Όπως σημειώνει, διαθέτουμε κρεβάτια σε Μονάδες Εντατικής Θεραπείας τα οποία προτιθέμεθα να διαθέσουμε στο δημόσιο σύστημα υγείας, με διαχειριστή το ΕΚΑΒ, που διαχειρίζεται τα κρεβάτια στις ΜΕΘ των δημόσιων νοσοκομείων κι εκείνα των ιδιωτικών κλινικών που έχουν διατεθεί στο ΕΣΥ. Προς τον σκοπό αυτό, συνεχίζει, έχουμε υποβάλλει συγκεκριμένες προτάσεις στους αρμοδίους φορείς και αναμένουμε την απάντηση του Υπουργείου Υγείας. Γιατί είναι αδιανόητο να υπάρχουν, σήμερα, διασωληνωμένοι ασθενείς που χρήζουν νοσηλείας σε ΜΕΘ και να παραμένουν επί μέρες σε κοινούς θαλάμους νοσηλείας, όπως αδιανόητες είναι οι τεράστιες λίστες αναμονής για ένα κρεβάτι σε Μονάδα Εντατικής Θεραπείας.
Και αντί η Πολιτεία να συνειδητοποιήσει την συμβολή των ιδιωτικών κλινικών στο ευρύτερο σύστημα υγείας, αδιαφορεί διαχρονικά, με αποτέλεσμα, όπως τονίζει ο πρόεδρος της ΠΕΙΚ, ο κλάδος να συρρικνώνεται, με ότι αυτό σημαίνει για την υγεία του έλληνα πολίτη και με τους αριθμούς να είναι ενδεικτικοί του προβλήματος: το 2008, λειτουργούσαν σε ολόκληρη την χώρα, 170 κλινικές, με 15.124 κλίνες νοσηλείας, συμπληρωματικές σε εκείνες του δημόσιου τομέα. Σήμερα, το 2019, λειτουργούν μόλις 125 ιδιωτικές κλινικές και συγκεκριμένα, 75 Γενικές Κλινικές, 15 Ειδικές (μαιευτικές, παθολογικές, οφθαλμολογικές, νευρολογικές) 35 Ψυχιατρικές.
Οι εκπρόσωποι των ιδιωτικών κλινικών προσφάτως είχαν συνάντηση με την νέα διοίκηση του ΕΟΠΥΥ, θέτοντας ορισμένα από τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν, αλλά η συνάντηση ήταν περισσότερο γνωριμίας και σύντομα αναμένεται να υπάρξει νέα συνάντηση, κατά την οποία «θα τεθούν στο τραπέζι» εκ μέρους της ΠΕΙΚ, όλα τα χρονίζοντα και σοβαρά προβλήματα του κλάδου.
Με βασικότερα, όπως αυτά περιγράφονται από Γρηγόρη Σαραφιανό,
- την αναπροσαρμογή του προϋπολογισμού του ΕΟΠΥΥ σε πραγματικά επίπεδα, λαμβάνοντας υπόψη τις υποβαλλόμενες δαπάνες.
- την αναπροσαρμογή των τιμών των ΚΕΝ σε επίπεδα που να καλύπτουν το κόστος νοσηλείας, συν ένα εύλογο ποσοστό κέρδους και
- την λειτουργία και οικονομική κάλυψη των ΜΕΘ από τον ΕΟΠΥΥ, με βάση τις ανάγκες νοσηλείας, όπως προσδιορίζονται από τους θεράποντες ιατρούς, οι οποίοι και έχουν την ευθύνη του ασθενούς. Κι αυτό, γιατί ουδείς μπορεί να αμφισβητήσει ότι η ανθρώπινη ζωή δεν αποτιμάται σε χρήμα, ούτε μπορεί να αφεθεί σε γραφειοκρατικά τερτίπια για οικονομίες στον ΕΟΠΥΥ.
Η υποχρηματοδοτηση και κατανομή των ποσών ανά κωδικό παρόχων στον προϋπολογισμό του ΕΟΠΥΥ, όπως διαμορφώθηκε στα τέλη του 2011, είναι ένα από τα βασικά προβλήματα που αντιμετωπίζει η παροχή υπηρεσιών υγείας στον ιδιωτικό τομέα. Κι αυτό, γιατί όπως επισημαίνει ο πρόεδρος της Πανελήνιας Ένωσης Ιδιωτικών Κλινικών, κατ΄ αυτόν τον τρόπο αθροίζονται οι δαπάνες υγείας μόνον των τεσσάρων Ταμείων που αρχικώς συνέστησαν τον ΕΟΠΥΥ (ΙΚΑ, ΟΓΑ, ΟΑΕΕ, ΟΠΑΔ), ενώ από τότε, στον Οργανισμό εντάχθηκαν δεκάδες Ασφαλιστικά Ταμεία, με εκατομμύρια ασφαλισμένους, χωρίς όμως η ένταξη αυτή να συνοδευτεί από αναμόρφωση των Κλειστών Προϋπολογισμών.
Οι τιμές Κλειστών Νοσηλείων είναι ένα ακόμη πρόβλημα. Γιατί όπως επισημαίνει ο Γρηγόρης Σαραφιανός, μειώθηκαν κατά 30%, χωρίς όμως να υπάρξει πραγματική κοστολόγηση. Αντιθέτως, ανταποκρινόμενες οι εκάστοτε ηγεσίες του Υπουργείου Υγείας, στο αίτημα της τότε τρόϊκας / σήμερα των θεσμών, για Κλειστούς Προϋπολογισμούς χωρίς δυνατότητα υπέρβασής τους, καθιερώθηκε η πρόταση Σαλμά για rebate και Claw Back, που ανέρχονται περίπου στο 48%. Που σημαίνει, σύμφωνα με τον Γρ. Σαραφιανό, ότι οι κλινικές είναι υποχρεωμένες να παρέχουν μεν τις υπηρεσίες τους, στους ασφαλισμένους βάσει των κρατικών ΚΕΝ που η πολιτεία επέβαλε, αλλά να τις πληρώνονται με περικοπή 48%, διότι δεν επαρκούν τα ποσά του προϋπολογισμού.
Καθιερώθηκε, επίσης, η συμμετοχή των ασθενών κατά 30% και 50% στις δαπάνες νοσηλείας για τους ασθενείς του ΟΓΑ, ενώ αυξήθηκε στο 24% (εν είδη πολυτελείας) ο ΦΠΑ στην Υγεία, με αποτέλεσμα να αγοράζουμε (τονίζει ο πρόεδρος της Ένωσης Ιδιωτικών Κλινικών) τα φάρμακα και τα αναλώσιμα υλικά με 6% και 13% και να τα χρεώνουμε στον ΕΟΠΥΥ και στους ασθενείς με 24%
Και μέσα σε όλα αυτά, συνεχίζει ο Γρ. Σαραφιανός, από 1/11/2018, ο ΕΟΠΥΥ, στις περιπτώσεις που απαιτηθεί παράταση της νοσηλείας, λόγω μη ολοκλήρωσης της θεραπείας ή λόγω επιπλοκών, δεν καλύπτει τις δαπάνες για διαγνωστικές εξετάσεις και φάρμακα, τα οποία καλούνται να καλύψουν οι κλινικές.
Σοβαρά προβλήματα υπάρχουν και σε ότι αφορά τις ΜΕΘ. Υπάρχουν, περίπου 150 ιδιωτικές κλίνες οι οποίες δεν παραχωρούνται για διαχείριση στον ΕΟΠΥΥ, αφού το νοσήλιο, που ανέρχεται σε 1.200€, δεν επαρκεί για να καλύψει το ημερήσιο κόστος νοσηλείας, όταν στα νοσοκομεία του ΕΣΥ κάθε κλίνη κοστίζει περίπου 3200€. Ωστόσο, όπως προαναφέρθηκε, μέρος των κλινών αυτών, οι κλινικές δηλώνουν ότι το παραχωρούν στο ΕΣΥ με διαχειριστή το ΕΚΑΒ. Σημειώνεται, ότι η διαχείριση των κλινών ΜΕΘ από το ΕΚΑΒ γίνεται μόνο σε Αττική και Αχαΐα. Στην υπόλοιπη Ελλάδα το ΕΚΑΒ αρνείται την διαχείριση, με αποτέλεσμα να υπάρχουν στη περιφέρεια κλειστές κλίνες ΜΕΘ, παρά τις αυξημένες ανάγκες λόγω επιδημιών, τροχαίων, εκτάκτων γεγονότων κλπ.
Υπάρχει λύση σε όλα αυτά;
Σύμφωνα με τον Γρ. Σαραφιανό, πρέπει να αποκτήσουμε ως χώρα ένα στρατηγικό σχέδιο για το Δημόσιο και Ιδιωτικό Σύστημα Υγείας, με ορίζοντα το 2030, λαμβάνοντας υπόψη τις διεθνείς εξελίξεις στην Ιατρική και τις διαφοροποιήσεις στις ανάγκες του πληθυσμού, όπως διαμορφώνονται μέσα από πολλαπλές παραμέτρους και συγκεκριμένα, υπογεννητικότητα, γήρανση του πληθυσμού, μείωση του προσδόκιμου ζωής, νέες ασθένειες και νέες ακριβές θεραπείες, εξέλιξη της ιατρικής τεχνολογίας, ρομποτική ιατρική, τεχνητή νοημοσύνη, νανοτεχνολογία στη διάγνωση και στη θεραπεία και πολλές και συνεχείς εξελίξεις στην ιατρική επιστήμη και στην τρόπο αντιμετώπισης των ασθενειών.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr