«Η πολιτική προτεραιότητα σήμερα είναι η σταθεροποίηση και «ηθικοποίηση» του ΕΣΥ, η στήριξη των δημόσιων δομών για να υλοποιηθεί στην πράξη η καθολική πρόσβαση των ανασφάλιστων στην ιατροφαρμακευτική περίθαλψη, αλλά και η ριζική ανασυγκρότηση του Συστήματος Υγείας, γιατί : 1. Δεν έχουμε κανένα λόγο να παρέχουμε πολιτική ασυλία στις διαχρονικές παθογένειες και στρεβλώσεις του που οδήγησαν στην ασυδοσία και διαφθορά της προηγούμενης περιόδου, και 2 . Χωρίς σοβαρές μεταρρυθμιστικές τομές με προοδευτικό περιεχόμενο δεν μπορεί να διασφαλιστεί η βιωσιμότητα του και η ικανότητα του να καλύπτει τις αυξανόμενες υγειονομικές ανάγκες των ανθρώπων» Αυτό τόνισε ο υπουργός Υγείας Ανδρέας Ξανθός μιλώντας στο συνέδριο του Economist..
Ο ίδιος σημείωσε ότι παρά το ότι το Σύστημα Υγείας έχει σήμερα πολλαπλά προβλήματα και συσσωρευμένες ελλείψεις υποδομών, εξοπλισμού, υλικών αλλά κυρίως ανθρώπινου δυναμικού, υπάρχει μια σχετική βελτίωση. «Σημαντική βελτίωση παρουσιάζει η ροή των πληρωμών στο ΕΣΥ, η οποία αναμένεται να ενισχυθεί μετά την εκταμίευση της «υποδόσης» που αφορά ληξιπρόθεσμες οφειλές . Οι συνολικές πληρωμές ( προμηθευτές-μισθοδοσία επικουρικού προσωπικού) το 1ο τετράμηνο του 2016 ανήλθαν σε 334 εκ. ευρώ, ενώ το αντίστοιχο ποσό το 2015 ήταν 164 εκ. ευρώ. Μέσα στον Ιούνιο θα επιχορηγηθούν με άλλα 120 εκ. ευρώ τα νοσοκομεία, φτάνοντας στο τέλος του 1ου εξαμήνου στο 41% την εκτέλεση του κρατικού προϋπολογισμού. Είναι η πρώτη, οριακή έστω, υποχώρηση της λιτότητας στο δημόσιο σύστημα υγείας σε μια περίοδο δημοσιονομικής στενότητας και πειθαρχίας» είπε.
«Έχουμε δρομολογήσει την κάλυψη μέρους των τεράστιων κενών στο ΕΣΥ με 3500 προσλήψεις μόνιμου προσωπικού μέσα στο 2016, επίσης για 1η φορά μετά από 6 χρόνια. Η πρώτη δέσμη αυτών των προσλήψεων που ολοκληρώθηκε από το ΑΣΕΠ ( 985 νοσηλευτές-λοιπό προσωπικό) ήδη τοποθετούνται στα νοσοκομεία, οι 670 θέσεις μόνιμων γιατρών ΕΣΥ προκηρύσσονται από τα νοσοκομεία και μόλις ολοκληρωθεί η τοποθέτηση των νέων διοικητών θα αρχίσουν οι κρίσεις, ενώ άμεσα θα προκηρυχθούν οι υπόλοιπες 1700 περίπου θέσεις μόνιμου μη ιατρικού προσωπικού. Αυτό, σε συνδυασμό με τους 345 μόνιμους γιατρούς ΕΣΥ που υπογράφτηκαν οι διορισμοί τους μετά το «ξεπάγωμα» των προσλήψεων πριν από το 2010, με τους 1.180 επικουρικούς γιατρούς πού διορίστηκαν από το Σεπτέμβριο του 2015, με τις 585 θέσεις λοιπού επικουρικού προσωπικού που προωθούνται μέσω ΑΣΕΠ, με τις 500 θέσεις ( 100 γιατρών-400 νοσηλευτών) με διετή σύμβαση μέσω ΚΕΕΛΠΝΟ για τις ΜΕΘ, με τους 186 διασώστες του ΕΚΑΒ που διορίστηκαν το τέλος του 2015, με τα 141 άτομα ( γιατροί- νοσηλευτές –παραϊατρικό προσωπικό κλπ) που διορίστηκαν στις δημόσιες δομές 7 νησιών του Αιγαίου λόγω προσφυγικού μέσω ειδικού Ταμείου ( ISF) της ΕΕ και με την επαναφορά επιδόματος άγονης περιοχής 400 ευρώ για 311 δυσπρόσιτα και νησιωτικά ΠΙ, συνιστούν την πρώτη ολοκληρωμένη παρέμβαση στήριξης και αναβάθμισης του ΕΣΥ από την αρχή της κρίσης».
13 σημεία για τη φαρμακευτική πολιτική
Αναφορικά με τη φαρμακευτική πολιτική υπογράμμισε την ανάγκη να είναι εστιασμένη στον ασθενή αλλά και στη βιωσιμότητα του Δημόσιου Συστήματος Υγείας :
Σύμφωνα με τον υπουργό τα βασικά στοιχεία της φαρμακευτικής πολιτικής είναι:
1. Μηχανισμός συστηματικής παρακολούθησης της νοσοκομειακής φαρμακευτικής δαπάνης που φέτος έχει κλειστό προϋπολογισμό και υπόκειται σε claw back. Έχει δημιουργηθεί στο Υπουργείο Υγείας, με ευθύνη της Γενικής Διεύθυνσης Οικονομικών και με συμμετοχή του ΕΟΠΥΥ, του ΕΟΦ και των ΥΠΕ, καταγράφοντας σε μηνιαία βάση την εξέλιξη της δαπάνης .
2. Σταθερό ποσοστό αποπληρωμής οφειλών προς τις φαρμακευτικές εταιρείες σε κάθε ποσό από τον κρατικό προϋπολογισμό που εκταμιεύεται προς τα νοσοκομεία.
3. Ενεργοποίηση των θεσμοθετημένων επιστημονικών οργάνων των νοσοκομείων που έχουν την ευθύνη της ορθολογικής χρήσης των φαρμάκων ( Ογκολογικά Συμβούλια, Επιτροπές Ενδονοσοκομειακών Λοιμώξεων, Επιτροπές Ελέγχου Φαρμακευτικής Δαπάνης κλπ) και της εφαρμογής θεραπευτικών πρωτοκόλλων και στους νοσηλευόμενους ασθενείς.
4. Εφαρμογή του ηλεκτρονικού συστήματος της ΗΔΙΚΑ και για τη συνταγογράφηση εντός των νοσοκομείων
5. Προετοιμασία εφαρμογής κλειστού προϋπολογισμού φαρμάκων σε κάθε κλινική/τμήμα του νοσοκομείου
6. Συνυπολογισμός των εκπτώσεων που δίνουν οι φαρμακευτικές εταιρείες στο claw back
7. Συγκεντροποίηση των προμηθειών και των διαγωνισμών για νοσοκομειακά φάρμακα, σε επίπεδο -κατ’ αρχήν -των ΥΠΕ
8. Ενιαιοποίηση των πολλαπλών rebates που ισχύουν στην εξωνοσοκομειακή δαπάνη
9. Αλλαγή αλγορίθμων για τον υπολογισμό της τιμής αποζημίωσης με βάση τις 5 κατηγορίες φαρμάκων ( on patent, off patent, generics, υβριδικά, «καλώς καθιερωμένης χρήσης» ) με στόχο τον εξορθολογισμό των τιμών αποζημίωσης και τη μείωση της επιβάρυνσης του ασφαλισμένου
10. Δημιουργία μητρώων ασθενών ( registries) για τη στοχευμένη χορήγηση καινοτόμων φαρμάκων σε περισσότερους ασθενείς, με βάση τις διεθνείς επιστημονικές ενδείξεις.
11. Επιτάχυνση και υποστήριξη της λειτουργίας της Επιτροπής Διαπραγμάτευσης του ΕΟΠΥΥ, για τη διασφάλιση τιμών αποζημίωσης των ΦΥΚ συμβατών με τις δημοσιονομικές αντοχές της χώρας.
12. Εκκίνηση διαδικασίας οργάνωσης ενός συστήματος αξιολόγησης τεχνολογιών υγείας-φαρμάκου ( ΗΤΑ)
13. Έμφαση στη διακρατική συνεργασία ( ειδικά με χώρες του ευρωπαϊκού νότου) για κοινή διαπραγμάτευση με τη φαρμακοβιομηχανία, διασφαλίζοντας την ευχερή πρόσβαση των ασθενών στη φαρμακευτική καινοτομία αλλά και την οικονομική βιωσιμότητα των συστημάτων υγείας.
Γιώργος Αλεξάκης
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr