Συγκεκριμένα, τόνισε ότι οι συνεργασίες και οι συνέργειες με άλλες χώρες, στο πεδίο των αεροπορικών μεταφορών, αποτελεί μία από τις βασικές επιδιώξεις της κυβέρνησης, καθώς είναι «ρητή δέσμευσή του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη να εργαστούμε σκληρά, ώστε να εμπλουτιστούν περαιτέρω οι σχέσεις μας με χώρες, με τις οποίες διατηρούμε ισχυρούς δεσμούς». Αναφερόμενη στους στόχους, οι οποίοι θα επιτευχθούν από την κύρωση της Συμφωνίας είπε πως η κυβέρνηση επιδιώκει:
- Να υπάρξουν νέες ευκαιρίες για τους καταναλωτές, τις αεροπορικές εταιρείες και τους αερολιμένες
- Να προωθήσει το τουριστικό μας προϊόν σε νέες αγορές.
Η κα. Αλεξοπούλου αναφέρθηκε στην ασφάλεια των πτήσεων, επισημαίνοντας ότι διατηρήθηκαν οι υψηλές επιδόσεις και τα επίπεδα ασφαλείας, που ο πρόσφατος έλεγχος κατέγραψε για τη χώρα μας και το ελληνικό αεροπορικό οικοσύστημα, ύστερα από επιθεωρήσεις του Διεθνή Οργανισμού Πολιτικής Αεροπορίας και της EASA. «Η Ελλάδα αύξησε τα επίπεδα αποτελεσματικής εφαρμογής των διεθνών προτύπων από το 69,1% στο 74,89%, όταν παγκοσμίως ο μέσος όρος βρίσκεται στο 69,3%», σημείωσε χαρακτηριστικά.
Τέλος, η Υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών τόνισε ότι η Ελλάδα έχει ήδη αναπτύξει μακρόχρονη συνεργασία με την Αρμενία, αλλά «η συνολική ενιαία ρύθμιση των αεροπορικών σχέσεων, μέσω της κύρωσης, αναμένεται να δώσει περαιτέρω ώθηση στις μεταξύ μας σχέσεις».
Αναλυτικά η ομιλία:
Οι συνέργειες και οι συνεργασίες με άλλες χώρες, στο πεδίο των αεροπορικών μεταφορών, αποτελεί μία από τις βασικές επιδιώξεις της κυβέρνησης. Είναι, άλλωστε, ρητή δέσμευσή του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη να εργαστούμε σκληρά, ώστε να εμπλουτιστούν περαιτέρω οι σχέσεις μας με χώρες, με τις οποίες διατηρούμε ισχυρούς δεσμούς. Οι στόχοι μας μεταξύ άλλων, με την σημερινή Κύρωση της Συμφωνίας Κοινού Αεροπορικού Χώρου μεταξύ της Ευρωπαϊκής Ένωσης και των Κρατών Μελών της, αφενός, και της Δημοκρατίας της Αρμενίας, αφετέρου, είναι οι εξής:
- Να υπάρξουν νέες ευκαιρίες για τους καταναλωτές, τις αεροπορικές εταιρείες και τους αερολιμένες
- Να προωθήσουμε το τουριστικό μας προϊόν σε νέες αγορές
Αυτό νομίζω ότι εν πολλοίς έγινε κατανοητό από σχεδόν όλες τις πτέρυγες της Βουλής, που αντιμετώπισαν θετικά την συγκεκριμένη νομοθέτηση, και δήλωσαν ότι θα υπερψηφίσουν το σχέδιο νόμου.
Εισαγωγικά, πρέπει να αναφερθεί ότι η Ελλάδα και η Αρμενία έχουν ήδη συνεργασία στις αεροπορικές μεταφορές από το 2009, η οποία επεκτείνεται και εμπλουτίζεται με την παρούσα συμφωνία και δημιουργείται ενιαία μακροχρόνια νομική βάση, με αποτέλεσμα την ενίσχυση της συνεργασίας στον τομέα των αερομεταφορών.
Είναι ενδιαφέρον ότι στο προς κύρωση κείμενο, γίνεται ειδική μνεία στην προστασία του περιβάλλοντος, εκτός από τις τεχνικές και τις οικονομικές διατάξεις. Η δημιουργία κοινού αεροπορικού χώρου μεταξύ των μερών, πράγματι θα βοηθήσει στο άνοιγμα της αγοράς, θα αναπτυχθεί ο υγιής ανταγωνισμός, ενώ -κυρίως- θα βελτιωθεί περαιτέρω η ασφάλεια, καθώς οι πτήσεις από και προς την Αρμενία θα υπόκεινται σε ευρωπαϊκές προδιαγραφές.
Είναι εξαιρετικά σημαντικό ότι προβλέπεται η συμμετοχή της Αρμενίας στις εργασίες του Ευρωπαϊκού Οργανισμού για την Ασφάλεια της Αεροπορίας ως παρατηρητή και καθίστανται εφικτές οι περιοδικές αξιολογήσεις της χώρας. Προβλέπεται, για παράδειγμα, η επιθεώρηση αεροσκαφών των συμβαλλόμενων μερών, η διεξαγωγή διαβουλεύσεων, σχετικά με την τήρηση των εν λόγω προτύπων και η λήψη μέτρων σε περίπτωση μη πλήρωσης των προτύπων αυτών. Έτσι, εμπορεύματα και ταξιδιώτες που διακινούνται από και προς την Αρμενία, θα πληρούν το απαιτούμενα επίπεδα ασφαλείας, καθώς θα ελέγχονται από αναγνωρισμένο ευρωπαϊκό οργανισμό.
Επιτρέψτε μου σ’ αυτό το σημείο μιας και αναφέρθηκα στην ασφάλεια - και επειδή ακούστηκε από συναδέλφους κατά τη διάρκεια της χθεσινής συνεδρίασης της Επιτροπής Παραγωγής και Εμπορίου- να επισημάνω την διατήρηση των υψηλών επιδόσεων και επιπέδων ασφαλείας, που ο πρόσφατος έλεγχος κατέγραψε για τη χώρα μας και το ελληνικό αεροπορικό οικοσύστημα, ύστερα από επιθεωρήσεις του Διεθνή Οργανισμού Πολιτικής Αεροπορίας και της EASA. Η Ελλάδα αύξησε τα επίπεδα αποτελεσματικής εφαρμογής των διεθνών προτύπων από το 69,1% στο 74,89%, όταν παγκοσμίως ο μέσος όρος βρίσκεται στο 69,3%. Παρ’ όλα αυτά, η προσπάθεια, με μεθοδικότητα και υπευθυνότητα, θα συνεχιστεί, έτσι ώστε να έχουμε τα βέλτιστα αποτελέσματα στο εγγύς μέλλον.
Παράλληλα, το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, ενθαρρύνει τη συνεργασία των εθνικών φορέων με τις ευρωπαϊκές και διεθνείς αρχές. Πρέπει να αναφέρω, ότι η Αρχή Πολιτικής Αεροπορίας, κατά το διάστημα από τις 6 έως τις 18 Δεκέμβριου 2023 επιθεωρήθηκε από τον Διεθνή Οργανισμό Πολιτικής Αεροπορίας, με τα εξής αποτελέσματα: στους τομείς της Νομοθεσίας και της Οργάνωσης, τα αποτελέσματα είναι άριστα, στους τομείς Πτητικής Λειτουργίας, Αδειοδότησης Προσωπικού και Αεροναυτιλίας είναι πολύ καλά, ενώ στους τομείς Αεροδρομίων και Αξιοπλοΐας Αεροσκαφών είναι ικανοποιητικά. Συνολικά, ο Διεθνής οργανισμός τοποθέτησε την ΑΠΑ στον ευρωπαϊκό μέσο όρο για χώρες που υποβάλλονται για πρώτη φορά σε επιθεώρηση πλήρους κλίμακας.
Επιπλέον, στο πλαίσιο της συνεργασίας μας με τον Οργανισμό της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την Αεροπορική Ασφάλεια (EASA), ήδη την προηγούμενη εβδομάδα ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, κ. Σταϊκούρας, ενημέρωσε τη Βουλή ότι για τα τελευταία δέκα εναπομείναντα αεροδρόμια, η διαδικασία πιστοποίησης βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη από την Αρχή Πολιτικής Αεροπορίας (ΑΠΑ), κατόπιν σχετικών αιτημάτων της ΥΠΑ.
Έχουν αναλυθεί κατά την συζήτηση στην επιτροπή, αλλά πρέπει να ακουστεί, ότι η συμφωνία προβλέπει:
α) το δικαίωμα υπέρπτησης του εδάφους του χωρίς προσγείωση.
β) το δικαίωμα ενδιάμεσης στάσης στο έδαφός του για μη εμπορικούς σκοπούς.
γ) το δικαίωμα εκτέλεσης τακτικών και έκτακτων, υπηρεσιών αεροπορικής μεταφοράς επιβατών.
Η γεωγραφική εγγύτητα με την Αρμενία, θα εξυπηρετήσει την χώρα μας και τους δικούς μας αερολιμένες ακόμα περισσότερο. Δίνει προοπτική στην εμπορική μας δραστηριότητα και στην τόνωση του τουρισμού. Περαιτέρω, είναι σημαντικό ότι σε μια συμφωνία για τις αεροπορικές μεταφορές, γίνεται αναφορά στις συνθήκες εργασίας των εργαζομένων και την εφαρμογή των θεμελιωδών συμβάσεων της Διεθνούς Οργάνωσης Εργασίας.
Ταυτόχρονα, αξίζει να σημειωθεί ότι οι αεροπορικές εταιρείες κάθε συμβαλλόμενου μέρους οφείλουν να συμμορφώνονται με την νομοθεσία, που διέπει το έδαφος αμφοτέρων των μερών. Ως εκ τούτου, η Αρμενία, ως προορισμός, είτε εμπορικός, είτε τουριστικός, θα απολαμβάνει, κατά τεκμήριο, το επίπεδο ασφάλειας της Ευρωπαϊκής 'Ένωσης. Εξίσου σημαντικό, είναι ότι η Αρμενία θα συνεργάζεται με την ΕΕ και στο πεδίο της διαχείρισης της εναέριας κυκλοφορίας. Με αυτόν τον τρόπο επεκτείνεται ο Ενιαίος Ευρωπαϊκός Ουρανός στην Αρμενία.
Είναι γνωστό ότι η Ελλάδα έχει ήδη αναπτύξει μακρόχρονη συνεργασία με την Αρμενία, ωστόσο η συμφωνία που συζητάμε σήμερα αναμένεται να ενισχύσει αυτές τις σχέσεις ακόμη περισσότερο. Με βάση τις περισσότερες τοποθετήσεις των κομμάτων στην χθεσινή συνεδρίαση της Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου, θεωρώ ότι έχει γίνει αντιληπτό. Το γεγονός, άλλωστε, ότι προβλέπεται άρση των εμποδίων στην άσκηση επιχειρηματικής δραστηριότητας, ενώ συστήνεται μικτή επιτροπή που θα παρακολουθεί την εφαρμογή των όρων και κυρίως της ανεμπόδιστης επιχειρηματικής δραστηριότητας ανάμεσα σε όλες τις χώρες, καταδεικνύει τα σημαντικά οφέλη που προκύπτουν.
Εν κατακλείδι, μπορεί να ψηφίζουμε τυπικώς την κύρωση μιας διεθνούς συμφωνίας, αλλά ουσιαστικώς τα οφέλη για την Ελλάδα θα είναι εξαιρετικά σημαντικά και πολυεπίπεδα. Το οικονομικό ενδιαφέρον που παρουσιάζει η Αρμενία για την χώρα μας, είναι σαφές και η συνολική ενιαία ρύθμιση των αεροπορικών σχέσεων, μέσω της κύρωσης, αναμένεται να δώσει περαιτέρω ώθηση στις μεταξύ μας σχέσεις. Σας ζητώ να ψηφίσετε το σχέδιο νόμου όχι γιατί αποτελεί ενωσιακή μας υποχρέωση, αλλά διότι πράγματι είναι προς όφελος της χώρας και των συμπολιτών μας.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr