Σε σχέση με τις ανακοινώσεις του πρωθυπουργού, Κυριάκου Μητσοτάκη, για το νομοσχέδιο που αφορά τον γάμο των ομόφυλων ζευγαριών, ο κ. Μαρινάκης υπογράμμισε ότι οι μεταρρυθμίσεις πρέπει να επιδιώκουν την ενότητα και όχι τον διχασμό.
Ακολουθεί ολόκληρη η συνέντευξη του κυβερνητικού εκπροσώπου, Παύλου Μαρινάκη:
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Προτού ξεκινήσουμε και πούμε το θέμα με τα ομόφυλα ζευγάρια, θέλω, κύριε Μαρινάκη, να μας βοηθήσετε λίγο, ως προς το σκέλος των μέτρων που εξειδικεύει αυτήν την ώρα ο αρμόδιος υπουργός κύριος Σκρέκας, για τον κόσμο που μας ακούει στο ραδιόφωνο και έχει ακούσει τη συζήτηση αυτή που έχει γίνει και για το βρεφικό γάλα, αλλά και για μία σειρά προϊόντων που είπε ο ίδιος ο Πρωθυπουργός από πολυεθνικές, που έχουν πάρει την ανιούσα και οι τιμές τους είναι πραγματικά ψηλά σε απορρυπαντικά, σαμπουάν και τα σχετικά. Τι διαφορετικό είναι αυτό που θα δούμε από εδώ και στο εξής;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Κατ' αρχάς να πούμε ότι και αυτές οι παρεμβάσεις, οι ανακοινώσεις, όσα είπε ο Πρωθυπουργός και τώρα εξειδικεύει ο αρμόδιος υπουργός Κώστας Σκρέκας, ο υπουργός Ανάπτυξης, εντάσσονται σε μία διαρκή μάχη, η οποία, προφανώς, θα συνεχιστεί, όσο υπάρχει αυξημένη ακρίβεια, μόνιμων παρεμβάσεων, όπως είναι όλες αυτές που έχουμε αναλάβει για την αύξηση του εισοδήματος των πολιτών και μόνιμες παρεμβάσεις, αλλά και έκτακτες παρεμβάσεις, όπως είναι αυτές που ανακοινώνονται τώρα από τον υπουργό και περιέγραψε το πλαίσιό τους ο Πρωθυπουργός.
Κοιτάξτε, αυτά τα οποία έχουν περισσότερη αξία, και νομίζω ότι είναι καλύτερα ν' ακούσουμε την εξειδίκευση από τον υπουργό, είναι το πλαφόν στο μέγιστο περιθώριο κέρδους για το βρεφικό γάλα, γιατί είναι ένα προϊόν που, σε κάποιους κωδικούς, έχουν παρατηρηθεί αυξημένες τιμές και σε σχέση με άλλες χώρες της Ευρώπης. Για να το πούμε με απλά λόγια, να το καταλάβουν οι ακροατές, με βάση τα λειτουργικά έξοδα που έχει για το συγκεκριμένο προϊόν μια εταιρεία, αν αυτά είναι ένα Χ ποσό, θα υπάρχει ένα μέγιστο περιθώριο, πάνω από αυτό το ποσό, κέρδους, ούτως ώστε να μη βλέπουμε μεγαλύτερες τιμές από αυτές που μπορεί να δικαιολογήσει αυτή τη στιγμή η αγορά.
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Αυτή η παρέμβαση αφορά το βρεφικό γάλα. Θα υπάρχουν, όμως, κι άλλες παρεμβάσεις, για παράδειγμα σε περιπτώσεις, όπως είναι σε μία κατηγορία προϊόντων, τα λέει τώρα αναλυτικά ο υπουργός, αλλά εντάσσονται μέσα, για παράδειγμα, τα απορρυπαντικά, κάποιες οδοντόκρεμες, δηλαδή, είδη πολύ σημαντικά για νοικοκυριά και εκεί, σε κάποιους κωδικούς βλέπουμε μεγαλύτερες τιμές, σε σχέση με άλλες χώρες της Ευρώπης. Θα υπάρχει μία παρέμβαση, για ν' αντιμετωπιστεί το εξής φαινόμενο: τι έχει παρατηρηθεί σε κάποιους κωδικούς; Ένα προϊόν, που για παράδειγμα έχει 4 ευρώ, η τιμή του έρχεται και μπαίνει στα 6 ευρώ και στη συνέχεια γίνεται μία έκπτωση, που στην πραγματικότητα είναι μία εντός εισαγωγικών "έκπτωση" και πάει ξανά στα 4 ευρώ, έτσι;
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Σωστό είναι αυτό.
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Αυτό έχει δύο κόστη. Το ένα είναι για τον καταναλωτή, γιατί νομίζει ότι αγοράζει ένα προϊόν σε έκπτωση, ενώ στην πραγματικότητα η έκπτωση αυτή είναι προϊόν μιας τεχνητής αύξησης της τιμής και δεύτερον, η τιμή στο ράφι, γιατί αυτή είναι η αρχική τιμή, είναι υψηλότερη. Εδώ, λοιπόν, αυτό που θέλει να κάνει το Υπουργείο, γιατί αυτό δεν σημαίνει ότι συμβαίνει παντού, ούτε σε όλα τα προϊόντα, εκεί που συμβαίνει και σε συγκεκριμένες κατηγορίες, έρχεται με τη ρύθμιση αυτή και να διατηρήσει τις εκπτώσεις και ουσιαστικά να τις ενισχύσει, δηλαδή να είναι ουσιαστικές εκπτώσεις, πραγματικές και να φτάνουν στον καταναλωτή.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Επειδή, όμως, αυτό, κύριε Εκπρόσωπε, συμβαίνει καιρό, και με αυτό το ερώτημα θέλω να κλείσουμε αυτήν την ενότητα, για ποιο λόγο την παρέμβαση βλέπουμε να την κάνετε τώρα και δεν την κάνατε πριν έξι μήνες, για να διευκολύνετε τον κόσμο;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Κοιτάξτε, οι παρεμβάσεις έχουν ξεκινήσει πάρα πολύ καιρό πριν και είναι παρεμβάσεις και από την προηγούμενη πολιτική ηγεσία του υπουργείου Ανάπτυξης και είναι και μαζί με τα μόνιμα μέτρα και μαζί με τα πρόστιμα. Η κορύφωση, η κλιμάκωση ή η εξειδίκευση, ή επιλογή κάποιων παρεμβάσεων, έχει να κάνει με τις εισηγήσεις των αρμόδιων ελεγκτικών αρχών και με την παρατήρηση τιμών συγκριτικά με τις υπόλοιπες χώρες της Ευρώπης.
Έχει γίνει μία έρευνα, όπως έχετε δει, η χώρα μας, ας πούμε στον πληθωρισμό τροφίμων, είναι λίγο κάτω από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο σε επίπεδο έτους. Σε κάποιες, όμως, κατηγορίες, όπως για παράδειγμα είναι τα οπωροκηπευτικά, ή το λάδι που έχει γίνει θέμα -δικαίως σε κάποιες περιπτώσεις- είναι πιο πάνω, σε κάποιες πιο κάτω.
Όταν, λοιπόν, βλέπει η αρμόδια ελεγκτική αρχή σε κάποια προϊόντα παρατηρεί μια επίμονη τέτοια κατάσταση, δηλαδή, σταθερά υψηλότερων τιμών, σε σχέση με άλλα προϊόντα που έχουμε χαμηλότερες τιμές, αρχίζει και κάνει ελέγχους, για να δει τι συμβαίνει. Εκεί, λοιπόν, με βάση και τους κανόνες της αγοράς, με βάση και τα όσα μπορεί να κάνει η κυβέρνηση σε μια ελεύθερη οικονομία, λαμβάνονται αποφάσεις. Είναι ένα δυναμικό φαινόμενο, άρα είναι δυναμικές και οι παρεμβάσεις για την αντιμετώπισή του. Ο στόχος μας ποιος είναι; Να αυξάνεται συνεχώς το εισόδημα των πολιτών και όπου μπορούμε να παρέμβουμε, να παρεμβαίνουμε για να έχει αποτέλεσμα στη μείωση των τιμών στους καταναλωτές.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Πάμε στο θέμα των επερχόμενων ανακοινώσεων του Πρωθυπουργού για τον γάμο των ομόφυλων ζευγαριών. Πριν πάμε στην ουσία θα ήθελα να σας ρωτήσω αν έχετε αποφασίσει - γιατί προφανώς έχετε σχετικές σκέψεις με φόντο τα όσα βλέπουμε να διαδραματίζονται από τα στελέχη σας στα τηλεοπτικά πάνελ - για το αν θα επιβληθεί κομματική πειθαρχία και αν θα αντιμετωπιστούν διαφορετικά τα κυβερνητικά στελέχη από τους απλούς βουλευτές.
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Αυτές είναι αποφάσεις διαχρονικές του εκάστοτε του Πρωθυπουργού, και εν προκειμένω με την ιδιότητά του ως προέδρου της Νέας Δημοκρατίας, ως προς την Κοινοβουλευτική Ομάδα. Όπως αντιλαμβάνεστε, ούτε θα μπορούσα να προαναγγείλω ούτε γνωρίζω από πριν τις αποφάσεις του. Ούτως ή άλλως ο σωστός χρόνος, όπως ο ίδιος έχει πει και θα το εξειδικεύσει σήμερα στη συνέντευξή του, είναι πρώτα η εξήγηση, η ανάλυση, η συζήτηση. Στη συνέχεια η ανακοίνωση των χρονοδιαγραμμάτων εννοώ της συζήτησης στο Υπουργικό Συμβούλιο και στη συνέχεια της ψήφισης, μετά τη δημόσια διαβούλευση, και παράλληλα, βέβαια, προφανώς των όρων της ψηφοφορίας. Γιατί το λέω αυτό; Συνολικά το πιστεύουμε αυτό ότι πρέπει να γίνεται, αλλά ειδικά σε θέματα δικαιωμάτων είναι ένα θέμα αυτό το οποίο θεωρώ ότι δεν πρέπει να διχάσει. Γενικά δεν πρέπει να διχάζουν οι μεταρρυθμίσεις και οι πρωτοβουλίες.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Πριν από μερικές ώρες βγήκε ο κ. Καιρίδης, που είναι Υπουργός και είπε δημοσίως ότι κοιτάξτε να δείτε εάν ένας Υπουργός καταψηφίσει καλό θα είναι να έχει έτοιμη και την παραίτησή του. Εσείς αυτή την άποψη τη συμμερίζεστε ή θεωρείτε ότι δεν πρέπει να πάμε σε αυτή την κατεύθυνση;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Εγώ θεωρώ ότι το ποιος πρέπει ή δεν πρέπει να είναι Υπουργός, βάση και των όσων ισχύουν με βάση το τι διέπει την Εκτελεστική Εξουσία είναι αποκλειστική αρμοδιότητα και απόφαση του Πρωθυπουργού, με βάση τις επιλογές που κάνει, τους ανασχηματισμούς που κάνει, τις διορθωτικές κινήσεις. Και ο κάθε Υπουργός και το κάθε μέλος της Κυβέρνησης, είτε είναι Υπουργός είτε είναι Υφυπουργός αξιολογείται.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: 'Αρα, μάλλον έβαλε το κάρο μπροστά από το άλογο ο κ. Καιρίδης.
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Εγώ αυτό που θα σας πω είναι ότι δεν θέλω να μιλάω εξ ονόματος αποφάσεων που δεν είναι δικές μου.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Συμφωνώ, αλλά δεν το λέτε εσείς. Δεν το λέει ο Πρωθυπουργός, δεν το λέτε εσείς που είστε η φωνή της Κυβέρνησης. Το να το λέει ο κάθε Υπουργός μεμονωμένα δεν δημιουργεί ένα ζήτημα για ένα τέτοιο θέμα, που έχει να κάνει με πειθαρχία των άλλων;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Πρώτον. Το ποιοι κανόνες διέπουν μια ψηφοφορία, δηλαδή, αν αποφασίσει ο Πρωθυπουργός και πρόεδρος της Ν.Δ. τον άλφα ή τον βήτα κανόνα σε μια ψηφοφορία, ούτε θα μπορούσαμε εμείς να το προεξοφλήσουμε ούτε να το προαναγγείλουμε.
Είναι δουλειά μας να πούμε τι θα αποφασίσει ο Πρωθυπουργός.
Το δεύτερο: Το ποιος πρέπει ή όχι να είναι σε μια Κυβέρνηση επίσης δεν είναι δουλειά των υπολοίπων μελών της Κυβέρνησης και νομίζω ότι αυτό δεν τίθεται και ως θέμα, γιατί έχουμε την πιο συμπαγή Κοινοβουλευτική Ομάδα σε περίοδο πολλών κρίσεων εισαγόμενων και δύσκολων αποφάσεων υπέρ των πολιτών. Τώρα, στο διά ταύτα, έχω εκφραστεί επανειλημμένως και έχω πει ότι έχοντας την τιμή και μάλιστα σε μία σχετικά πιο νέα ηλικία να ανήκω σε μια Κυβέρνηση μεγάλων αλλαγών σε δύσκολες εποχές εισαγόμενων κρίσεων, θεωρώ αυτονόητο να στηρίζω τις πρωτοβουλίες και τις επιλογές αυτής της Κυβέρνησης και να βγαίνω μπροστά γι' αυτές. Και ειδικά σε ένα θέμα το οποίο θεωρώ ότι όταν εξηγηθεί στη βάση του αρχικά από τον Πρωθυπουργό θα καταλάβουμε όλοι ότι πρέπει να μας ενώσει. Αλλά, ξέρετε, αναφερόμαστε συνεχώς σε μια Κοινοβουλευτική Ομάδα η οποία είναι πιο συμπαγής από οποιαδήποτε άλλη περίοδο.
Έχει βγει μπροστά σε πάρα πολύ δύσκολα θέματα αντιμετώπισης κρίσεων. Στηρίζει τις επιλογές της Κυβέρνησης. Και πριν και πάνω απ' όλα, το πρώτο που πρέπει να κάνουμε είναι αυτοί οι άνθρωποι οι οποίοι εκπροσωπούν το κόμμα μας στη Νομοθετική Εξουσία να ενημερωθούν - και θα γίνει αυτό - να τους εξηγηθεί το πλαίσιο και στη συνέχεια, βέβαια, αφού ακουστούν αυτά που έχει να πει ο Πρωθυπουργός, γιατί έχει σημασία και ο χρόνος, ακόμα δεν τα έχουμε ακούσει, μένει λίγος χρόνος.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ισχύει αυτό που έχουμε διαβάσει ότι θα μιλάμε για ναι στην υιοθεσία και όχι στην παρένθετη μητέρα; Ο κορμός είναι αυτός;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Και λόγω του ρόλου μου, αλλά και γιατί είμαστε πολύ κοντά χρονικά, είναι καλύτερο να περιμένουμε τη συζήτηση του Πρωθυπουργού στη συνέντευξη που έχει με τον Γιώργο Κουβαρά στην ΕΡΤ και στη συνέχεια εδώ θα είμαστε να τα εξηγήσουμε.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Χρονοδιάγραμμα έχουμε για το πότε θα βγει σε διαβούλευση; Θα μιλήσει ο Πρωθυπουργός σήμερα. Για να ξεκινάει η συζήτηση, δεν θα βγει τον Ιούνιο σε διαβούλευση, με αυτή την έννοια το λέω.
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Το είπα και πριν και μάλιστα το χρησιμοποιήσαν και ο κ. Κασσελάκης δεν κατάλαβε τι είπαμε με το κάρο και το άλογο, έτσι; Εδώ στην πραγματικότητα είναι πολύ πιο σημαντική η συζήτηση. Προηγείται η συζήτηση, η επεξήγηση και έπεται η ανακοίνωση των χρονοδιαγραμμάτων.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Πάμε σε ένα άλλο μέτωπο, το οποίο κληθήκατε εκ του ρόλου σας να το σχολιάσετε και την προηγούμενη Δευτέρα. Μιλάω για το κομμάτι του ποδοσφαίρου, τις απίστευτες καταγγελίες που ακούμε για τον τρόπο με τον οποίο λειτουργεί και η Ελληνική Ποδοσφαιρική Ομοσπονδία και μια σειρά άλλων παραγόντων στα ελληνικά γήπεδα. Και εγώ θα ήθελα να σας ρωτήσω, δεν θα μπω στα διαιτητικά, είπατε κι εσείς προχθές ότι ο καθένας έχει την άποψή του, ο καθένας βλέπει το τι έγινε ακριβώς, αλλά με αφορμή τα όσα συνέβησαν στον αγώνα Ολυμπιακού-ΑΕΚ την Κυριακή, εάν η Κυβέρνηση σκοπεύει να ενθαρρύνει την έρευνα της Δικαιοσύνης στα μέτωπα αυτά και στο κομμάτι του στοιχηματισμού, που ήδη υπάρχουν συγκεκριμένες εξελίξεις και αν το αυτοδιοίκητο του ποδοσφαίρου, εν τέλει, μπορεί να είναι πανάκεια για τη μη εμπλοκή της Πολιτείας σε τόσο σοβαρά ζητήματα.
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Κατ' αρχάς, να ξεκαθαρίσω, αν και όσοι με γνωρίζουν ξέρουν και τις προτιμήσεις μου τις οπαδικές και το γεγονός ότι συνεχίζω και βλέπω την ομάδα μου και είμαι κι εγώ και ένας από τους πολλούς φιλάθλους, που καμιά φορά βλέποντας έναν αγώνα διαμαρτύρεται, βλέπει, παρακολουθεί. Αυτό προφανώς αντιλαμβάνεστε ότι διαχωρίζεται όταν μιλάω εξ ονόματος της Κυβέρνησης και του Πρωθυπουργού ως Κυβερνητικός Εκπρόσωπος που έχω το καθήκον πάντοτε να προσεγγίζω τα θέματα θεσμικά.
Και βέβαια να πω το αυτονόητο, το οποίο προφανώς κι εσείς με ρωτήσατε, ότι δεν είναι δυνατόν ούτε ο Πρωθυπουργός, ούτε η Κυβέρνηση να συνδέεται με μία διαιτητική απόφαση, ούτε να σχολιάζει κάποιος από την Κυβέρνηση μία διαιτητική απόφαση ασχέτως ποια είναι η γνώμη που έχει. Τώρα, σε αυτά που με ρωτήσατε.
Ως προς το αν υπάρχει μία καταγγελία ή αν έχει παρατηρηθεί κάτι. Προφανώς, πάγια άποψη της Κυβέρνησης, πάγια θέση της Κυβέρνησης και θα έπρεπε να είναι της κάθε Κυβέρνησης, δηλαδή της εκάστοτε Εκτελεστικής Εξουσίας, αυτή η καταγγελία, η όποια καταγγελία υπάρχει, η όποια αίσθηση υπάρχει για κάθε θέμα, να ερευνάται τάχιστα με τον καλύτερο δυνατό τρόπο, από την Ελληνική Δικαιοσύνη, από τη Δικαστική Εξουσία. Το όλα στο φως δεν είναι α λά καρτ, δεν είναι για μία μόνο περίπτωση, ισχύει για το σύνολο των καταγγελιών ή των ενεργών υποθέσεων που επιλαμβάνεται η Δικαιοσύνη.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Και αυτό ισχύει τόσο για τον τρόπο της λειτουργίας της ΕΠΟ που σας είπα φαντάζομαι, όσο και για το κομμάτι βεβαίως των παιχνιδιών που έχουν τεθεί υπόψη των αρχών ως ύποπτα.
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Θα σας πω και γι' αυτό το κομμάτι. Εφόσον έρχεται κάποιος πολίτης, εκπρόσωπος οποιουδήποτε εταιρείας, ομάδας, και καταγγέλλει κάτι ή υπάρχει μία υπόθεση οπουδήποτε αυτό είναι δουλειά της Δικαιοσύνης να τη διαλευκάνει, δεν είναι δουλειά της Κυβέρνησης και αλίμονο αν παρενέβαινε η Κυβέρνηση στη διαλεύκανση μιας υπόθεσης και μάλιστα έχω κληθεί πολλές φορές σε αντίστοιχες άλλες περιπτώσεις υποθέσεων, καταγγελιών, δημοσιευμάτων να απαντήσω και δίνω την ίδια απάντηση.
Όχι γιατί αποφεύγω να απαντήσω, αλλά γιατί αυτή είναι η μόνη απάντηση ενός εκπροσώπου της Εκτελεστικής Εξουσίας. Τώρα, ως προς το θέμα των ορίων αυτοδιοίκητου και παρεμβάσεων του Κράτους στο επαγγελματικό ποδόσφαιρο, αν θυμάστε είχε υπογραφεί ένα μνημόνιο με παρουσία της FIFA και της UEFA και εκεί υπήρχαν ουσιαστικά δύο πυλώνες δεσμεύσεων.
Ο ένας πυλώνας αφορούσε το Κράτος και ο άλλος πυλώνας αφορούσε την Ομοσπονδία. Ως προς το σκέλος του πυλώνα που αφορούσε το Κράτος, που μέσα έχει θέματα βίας, ακεραιότητας των διοργανώσεων, της επαγγελματικής διαιτησίας, η συντριπτική πλειοψηφία των υποχρεώσεων έχει προχωρήσει νομοθετικά από το Κράτος. Ως προς το σκέλος της Ομοσπονδίας, αυτό είναι αρμόδια η Ομοσπονδία να απαντήσει αν έχει προχωρήσει, θεωρώ υπάρχει δρόμος ακόμα.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr