketing και συγκεκριμένα στην τακτική ''target group'' (στοχευμένα γκρουπ). Στη στοχευμένη διαφήμιση δηλαδή, οι θεατές είναι ενδιαφερόμενοι άμεσα με αυτή. Τέτοια παραδείγματα αποτελούν τα φοιτητικά έπιπλα που απευθύνονται σε κάποιον τελειόφοιτο λυκείου ή ακόμα και τα εκπτωτικά κουπόνια για ταξίδια σε κάποιον που είναι έτοιμος να φύγει για διακοπές. Το target group απευθύνεται κοινώς σε συγκεκριμένες ηλικίες, ομάδες. Απευθύνεται ακόμη σε συγκεκριμένα ενδιαφέροντα, κουλτούρα και καταναλωτικές συνήθειες.
Τα σημαντικότερα περιουσιακά στοιχεία των εταιρειών αποτελούν τα στοιχεία των χρηστών. Π.χ., ένας χρήστης μπορεί να γράψει στο προφίλ του: '' Είμαι η Μαρία, είμαι 19 ετών, μου αρέσει η jazz και παίζω volley''. Η εκμετάλλευση τέτοιων στοιχείων μπορεί να αποδώσει στις εταιρείες κέρδος ύψους 3.000.000 ευρώ ανά μέρα.
Πληροφορία για κάθε "like"
Κάποιος θα μπορούσε εύλογα να αναρωτηθεί πως γίνεται η πρόσβαση στα στοιχεία μας. Κάθε κίνηση σε Facebook και Google, με άλλα λόγια κάθε ''κλικ'' του ποντικιού που κάνουμε, καταγράφεται αυτομάτως. Τα γκρουπ που κάναμε ''like'' και η κάθε λέξη – φράση που γράφουμε στην μπάρα αναζήτησης αποθηκεύονται.
Με αυτό τον τρόπο οι εταιρείες αντλούν πληροφορίες από τις βάσεις δεδομένων που αφορούν εμάς και σε συνδυασμό με τα ''έξατομικευμένα περιβάλλοντα επικοινωνίας'' (που έχουν σκοπό τη δημιουργία φιλικού περιβάλλοντος ως προς το κάθε χρήστη μεμονωμένα και την προβολή των προσωπικών του προτιμήσεων και ενδιαφερόντων μέσω κατάλληλων λογισμικών), δημιουργούν ένα ''ψυχολογικό προφίλ'' που αντανακλά τον τρόπο σκέψης και ενδιαφερόντων μας.
Οι λογαριασμοί "περιουσιακά" στοιχεία του Facebook
Η άδεια χρήσης της Facebook - που αποδεχτήκαμε όλοι όταν φτιάξαμε το λογαριασμό μας – αναφέρει πως όλα τα στοιχεία που εισάγουμε στο σύστημα όπως φωτογραφίες, σχόλια, βίντεο και προσωπικά στοιχεία θα χρησιμοποιηθούν ως περιουσιακά στοιχεία της εταιρείας, η οποία έχει κάθε δικαίωμα να τα χρησιμοποιήσει προς όφελος της με γνώμονα το κέρδος . Αξιοσημείωτο είναι πάντως πως άδεια χρήσης της Facebook είναι σε έκταση όση το Σύνταγμα των Ηνωμένων Πολιτειών! Συνεπώς είναι πρακτικά αδύνατο να διαβαστεί στο σύνολό της από τους χρήστες.
Η είσοδος στη Google αποθηκεύει δύο cookies. Το PREF και το NID τα οποία είναι μοναδικά ανά υπολογιστή και διαρκούν για μία μέρα και έξι μέρες αντίστοιχα. Επίσης, καταγράφει οτιδήποτε εισάγουμε στην μπάρα αναζήτησης. Αν κάνετε δεξί κλικ σε έναν σύνδεσμο αποτελέσματος αυτό που θα δείτε θα είναι κάτι της μορφής:
"http://www.google.gr/url?sa=t&source=web&cd=3&ved=0CCEQFjAC&url=http%3A%2F%2Fodysonline.gr%2F&ei=lVVpTOnqB". Κοινώς δεν αναφέρεται απλώς η σελίδα προορισμού.
Η κίνηση ματ για τα έσοδα της Microsoft
Τον Οκτώβρη του 2007 η Microsoft αγόρασε το 1,6% της Facebook για 240 εκατομμύρια δολάρια. Αυτή η επιχειρηματική κίνηση δεν της προσέδωσε κέρδη επί των διαφημίσεων της Facebook, αλλά της εξασφάλισε πρόσβαση σε συνήθειες 500.000.000 εκατομμυρίων χρηστών ως μέτοχος. Επιπλέον τα έσοδα των διαφημίσεων της Facebook ανήλθαν το 2011σε 3,2 δις. δολάρια, ενώ της Google για το ίδιο έτος σε 36,5 δις. δολάρια.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr