Ο 90χρονος, φίλος του ζωγράφου δήλωσε στο Observer: "Είναι ένα σύνολο από εκατοντάδες φωτογραφίες. Πραγματική αποκάλυψη. Είναι τόσο συναρπαστικό να συγκρίνουμε ορισμένα έργα ζωγραφικής με τα γεγονότα της ζωής του. Είναι εκπληκτικό". Το αρχείο περιλαμβάνει το προσωπικό άλμπουμ του ζωγράφου, ο οποίος μέσα από τις φωτογραφίες κατέγραφε ιδέες και πτυχές για το καλλιτεχνικό του έργο. Εκτός από καλλιτεχνικές ανησυχίες, μπορεί κανείς να βρει στιγμιότυπα από την καθημερινότητα του Πικάσο, όπως στιγμές που παίζει με τα σκυλιά του, ενώ υπάρχουν αμέτρητα πορτρέτα γυναικών, συμπεριλαμβανομένης της πρώτης συζύγου του, Όλγας Χόχλοβα, αλλά και της περίφημης ερωμένης του, Ντόρα Μάαρ. "Έβγαζε συνεχώς φωτογραφίες. Αρκετές φορές μπορεί κανείς να αναγνωρίσει τον τρόπο που ψάχνει τριγύρω για να ζωγραφίσει".
H σύζυγος του Όλγα Χόχλοβα φωτογραφημένη από τον ίδιο το 1917
Σχετικά με τις ταινίες, ανάμεσα στα πλάνα συναντά κανείς, τη γυναίκα του Όλγα να μαδά τα πέταλα μιας μαργαρίτας, σιγομουρμουρίζοντας "με αγαπά, δε μ' αγαπά...". Μεταξύ άλλων υπάρχουν πολλά ντοκουμέντα που δείχνουν πόσο παθιασμένος ήταν ο Πικάσο με τη γυναίκα του, αν και όπως αναφέρει ο Ρίτσαρντσον η ζωή της ήταν θλιβερή: "Ο Πικάσο υπήρξε τρελά ερωτευμένος μαζί της, όταν εκείνη χόρευε στο Ντιαγκίλεφ. Κατέληξε όμως να είναι νευρωτική. Τελείωσε άσχημα. Δεν τρελάθηκε, απλώς μετατράπηκε σε μια πολύ πληγωμένη γυναίκα. Μάλιστα, μερικές από τις πιο ρομαντικές φωτογραφίες απεικονίζουν ερωτοτροπίες του Πικάσο μαζί της στην Ισπανία και την Ιταλία. Ήταν πολύ υπερήφανος για αυτήν, ήταν άλλωστε πολύ όμορφη", τόνισε ο Ρίτσαρντσον, ενώ συνέχισε: "Αυτές οι ευτυχισμένες εικόνες άλλαξαν δραματικά μετά από καιρό. Σε ένα συγκεκριμένο πλάνο, η Όλγα εμφανίζεται ντυμένη άψογα, στο βάθος όμως η πόρτα του χώρου είναι ανοιχτή, αποκαλύπτοντας την ερωμένη του Πικάσο, Μαρί-Τερέζ Γουόλτερ. Η καημένη η Όλγα, αν και τόσο ταλαιπωρημένη φαινόταν κομψή."
Ο Πικάσο παίζει με τον σκύλο του το 1932
Ο Ρίτσαρντσον χαρακτηρίζει τις φωτογραφίες ως "αποκάλυψη" που απεικονίζουν τη σχέση "μεταξύ αντικειμένου και καλλιτέχνη, μεταξύ μοντέλου και εικόνας στον καμβά". Ο κριτικός τέχνης έχει επιλέξει μερικές από αυτές - μαζί με έργα ζωγραφικής, σχέδια και γλυπτά από δημόσιες και ιδιωτικές συλλογές - για τη δημιουργία μιας σημαντικής έκθεσης, που εστιάζει στο πώς ο Πικάσο χρησιμοποίησε τη φωτογραφία, όχι μόνο ως πηγή έμπνευσης, αλλά ως αναπόσπαστο μέρος της πρακτικής του.
Ερωτηθείς γιατί οι φωτογραφίες δεν έχουν κυκλοφορήσει σχεδόν 40 χρόνια μετά το θάνατο του σπουδαίου ζωγράφου, ο Ρίτσαρντσον δήλωσε: "Τα ντοκουμέντα ήταν αποτέλεσμα συζητήσης μαζί με τον εγγονό του, που αγαπά πολύ τη φωτογραφία. Μου εξομολογήθηκε πως έχει εκατοντάδες ανέκδοτες φωτογραφίες και θέλει να τις διαθέσει στο κοινό."
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr